Århundrets duggbil

Startet av Eblogg, torsdag 18. oktober 2012, klokken 23:03

« forrige - neste »

tomrh

Prøv zalo-trikset da, det funker! :) Selverfart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

El-ler

Kan anbefale alle med dugg-irritasjon å åpne vinduene foran 1 centimeter!
Citroen C-Zero,11000 km

Bjornt

Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

foxy

#48
I-miev 2011
Asker

Bjornt

Eber er jo grasat dyrt over 10 % av hele bilens pris. Fikk montert inn en liten DEFA varmer og kjører den en times tid før jeg drar, med timerur i kontakten. Funker veldig bra,  svært fornøyd. Bye bye dugg da, og skrape is på jobb. Elektrisk og ikke fossildrevet, poeng det og. Diesel i en Elbil høres helt feil ut for meg.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

foxy

#50
Sitat fra: Bjornt på fredag 23. november 2012, klokken 08:47
Eber er jo grasat dyrt over 10 % av hele bilens pris. Fikk montert inn en liten DEFA varmer og kjører den en times tid før jeg drar, med timerur i kontakten. Funker veldig bra,  svært fornøyd. Bye bye dugg da, og skrape is på jobb. Elektrisk og ikke fossildrevet, poeng det og. Diesel i en Elbil høres helt feil ut for meg.

for oss som betalte 2011 miev pris blir det under 10%  ;D ;D ;D  :-\ - og det er den faktisk verd det synes jeg - alltid varm bil styrt fra mobil app og MYE lengre rekkevidde enn sist vinter er gull verd..
I-miev 2011
Asker

leafster

Hehe. Glimrende argumentasjon ;-)

Griffel

#52
Sitat fra: Bjornt på fredag 23. november 2012, klokken 08:47
Diesel i en Elbil høres helt feil ut for meg.
Diesel til framdrift ca. 35% virkningsgrad. Diesel til oppvarming? Kanskje bedre enn elektrisk via lader og batteri, i et hvertfall sammenlingbart.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Ja når dieselen allerede er produsert er det vesentlig bedre å bruke den til oppvarming enn til drivstoff i et miljøperspektiv. Sånn sett blir det ikke helt feil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

covi

Har samme oppfatning som bjornt. Ìnstallerte elektrisk kupevarmer, lar den gå i en time før jeg kjører. Setter varmen på 1. hakk og viften på auto. 0 problem med dugg. Om det oppstår dugg f.eks på ferjeoverfarten, så forsvinner det som dugg for solen (pun intended) ved å kjøre full fart på viften og 1. hakk på varmen. Dette selv i vestlandsregn.

I tillegg er kupevarmeren rigget slik at den kan gå samtidig som man lader på en 16A kurs på trinn en. Om man ikke lader brukes den på trinn II.
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

Mr.Zero

Blir spennende å se hvordan Zero'n funker når kulda kommer. Har selv montert in en defavifte og føler den gjør bra nytte for seg. Men nå er det ikke akkurat 15 blå om dagen, da. Uansett er jeg forberedt på å kle på meg godt! At rekkevidden øker med en Eber ombord kan da ikke skyldes annet enn at en ikke fyrer med strøm..?!  :o
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

elektrolux

Her har Dagbladet løsningen:

Sier egentlig ingenting som vi ikke allerede visste.

http://www.dagbladet.no/2012/11/26/tema/bil/motor/klikk/24549765/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bjornt

Og VG følger opp : http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10048231
Sitron, eple eller cola på utsiden av ruta for å fjerne trafikk film visste jeg ikke om. Sikkert ikke dumt.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Thomas Parsli

Jeg rengjorde frontruten på en '69 boble med eddikksyre en gang, renere rute tror jeg ikke er mulig!
Eddit (til matbruk) kan også brukes, men jeg tipper sironsyre er like effektivt.
Cola har ikke nok sitronsyre til å være spesielt effektiv.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tomrh

#59
Egentlig er zalo (og eddiksyre etc - det som virker) en rekkeviddeforlenger om høsten/vinteren.
For man kan kjøre en stund på resirk uten at rutene dugger, og bruker dermed mindre strøm til varme. :)

Noe jeg faktisk testet ut nå i morges på vei til jobb. Ca. null grader ute og tørr luft. Kjørte hele veien på resirk og hadde behagelig kupévarme. Varmen stod på 2 hakk over midten, viftehastighet akkurat på midten, og jeg sendte 3/4 av lufta ned mot føttene og 1/4 inn i kupéen. Da ble det omtrent samme strømforbruket som tidligere i høst med sommerdekk og +5 grader (m/varme på). Dvs. jeg sparte ett batteristrek på de 42 kilometrene til jobb.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA