Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En litt rar ladeopplevelse - kan kanskje være til hjelp for andre

Startet av Arild Nilsen, onsdag 14. desember 2022, klokken 09:58

« forrige - neste »

Arild Nilsen

Kjørte til jobb i -17 grader i dag.
Startet med oppvarming av bilen før jeg forlot mitt lune hi, slik jeg alltid gjør.

Kjører på jobb og kobler til Eeasy laderen på jobb slik jeg alltid gjør.

Laderen meldte at den var klar til å lade, i dashbordet på bilen stod det et symbol; "ledning m kontakt" som indikerte at det var ekstern spenning påkoblet.
Indikatorlysene på utsiden av ladekontakten viste batterinivå - 2 prikker.

Men - bilen ville ikke lade.

Hørte at det gikk en vifte foran, og tenkte at kanskje må batteriene kjøles fordi det har vært mye strømtrekk eller varmes noe pga. kulda - hva vet vel jeg.

Tok ledning inn og ut flere ganger, og byttet til en annen lader - samme resultat.

Etter en time sjekket jeg appen til laderen -den stod fremdeles og ventet på bilen.

Gikk inn i appen til bilen og klikket på start lading der - da startet fanskapet å lade.

Noen som har opplevd dette?


Elbil er bedre enn sex

#1
Ja, jeg har.
HI-five ville ikke starte å lade umiddelbart når jeg plugget inn kabel slik jeg er vant med at den gjør, men jeg prøvde ikke andre ladere. Jeg bare åpnet appen, trykket på ladeknappen der, så startet lading. Det skal sies at jeg hadde ikke lagt inn noen ladeplan, den boksen var ikke avkrysset, men likevel virket det som om temperatur-plan påvirket ladingen.

Jeg deaktiverte alt av programmert temp/lading/avgangstid, så løste det seg. Du har ikke aktivert off-peak-lading?
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Arild Nilsen

Hei - dette lignet veldig på min opplevelse ja.
Jeg har ingen innstillinger satt i lading av bilen, og innstillingene i laderen er at den er åpne mellom 0800 - 1600, men det kan jeg overstyre fra app'n. Fulgte samme rutine jeg alltid har brukt, eneste forskjellen i dag var at det er veldig kaldt.

Øyvind.h

Mtp hinsides høye energipriser på dagtid burde vel egentlig arbeidsgiver styre laderne smart og sørge for at det kun lades på natten. Men det matcher jo dårlig med behovet for strøm til å komme seg hjem igjen fra jobb.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AndersT2

Har hatt det problemet til nå jeg også, og meldte ifra til Hyundai. Fikk til svar etter en stund at det ser slik det skal være.

Det som skjer er at forvarmingen ikke er ferdig før du starter bilen, og da starter den opp igjen når man parkerer, fordi, i følge Hyundai:

Dette er nok ikke noe feil med bilen. Bilen gjør slik den er bedt om via app. Du kan sammenlikne det med en Webasto Dieselvarmer. Om man starter den så vil den fortsette å gå frem til den skrus av enten manuelt eller ved hjelp av timer 😊

Eller mer korrekt, helt idiotisk.

Det var ikke slik i fjor, så det kom med mars oppdateringen.
MEN det har sluttet etter at jeg la inn november oppdateringen, slik at det når fungerer slik det skal gjøre, og ikke sløser med energi etter man parkerer.

Det eneste som er nå, er at jeg får melding når jeg starter bilen at klimakontroll ikke er tilgjengelig fra Bluelink Appen. Men det gjør meg ingenting.

Jeg slet også med at den ikke ville lade med full hastighet (32A) når den fikk jobbet seg ferdig etter parkering, den tok da fra 14 til 20A. (Har full tilgang til ladesystemene på jobb.), og det var slik både på Schneider, Easee og Zaptec ladere.

Elbil er bedre enn sex

#5
Sitat fra: AndersT2 på torsdag 15. desember 2022, klokken 07:41
Har hatt det problemet til nå jeg også, og meldte ifra til Hyundai. Fikk til svar etter en stund at det ser slik det skal være.

Det som skjer er at forvarmingen ikke er ferdig før du starter bilen, og da starter den opp igjen når man parkerer, fordi, i følge Hyundai:

Dette er nok ikke noe feil med bilen. Bilen gjør slik den er bedt om via app. Du kan sammenlikne det med en Webasto Dieselvarmer. Om man starter den så vil den fortsette å gå frem til den skrus av enten manuelt eller ved hjelp av timer 😊

Eller mer korrekt, helt idiotisk.

Det var ikke slik i fjor, så det kom med mars oppdateringen.
MEN det har sluttet etter at jeg la inn november oppdateringen, slik at det når fungerer slik det skal gjøre, og ikke sløser med energi etter man parkerer.

Det eneste som er nå, er at jeg får melding når jeg starter bilen at klimakontroll ikke er tilgjengelig fra Bluelink Appen. Men det gjør meg ingenting.

Jeg slet også med at den ikke ville lade med full hastighet (32A) når den fikk jobbet seg ferdig etter parkering, den tok da fra 14 til 20A. (Har full tilgang til ladesystemene på jobb.), og det var slik både på Schneider, Easee og Zaptec ladere.

Akkurat dette opplevde jeg i dag, at jeg startet forvarming manuelt fra appen, kjørte til jobb etter 10 min og før oppvarmingen var ferdig (med varme på), parkerte, gikk bak bilen for å slå lens, så starter vifter i bilen og når jeg åpnet døra etter 10 minutter så skjønte/kjente jeg at det var varmen som sto på.
Når jeg ringte til kundeservice så nevnte fyren at en annen i disse dager hadde spurt om det samme...
De hadde ikke noe godt svar, annet enn å være enig i at jeg neste gang skulle la bilen avslutte forvarmingen før jeg kjører, og se hva som skjer.

De hadde heller ikke noe svar på hvorfor antall innlogginger pr dag med appen er brukt opp før kl 10 om formiddagen, og jeg kun har startet varmen med app.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

AndersT2

Sitat fra: Dieselelbil på torsdag 15. desember 2022, klokken 23:13
Sitat fra: AndersT2 på torsdag 15. desember 2022, klokken 07:41

Akkurat dette opplevde jeg i dag, at jeg startet forvarming manuelt fra appen, kjørte til jobb etter 10 min og før oppvarmingen var ferdig (med varme på), parkerte, gikk bak bilen for å slå lens, så starter vifter i bilen og når jeg åpnet døra etter 10 minutter så skjønte/kjente jeg at det var varmen som sto på.
Når jeg ringte til kundeservice så nevnte fyren at en annen i disse dager hadde spurt om det samme...
De hadde ikke noe godt svar, annet enn å være enig i at jeg neste gang skulle la bilen avslutte forvarmingen før jeg kjører, og se hva som skjer.


Last ned og manuelt legg inn novemberoppdateringen så tipper jeg det løser seg, siden det gjorde det på min.
Hvis du ikke vet hvordan, så må du ha en USB minnepenn på minst 64GB, og følge instruksjonene her: https://update.hyundai.com/EU/E1/Main

Det er ett program som legger seg inn på PC/Mac, og laster ned oppdateringen. Trenger ca. 40GB. Det tar ca 1 time å oppdatere, og kan gjørs mens man kjører, eller etter bilen har stoppet (ikke testet). Lest at en del har problemer å få gjort det via Mac, så Windows er å anbefale.

Den kommer også inn automatisk hvis man har April/Mai oppdateringen, men uvisst når den kommer.


Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: AndersT2 på mandag 19. desember 2022, klokken 08:26
Sitat fra: Dieselelbil på torsdag 15. desember 2022, klokken 23:13
Sitat fra: AndersT2 på torsdag 15. desember 2022, klokken 07:41

Akkurat dette opplevde jeg i dag, at jeg startet forvarming manuelt fra appen, kjørte til jobb etter 10 min og før oppvarmingen var ferdig (med varme på), parkerte, gikk bak bilen for å slå lens, så starter vifter i bilen og når jeg åpnet døra etter 10 minutter så skjønte/kjente jeg at det var varmen som sto på.
Når jeg ringte til kundeservice så nevnte fyren at en annen i disse dager hadde spurt om det samme...
De hadde ikke noe godt svar, annet enn å være enig i at jeg neste gang skulle la bilen avslutte forvarmingen før jeg kjører, og se hva som skjer.


Last ned og manuelt legg inn novemberoppdateringen så tipper jeg det løser seg, siden det gjorde det på min.
Hvis du ikke vet hvordan, så må du ha en USB minnepenn på minst 64GB, og følge instruksjonene her: https://update.hyundai.com/EU/E1/Main

Det er ett program som legger seg inn på PC/Mac, og laster ned oppdateringen. Trenger ca. 40GB. Det tar ca 1 time å oppdatere, og kan gjørs mens man kjører, eller etter bilen har stoppet (ikke testet). Lest at en del har problemer å få gjort det via Mac, så Windows er å anbefale.

Den kommer også inn automatisk hvis man har April/Mai oppdateringen, men uvisst når den kommer.

Takk, det var et godt tips. :-) Skal prøve det.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA