Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DN tester Plaid

Startet av MrBacardi, torsdag 01. desember 2022, klokken 15:35

« forrige - neste »

Cobos

Utifra det jeg har sett av kvartmil videoer virker det som LR faktisk er tonet ned av Tesla på 0-100 for at avstanden skal bli større til Plaid. Fra 100-200 er de nesten like etter hva jeg har forstått. Mens fra 200-300 er igjen Plaid bedre. Sånn sett er LR klart et bedre kjøp enn Plaid, sier han som snart har kjøpt en Plaid :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

offpist

Noen av de historiske prisene er hentet litt fra minne, så korrekt meg gjerne om jeg tar feil.
Men så vidt jeg husker var det våren 2021 nesten 500 000 kr forskjell på LR og Plaid.

I mellomtiden har LR gått opp 110 000 kr til 919 990 kr, og Plaid har gått ned til 1 196 990.

Så i dag er vel prisforskjellen 277 000 kr, på selve grunnprisen.
Det er vel nærmest teoretiske tall for LR har ikke vært mulig å bestille på en god stund nå.

Men min grunnpris er altså låst på 809 990 kr, pluss at blåfargen kostet 12 500 kr mot 19 500 kr nå.
Besparelsen for min del er altså 392 000 kr, vs blå Plaid.

Har VIN i kildekode, og den er på båt sammen med resten av Plaid på vei over.

Lever greit med "bare" 700 HK, og uten trackmode.
Det er nesten på nivå med S100D Performance Ludicrous, kanskje bedre også på 100-200 km/t?

Får man Plaid før nyttår, og LR neste år så er prisen på LR og Plaid nesten lik, og nobrainer.
Og det er vel det som er realiteten for de fleste, hvis man ikke var veldig tidlig ute.

Tesla gikk også ut å sa at man måtte konvertere til Plaid for å få bil i år, så enkelte har nok gjort det også.
Men det er noen LR på vei over, hvor mange veit man ikke men antar det er ganske få.

Jeg tok med FSD.
Sparer MVA med å ta det nå, og tenker det er bare tidsspørsmål før FSD Beta V11, og 100 000 kr prisøkningen kommer til Europa også.  Så på et 2 års perspektiv kan det være en god investering.

En såpass flott bil og avansert bil er ikke helt komplett uten FSD pakken, synes jeg.

Plukket opp helt nytt ubrukt hjulsett på finn.no med Pirelli vinterdekk for 16 000 kr + 2500 kr blåtann sensorer = 20 000 kr spart der også.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

turfsurf

Sitat fra: B1 på lørdag 03. desember 2022, klokken 17:14
Plaid vs LR for min del var enkelt; jeg får ikke LR i år og dermed er forskjellen på prisen verdt det (0,- i vekt og mva på Plaid); bedre AWD-system, track mode, karbonlister, samt latterlig power over hele skalaen. Merker det veldig på min LR at den "dør ut" etter 90 kmt. Det er nok samme greia med S LR. Jeg tror få kjøper en Plaid, eller ny S (for den saks skyld) for å skryte. Da hadde man heller kjøpt ny Porsche, ikke en bil som for 99% av befolkningen ser ut som en 10 år gammel bil :) De eneste som kan se forskjellen på en ny S og en 10 år gammel S er enten bilfolk eller Tesla fans. Det er jeg personlig veldig glad for.
Ja, når prisforskjellen er 0 er det jo ikke mye til valg. Akkurat nå er det jo bare Plaid som selges, så foreløpig er det jo ikke noe tema

Lurer på om ny S LR akselererer like dårlig over 100 som den gamle. Hadde håpet den og fikk litt bedre ytelse der. Dog ikke ett stort problem i Norge. Kjører man mye nedover kontinentet blir det jo viktig.

Er og interessert i om de har gjort andre forbedringer i arkitekturen på S og X som de har gjort med 3 og Y, f.eks redusert ledningsnettet betraktelig, eller mere helstøpte komponenter. Reduksjon av kontakter og festepunkter har mye å si for holdbarhet...


Synes foresten ikke nye S ser gammel ut, den har gjennomgått en fin evolusjon. Er ikke så mye annerledes hos de andre fabrikantene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

B1

Sitat fra: Cobos på lørdag 03. desember 2022, klokken 23:38
Utifra det jeg har sett av kvartmil videoer virker det som LR faktisk er tonet ned av Tesla på 0-100 for at avstanden skal bli større til Plaid. Fra 100-200 er de nesten like etter hva jeg har forstått. Mens fra 200-300 er igjen Plaid bedre. Sånn sett er LR klart et bedre kjøp enn Plaid, sier han som snart har kjøpt en Plaid :)

Det er langt fra likt uansett hastighet.
60-130 mph - 96-209 kmt:
S LR: 7.77 - https://www.youtube.com/watch?v=bka4wqlZtSQ
S Plaid: 4.71 - https://youtu.be/azBffkgb26c?t=244
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

RJK

Sitat fra: offpist på søndag 04. desember 2022, klokken 09:10
Noen av de historiske prisene er hentet litt fra minne, så korrekt meg gjerne om jeg tar feil.
Siden du oppfordret, så faller jeg for fristelsen...

Du har forsøkt deg på fornorsking av det engelske "correct me if i'm wrong", men på "nårsk" heter det "korriger meg...".

Sånn, nå har jeg korrigert deg!


;D 8) :police:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Cobos

Sitat fra: B1 på søndag 04. desember 2022, klokken 10:17
Sitat fra: Cobos på lørdag 03. desember 2022, klokken 23:38
Utifra det jeg har sett av kvartmil videoer virker det som LR faktisk er tonet ned av Tesla på 0-100 for at avstanden skal bli større til Plaid. Fra 100-200 er de nesten like etter hva jeg har forstått. Mens fra 200-300 er igjen Plaid bedre. Sånn sett er LR klart et bedre kjøp enn Plaid, sier han som snart har kjøpt en Plaid :)

Det er langt fra likt uansett hastighet.
60-130 mph - 96-209 kmt:
S LR: 7.77 - https://www.youtube.com/watch?v=bka4wqlZtSQ
S Plaid: 4.71 - https://youtu.be/azBffkgb26c?t=244
Du har nok rett, har sett en del dragstrip videoer og fått inntrykk av at LR nok er raskere enn den virker som. Den har visst bedre 1/4 mile tider enn 0-100 tiden tilsier. LR er uansett bedre ytende enn det aller meste annet man finner på veien i Norge (med unntak av Plaid) så ingen tvil om den nok er rask nok :)
Sånn sett er det vel mer Plaid som er idiotrask :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

B1

Sitat fra: Cobos på søndag 04. desember 2022, klokken 13:21
Sitat fra: B1 på søndag 04. desember 2022, klokken 10:17
Sitat fra: Cobos på lørdag 03. desember 2022, klokken 23:38
Utifra det jeg har sett av kvartmil videoer virker det som LR faktisk er tonet ned av Tesla på 0-100 for at avstanden skal bli større til Plaid. Fra 100-200 er de nesten like etter hva jeg har forstått. Mens fra 200-300 er igjen Plaid bedre. Sånn sett er LR klart et bedre kjøp enn Plaid, sier han som snart har kjøpt en Plaid :)

Det er langt fra likt uansett hastighet.
60-130 mph - 96-209 kmt:
S LR: 7.77 - https://www.youtube.com/watch?v=bka4wqlZtSQ
S Plaid: 4.71 - https://youtu.be/azBffkgb26c?t=244
Du har nok rett, har sett en del dragstrip videoer og fått inntrykk av at LR nok er raskere enn den virker som. Den har visst bedre 1/4 mile tider enn 0-100 tiden tilsier. LR er uansett bedre ytende enn det aller meste annet man finner på veien i Norge (med unntak av Plaid) så ingen tvil om den nok er rask nok :)
Sånn sett er det vel mer Plaid som er idiotrask :)
Absolutt. S LR er kjappere 100-200 enn en Taycan Turbo S, men ikke like rask som 992 Turbo S (bensinbil).

Helt klart en kjapp bil, men Plaid er et annet univers. 100-200 på Plaid er kjappere enn de fleste sportsbiler er fra 0-100, som vil si at man får tilsvarende "trøkk" når du gir full gass i 100 som man får med de fleste sportsbiler fra 0 kmt! - og det er moro! For S LR fra 100 kmt, blir det  en fin og jevn akselerasjon selvfølgelig, men ikke noe "trøkk" som med Plaid.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

kirky

Dagens LR/100D har vel rundt 4 sek på 0-100 mens nye har 0-100 på rundt 3 sek. Enorm økning og dagens LR sparker bra ved forbikjøringer allerede syns jeg.  :D

Med nye dempere, og alt annet blir dette et bra kjøp. Nært Turbo S (som krever launch mode etc) til halve prisen.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

turfsurf

Sitat fra: kirky på søndag 04. desember 2022, klokken 15:52
Dagens LR/100D har vel rundt 4 sek på 0-100 mens nye har 0-100 på rundt 3 sek. Enorm økning og dagens LR sparker bra ved forbikjøringer allerede syns jeg.  :D

Hadde ikke siste utgave av Raven S 0-100 på lave tretallet?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjørn

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. desember 2022, klokken 16:24
Sitat fra: kirky på søndag 04. desember 2022, klokken 15:52
Dagens LR/100D har vel rundt 4 sek på 0-100 mens nye har 0-100 på rundt 3 sek. Enorm økning og dagens LR sparker bra ved forbikjøringer allerede syns jeg.  :D

Hadde ikke siste utgave av Raven S 0-100 på lave tretallet?
Min skal på papiret gjøre det på 2,5sek.. Beste målt hitils (på 265 og 285 Pilot Sport 4S) er 2,8sek..  :)
Trenger nok trackbite el lignende for å klare de siste to tiendelene.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Grundig gjennomgang av Autogefühl med toppfart, bykjøring osv.
https://youtu.be/EffB45ISO9M
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

fonberg

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. desember 2022, klokken 09:28
Klagene på yoke ratt tar jeg med en stor klype salt. Krever selvfølgelig en tilvenning. Knappene for blinklys er mye værre i mine øyne.

Byggekvalitet vil nok være variabel som det har vært fra Freemont hele tiden. Blir nok fremdeles utleveringsbingo på S og X.

Men synes S ser ut som en veldig bra bil. Få biler som har kombinasjonen enormt med plass, superbilytelse, høy komfort, lavt forbruk og suveren rekkevidde. Plaid blir bare penger ut vinduet dog. LR går mer enn godt nok for min del.

Enig. Jeg har en amerikansk kollega som har hatt bilen ei god stund (LR), og han trives veldog godt med yoke-rattet.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

geear

Ikke DN akkurst, men ser ut som Plaid kan miste tittelen som verdens raskeste serieproduserte sedan nesten før de har startet utleveringene i Europa.  ::)

https://youtu.be/EyDpQpcPpuc

Man rekker vel såvidt akkurat å få skryteretten til å ha eid verdens raskeste serieproduserte sedan, og så vil det vel uansett gå en stund før Lucid leverer i Europa.

B1

Den er ikke i produksjon enda. Før den er det, er Plaid fortsatt kongen.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA