DN tester Plaid

Startet av MrBacardi, torsdag 01. desember 2022, klokken 15:35

« forrige - neste »

MrBacardi

MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Li-Ion

Teslaeier siden 2013 :)

drumfrodo

TV2 også, ikke bak mur: https://www.tv2.no/broom/her-kjorer-vi-verdens-raskeste-bil-i-norge/15317510/

Edit: og TOCN: https://www.tocn.no/2022/12/tocn-har-testet-nye-model-s-plaid/

Spent på om Bjørn Nyland også har booket inn den pressebilen til testing, noe annet ville overraske meg veldig... Får følge med på YT-kanalen hans i dagene framover tenker jeg.. :D

daktari

https://www.tu.no/artikler/avsindig-aksellerasjon-haplost-ratt-seks-ting-vi-laerte-etter-syv-timer-med-nye-model-s/

TU. 1,7 kW/mil forbruk. Fornøyd med bilen, unntatt det mislykkede rattet og en egen video om ganske kjip byggekvalitet.

DN var også fornøyd men klaget også over rattet. Bedre seter og mindre støy enn tidligere.
Burde gjort som Lexus sin yoke, med steer by wire, slik at man har varierende utveksling.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Klagene på yoke ratt tar jeg med en stor klype salt. Krever selvfølgelig en tilvenning. Knappene for blinklys er mye værre i mine øyne.

Byggekvalitet vil nok være variabel som det har vært fra Freemont hele tiden. Blir nok fremdeles utleveringsbingo på S og X.

Men synes S ser ut som en veldig bra bil. Få biler som har kombinasjonen enormt med plass, superbilytelse, høy komfort, lavt forbruk og suveren rekkevidde. Plaid blir bare penger ut vinduet dog. LR går mer enn godt nok for min del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Noen som har tilgang til DN og TU som kan legge ut delbar link med tilgang eller PDF e.l.?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ELTesla

Disse testene gjør ikke akkurat ventetiden mindre plagsom!

Jeg syntes yoke rattet føltes veldig stort, men behagelig.
Knappene når rattet er i annen posisjon enn utgangspunktet blir vel det mest plagsomme kan jeg tenke meg.

B1

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. desember 2022, klokken 09:28
Plaid blir bare penger ut vinduet dog. LR går mer enn godt nok for min del.

For deg. LR går jo vannvittig bra, men Plaid er et helt annet nivå. Liker også karbonlister innvendig og spoiler. Blir også mer lettsolgt enn LR. Kanskje mer i tap, men bedre likviditet. En ekstra motor gjør også at AWD-systemet vil fungere bedre ettersom man ikke må bremse det ene hjulet for å gi grep til det andre. Samt track mode slik at man kan leke seg litt! Savner dette i min M3LR.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Cobos

Jeg kan nevne som en som har kjørt en "gammel" Plaid (hadde ikke bevegelig skjerm og var fra rett etter lansering) i USA i 4 dager på turer i Chicago trafikk og lengre strekk at Yoke rattet fungerer veldig bra. Dette var i sommer på ferie. Riktignok var det bare 1 rundkjøring jeg fikk testet og der fungerte rattet godt. Blinke ut av rundkjøringen derimot var det bare å gi opp. For kjøring i trafikk og på motorvei ble jeg relativt godt vant med blinklysknappene og tror det vil være greit såfremt du ankommer svingen med rattet i normalposisjon. Hvordan det er for rundkjøringer hvis du har mer enn 10km/t inn krever mer trening enn jeg fikk på de dagene.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

eisa01

Hm.. hvis man ikke får blinket ut av rundkjøringer bør vel ikke bilen få typegodkjenning i Europa?

Det er ille nok med de som ikke klarer blinke i dag, til at folk skal unnskylde seg med at det ikke går på nye Teslaer?

turfsurf

#11
Sitat fra: B1 på fredag 02. desember 2022, klokken 11:25
Sitat fra: turfsurf på fredag 02. desember 2022, klokken 09:28
Plaid blir bare penger ut vinduet dog. LR går mer enn godt nok for min del.

For deg. LR går jo vannvittig bra, men Plaid er et helt annet nivå.
Jada, er enig i at Plaid har fordeler. Spesielt akselerasjon over 100km/t. Setter pris på ok akselerasjon og toppfart, er en grunn til at jeg kjører Y P i dag, og ikke LR. Kjører ikke slike biler på bane uansett, så trimotor gir bare skryteverdi.

Er bare det at at det ikke er verdt forskjellen opp til Plaid for min del. Helt personlig selvfølgelig. Nå vet vi forsåvidt ikke prisforskjellen, siden ikke LR er i salg nå. Breaking point for meg vil ligge rundt 60k-70k.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: eisa01 på lørdag 03. desember 2022, klokken 11:45
Hm.. hvis man ikke får blinket ut av rundkjøringer bør vel ikke bilen få typegodkjenning i Europa?
Det går da. Er bare at det er klønete / uvant / vanskelig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cobos

Utifra det jeg har sett av kvartmil videoer virker det som LR faktisk er tonet ned av Tesla på 0-100 for at avstanden skal bli større til Plaid. Fra 100-200 er de nesten like etter hva jeg har forstått. Mens fra 200-300 er igjen Plaid bedre. Sånn sett er LR klart et bedre kjøp enn Plaid, sier han som snart har kjøpt en Plaid :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

offpist

Noen av de historiske prisene er hentet litt fra minne, så korrekt meg gjerne om jeg tar feil.
Men så vidt jeg husker var det våren 2021 nesten 500 000 kr forskjell på LR og Plaid.

I mellomtiden har LR gått opp 110 000 kr til 919 990 kr, og Plaid har gått ned til 1 196 990.

Så i dag er vel prisforskjellen 277 000 kr, på selve grunnprisen.
Det er vel nærmest teoretiske tall for LR har ikke vært mulig å bestille på en god stund nå.

Men min grunnpris er altså låst på 809 990 kr, pluss at blåfargen kostet 12 500 kr mot 19 500 kr nå.
Besparelsen for min del er altså 392 000 kr, vs blå Plaid.

Har VIN i kildekode, og den er på båt sammen med resten av Plaid på vei over.

Lever greit med "bare" 700 HK, og uten trackmode.
Det er nesten på nivå med S100D Performance Ludicrous, kanskje bedre også på 100-200 km/t?

Får man Plaid før nyttår, og LR neste år så er prisen på LR og Plaid nesten lik, og nobrainer.
Og det er vel det som er realiteten for de fleste, hvis man ikke var veldig tidlig ute.

Tesla gikk også ut å sa at man måtte konvertere til Plaid for å få bil i år, så enkelte har nok gjort det også.
Men det er noen LR på vei over, hvor mange veit man ikke men antar det er ganske få.

Jeg tok med FSD.
Sparer MVA med å ta det nå, og tenker det er bare tidsspørsmål før FSD Beta V11, og 100 000 kr prisøkningen kommer til Europa også.  Så på et 2 års perspektiv kan det være en god investering.

En såpass flott bil og avansert bil er ikke helt komplett uten FSD pakken, synes jeg.

Plukket opp helt nytt ubrukt hjulsett på finn.no med Pirelli vinterdekk for 16 000 kr + 2500 kr blåtann sensorer = 20 000 kr spart der også.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA