Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering Model S/X LR

Startet av jog, tirsdag 13. desember 2022, klokken 12:49

« forrige - neste »

offpist

Ser ut som om det kanskje vanker gratis hurtiglading på oss.

I dag er VIN nr mitt blitt skjult igjen.. Altså det er der i kildekoden, men skjult.
Og samme dato estimatet, 20-31. desember.
Flere, eller er det bare meg?

Alt de finner på, for å holde nervene oppe...
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jog

mitt vin nr er og borte, men epost om gratis 10.000 km free super charging om jeg tar levering før 31.12
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

offpist

#17
Sitat fra: jog på fredag 16. desember 2022, klokken 07:39
mitt vin nr er og borte, men epost om gratis 10.000 km free super charging om jeg tar levering før 31.12
Godt det ikke bare er meg da ;)

Legger med noen bilder av Drammen havn. Dette ser da virkelig ut som Model S og X som lastes opp.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jog

Da fikk jeg levering 27.12 sa da er det bare å håpe på at alt er klart.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

offpist

I går dukket det opp "Final Invoice" i kontoen.
Interessant nok står leveringsdato 14. desember, det var datoen Thames Highway var på vei mot Norge.

Skal hente bil den 27. som mange andre her, men trolig kan forhandlerne fortolle, registrere og fakturere helt frem til nyttår og unngå mva og avgift, selv om bilen leveres ut i januar.

Jeg tenker da på HOEGH TROVE som ankommer Zeebrugge 23. desember.
Kanskje er det med flere Plaid og LR S/X med der.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

geear

Tror ikke det lar seg gjøre å fortolle (avgiftsberegne) før de fysisk er i landet, men det kan jo gå, selv om det er tvilsomt midt i jula. Ting stopper opp.

RJK

Sitat fra: geear på søndag 18. desember 2022, klokken 12:21
Tror ikke det lar seg gjøre å fortolle (avgiftsberegne) før de fysisk er i landet, men det kan jo gå, selv om det er tvilsomt midt i jula. Ting stopper opp.
Dette gjøres vel elektronisk, så med mindre systemene (datavarehusene) har standard nedetider iløpet av natten (eller helger), burde det vel ikke være store problemer med det.

Viktigste er å overholde tidsfristene, slik at om kravet er noe annet midnatt pga sperre i systemene, så må man selvsagt overholde disse. Så har de sikkert noe mulighet til å utvide/forlenge om det ikke er mulig pga ikke-planlagt nedetid på portalene.

Men, kravet er nok sannsynligvis at de må være ankommet fortollingshavn/fortollingstomt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 18. desember 2022, klokken 13:56
Men, kravet er nok sannsynligvis at de må være ankommet fortollingshavn/fortollingstomt.
Dette var det en artikkel om for litt siden. Bilene må være ankommet Norge, registrert på eier og faktura betalt. Så for de som skal ha lån på bilen må den vel registreres fredag 30. for at banken skal rekke å betale. Betaler man selv kan det jo gjøres på forhånd, og da kan Tesla registrere biler helt ut den 31ste.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 18. desember 2022, klokken 16:28
Sitat fra: RJK på søndag 18. desember 2022, klokken 13:56
Men, kravet er nok sannsynligvis at de må være ankommet fortollingshavn/fortollingstomt.
Dette var det en artikkel om for litt siden. Bilene må være ankommet Norge, registrert på eier og faktura betalt. Så for de som skal ha lån på bilen må den vel registreres fredag 30. for at banken skal rekke å betale. Betaler man selv kan det jo gjøres på forhånd, og da kan Tesla registrere biler helt ut den 31ste.
Da er vi vel enige her. Ja, jeg tok ikke med det med betaling som selvsagt må være gjennomført før nyåret, og for de med lånefinansiering er det vel en treghet der som må tas hensyn til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

offpist

Må være registrert, trenger ikke være betalt.

Betaling gjør man bare før man henter bilen.

Så det er bare noen tastetrykk på en pc, kan gjøres hele døgnet men bilen må vel være fortollet inn først bare.

https://www.motor.no/aktuelt/det-holder-med-registrering-bilen-ma-ikke-vaere-levert/236958
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

turfsurf

Sitat fra: offpist på søndag 18. desember 2022, klokken 16:53
Må være registrert, trenger ikke være betalt.

Betaling gjør man bare før man henter bilen.

Mener det stod at den også må være betalt i en annen artikkel, men mulig jeg misforstod. Her var forsåvidt ikke betaling nevnt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: RJK på søndag 18. desember 2022, klokken 13:56
Sitat fra: geear på søndag 18. desember 2022, klokken 12:21
Tror ikke det lar seg gjøre å fortolle (avgiftsberegne) før de fysisk er i landet, men det kan jo gå, selv om det er tvilsomt midt i jula. Ting stopper opp.
Dette gjøres vel elektronisk, så med mindre systemene (datavarehusene) har standard nedetider iløpet av natten (eller helger), burde det vel ikke være store problemer med det.

Viktigste er å overholde tidsfristene, slik at om kravet er noe annet midnatt pga sperre i systemene, så må man selvsagt overholde disse. Så har de sikkert noe mulighet til å utvide/forlenge om det ikke er mulig pga ikke-planlagt nedetid på portalene.

Men, kravet er nok sannsynligvis at de må være ankommet fortollingshavn/fortollingstomt.
I det ene øyeblikket skriver du at det ikke er nødvendig at bilene er i Norge, og i samme innlegg at de må være ankommet landet. Blitt enig med deg selv nå eller?  :P

Tipper at chassisnummer på hver eneste bil blir sjekket fysisk av noen med tollklarering, etter ankomst.

geear

Sitat fra: turfsurf på søndag 18. desember 2022, klokken 17:06
Sitat fra: offpist på søndag 18. desember 2022, klokken 16:53
Må være registrert, trenger ikke være betalt.

Betaling gjør man bare før man henter bilen.

Mener det stod at den også må være betalt i en annen artikkel, men mulig jeg misforstod. Her var forsåvidt ikke betaling nevnt.
Har ikke fulgt med på dette med innføring av avgifter og moms nå, men de gangene jeg har inportert bil har moms blitt fastsatt av Tollvesenet på importtidspunktet, og i prinsippet skal den betales umiddelbart, og MAKS tre dager etter import, mens kjøretøyspesifikke avgifter kommer på registreringstidspunktet. Plikten til å trekke moms vil sikkert være datostyrt, så i prinsippet er det mulig at det er slik at man kan slippe unna å betale vektavgift i 2023 på en bil registrert i 2022, mens man blir fakturert for momsen. Uansett er det vel bare å få det registrert og betalt så man er sikker.

RJK

Sitat fra: geear på søndag 18. desember 2022, klokken 17:12
Sitat fra: RJK på søndag 18. desember 2022, klokken 13:56
Sitat fra: geear på søndag 18. desember 2022, klokken 12:21
Tror ikke det lar seg gjøre å fortolle (avgiftsberegne) før de fysisk er i landet, men det kan jo gå, selv om det er tvilsomt midt i jula. Ting stopper opp.
Dette gjøres vel elektronisk, så med mindre systemene (datavarehusene) har standard nedetider iløpet av natten (eller helger), burde det vel ikke være store problemer med det.

Viktigste er å overholde tidsfristene, slik at om kravet er noe annet midnatt pga sperre i systemene, så må man selvsagt overholde disse. Så har de sikkert noe mulighet til å utvide/forlenge om det ikke er mulig pga ikke-planlagt nedetid på portalene.

Men, kravet er nok sannsynligvis at de må være ankommet fortollingshavn/fortollingstomt.
I det ene øyeblikket skriver du at det ikke er nødvendig at bilene er i Norge, og i samme innlegg at de må være ankommet landet. Blitt enig med deg selv nå eller?  :P

Tipper at chassisnummer på hver eneste bil blir sjekket fysisk av noen med tollklarering, etter ankomst.
Forskjell på å fortolle/avgiftsberegne og å registrere. Ser du og om du forsøker å importere bil selv. Da betaler du mva på pris ved grensepassering/ankomst havn, men du trenger jo ikke registrere bil i samme øyeblikk.

Så det er nok ikke helt å gå mot meg selv, da jeg mente at man kunne gjøre mesteparten av jobben i forkant og så blir den ikke faktisk registrert før den er registrert ankommet Norge. Forhåndsmeldt, for å si det sånn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jog

Virker som det er svært få som venter på S LR, har alle bestilt eller endret fra LR til Plaid.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA