DN tester Plaid

Startet av MrBacardi, torsdag 01. desember 2022, klokken 15:35

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: offpist på søndag 04. desember 2022, klokken 09:10
Noen av de historiske prisene er hentet litt fra minne, så korrekt meg gjerne om jeg tar feil.
Siden du oppfordret, så faller jeg for fristelsen...

Du har forsøkt deg på fornorsking av det engelske "correct me if i'm wrong", men på "nårsk" heter det "korriger meg...".

Sånn, nå har jeg korrigert deg!


;D 8) :police:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Cobos

Sitat fra: B1 på søndag 04. desember 2022, klokken 10:17
Sitat fra: Cobos på lørdag 03. desember 2022, klokken 23:38
Utifra det jeg har sett av kvartmil videoer virker det som LR faktisk er tonet ned av Tesla på 0-100 for at avstanden skal bli større til Plaid. Fra 100-200 er de nesten like etter hva jeg har forstått. Mens fra 200-300 er igjen Plaid bedre. Sånn sett er LR klart et bedre kjøp enn Plaid, sier han som snart har kjøpt en Plaid :)

Det er langt fra likt uansett hastighet.
60-130 mph - 96-209 kmt:
S LR: 7.77 -
https://www.youtube.com/watch?v=bka4wqlZtSQ
S Plaid: 4.71 -
https://youtu.be/azBffkgb26c?t=244
Du har nok rett, har sett en del dragstrip videoer og fått inntrykk av at LR nok er raskere enn den virker som. Den har visst bedre 1/4 mile tider enn 0-100 tiden tilsier. LR er uansett bedre ytende enn det aller meste annet man finner på veien i Norge (med unntak av Plaid) så ingen tvil om den nok er rask nok :)
Sånn sett er det vel mer Plaid som er idiotrask :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

kirky

Dagens LR/100D har vel rundt 4 sek på 0-100 mens nye har 0-100 på rundt 3 sek. Enorm økning og dagens LR sparker bra ved forbikjøringer allerede syns jeg.  :D

Med nye dempere, og alt annet blir dette et bra kjøp. Nært Turbo S (som krever launch mode etc) til halve prisen.
2023 Model S

turfsurf

Sitat fra: kirky på søndag 04. desember 2022, klokken 15:52
Dagens LR/100D har vel rundt 4 sek på 0-100 mens nye har 0-100 på rundt 3 sek. Enorm økning og dagens LR sparker bra ved forbikjøringer allerede syns jeg.  :D

Hadde ikke siste utgave av Raven S 0-100 på lave tretallet?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjørn

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. desember 2022, klokken 16:24
Sitat fra: kirky på søndag 04. desember 2022, klokken 15:52
Dagens LR/100D har vel rundt 4 sek på 0-100 mens nye har 0-100 på rundt 3 sek. Enorm økning og dagens LR sparker bra ved forbikjøringer allerede syns jeg.  :D

Hadde ikke siste utgave av Raven S 0-100 på lave tretallet?
Min skal på papiret gjøre det på 2,5sek.. Beste målt hitils (på 265 og 285 Pilot Sport 4S) er 2,8sek..  :)
Trenger nok trackbite el lignende for å klare de siste to tiendelene.

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Grundig gjennomgang av Autogefühl med toppfart, bykjøring osv.

https://youtu.be/EffB45ISO9M
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

fonberg

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. desember 2022, klokken 09:28
Klagene på yoke ratt tar jeg med en stor klype salt. Krever selvfølgelig en tilvenning. Knappene for blinklys er mye værre i mine øyne.

Byggekvalitet vil nok være variabel som det har vært fra Freemont hele tiden. Blir nok fremdeles utleveringsbingo på S og X.

Men synes S ser ut som en veldig bra bil. Få biler som har kombinasjonen enormt med plass, superbilytelse, høy komfort, lavt forbruk og suveren rekkevidde. Plaid blir bare penger ut vinduet dog. LR går mer enn godt nok for min del.

Enig. Jeg har en amerikansk kollega som har hatt bilen ei god stund (LR), og han trives veldog godt med yoke-rattet.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

geear

Ikke DN akkurst, men ser ut som Plaid kan miste tittelen som verdens raskeste serieproduserte sedan nesten før de har startet utleveringene i Europa.  ::)


https://youtu.be/EyDpQpcPpuc

Man rekker vel såvidt akkurat å få skryteretten til å ha eid verdens raskeste serieproduserte sedan, og så vil det vel uansett gå en stund før Lucid leverer i Europa.

Kanutten

Sitat fra: B1 på søndag 18. desember 2022, klokken 11:08
Den er ikke i produksjon enda. Før den er det, er Plaid fortsatt kongen.

Helt til det kommer en sving... :)

geear

Sitat fra: Kanutten på søndag 18. desember 2022, klokken 11:41
Sitat fra: B1 på søndag 18. desember 2022, klokken 11:08
Den er ikke i produksjon enda. Før den er det, er Plaid fortsatt kongen.

Helt til det kommer en sving... :)
Nå er vel neppe Lucid Air Sapphire, med spiralfjærer og 225 kg ekstra, noe bedre enn Plaid på å kjøre svinger...  :laugh:

turfsurf

Sitat fra: B1 på søndag 18. desember 2022, klokken 12:22
Det er en (luksus)sedan, som tilfeldigvis har masse, masse effekt. Min skal rett opp på maks comfort på understell, medium eller høy og Plaid for akselerasjon.
Tja, vil heller påstå det er mere en GT bil med plass til familie. Den er alt for spartansk til å klassifisere som en luksus sedan.

Tesla har aldri vært luksusbiler IMO. Lite overdådighet i den gården.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: B1 på søndag 18. desember 2022, klokken 14:44
Plaid er ikke en GT heller (selv om den har mye effekt).

Det er derfor jeg satt luksus i (). Klart, den har mye finere interiør enn 3/Y - mye bedre materialer, men langt fra 7-serien. Det at den er spartansk er grunnet design (og en annen stor grunn til at jeg valgte MS). Jeg syntes tradisjonelle biler har alt for mange unødvendig knapper som tar opp plass.

Hvorfor er det ikke en GT bil? GT står for Granmd Tourer, og som jeg har oppfattet de opp gjennom årene, så har det vært litt større biler med gode kjøreegenskaper og kraftig motor. Typisk Ferrarier med frontmotor eller de store Aston Martin, men også billigere merker.

Luksus legger jeg mere i biler som Bentley, RR, Aston Martin osv. Der ting er desidert overdådig. Overflødighet av det meste.

TMS er dog desidert en Premium bil selv om den er spartansk designet. Spartansk er ikke negativt for meg heller, men går på tvers av luksus.

Men dette er jo alt veldig løse begreper, noen fasit finnes ikke. Vi kan vel være enige om at Plaid S er en flott bil :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Model S er for støyete og lite luksuriøs til å være en GT. Det skal være komfortabelt å tilbakelegge lange distanser i høy fart. ;)

kirky

Sorry men du har veldig få med deg med den meningen din - blandt de som eier eller har kjørt spesielt refresh S..
2023 Model S

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA