Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DN tester Plaid

Startet av MrBacardi, torsdag 01. desember 2022, klokken 15:35

« forrige - neste »

MrBacardi

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Li-Ion

Teslaeier siden 2013 :)

drumfrodo

TV2 også, ikke bak mur: https://www.tv2.no/broom/her-kjorer-vi-verdens-raskeste-bil-i-norge/15317510/

Edit: og TOCN: https://www.tocn.no/2022/12/tocn-har-testet-nye-model-s-plaid/

Spent på om Bjørn Nyland også har booket inn den pressebilen til testing, noe annet ville overraske meg veldig... Får følge med på YT-kanalen hans i dagene framover tenker jeg.. :D

daktari

https://www.tu.no/artikler/avsindig-aksellerasjon-haplost-ratt-seks-ting-vi-laerte-etter-syv-timer-med-nye-model-s/

TU. 1,7 kW/mil forbruk. Fornøyd med bilen, unntatt det mislykkede rattet og en egen video om ganske kjip byggekvalitet.

DN var også fornøyd men klaget også over rattet. Bedre seter og mindre støy enn tidligere.
Burde gjort som Lexus sin yoke, med steer by wire, slik at man har varierende utveksling.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Klagene på yoke ratt tar jeg med en stor klype salt. Krever selvfølgelig en tilvenning. Knappene for blinklys er mye værre i mine øyne.

Byggekvalitet vil nok være variabel som det har vært fra Freemont hele tiden. Blir nok fremdeles utleveringsbingo på S og X.

Men synes S ser ut som en veldig bra bil. Få biler som har kombinasjonen enormt med plass, superbilytelse, høy komfort, lavt forbruk og suveren rekkevidde. Plaid blir bare penger ut vinduet dog. LR går mer enn godt nok for min del.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Noen som har tilgang til DN og TU som kan legge ut delbar link med tilgang eller PDF e.l.?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ELTesla

Disse testene gjør ikke akkurat ventetiden mindre plagsom!

Jeg syntes yoke rattet føltes veldig stort, men behagelig.
Knappene når rattet er i annen posisjon enn utgangspunktet blir vel det mest plagsomme kan jeg tenke meg.

B1

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. desember 2022, klokken 09:28
Plaid blir bare penger ut vinduet dog. LR går mer enn godt nok for min del.

For deg. LR går jo vannvittig bra, men Plaid er et helt annet nivå. Liker også karbonlister innvendig og spoiler. Blir også mer lettsolgt enn LR. Kanskje mer i tap, men bedre likviditet. En ekstra motor gjør også at AWD-systemet vil fungere bedre ettersom man ikke må bremse det ene hjulet for å gi grep til det andre. Samt track mode slik at man kan leke seg litt! Savner dette i min M3LR.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Cobos

Jeg kan nevne som en som har kjørt en "gammel" Plaid (hadde ikke bevegelig skjerm og var fra rett etter lansering) i USA i 4 dager på turer i Chicago trafikk og lengre strekk at Yoke rattet fungerer veldig bra. Dette var i sommer på ferie. Riktignok var det bare 1 rundkjøring jeg fikk testet og der fungerte rattet godt. Blinke ut av rundkjøringen derimot var det bare å gi opp. For kjøring i trafikk og på motorvei ble jeg relativt godt vant med blinklysknappene og tror det vil være greit såfremt du ankommer svingen med rattet i normalposisjon. Hvordan det er for rundkjøringer hvis du har mer enn 10km/t inn krever mer trening enn jeg fikk på de dagene.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eisa01

Hm.. hvis man ikke får blinket ut av rundkjøringer bør vel ikke bilen få typegodkjenning i Europa?

Det er ille nok med de som ikke klarer blinke i dag, til at folk skal unnskylde seg med at det ikke går på nye Teslaer?

turfsurf

#11
Sitat fra: B1 på fredag 02. desember 2022, klokken 11:25
Sitat fra: turfsurf på fredag 02. desember 2022, klokken 09:28
Plaid blir bare penger ut vinduet dog. LR går mer enn godt nok for min del.

For deg. LR går jo vannvittig bra, men Plaid er et helt annet nivå.
Jada, er enig i at Plaid har fordeler. Spesielt akselerasjon over 100km/t. Setter pris på ok akselerasjon og toppfart, er en grunn til at jeg kjører Y P i dag, og ikke LR. Kjører ikke slike biler på bane uansett, så trimotor gir bare skryteverdi.

Er bare det at at det ikke er verdt forskjellen opp til Plaid for min del. Helt personlig selvfølgelig. Nå vet vi forsåvidt ikke prisforskjellen, siden ikke LR er i salg nå. Breaking point for meg vil ligge rundt 60k-70k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: eisa01 på lørdag 03. desember 2022, klokken 11:45
Hm.. hvis man ikke får blinket ut av rundkjøringer bør vel ikke bilen få typegodkjenning i Europa?
Det går da. Er bare at det er klønete / uvant / vanskelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

B1

Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. desember 2022, klokken 14:00
Sitat fra: B1 på fredag 02. desember 2022, klokken 11:25
Sitat fra: turfsurf på fredag 02. desember 2022, klokken 09:28
Plaid blir bare penger ut vinduet dog. LR går mer enn godt nok for min del.

For deg. LR går jo vannvittig bra, men Plaid er et helt annet nivå.
Jada, er enig i at Plaid har fordeler. Spesielt akselerasjon over 100km/t. Setter pris på ok akselerasjon og toppfart, er en grunn til at jeg kjører Y P i dag, og ikke LR. Kjører ikke slike biler på bane uansett, så trimotor gir bare skryteverdi.

Er bare det at at det ikke er verdt forskjellen opp til Plaid for min del. Helt personlig selvfølgelig. Nå vet vi forsåvidt ikke prisforskjellen, siden ikke LR er i salg nå. Breaking point for meg vil ligge rundt 60k-70k.
Plaid vs LR for min del var enkelt; jeg får ikke LR i år og dermed er forskjellen på prisen verdt det (0,- i vekt og mva på Plaid); bedre AWD-system, track mode, karbonlister, samt latterlig power over hele skalaen. Merker det veldig på min LR at den "dør ut" etter 90 kmt. Det er nok samme greia med S LR. Jeg tror få kjøper en Plaid, eller ny S (for den saks skyld) for å skryte. Da hadde man heller kjøpt ny Porsche, ikke en bil som for 99% av befolkningen ser ut som en 10 år gammel bil :) De eneste som kan se forskjellen på en ny S og en 10 år gammel S er enten bilfolk eller Tesla fans. Det er jeg personlig veldig glad for.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

B1

For å oppklare: Track mode mener jeg ikke kjøring på bane. Jeg skal selvfølgelig teste den på bane som jeg gjør med alle mine biler, men det er for å få en litt mer leken bil ved behov, som feks på parkeringsplasser eller områder hvor man trygt kan leke seg litt. 😊
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA