Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ettermontert varme av/på knapp og setebeltesensor svikter samme dag

Startet av Sjalabais, onsdag 07. desember 2022, klokken 13:34

« forrige - neste »

Sjalabais

For tre år siden kjøpte jeg den helt nødvendige varme-bryteren av @TorC, som har gitt oss mange ekstra kilometer og som har betalt for seg selv mange ganger over med dagens kokkelimokkeli strømpriser.

De siste månedene har den av og til ikke registrert at vi har slått av varmen. Bilens strømbrukindikator viser da at varmeapparatet fortsatt drar strøm. Vi vrir vanligvis bryteren over én gang til og da funker det. I dag var første gangen det ikke virket andre veien: Jeg fikk ikke på varmeapparatet på vei til jobb. Den stå på, men ingen strømbruk ble registrert. Så vippet jeg den frem og tilbake uten hell. Etter halvannen mil med vipping og litt banking på armaturet kom knappen på i "halv styrke"-stillingen og jeg fikk minimalt med varme mot slutten av min 23 km lange pendling.

Noen som har en idé om problemårsak og en mulig løsning til meg?

Problem #2 for dagen er at setebeltevarsleren ikke merket at jeg var spent fast. Vrikking i beltefestet, av/på og høylytt banning førte til ingen endringer. Når jeg kjørte over humper skjedde det noe dog. Etter en 5-6 km med piping i bilen fungerte det plutselig, og det gjorde det mesteparten av hjemveien også.

Hva gjør jeg med dette? Pussing av beltefestet og haugevis med kontaktspray?
2012 Leaf Tekna

TorC

Hei!

Hvis jeg har forstått problemet ditt korrekt så fikk du til slutt litt varme ut av apparatet (som du kunne se i display). Dette indikerer at det ikke er noe galt med PTC.

Kittet du har fra meg er designet slik at hvis det er kabelbrudd eller noe galt i selve kittet så vil bilen oppføre seg om det ikke var der, og derfor gi full effekt på varmeapparatet.

Selve bryteren derimot kan få en kortslutning, uten at dette er noe farlig i det hele tatt annet enn at den da "låser" seg i ett modus.

Jeg tipper derfor at bryteren er defekt. Dette er for øvrig en av de få delene jeg ikke har spesiallaget til dette formålet. 

Siden du har sendt meg en PM så skal jeg svare deg med et løsningsforslag der.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Sjalabais

2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA