Lading i kulde med lite kjøring i forkant, uten forvarming

Startet av Kjell Salvigsen, fre 02. des 2022, kl. 10:37

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Jeg fikk følgende svar fra VW support nå ang mulighet for forvarming av batteri før avreise med AC lading og hvordan man evt aktiverer dette, samt forvarming av batteri før DC lading på langtur. Jeg ble ikke veldig mye klokere og har bedt dem utdype mer.  Noe er det jo man får ut av det, men ............ :
"Hello Kjell salvigsen,

Thank you for contacting Volkswagen Digital Services.

We are more than happy to answer the questions you have regarding the heating function.

You are indeed able to preheat the battery before driving or DC charging, while on the 2.4 software.

In case you are facing any issues with the heating or AC function, kindly note that we will be optimizing the AC and heating functions, so the 3.0 update should resolve any issues you may currently be facing.

We hope this information helps.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

SveinJ

Ved to anledninger nå, kaldt ute og kaldt i garasjen, kan jeg fastslå at HV-batteriet ikke forvarmes ved programmert avreisetidspunkt. Har 2.4 og nytt 12V batteri.
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

Kjell Salvigsen

Sitat fra: SveinJ på tor 08. des 2022, kl. 18:17
Ved to anledninger nå, kaldt ute og kaldt i garasjen, kan jeg fastslå at HV-batteriet ikke forvarmes ved programmert avreisetidspunkt. Har 2.4 og nytt 12V batteri.

Jeg overvåker også dette og har sett at det skjer litt. Batteri har omtrent samme temperatur etter a)natt i -2 grader og bil frakoblet/uten forvarming som i b) natt i -6 grader, tilkoblet lader og programmert forvarming av kupe/bil. Om det er AC lading 2,2 kw eller forvarming som sørget for at batteritemp omtrent var lik tross 4 grader temperaturforskjell vet ikke jeg., men jeg mener noe må ha bidratt til at temp. ikke ble lavere i -6 grader. (ikke stort utslag, er klar over det. Vet ikke hvor mye forvarmingsfunksjon på andre merker bidrar med i -6 grader)

Møller kundeservice sier for øvrig at det ikke finnes noe hjelp å få til å varme batteri før avreise, da jeg spurte dem om dette; så her er ikke VW kundeservice og Møller kundeservice helt enige:

"2) Er det en måte man kan forvarme batteri før langtur når bilen er koblet til ladeboks hjemme ? Og hvor kraftig er i så fall den forvarmingen ?
Svar: Det er ingen forvarming som du kan styre eller påvirke. Når bilen er koblet til lader kan du med fordel sette på klimatiseringen til ønsket temp litt i forkant før kjøreturen starter, på den måten bruker energi fra veggen for å varme bilen og ikke fra HV og følgelig noe redusert forbruk i starten av den aktuelle kjøreturen. "
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

gte-bjørn

Er problemet med lading i kulde kun at det tar lengre tid, eller er det andre ting også? Som at mer går tapt til varme eller at det ikke er bra for batteriet?

Fra der jeg skal på besøk i jula er det kun 1km i 30-sone til to hurtigladere. Veldig praktisk når jeg skal fylle opp min ID.3 før retur, men det blir jo ikke særlig oppvarmet batteri av turen dit. Men hvis det kun er ladetiden det går utover så spiller det akkurat der veldig liten rolle. Det er forøvrig kun 50 kW å få fra dem uansett.

SveinJ

Ved to tilfeller nå har jeg sett at HV ligger rundt 0 grader, både på kort og lang tur. Kjølevæske øker ikke batteritemp i det hele tatt på en tur på 25 mil, på innlandsveier. Motorveikjøring fra Eidanger til Ionity Ringdalsskogen økte HV med 2-3 grader. Oppvarming av HV startet først ved tilkobling til DC. Tok 50 minutter fra 31% til 88%-
Bildet viser temperaturforløpet.

2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

Liberalisten

Jeg kjørte 100% til 40% på en ID4 gtx og ladet på Tesla Notodden, startet på 45kw og endte på 40. Hva er galt? Noen sperring i systemet i bilen?

MinID

Sitat fra: Liberalisten på søn 26. mar 2023, kl. 11:29Jeg kjørte 100% til 40% på en ID4 gtx og ladet på Tesla Notodden, startet på 45kw og endte på 40. Hva er galt? Noen sperring i systemet i bilen?

Bilen lader dårlig i kulda, (selv rundt 0 C) samt at den lader dårlig når du starter lading med så høy soc. Hvis du hadde startet lading på 10% soc, så hadde du fått vesentlig høyere hastighet.

ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Øyvind.h

Testet litt jojo-kjøring på en dagstur til hytta nylig.
Ankom laderen med noen få prosent igjen og da fikk jeg 128kW ved 10%.
Utetemperatur -15.

Ved ca 75% var den nede i rundt 65kW.
Men - det jojo opplegget er ikke noe en kan holde på med. For min del bare en test av hvilken effekt det har.
Jeg hurtiglader nesten aldri så det har ikke så mye å si, men ID4 lider av manglende forvarming av batteri på vinteren. Det skal visstnok komme, men holder ikke pusten. Med forvarming ville id4 prestert ganske bra på vinteren da den holder effekten greit. Ikke høy peak effekt, men gjør det brukbart på middels og høy SOC.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Liberalisten på søn 26. mar 2023, kl. 11:29Jeg kjørte 100% til 40% på en ID4 gtx og ladet på Tesla Notodden, startet på 45kw og endte på 40. Hva er galt? Noen sperring i systemet i bilen?
En slags sperring i systemet kan man si, eller litt dprlig design.

Batteriet er altfor kaldt, ca 0-5 grader. Batteriet varmes ikke opp til optimal temp for lading (20-30 grader) for å spare på forbruket, det er et designvalg.

Bilen er såpass effektiv at vanlig kjøring på motorvei eller landevei ikke øker varmen i batteriet i disse dager.

Ingen automatisk kortvarig oppvarming før lading heller.

Og du hadde altfor høy SOC da du ankom lader.

PS Batteriet varmes opp når tempen er kaldere, men varmes opp til ca 8 grader. husker ikke grensa for når varming starter.

For å få temp i batteriet så kan man stoppe og ta 10 min lading på ca 50%, så kjøre videre ned til 10% og antagelig ha en grei temp og få høy ladefart.
Eller jojo-kjøring.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rosstopher

Sitat fra: Kjell Salvigsen på man 05. des 2022, kl. 14:58Ja, TMY er mer effektiv enn min id4. Men hva innebærer denne forskjellen egentlig når det kommer til lading og antall mil ladet på feks 25 minutter ? I følge NAF/MOTOR sin ladetest vinteren 22, så vil man etter 25 minutter få ca 26 mil ladet rekkevidde med TMY og 24 mil ladet rekkevidde med id4en min. Så det er ikke store forskjeller på turer mellom bilene på langturer opp til 60-70 mil, det er snakk om ca 3 minutter ekstra ladetid/total med id4 i følge NAF MOTOR sine vintertest tall der de kjører bilene sammen under samme forhold.

Helt ubetydelige forskjeller for meg. Kjører man 100 mils dagsetapper blir selvsagt forskjellene større, men jeg kjører aldri så lange etapper, selv om jeg kjører 40.000 km årlig og mye langtur.

Ja, hvis man lader til 80 % er det ikke nødvendigvis så mange minutter forskjell per dagsetappe. Husk imidlertid at de som bryr seg om å spare minutter ikke gidder å stå og vente på å lade til 80 %. Holder man seg ved lavere SOC er det mye mer tid å spare med Model Y kontra ID.4. Model Y har jo max på over 200 kW og holder seg over ID.4 sin max-effekt opp til 40-50% et sted.

Skjønner at poenget ditt er at det er ikke så farlig å spare noen minutter, men ville bare påpeke at de som faktisk går inn for å spare tid ikke nødvendigvis følger NAF sitt lademønster.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

daktari

Sitat fra: Rosstopher på man 27. mar 2023, kl. 11:19
Sitat fra: Kjell Salvigsen på man 05. des 2022, kl. 14:58Ja, TMY er mer effektiv enn min id4. Men hva innebærer denne forskjellen egentlig når det kommer til lading og antall mil ladet på feks 25 minutter ? I følge NAF/MOTOR sin ladetest vinteren 22, så vil man etter 25 minutter få ca 26 mil ladet rekkevidde med TMY og 24 mil ladet rekkevidde med id4en min. Så det er ikke store forskjeller på turer mellom bilene på langturer opp til 60-70 mil, det er snakk om ca 3 minutter ekstra ladetid/total med id4 i følge NAF MOTOR sine vintertest tall der de kjører bilene sammen under samme forhold.

Helt ubetydelige forskjeller for meg. Kjører man 100 mils dagsetapper blir selvsagt forskjellene større, men jeg kjører aldri så lange etapper, selv om jeg kjører 40.000 km årlig og mye langtur.

Ja, hvis man lader til 80 % er det ikke nødvendigvis så mange minutter forskjell per dagsetappe. Husk imidlertid at de som bryr seg om å spare minutter ikke gidder å stå og vente på å lade til 80 %. Holder man seg ved lavere SOC er det mye mer tid å spare med Model Y kontra ID.4. Model Y har jo max på over 200 kW og holder seg over ID.4 sin max-effekt opp til 40-50% et sted.

Skjønner at poenget ditt er at det er ikke så farlig å spare noen minutter, men ville bare påpeke at de som faktisk går inn for å spare tid ikke nødvendigvis følger NAF sitt lademønster.
Jeg lagde en oversikt over tidene basert på TeslaBjørns videoer en gang for lenge siden, men det er ikke store forskjellen. Betyr i praksis lite og man taper tiden igjen fordi man må stoppe en ekstra gang.

Vinterladefarten er en annen sak akkurat nå.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Liberalisten

Sitat fra: ENTO på fre 02. des 2022, kl. 17:43Fikk melding fra WeConnect idag i appen. Der stod det at min bil stod et sted hvor det var meldt betydelig kaldere vær. Det stemmer, er på hytta på fjellet. Idag fredag er det minus 6 grader, iflg yr skal tempen falle ned mot minus 15-20 grader i helgen. Har aldri brydd meg om forvarming av batteriet, men fikk forslag til det. Før avreise kunne jeg enten sette avreisetid i appen. Er det slik å forstå at det da er kupevarmeren som starten og også forvarmer batteriet ? Er det 30 min den går da ? Forslag to var å sette bilen til lading før avreise. Hvor lenge før ? Forvarmer den også batteriet da?

ID4 har ikke ennå passiv varming av batteriet. Du bør selvsagt starte varming av interiør manuelt eller på timer, slik at du ikke bruker unødvendig strøm etter frakobling av lader.

Varming av batteri foregår ved hyppig akselerasjon og oppbremsing. Oppvarming av batteri er jo egentlig uønsket bruk av energi, som kunne gått til elmotorer.

Mulig VW skal etablere passiv oppvarming senere.

Liberalisten

Sitat fra: MinID på søn 26. mar 2023, kl. 11:40

Bilen lader dårlig i kulda, (selv rundt 0 C) samt at den lader dårlig når du starter lading med så høy soc. Hvis du hadde startet lading på 10% soc, så hadde du fått vesentlig høyere hastighet.

Fra 10%, hadde jeg fått høyere hastighet hele veien til 80%?

Liberalisten

Sitat fra: daktari på søn 26. mar 2023, kl. 12:21
En slags sperring i systemet kan man si, eller litt dprlig design.

Batteriet er altfor kaldt, ca 0-5 grader. Batteriet varmes ikke opp til optimal temp for lading (20-30 grader) for å spare på forbruket, det er et designvalg.

Bilen er såpass effektiv at vanlig kjøring på motorvei eller landevei ikke øker varmen i batteriet i disse dager.

Ingen automatisk kortvarig oppvarming før lading heller.

Og du hadde altfor høy SOC da du ankom lader.

PS Batteriet varmes opp når tempen er kaldere, men varmes opp til ca 8 grader. husker ikke grensa for når varming starter.

For å få temp i batteriet så kan man stoppe og ta 10 min lading på ca 50%, så kjøre videre ned til 10% og antagelig ha en grei temp og få høy ladefart.
Eller jojo-kjøring.

Med jojo-kjøring, mener du å sette bilen i B og kjøre og "bremse" endel? Hvor lenge? 1 minutt, 5 minutter?

Orbit

Sitat fra: Liberalisten på ons 29. mar 2023, kl. 11:31Med jojo-kjøring, mener du å sette bilen i B og kjøre og "bremse" endel? Hvor lenge? 1 minutt, 5 minutter?
Ja, men du må gjøre dette ganske lenge, litt avhengig starttemperatur. Det er nok mer i området halvtime og oppover.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA