Lagring med lav SOC

Startet av førategangtesla, lørdag 03. desember 2022, klokken 17:41

« forrige - neste »

førategangtesla

Hei

Jeg fikk utlevert bil i går og i dag dro jeg avsted for å få den beskyttet med PPF. Jeg ankom med 14 prosent og forstod det slik at de kunne lade bilen litt slik at den ikke ble stående med 14 prosent på batteriet.

Jeg ser i appen at bilen er i service modus og batteriet står fortsatt på 14 prosent. Er det slik at bilen ikke oppdaterer seg i appen når den står i service, eller står den nå da på 14 prosent og hvor skadelig er eventuelt dette frem til mandag for batteriet? Jeg går utifra at det ordner seg med en telefonsamtale på mandag, de er jo nå stengt.

sjokomelk

Når bilen er i Service Mode er du stengt ute fra tilgang til bilen i appen. Det du ser er den siste tilgjengelige informasjonen før du ble låst ute.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

førategangtesla

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 03. desember 2022, klokken 18:19
Når bilen er i Service Mode er du stengt ute fra tilgang til bilen i appen. Det du ser er den siste tilgjengelige informasjonen før du ble låst ute.

Ok  :)

Takk for betryggende svar. Da kan det godt hende at de har ladet litt da. Forstår godt at de tar bilen i service mode for å slippe å bli tutet på etc. Hehe..

førategangtesla

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 03. desember 2022, klokken 18:41
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 03. desember 2022, klokken 18:19

Ok  :)

Takk for betryggende svar. Da kan det godt hende at de har ladet litt da. Forstår godt at de tar bilen i service mode for å slippe å bli tutet på etc. Hehe..

Nå ser jeg at bilen står på 13 prosent. Da er det mulig at de ikke har ladet likevel og at man nå får opp batteriprosenten selv om bilen står i service mode. Hmm...

førategangtesla

Fikk kontakt med firma og de skulle sette bilen på lading mandag morgen. Den har 13 prosent nå, så kanskje 11-12 prosent på mandag morgen hvis jeg slutter med å åpne appen hele tiden?

Er dette noe å bekymre seg over eller? Altså den blir da stående med lav SOC i 48 timer? Hvis man regner med bufferen så blir den da stående med ca 15 prosent i 2 døgn. Kan ikke si at jeg liker det akkurat

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på lørdag 03. desember 2022, klokken 20:18
Ingen ting å bekymre seg for.
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html#:~:text=Search-,Informasjon%20om%20h%C3%B8yspenningsbatteri,-Om%20h%C3%B8yspenningsbatteriet

Takk for link. Jeg kan ikke finne noe spesielt her angående lagring med lav SOC, annet enn at det kan bli trøbbel nær 0, jeg kan se for meg hvis batteriprosenten nå er 13 så kan den kanskje være 11-12 på mandag sålenge jeg ikke våkner opp bilen da. Men den kommer ikke ned under 10 prosent, den var nettopp 14 og står i service mode.

Så da kan jeg kanskje ta det litt mer med ro da? Ikke noe fare for degradering av batteriet for eksempel?

tklev

Det å gå tom for strøm har Tesla tatt høyde for, men om den skulle gå tom og stå ukesvis uten strøm har du ett teoretisk problem🧐

førategangtesla

Sitat fra: tklev på lørdag 03. desember 2022, klokken 21:01
Det å gå tom for strøm har Tesla tatt høyde for, men om den skulle gå tom og stå ukesvis uten strøm har du ett teoretisk problem🧐

Da kan jeg kanskje ta det litt mer med ro. Jeg har ikke turt å sjekke appen i dag for å se på batterinivå da jeg våkner opp bilen, men bilen hadde 14 prosent når jeg ankom 09:00 på morgenen i går og holdt 14 prosent frem til ca klokken 18:00 i går kveld, da sank den ned til 13 prosent (muligens etter å ha sjekket appen 20 ganger) så jeg går utifra at den holder seg på 11-12 prosent når de får plugget inn i morgen tidlig.

Det jeg er mest bekymret for er at jeg skader batteriet, eller at jeg allerede nå får en degradering i batteriet. Eller blir dette det samme som å la den stå på 85-90 prosent i to døgn?

Utover det så hadde jeg en fin tur på rundt 32 mil. Første turen etter å ha kjørt bilen hjem dagen før. Hadde 1-3 grader hele veien og 0 grader noen få plasser, våt hovedvei i 25 mil, noe 110 kmt sone, snø i luften i 15 mil og kjørte med klimaanlegg på, jeg ladet opp i garasjen til 91 prosent og ankom med 14 prosent og et forbruk på 181 wh/km. Bilen er en MYP og jeg valgte 19" med R5 istedenfor uberturbine på vinterskoene.

Neste gang så får jeg stoppe og lade litt for å få ro i sjela.

Autowinder

Den uroen i sjela gir seg etter 6-12 måneder for de fleste. Lad når du kan og ikke når du må.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Du har fått flere svar om at du ikke trenger å bekymre det. Stol på det, og få ro i sjelen. Dersom 10% var skadelig hadde det stått i manualen, og det gjør det jo ikke.
Hver gang du sjekker bruker bilen en en god del strøm, men dersom du ikke sjekker appen er utladingen minimal.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Kan like greit spørre i den samme tråden.

Det gikk slik at firmaet gikk ned søndag kveld klokken 21.00 og plugget inn. Da var batteriet 9 %. De ladet bilen frem til mandag morgen 08.00 og da stod batteriet i 49 %.

Nå i dag etter 3 døgn står batteriet i 36%, jeg ser at bagasjerom luken har stått oppe i natt og jeg har vekket bilen noen få ganger i løpet av disse dagene da jeg har hatt dialog med tesla angående service på noen feil etter leveringen, så det har vært nødvendig. Nå har de jo jobbet med bilen disse dagene går jeg utifra fordi det er jo en helfoliering med PPF så de åpner vel dører etc hele tiden vil jeg tro da de legger folien bak panelene etc. Så 13% har batteriet synket på 3 døgn da? Ca 4,3% i døgnet i gjennomsnitt, er dette normalt?

RJK

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 08. desember 2022, klokken 05:52

Det gikk slik at firmaet gikk ned søndag kveld klokken 21.00 og plugget inn. Da var batteriet 9 %. De ladet bilen frem til mandag morgen 08.00 og da stod batteriet i 49 %.

Nå i dag etter 3 døgn står batteriet i 36%, jeg ser at bagasjerom luken har stått oppe i natt og jeg har vekket bilen noen få ganger i løpet av disse dagene da jeg har hatt dialog med tesla angående service på noen feil etter leveringen, så det har vært nødvendig. Nå har de jo jobbet med bilen disse dagene går jeg utifra fordi det er jo en helfoliering med PPF så de åpner vel dører etc hele tiden vil jeg tro da de legger folien bak panelene etc. Så 13% har batteriet synket på 3 døgn da? Ca 4,3% i døgnet i gjennomsnitt, er dette normalt?
Du har en bil inne for å jobbes med. Du må forvente at den bruker litt strøm da, enten det er av og på med bil eller at de spiller litt musikk mens de jobber. Men i tillegg er du stadig inne på appen og vekker bilen, og derved bidrar til unødvendig strømforbruk.

Jeg hører andre som er særdeles redd for alt med bilen, og tenker alltid det verste. Men du ser ut til å gå alle en høy gang. Det spørs om du har hjerte til å leve med elbil, for jeg begynner ærlig talt å bli bekymret for helsa di. Slapp da for f..n av. Bilen tåler det, men kanskje ikke du. Få deg noe annet å tenke på, og legg vekk appen i mellomtiden...

8)

PS! Mulig du reagerer på ordbruken, men dette er seriøst velment.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

førategangtesla

Sitat fra: RJK på torsdag 08. desember 2022, klokken 07:13

Du har en bil inne for å jobbes med. Du må forvente at den bruker litt strøm da, enten det er av og på med bil eller at de spiller litt musikk mens de jobber. Men i tillegg er du stadig inne på appen og vekker bilen, og derved bidrar til unødvendig strømforbruk.

Jeg hører andre som er særdeles redd for alt med bilen, og tenker alltid det verste. Men du ser ut til å gå alle en høy gang. Det spørs om du har hjerte til å leve med elbil, for jeg begynner ærlig talt å bli bekymret for helsa di. Slapp da for f..n av. Bilen tåler det, men kanskje ikke du. Få deg noe annet å tenke på, og legg vekk appen i mellomtiden...

8)

PS! Mulig du reagerer på ordbruken, men dette er seriøst velment.

Dette med lagring på ca 10 prosent eller mindre fikk jeg svar på og det er ordnet opp i, de ladet bilen. Alt er bra.

Er jeg hysterisk fordi jeg lurer på om det er normalt at batteriprosenten synker med gjennomsnitt 4.3%per døgn? Jeg forstår at det går litt mer strøm når de jobber og åpner bilen etc, men normalt sett er det vel ca 1% i døgnet?

Jeg tror at elbil er noe for meg, jeg koser meg med bilen og ser frem til å lade i garasjen. Beklager at jeg lurer på ting, jeg har mye å lære om dette da det er helt nytt og jeg prøver så godt jeg kan å finne ut av dette. Men jeg synes ikke dette var en særlig hyggelig tone. Ja, det er min første elbil og jeg har lyst til å forstå hva som er normalt eller ikke.

Handyman

Lukk Tesla appen og tenk på noe annet!
Når dører er åpne og bilen ikke er låst, så bruker den MYE strøm sammenliknet med når den sover. Klimanlegget starter når en dør åpnes osv.
Prøv å få deg litt søvn, evt. start med å lese manualen fra perm til perm ;-) Det siste er et seriøst forslag og gjelder alle eiere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA