Fått VIN - Registrere hos Vegvesenet før jeg har fått bilen

Startet av mellosty, tor 08. des 2022, kl. 15:59

« forrige - neste »

mellosty

Hei,
Jeg har fått VIN og bilen er på vei med båt. Det er usikkert om den rekker før nyttår. Altså må jeg kanskje betale moms. Noen som vet om Tesla kan forhåndsregistrere bilen slik at jeg slipper ekstra gebyrer? Bilen var på inventory da jeg bestilte, men EDD er i januar ...  :'(

Takk for svar!

drumfrodo

Generelt er det jeg har blitt fortalt at bilen må være innenfor Norges grenser for å kunne fortolles. Og for å gjøre registrering hos SVV, så må den først være fortollet. Ergo kan man ikke registrere biler hos SVV før de innenfor Norges grenser. Men, det kan såklart gjøres før eieren får bilen fysisk utlevert. Så selv om levering til deg er i januar, kan registrering fortsatt skje i år hvis bilen blir tatt i land i Norge i tide.

mellosty

Sitat fra: drumfrodo på tor 08. des 2022, kl. 16:27
Generelt er det jeg har blitt fortalt at bilen må være innenfor Norges grenser for å kunne fortolles. Og for å gjøre registrering hos SVV, så må den først være fortollet. Ergo kan man ikke registrere biler hos SVV før de innenfor Norges grenser. Men, det kan såklart gjøres før eieren får bilen fysisk utlevert. Så selv om levering til deg er i januar, kan registrering fortsatt skje i år hvis bilen blir tatt i land i Norge i tide.

Satser på det da. Ser ut som at båten er i Trondheim den 18. desember.

drumfrodo

Sitat fra: mellosty på tor 08. des 2022, kl. 16:35
Sitat fra: drumfrodo på tor 08. des 2022, kl. 16:27

Satser på det da. Ser ut som at båten er i Trondheim den 18. desember.

Da prater du antagelig om Kess' Main Highway, som er på vei til Zeebrugge for å plukke opp biler derfra i dette øyeblikk (ankomst i kveld der, noen timer etter skjema). Venter på samme båt for levering av Model X Plaid til Trondheim her, men det er bare en antakelse at den kommer på den båten for min del. Har VIN, som er bekreftet ankommet Zeebrugge 04.12. (fra Hoegh Transporter) og EDD hos Tesla er 12 - 26 desember.

Har du tilgang til kilde som viser at din VIN er mappet til transport på Main Highway? (ruta til denne virker forøvrig å ha blitt endret nylig, til Zeebrugge - Tromsø - Bodø - Trondheim - Ålesund). Hvis bilen din sendes på denne båten vil den helt sikkert rekke å bli registert, og sannsynligvis også utlevert, før nyttår.

mellosty

Beklager. Jeg skreiv litt feil. Skulle skrive "Ser ut som at en båt vil være i Trondheim den 18. desember". Tesla sa at bilen min er på vei med båt og skal være i Norge ila desember. Jeg håper på at det er Main Highway.

mellosty

Jeg ble egentlig litt sur. For gir det mening å kalle det "inventar bil" når den ikke er her? Hvis du går inn på de inventar bilene som ligger på nettsiden deres står det "Lokalisert i Drammen" etc. Det er bare tull. Min bil er jo ikke i Trondheim.

Haggish

Sitat fra: mellosty på tor 08. des 2022, kl. 22:07
Jeg ble egentlig litt sur. For gir det mening å kalle det "inventar bil" når den ikke er her? Hvis du går inn på de inventar bilene som ligger på nettsiden deres står det "Lokalisert i Drammen" etc. Det er bare tull. Min bil er jo ikke i Trondheim.

Mulig det, men tidligere så har det betydd at en bil på vei som ikke har en kunde enda. Derfor er den ledig og de kaller det inventory. Det er vel bedre en at det er en bil som en annen kunde har forkastet ved henting grunnet noen mangler/ feil 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

mellosty

Alle de bilene som er på inventar er lokalisert i Norge ifølg. nettsiden. 
Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA