Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW IX priser etter 1.1.2023

Startet av audioboy, tirsdag 13. desember 2022, klokken 19:41

« forrige - neste »

daktari

Mye mer rekkevidde enn 100 km vel.
70 kWh vs 105 kWh netto. 55 kWh ekstra er jo 78% mer, så når iX40 går 200 km motorvei med skiboks på vinteren så får du ca 200 km esktra med iX50 med skiboks.

Utfordringen til iX40 er dårligere rekkevidde enn Enyaq/ID.4 men også dårlig svingradius, utvendig større og mindre praktisk bil, men uten mer innvenndig plass, garantert mindre bagasjeplass. Legg til rammeløse dører.

iX40 ligner sånn sett på e-tron 55, og bruktprisene der er ikke hyggelige.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 06. januar 2023, klokken 08:28
Mye mer rekkevidde enn 100 km vel.
70 kWh vs 105 kWh netto. 55 kWh ekstra er jo 78% mer, så når iX40 går 200 km motorvei med skiboks på vinteren så får du ca 200 km esktra med iX50 med skiboks.

Hvordan får du 105-70 til å bli 55?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

Sitat fra: daktari på fredag 06. januar 2023, klokken 08:28
Mye mer rekkevidde enn 100 km vel.
70 kWh vs 105 kWh netto. 55 kWh ekstra er jo 78% mer, så når iX40 går 200 km motorvei med skiboks på vinteren så får du ca 200 km esktra med iX50 med skiboks.

Utfordringen til iX40 er dårligere rekkevidde enn Enyaq/ID.4 men også dårlig svingradius, utvendig større og mindre praktisk bil, men uten mer innvenndig plass, garantert mindre bagasjeplass. Legg til rammeløse dører.

iX40 ligner sånn sett på e-tron 55, og bruktprisene der er ikke hyggelige.

Dette med 100-150 km tok jeg fra en eier på facebook, men det kan være feil.

Ser du har hatt id4 og ix40 og sånn sett vet mer om bagasjerom enn meg, men ut fra hva jeg visuelt har sett - og mål - så er bagasjerommet til ix40 større. 111 bred, 105 lang vs id4 som er 1m bred og 96,5 lang.
Høyden til hattehylle er i favør id4.

Ellers enig i at rekkevidde+størrelse tilsier at den skal få samme behandling på bruktmarkedet som e-tron.
Historisk sett så vil ix50 falle mer i kroner, gitt prosentvis samme fall, men ut fra at den er mer "moderne" så kanskje den holder seg bedre.

Alt vil til slutt avgjøres av kampanjeprisene. Hørte med en bilforhandler som sa at BMW har hårete mål for salg i år, og at det må kraftige kampanjer til for å prøve å nå dette i dagens marked.

Carboy

#48
Sitat fra: daktari på fredag 06. januar 2023, klokken 08:28
Mye mer rekkevidde enn 100 km vel.
70 kWh vs 105 kWh netto. 55 kWh ekstra er jo 78% mer, så når iX40 går 200 km motorvei med skiboks på vinteren så får du ca 200 km esktra med iX50 med skiboks.

Utfordringen til iX40 er dårligere rekkevidde enn Enyaq/ID.4 men også dårlig svingradius, utvendig større og mindre praktisk bil, men uten mer innvenndig plass, garantert mindre bagasjeplass. Legg til rammeløse dører.

iX40 ligner sånn sett på e-tron 55, og bruktprisene der er ikke hyggelige.


Vedrørende plass:
Var og prøvekjørte en enyaq fordi en kamerat vurderte den. Reagerte på den ganske dårlige bakseteplassen i forhold til BMW iX. Bagasjerommet virket til gjengjeld litt større. IX har litt mindre bagasjerom enn de beste uten at det er dramatisk.

Vedrørende rekkevidde har iX50 helt nydelig rekkevidde og det er etter min mening alt man trenger som eneste bil. Men å dømme iX40 nord og ned på range er litt dumt. Jeg trodde også først den skulle gå mye kortere enn den gjør pga erfaringer fra etron, eqc og i-pace. Spesielt i-pace og etron bruker betydelig mer strøm. IX40 overrasker og går like langt som både min tidligere i-pace og etron 55 i både kulde og sommertemperatur selv med mindre batteri. Den virker å være svært så mye mer effektiv på energien.
IX40 kan sikkert ha betydelig verditap fremover i likhet med iX50 og andre elbiler, men husk også at den har en betydelig lavere annskaffelsespris.
Kjøper du iX40 til 800.000 og får igjen 400 etter 5 år har du hatt ganske så billig bil.
En iX50 som du får igjen 500-550.000 for om 5 år vil jo klste deg enda lktt mer i verditap.

IX50 med luftfjæring og bakakselstyring er nydelig å kjøre, men det er også slik at iX40 er en del lettere og mer sportslig agil. De som liker en mer hendig og mer sporty bil uten at den er mye mindre komfortabel vil trives med iX40. IX50 er svært rask, men også litt vanskeligere å dosere på gassen vs iX40. IX40 er mer enn kvikk nok, også til inspirert kjøring synes jeg. Og gassresponsen er lettere å så dosere så ikke passasjerene får «nakkesleng».
De siste tingene er jo ikke spesielt store og det med rekkevidde teller kun på langturer. I hverdagen til småkjøring og hjemmelading er iX40 en vel så bra bil, om ikke hårfint bedre enn en iX50 pga lettere vekt for de fleste.
For meg som har en Range Rover fossilbil til langturer har en iX50 null betydning annet enn at det hadde vært kjekt å ha.
Men selv for de som bruker iX som eneste bil kan iX40 fungere godt nok, på samme måte som en etron 55.

Etron 55 har ikke falt så mye i pris - utover det som er normalt for en bil i sin prisklasse, synes jeg. Etron 55 limited som jeg gav 893000kr inkl vinterdekk for i mars 2019 ligger nå med 50-60-70.000km ute for 539-570.000kr selv i et relativt rolig marked. Jeg har ikke min bil lenger og solgte etter 10-11 mnd. Men å tape 300-350.000kr på en bil til ca 900.000 på 3 år og 60.000km er etter mitt syn ikke så altfor ille.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

geear

Jeg kjøpte Model X 75D helt ny, den gang var det 160 000,- i prisforskjell opp til 100D. Tenkte at det er virkelig ikke 25 kWh verdt. Tenkte også at dyrest mulig bil alltid faller mest i pris. I løpet av årene etterpå fulgte jeg ganske lenge med på bruktprisene, fordi jeg etterhvert vurderte å skifte opp, og måtte bare konstantere at prisforskjellen på 75 og 100 omtrent holdt seg helt stabil i lang tid, det var ikke sånn at 100 raste mye mer enn 75 i kroner. Noen unntak kom det i form av slengere her og der, spesielt med høy kmstand, men det virket ganske åpenbart at dette ikke er det samme som utstyr eller motorstørrelse på fossilbiler - i elbilenes verden handler det også om rekkevidden det gir, og for elbilene er det ikke samme ulempen heller å kjøpe den "større" utgaven, det er betyr ikke 50% høyere forbruk for eksempel, pluss at et økt forbruk uansett utgjør mye mindre i kroner enn tilsvarende økning på fossilt. Utgavene med lengst rekkevidde er rett og slett mer ettertraktet og vi er villige til å betale for det. En M3 mot en 320i for eksempel, så vil M3en falle mer i kroner fra det øyeblikket den triller ut av butikkdøra.

Sitat fra: Chimp på fredag 06. januar 2023, klokken 05:15
Jeg har en egeninteresse av utviklingen i den forstand at jeg pt har en ix1 som prises til ca 690. Veien opp til ix40 for antatt noenlunde lik rekkevidde virker liten hvis jeg går for en med ca 15-20k km på finn.
Alternativt må jeg på 1mill for ix50 men får da luft, firehjulsstyring, massasje og i noen tilfeller ventilasjon, de virker mer komplett utstyrt.. Mange av ix40ene mangler multifunksjonssetene. Og så får jeg 100-150km økt rekkevidde alt ettersom. I min hverdag betyr det 0 bortsett fra et par ganger i året hvor jeg klarer å lade. Men jeg er veldig glad i å sikre meg mot de kjipe opplevelsene en fredag eller søndag hvor jeg må stå i ladekø.

Dette, og tråden her, handler ikke om meg og mine behov. Men hvilken bil tror dere holder seg best i pris i et 1-2 års perspektiv?
Tror det er vanskelig å spå, men iX1 er den nyeste modellen og det er i tillegg en pen bil. Hører nå folk som ikke er elbilinteresserte snakke om iX1. Kan fort bli en ettertraktet bil. Men den har også knapp rekkevidde, dårlig ladehastighet og er litt liten, så hvem vet...

Trond.m

Hørte fra min forhandler at BMW ikke kan levere luftfjæring på iX50 før til sommeren. Det vil nok gjøre at prisen på nye / nyere iX som har både luftjæring, integralstyring og multifunksjon på begge sider burde bli attraktive i markedet.

Tomsen

Jeg fikk beskjed om at det ikke var noen garanti for at ix50 kan bestilles med luftfjæring eller integralstyring til sommeren heller. Og at utstyret var utilgjengelig på ubestemt tid.

Trond.m

Det er veldig gode nyheter for den som skal selge iX  👍

Carboy

#53
Sitat fra: Tomsen på fredag 06. januar 2023, klokken 16:03
Jeg fikk beskjed om at det ikke var noen garanti for at ix50 kan bestilles med luftfjæring eller integralstyring til sommeren heller. Og at utstyret var utilgjengelig på ubestemt tid.

Det er jo litt dumt på en iX50, men iX er veldig god uten luftfjæring og bakakselstyring også.

Men iX er jo over ett år gammel nå som modell på norske veier, skal man vente til sommer 2023 er den 1,5 og snart 2 år gammel. De første iX kom vel i november 2021.
Da er det en del nyheter som også kan vurderes, f eks de første EQE suv kommer på norske veier fra sommer 2023. Den har sikkert både ulemper og fordeler vs iX, men den er jo en helt ny konkurransedyktig modell. For de som sverger til luftfjæring og potensielt mer komfortabel avslappet styrefølelse og fjæringskomfort enn den i iX er det kanskje et godt alternativ.
F eks en EQE 300 eller 350 4matic vil trolig være en prisgunstig og mer enn rask nok bil. Komplett med 4wd og bra rekkevidde. Tror at når EQE, Macan E og tildels Audi Q6 etron kommer vil iX50 miste sin possisjon som «eneste suv alternativ» med mer enn 500km rekkevidde. Prismessig vil de dog ha mva og sånt, men også motorer med lavere ytelser og fortsatt bra range. Så om mam tåler 0-100 på 5-6 sekunder vil man kunne få kjøpt en rimelig premium suv med over 500-600km wltp.
Foreløpig ser det ut til at en EQE SUV koster ca 200-250 mer enn tilsvarende sedan. Hvilket vil bety ca kr 850-900 + utstyr for en EQE 350 4matic SUV. Plasserer seg på prisnivået til iX40 med lignende ytelser, men med range mer lik iX50.

Likevel vil nok iX50 stå seg relativt godt.
Skal jeg spå noe? Det er alltid skummelt, for ingen vet hva fremtiden bringer. Men jeg tipper at de nyere brukte iX50 skal holde seg på kr 950-1.050 nå i 2023 frem til høsten og deretter falle ganske raskt ned til 800-850, der de blir en stund før de faller videre i naturlig prisfall.
Mens iX40 holder seg tilsvarende ok i 2023 med litt raskere fall, men blir trolig på 6-650 lenge før den faller ganske fort ned i under 500 i neste trappetrinn.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Trond.m

#54
Synes du legger deg litt lavt i din vurdering av EQE SUV pris. Jeg konfigurerte en EQE 350 4-Motion sedan med bra tstyrsnivå (men langt fra toppspec) og kom til 997.000 uten vinterhjul. Så jeg tror nok en EQE med tilnærmet samme utstyrsnivå som iX50 med toppspec (eks. B&W) vil ligge over 1,1 M. Og med en rekkevidde som vil ligge ca 100 km lavere enn iX50. Forøvrig tror jeg ikke du bommer så mye på dine spådommer.

turfsurf

Sitat fra: Carboy på lørdag 07. januar 2023, klokken 10:41
Skal jeg spå noe? Det er alltid skummelt, for ingen vet hva fremtiden bringer. Men jeg tipper at de nyere brukte iX50 skal holde seg på kr 950-1.050 nå i 2023 frem til høsten og deretter falle ganske raskt ned til 800-850, der de blir en stund før de faller videre i naturlig prisfall.
Mens iX40 holder seg tilsvarende ok i 2023 med litt raskere fall, men blir trolig på 6-650 lenge før den faller ganske fort ned i under 500 i neste trappetrinn.
Tror dette er en ganske bra vurdering. Blir interessant å se. IX er på shortlisten min om ett par år når bagasjebehovet blir mindre, så en lett brukt iX 50 kan være interessant.

IMO er ikke EQE, og ihvertfall ikke Q6 og Macan i samme klasse som iX, da snakker vi vel heller om etron Q8 som den mest direkte konkurrenten?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

#56
Macan fossil er en ganske liten bil sammenlignet med ix . Cayenne ser ganske lik ut utvendig.

Carboy: har du  bakhjulsstyring på din ix40 ?
Lest at det bare er levert et titalls med dette, kanskje jeg bør legge litt ekstra penger i potten for å få dette - og bilen da forhåpentligvis holder seg bedre i pris

Carboy

Sitat fra: Trond.m på lørdag 07. januar 2023, klokken 11:56
Synes du legger deg litt lavt i din vurdering av EQE SUV pris. Jeg konfigurerte en EQE 350 4-Motion sedan med bra tstyrsnivå (men langt fra toppspec) og kom til 997.000 uten vinterhjul. Så jeg tror nok en EQE med tilnærmet samme utstyrsnivå som iX50 med toppspec (eks. B&W) vil ligge over 1,1 M. Og med en rekkevidde som vil ligge ca 100 km lavere enn iX50. Forøvrig tror jeg ikke du bommer så mye på dine spådommer.

Vedrørende EQE har konfiguratoren ofte feil mtp at pakker og priser dessverre ikke blir riktig. Da jeg kjøpte EQC'n i 2020 så husker jeg den ble en del billigere enn konfig med samme utstyr. I tillegg er det ofte gode rabatter hos Mercedes om man forhører seg litt.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Carboy

#58
Sitat fra: Chimp på lørdag 07. januar 2023, klokken 13:50
Macan fossil er en ganske liten bil sammenlignet med ix . Cayenne ser ganske lik ut utvendig.

Carboy: har du  bakhjulsstyring på din ix40 ?
Lest at det bare er levert et titalls med dette, kanskje jeg bør legge litt ekstra penger i potten for å få dette - og bilen da forhåpentligvis holder seg bedre i pris

Macan elektrisk (kommende generasjon) blir trolig en del større enn dagens, også pga at den skal få plass til batteriet, men også fordi den vil dele platform med kommende Audi Q6 etron (som er større enn Q4 og nesten like stor som dagens Etron, nå rebadget til Q8 etron fordi den skal bli betydelig større i neste generasjon som kommer om 3 års tid).

Jeg har ikke bakakselstyring på min.men har kjørt flere ulike iX40 og iX50, dermed iX både med og uten. Jeg fikk muligheten til å bestille luftfjærer og bakakselstyring på min iX40 da den var akkurat i den rette perioden i mars 2022, men valgte det bort da jeg sammenlignet ved prøvekjøring. Tenkte jeg heller fikk kjøpe en iX50 som passer bedre til sånt utstyr. Har ikke savnet det, men merker at iX ikke har ekstremt bra svingradius.
Det går helt fint likevel da forskjellen på med og uten er ganske små. BMW har ganske lite utslag på sin bakhjulstyring.

Slik bakakselstyring det er på EQS og nye Range Rover med 9 og 10 graders styring bak derimot, da hadde det vært betydelig forbedret. Har kjørt de bilene og de svinger rundt faktisk lettere enn en iD.3.

Min bestilte iX50 kom med feillevert utstyr og jeg valgte dermed å avbestille bilen uten kostnad da jeg i mellomtiden også hadde ombestemt meg litt på at jeg likevel ikke ville ha en iX50 nå. Jeg trenger ikke bilens ekstra rekkevidde og det var mer kjekt å ha enn nødvendig for meg. Jeg så i tillegg at prisene gikk ned og at det fylles opp i markedet med nyere brukte iX50 og iX40.
Venter heller litt og ser hva som kommer av spennende nyheter.
Verditap er det på alle biler, f eks I-Pace 2019 mod selges nå for 400-450.000 for first edition med alt utstyr. Etron 55 limited og godt utstyrte går for 500-550, så det er solid verditap også på elbiler. Jeg kjøpte en nyere brukt I-Pace og tapte ca 40.000 på 6-7 mnd. Leasing av slike biler er gjerne 10-12.000 per mnd? Så helt innenfor det.

Vil man spare penger på verditap er det å kjøpe 1, 2 eller 3 år brukt veldig fornuftig. Man får garanti noen år til og batteriet er ofte garantert til 8 år og 160.000km. Man får tegnet utvidet maskinskadeforsikring på biler over 5 år før de er 8 år gamle, så jeg tror det er det mest økonomiske valget. Dersom økonomien i et bilvalg er et poeng i seg selv.
De som kjøper ny bil gjør jo gjerne ikke det fordi det er det billigste og smarteste valget økonomisk, men fordi det er hyggelig med ny bil.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

SSK

Jeg låste også bestillingen på min iX40 i mars 22, og valgte med bakhjulsstyring.
Før utlevering i juni fikk jeg låne en iX40 uten bakhjulsstyring 1 uke, og i trang parkeringsgarasje med mange stolper på jobben er det stor forskjell med og uten.
Merkes ikke så mye på vanlig kjøring, men følelsen ved parkering var at jeg kjørte en mye større bil uten bakhjulsstyring.
BMW iX40 2022
Audi Q4 50 2021
Polestar 2 2021
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S P85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA