Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny ladeløsning I borettslag

Startet av Andlar94, tirsdag 06. desember 2022, klokken 10:33

« forrige - neste »

Andlar94

Hei! Jeg bor i et borettslag med rundt 150 enheter og styret har nylig vedtatt at det skal installeres ladeanlegg for alle faste p-plasser i garasjen.

Jeg har fra før av installert min egen Easee-lader som kostet meg 26,000kr å få på plass. Jeg stilte spørsmål til styret om hva planen var for oss med allerede eksisterende lader, og jeg fikk til svar at de vil erstattes med Ohmia sin løsning, og at de jobber med å finne ut av kompensasjon.

Dette virker for meg helt tullete og vil nødvendigvis medføre dyrere lading for min del, da jeg sliter med å se hvordan et selskap som Ohmia skal klare å levere billigere løsning enn det jeg allerede har hvor jeg bare betaler for strømmen. Har gjort beregninger for snittpris på strøm de siste tre årene, og kun i ekstremåret 2022 vil det lønne seg å ha denne løsningen, og ikke særlig mye heller.

Jeg har ingen problemer med at de installerer fellesanlegg og at jeg er med å betale ned på det i form av økt husleie (var snakk om 50kr mnd), men å fjerne min ladeboks til fordel for annen løsning får meg til å heve øyenbrynene.

Kan nevne at ladeboksen min er installert på min egen strømmåler i tavlerommet i kjelleren på blokken. Noen andre som har lignende erfaring, eller eventuelt kan si noe om hvorvidt styret har lov til å fjerne min private ladeboks, uavhengig av kompensasjon?

Takk for tilbakemeldinger!

Orbit

Hva var avtalen med styret da du installerte egen lader? Er parkeringsplassen din seksjon, eller har du "bare" bruksrett til en parkeringsplass i et garasjesameie? Sier vedtektene noe om lading, evt generelt hva en kan gjøre av endringer på egen plass?

Se også tidligere tråd for en del momenter: https://elbilforum.no/index.php?topic=43879.0
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Andlar94

Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. desember 2022, klokken 10:59
Hva var avtalen med styret da du installerte egen lader? Er parkeringsplassen din seksjon, eller har du "bare" bruksrett til en parkeringsplass i et garasjesameie? Sier vedtektene noe om lading, evt generelt hva en kan gjøre av endringer på egen plass?

Se også tidligere tråd for en del momenter: https://elbilforum.no/index.php?topic=43879.0

Hei, takk for svar. Det står følgende skrevet i vedtektene "Ein andelseier har rett til å sette opp ladepunkt på sin parkeringsplass så lenge andelseier disponerer fast parkeringsplass.
Dersom ein andelseier ikke har fast parkeringsplass har rett til å sette opp ladepunkt der styret tilviser plass. Andelseier må innhente samtykke fra styret. Styret kan nekte samtykke, men berre dersom det er saklig grunn for det. Saklig grunn kan bla være at strøm nettet må oppgraderes.
"

Søknaden bestod av en enkel e-post hvor jeg spurte om lov til å sette opp lader, på min nummererte p-plass, noe jeg fikk godkjent.

Wisd0m

Samme problem i alle sameier. Dessverre så må man på et tidspunkt godta at man går over til en mer moderne løsning enn at alle installerer sin egen dumme boks. Alternativet er at det blir mørkt hjemme hos dere grunnet overlast.

yearprod

#4
Hei, jeg vet ikke om det jeg tror er riktig eller ikke. Men hvis en har fått installert eget ladepunkt koblet til egen strømmåler. Så vil ikke kapasiteten overstige forbruket en ellers har tilgang til for sin leilighet? Ut ifra min logikk vil ikke da argumentet "for liten kapasitet inn" fra evt styret være gyldig da en allerede har kapasiteten og blir sånn sett ikke brukt opp da jeg kan bruke denne kapasiteten til min leilighet på andre ting?

Melder meg på tråden da jeg også har samme problem med borettslaget som vil installere felles anlegg, men mange har allerede montert eget ladepunkt med lastbalansering og risikerer derfor å tape store summer på investeringen i tillegg til at en blir bundet til nytt anlegg som ikke er billig å bruke.

automat

Selv om man i prinsippet kan belaste hovedsikringene fullt ut, så kan normalt ikke alle boligene i sameiet/borettslaget gjøre dette samtidig. Det er beregnet inn en viss  «overbooking fordi man statistisk vet at alle ikke belaster fullt ut samtidig. Man har den samme «overbookingen» i eget sikringsskap, der ikke alle kurser kan belastes fullt ut samtidig.

Slik «overbooking»/samtidighet kan man gjøre fordi mange laster trekker strøm veldig ujevnt, f.eks fordi termostater slår ut og inn.

Elbilladeing derimot, belaster nettet veldig jevnt, og over lang tid. Derfor kan man ikke tillate «overbooking»/samtidighet her. Når tilstrekkelig mange husstander får ladebokser på privat kurs, vil inntakssikingen til hele blokka kunne begynne å gå.

Da kan man enten øke inntakssikringen( dyrt), eller installere anlegg som lasstyres mot inntakssikring (ikke så dyrt.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: yearprod på torsdag 08. desember 2022, klokken 21:02
Hei, jeg vet ikke om det jeg tror er riktig eller ikke. Men hvis en har fått installert eget ladepunkt koblet til egen strømmåler. Så vil ikke kapasiteten overstige forbruket en ellers har tilgang til for sin leilighet? Ut ifra min logikk vil ikke da argumentet "for liten kapasitet inn" fra evt styret være gyldig da en allerede har kapasiteten og blir sånn sett ikke brukt opp da jeg kan bruke denne kapasiteten til min leilighet på andre ting?

Melder meg på tråden da jeg også har samme problem med borettslaget som vil installere felles anlegg, men mange har allerede montert eget ladepunkt med lastbalansering og risikerer derfor å tape store summer på investeringen i tillegg til at en blir bundet til nytt anlegg som ikke er billig å bruke.
All strøm i borettslaget kommer normalt sett gjennom hovedinntaket, før det fordeles ut til fellesanlegget og de enkelte leilighetene. Skal man støtte felles ladeanlegg, så bør man i visse tilfeller unngå at for mye av kapasiteten brukes av hver leilighet.

Man snakker gjerne om hva som er anleggets kapasitet og de enkeltes uttak i hver leilighet, men man snakker og om utnyttbar kapasitet. Det blir altså lettere å fordele via et fellesstyrt ladeanlegg for å holde god nok effekt til alle som ønsker å lade til enhver tid.

Enkeltleiligheters kapasitet kan føre til at hele anlegget blir dyrere for alle, men ved å fjerne slike "frittstående satellitter" og heller fordele effekt gjennom et fellesanlegg, så klarer man seg kanskje med den inntaksstrømmen som det betales for nå, eller man kan holde seg innenfor visse trinn.

Det kan altså i førsteomgang gå ut over dere earlybirds. Men om borettslagets felleskostnader kan holdes lavest mulig, så vil man muligens tjene på sikt eller redusere tapet som man selv har. Du kan derfor håpe på at kompensasjonen er såpass at det minimerer ditt tap.

Og resten tjenes kanskje inn ved at fremtidige felleskostnader holdes lavere på denne måten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Wisd0m

Sitat fra: yearprod på torsdag 08. desember 2022, klokken 21:02
Hei, jeg vet ikke om det jeg tror er riktig eller ikke. Men hvis en har fått installert eget ladepunkt koblet til egen strømmåler. Så vil ikke kapasiteten overstige forbruket en ellers har tilgang til for sin leilighet? Ut ifra min logikk vil ikke da argumentet "for liten kapasitet inn" fra evt styret være gyldig da en allerede har kapasiteten og blir sånn sett ikke brukt opp da jeg kan bruke denne kapasiteten til min leilighet på andre ting?

Melder meg på tråden da jeg også har samme problem med borettslaget som vil installere felles anlegg, men mange har allerede montert eget ladepunkt med lastbalansering og risikerer derfor å tape store summer på investeringen i tillegg til at en blir bundet til nytt anlegg som ikke er billig å bruke.
Anleggene dimensjoneres etter eksisterende laster. Installerer alle elbilalder blir det over samtidighetsfaktoren som anlegget er dimensjonert for (elbil skal telles med faktor = 1 https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/ExportWord/) og man risikerer at hovebryteren/sikringen går. Denne hovedbryteren er det sameie/borettslaget som har ansvar for.

yearprod

Okei da forstår jeg litt mer. Men det er et juridisk spørsmål her om borettslaget har lov til å be alle om å fjerne egne ladere til fordel for felles. TS har poengtert at ved søknad er det ikke informert om at ved felles anlegg på egen lader fjernes. Styret har godkjent egen lader og kan vel ikke i så måte bare trekke denne godkjenningen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

arthur

Jeg er nok ikke kjent for å være den første som gir seg, men her hadde jeg gitt meg og latt være å irritere meg noe mer over saken.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

Uten å ha noen som helst juridisk kompetanse: Jeg vil karakterisere det som slett styrearbeid å gi tilllatelse til å sette opp egen lader uten noen forbehold om at den kan komme til å måtte vike for et fellesanlegg. Men samtidig vil jeg ikke si at dette er så grovt uaktsomt at styremedlemmene blir personlig ansvarlig for ditt tap.

Siden dette er et borettslag, eier du juridisk ikke garasjeplassen og borettslaget ved styret kan gjøre de endringer de ønsker innenfor hva vedtektene tillater. Men samtidig er styret valgt av borettslaget, så det er fullt mulig å prøve å påvirke hvem som kommer inn i styret for neste periode, dvs noen som er mer velvillig innstilt på å få til en rimelig overgangsordning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: yearprod på fredag 09. desember 2022, klokken 17:49
Okei da forstår jeg litt mer. Men det er et juridisk spørsmål her om borettslaget har lov til å be alle om å fjerne egne ladere til fordel for felles. TS har poengtert at ved søknad er det ikke informert om at ved felles anlegg på egen lader fjernes. Styret har godkjent egen lader og kan vel ikke i så måte bare trekke denne godkjenningen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Såvidt meg bekjent, så kan borettslaget gjennom generalforsamlingen bestemme akkurat dette. Borettslaget har vel vært grei når lader ble tillatt, men i lys av utviklingen, så måtte man vel egentlig forvente at slikt ville skje en eller annen gang i fremtiden. Dessverre for trådstarter skjedde dette noe raskt, men for andre beboere er dette gunstig.

Det store spørsmålet er om kompensasjon for å miste den initiale investeringen er akkurat så god at man føler seg hensyntatt, men ikke så god at andre føler a de må betale for earlybirds.

Men som arthur sier, uansett utfall, er det en tapt sak for trådstartet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vollis47

Sitat fra: yearprod på fredag 09. desember 2022, klokken 17:49
Okei da forstår jeg litt mer. Men det er et juridisk spørsmål her om borettslaget har lov til å be alle om å fjerne egne ladere til fordel for felles. TS har poengtert at ved søknad er det ikke informert om at ved felles anlegg på egen lader fjernes. Styret har godkjent egen lader og kan vel ikke i så måte bare trekke denne godkjenningen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg vil si at sannsynligvis ga styret tillatelsen til å sette opp individuelle ladebokser basert på daværende kunnskap. At det senere skulle bli nødvendig med et større anlegg med lastbalansering var det nok ikke alle som kunne forutse.

Jeg synes du skal akseptere nytt vedtak og være glad for at dere har et styre som gjør det beste de kan for borettslaget. Feil kan bli gjort av alle.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TB

Så lenge det ikke er mange som har egen lader - en variant kan være at beboere som har egne ladebokser kan beholde disse en tid, men må lade på lavere effekt for å unngå overlast. Ved å benytte Easee Equalizer mot egen måler kan dette skje automatisk.

Kan begrenses ved å sette en maks tid, eller at ved salg vil løsningen ikke overdras til neste eier.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Andlar94

Har fått tenkt litt på saken og "kjølt meg litt ned" siden jeg startet tråden. Jeg er selvsagt positiv til at styret ønsker en fellesløsning som gir alle lik mulighet til å anskaffe seg elbil i fremtiden, og har forståelse for at noen blir "taperne" i en slik situasjon. Har en nabo som installerte lader i september, og han er naturligvis oppgitt og irritert over at de har gitt tillatelse for så et par måneder etterpå installere ny løsning. Det sier vel litt om styret sin evne til å planlegge og informere...

De skal diskutere kompensasjon i styremøte om noen par dager, så da får vi vel informasjon om hvor mye de vil kompensere med, så krysser jeg fingrene for at det blir et beløp jeg kan leve med :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA