Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DN tester Plaid

Startet av MrBacardi, torsdag 01. desember 2022, klokken 15:35

« forrige - neste »

Kanutten

Sitat fra: B1 på søndag 18. desember 2022, klokken 11:08
Den er ikke i produksjon enda. Før den er det, er Plaid fortsatt kongen.

Helt til det kommer en sving... :)

B1

Sitat fra: Kanutten på søndag 18. desember 2022, klokken 11:41
Sitat fra: B1 på søndag 18. desember 2022, klokken 11:08
Den er ikke i produksjon enda. Før den er det, er Plaid fortsatt kongen.

Helt til det kommer en sving... :)

En Plaid er ikke, og kommer aldri til å være en sportsbil. Folk som tror de kjøper en "sportsbil", på samme nivå som en Porsche 911 har fullstendig misforstått. Den er alt for tung til det. Det er en (luksus)sedan, som tilfeldigvis har masse, masse effekt. Min skal rett opp på maks comfort på understell, medium eller høy og Plaid for akselerasjon.

Det skal brukes som en familiebil, og så tar jeg ut sportsbilen (bensin selvfølgelig) når jeg skal leke meg i svinger :)

Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

geear

Sitat fra: Kanutten på søndag 18. desember 2022, klokken 11:41
Sitat fra: B1 på søndag 18. desember 2022, klokken 11:08
Den er ikke i produksjon enda. Før den er det, er Plaid fortsatt kongen.

Helt til det kommer en sving... :)
Nå er vel neppe Lucid Air Sapphire, med spiralfjærer og 225 kg ekstra, noe bedre enn Plaid på å kjøre svinger...  :laugh:

turfsurf

Sitat fra: B1 på søndag 18. desember 2022, klokken 12:22
Det er en (luksus)sedan, som tilfeldigvis har masse, masse effekt. Min skal rett opp på maks comfort på understell, medium eller høy og Plaid for akselerasjon.
Tja, vil heller påstå det er mere en GT bil med plass til familie. Den er alt for spartansk til å klassifisere som en luksus sedan.

Tesla har aldri vært luksusbiler IMO. Lite overdådighet i den gården.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

B1

Sitat fra: turfsurf på søndag 18. desember 2022, klokken 13:50
Sitat fra: B1 på søndag 18. desember 2022, klokken 12:22
Det er en (luksus)sedan, som tilfeldigvis har masse, masse effekt. Min skal rett opp på maks comfort på understell, medium eller høy og Plaid for akselerasjon.
Tja, vil heller påstå det er mere en GT bil med plass til familie. Den er alt for spartansk til å klassifisere som en luksus sedan.

Tesla har aldri vært luksusbiler IMO. Lite overdådighet i den gården.

Plaid er ikke en GT heller (selv om den har mye effekt).

Det er derfor jeg satt luksus i (). Klart, den har mye finere interiør enn 3/Y - mye bedre materialer, men langt fra 7-serien. Det at den er spartansk er grunnet design (og en annen stor grunn til at jeg valgte MS). Jeg syntes tradisjonelle biler har alt for mange unødvendig knapper som tar opp plass.

De tingene jeg savnet mest i M3 er, i rekkefølge; betydelig bedre isolasjon (vei/vind), litt billige materialer (ikke designet i seg selv), skjerm foran fører, litt lav til tider, større bagasjerom. Alt det her er mye bedre på S.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

turfsurf

Sitat fra: B1 på søndag 18. desember 2022, klokken 14:44
Plaid er ikke en GT heller (selv om den har mye effekt).

Det er derfor jeg satt luksus i (). Klart, den har mye finere interiør enn 3/Y - mye bedre materialer, men langt fra 7-serien. Det at den er spartansk er grunnet design (og en annen stor grunn til at jeg valgte MS). Jeg syntes tradisjonelle biler har alt for mange unødvendig knapper som tar opp plass.

Hvorfor er det ikke en GT bil? GT står for Granmd Tourer, og som jeg har oppfattet de opp gjennom årene, så har det vært litt større biler med gode kjøreegenskaper og kraftig motor. Typisk Ferrarier med frontmotor eller de store Aston Martin, men også billigere merker.

Luksus legger jeg mere i biler som Bentley, RR, Aston Martin osv. Der ting er desidert overdådig. Overflødighet av det meste.

TMS er dog desidert en Premium bil selv om den er spartansk designet. Spartansk er ikke negativt for meg heller, men går på tvers av luksus.

Men dette er jo alt veldig løse begreper, noen fasit finnes ikke. Vi kan vel være enige om at Plaid S er en flott bil :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Model S er for støyete og lite luksuriøs til å være en GT. Det skal være komfortabelt å tilbakelegge lange distanser i høy fart. ;)

kirky

Sorry men du har veldig få med deg med den meningen din - blandt de som eier eller har kjørt spesielt refresh S..
2019 Long Range S, HW3, CCS.

B1

Sitat fra: geear på søndag 18. desember 2022, klokken 17:24
Model S er for støyete og lite luksuriøs til å være en GT. Det skal være komfortabelt å tilbakelegge lange distanser i høy fart. ;)
Jeg har kjørt både gammel X og S og de på et annet nivå enn nye 3/Y ('22). Nye S skal være mye bedre enn forrige generasjon. Reviews jeg har sett, sier alle at S er en godt isolert bil, inkludert denne (og han har testet mye);
https://www.youtube.com/watch?v=EffB45ISO9M

Er Plaiden i nærheten av like dårlig støyisolert som min 3 går den rett tilbake til Tesla, det er helt sikkert.

En GT er et stor "sportsbil". Nærmeste rivaler til Model S, om man tenker på størrelse er BMW M5 og RS6, og disse regnes som "sport executive sedans". Begge de to her fungerer bedre på det sportslige en Plaid grunnet mer aggressiv understell, bedre bremser, osv. 
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

geear

Sitat fra: kirky på søndag 18. desember 2022, klokken 17:51
Sorry men du har veldig få med deg med den meningen din - blandt de som eier eller har kjørt spesielt refresh S..
Denne påstanden minner meg om når 11-åringen min sier at "ALLE andre har TikTok"...  :P

Det er ganske åpenbart at det ikke er enighet i tråden her om at Model S er en GT-bil, ikke bare jeg som syns det. Bentley Contintenal GT, BMW 8-serie etc. er GT-biler, luksuriøse/premium coupéer med 2+2. Model S er en familiebil, en praktisk hatchback sedan.

RJK

#40
Sitat fra: geear på tirsdag 20. desember 2022, klokken 13:53
Sitat fra: kirky på søndag 18. desember 2022, klokken 17:51
Sorry men du har veldig få med deg med den meningen din - blandt de som eier eller har kjørt spesielt refresh S..
Denne påstanden minner meg om når 11-åringen min sier at "ALLE andre har TikTok"...  :P

Det er ganske åpenbart at det ikke er enighet i tråden her om at Model S er en GT-bil, ikke bare jeg som syns det. Bentley Contintenal GT, BMW 8-serie etc. er GT-biler, luksuriøse/premium coupéer med 2+2. Model S er en familiebil, en praktisk hatchback sedan.
TMS er vel kanskje mer en heftig CC (Comfort Coupé) a lá gamle Passat CC, og tilsvarende modeller fra både MB og Audi, men hvor man definerer skillet mellom disse og GT'er, aner ikke jeg. Synes de glir veldig over i hverandre, utseendemessig.

EDIT: Og denne er både CC og GT i en. Bare for å forvirre mer...;)

https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/cc/65008/volkswagen-cc-gt-20-tdi

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kirky

Sitat fra: geear på tirsdag 20. desember 2022, klokken 13:53
Sitat fra: kirky på søndag 18. desember 2022, klokken 17:51
Sorry men du har veldig få med deg med den meningen din - blandt de som eier eller har kjørt spesielt refresh S..
Denne påstanden minner meg om når 11-åringen min sier at "ALLE andre har TikTok"...  :P

Det er ganske åpenbart at det ikke er enighet i tråden her om at Model S er en GT-bil, ikke bare jeg som syns det. Bentley Contintenal GT, BMW 8-serie etc. er GT-biler, luksuriøse/premium coupéer med 2+2. Model S er en familiebil, en praktisk hatchback sedan.

Jeg bryr meg lite om hva du kaller den, men du skrev det ikke var en bra langkjøringsmaskin, det var uenigheten.
Eneste som er i nærheten i Norge nå med tanke på praktikalitet, ytelse, teknologi og ja luksus er vel EQS. EQE har sedanluke. Taycan CT er trang inni og bak.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

B1

Folk får mene sitt. Vehicle virgins på YouTube som har testet det aller, aller meste, mener Model S Plaid er verdens beste daily driver. Masse plass, god komfort og masse power.

Dere må også huske at i USA er dette en dyr bil. Du får mange flotte biler i USA med bensinmotor som er billigere enn Model S. Tilsvarende bensinbil her kostet 2M.

Enig. Kjørt flere Taycan, og flotte biler men alt for trang inni (lite praktisk bil), dårlig rekkevidde og dårlig ladenettverk, som er helt nødvendig for min del.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

JorEl

#43
Det som er den største luksusen med Tesla; er at den flytter på seg så veldig for og elegant, uten en sWATTetåre.
Spartansk og banebrytende avansert + 5,6,7 stjerner i sikkerhetstester.
Ang "2 skritt frem og ett tilbake softwaren" får man følelsen av og skru på en moped, bare at det er andre som gjør det for deg. Spennende på mange måter. ServiceBingoen er også spennende.  :D
Nå i snøen, har det vært herlig med en bil jeg stoler 99,999% på ;) Det å heve seg over problemet(les:luftfjæring), og ferdes trygt, setter jeg stor pris på.  Ville kun hatt min familie i en nyere Tesla.
Bryr meg ikke om hengerfeste eller liter pr frunketrunk. Men deilig likevel, med stor plass i trunken, når man henter noen på flyplassen. Folk setter pris på å sitte i bilen, men det er sikkert pga mine kjøreegenskaper :D
Edit: Beklager at jeg glemte poenget underveis..fart og akserelasjon må jo være vinner-kortet til Plaid. Når konkurrentene sier at 0-100 ikke er viktig, så er de i hvert fall ikke raskest..Dette med kategorier, er litt u-Tesla. Men for meg som ikke er en bilmann, så er det gøy å hørra på dokkår :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: RJK på søndag 04. desember 2022, klokken 10:48
Sitat fra: offpist på søndag 04. desember 2022, klokken 09:10
Noen av de historiske prisene er hentet litt fra minne, så korrekt meg gjerne om jeg tar feil.
Siden du oppfordret, så faller jeg for fristelsen...

Du har forsøkt deg på fornorsking av det engelske "correct me if i'm wrong", men på "nårsk" heter det "korriger meg...".

Sånn, nå har jeg korrigert deg!


;D 8) :police:
En herlig kommentar, like snerten som en Plaid :+1:
Hjemme så prøver jeg å nå dette nivået, men ungene kaller det for pappavitser.. ???
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA