Forvarming tid

Startet av teralv, ons 07. des 2022, kl. 09:03

« forrige - neste »

teralv

Hvor lenge varer forvarming fra påslått til Leafen selv kutter varmingen ved;

- tilkoblet strøm fra lader

- ikke tilkoblet lader.

Leaf 2013 modell.

Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

kaiat

I følge "boka" er det 2 timer når bilen er tilkoplet lader og 15 minutter når ikke tilkoplet. Når bilen er tilkoplet, kan du velge prioritet av lading eller oppvarming. Er lading prioritert, vil ikke bilen forvarme før batteret er ladet til et visst nivå (80%?). Dermed kan du få kortere oppvarmingstid enn 2 timer. Selv bruker jeg å sette prioritet til oppvarming på vinteren. Bilen lades da kanskje ikke helt til 100%, men rekkevidden holder til vårt bruk og bilen er oppvarmet.

teralv

Hei, takk for svar. Jeg var veldig på jakt etter hva som står i "boka"

Kluet er at jeg har brukt denne bilen siden 2013, på en Salto lader. Aldri problem, den har gått 15 min som du sier uten tilkobling, og så lenge jeg vil (aldri gått opp mot 2 timer fordi jeg har hentet bilen 15-40 min etter), så da er det avklart.

Det jeg nå ser er at Easee som har fått 6 amp konstant til bruk av forvarmer, altså konstant strøm, i kombinasjon med smartlading fra Tibber, så kutter denne på sekundet 10 minutter varighet.

Så i dag at om jeg slår av smartlading før jeg starter forvarming, så stod den over 15 minutter og ble slått av når kabelen ble tatt ut.

Så hele problemet oppstår nå når jeg skal forvarme bilen så lenge smartlading er aktivert i Easee appen.

For ordens skyld:

1. bilen lades til 100% om natt, og alltid ferdig innen 0500.
2. når bilen forvarmes, er den alltid 100% full på batteri, og står tilkobla Easee lader. Men med smartlading aktivert, og den er ferdig flere timer før forvarmingen skal gå.
Lys grå.

kaiat

Du har Easee ja. Selv har jeg en vanlig "dum" hjemmelader og det funker fint. Men 6A er ikke så mye og det er mulig at dette blir for lite tilgjengelig strøm til at forvarmingen vil starte. Har aldri sett noe om dette, så det blir bare en teori fra min side.

teralv

Med en gang jeg deaktiverer "smartladingen" fra Tibber i Easse, så forvarmes den så lenge jeg ønsker. Testet i går.
Lys grå.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA