Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Early reviews from new owners

Startet av minibiti, onsdag 30. november 2022, klokken 09:37

« forrige - neste »

minibiti

Hi,
Could some of you guys who have a Megane E-TECH tell us how you like it? :)
Tesla Bjørn seems pretty happy with it, everything considered...
Thx!
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

minibiti

#1
I see no one took me on my offer so I will do it on my own, now that I have one :)

What a step up from the Zoe ZE50!

I simply love it :)

Pros:
- Beautiful
- Really nice interior, with buttons and Google Automotive
- Regen paddle shifters
- Super nice to drive
- Good build quality

Cons:
- Pricey compared to the TM3
- Not big enough for a family with 2+ kids (Scenic is your friend then)
- 2WD only, but this is not supposed to be a SUV anyway
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Godt å høre at du er fornøyd! :+1:

Jeg var også innom og kikket på Megane E-tech mens jeg hadde ZE40, men det ble ikke noe bilbytte da. Bilen er lekker å se på, men jeg syns den virket trang og mørk innvendig sammenlignet med Zoe'en, og derfor ble det med prøvesittingen og ingen prøvekjøring. I tillegg ble den for kostbar for mitt elbil-kjøremønster, som i hovedsak er drøyt 25' km årlig med jobbpendling og matpakkekjøring.

Sett i etterpåklokskapens lys burde jeg kanskje byttet bil likevel, og tatt den ekstra kostnaden for å slippe alt faenskapet med både ZE40 og ZE50 det siste året...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på fredag 29. november 2024, klokken 13:56Sett i etterpåklokskapens lys burde jeg kanskje byttet bil likevel, og tatt den ekstra kostnaden for å slippe alt faenskapet med både ZE40 og ZE50 det siste året...
Ja ofte lønner det seg å bytte før problemene oppstår. Rekkevidde testen var jo grei den også. Så hvis det holder med 2wd er den fin.

Svein_H

Da har jeg også omsider fått prøvd Megane E-Tech, har en slik som lånebil nå mens min Zoe er inne på verksted for fjerde(!) gang for feilsøking.

Megane E-Tech er nok ingen aktuell bil for meg, til det er den for dyr og stor til å funke som enkel jobbpendlerbil, og for liten til å kunne erstatte min Focus stasjonsvogn med hengerfeste. Men det er uansett interessant å ha muligheten til å teste den ut, spesielt nå som verkstedet har mer enn antydet at de ønsker å ha Zoe'en inne over en lengre periode.

Det er noen negative ting jeg allerede har merket meg det første døgnet:
  • For meg som har en litt trøblete rygg og en stiv nakke er det faktisk utfordrende å komme seg inn og ut av bilen. Jeg skaller bakhodet i dørkarmen ved taket hver gang jeg skal inn, og også når jeg skal strekke meg ut for å få tak i dørhåndtaket og lukke førerdøra, så jeg har funnet en mellomløsning ved å dra døra etter meg samtidig som jeg setter meg inn. Noe slikt har jeg aldri opplevd tidligere med andre biler. Siden bilen er såpass lav setter man seg også ned og ikke inn, og med en dårlig rygg sliter jeg faktisk litt når jeg skal ut av bilen.
  • Må innrømme at Zoe faktisk føles større og romsligere foran, det kan muligens ha noe med utforming av dashbord og midtkonsoll å gjøre
  • Vet ikke om det bare er meg, men jeg sliter skikkelig med å få festet setebeltet. Beltelåsen sitter veldig krøkkete og trangt til mellom setet og midtkonsollen, der har jeg ikke funnet noen løsning ennå. Når jeg først er på plass i setet og har fått stroppet meg fast sitter jeg imidlertid relativt greit, men sidestøtten på venstre side av seteputa får meg gjentatte ganger til å lure på om jeg har lommeboka i venstre baklomme, da det føles som om jeg sitter på noe.
  • Det kameraspeilet er bare en stor vits. En ting er at utsikten bakover er såpass elendig at man ser seg nødt til å ty til kamera i stedet, men det blir bare rot når man får kamerabilde og speilbilde oppå hverandre som et dobbelteksponert fotografi. Ved visse lysforhold vises heller ikke kamerabildet i det hele tatt, da blir hele speilet bare hvitt. Det er helt sikkert noen innstillinger som kan justeres her for å bedre på ting, men så langt har jeg ikke rukket å komme ennå.
  • Jeg trodde fantombremsing var et Tesla-fenomen, men jeg har opplevd dette 2 ganger nå på under et døgn! Jeg får en blippblopp-lyd og et varsel i dashbordet (som forsvinner før jeg rekker å lese det) før bilen plutselig bråbremser. Begge gangene var ACC aktivert (hhv 70- og 50-sone), med god avstand til bilen foran, ingen møtende trafikk, gode lysforhold og generelt ingenting som tilsier at automatikken skulle bli lurt på noe vis. Ikke bra!

Dette er mine førsteinntrykk etter snaut 24 timer med bilen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

#5
Sitat fra: Svein_H på lørdag 14. desember 2024, klokken 15:09Da har jeg også omsider fått prøvd Megane E-Tech, har en slik som lånebil nå mens min Zoe er inne på verksted for fjerde(!) gang for feilsøking.

Megane E-Tech er nok ingen aktuell bil for meg, til det er den for dyr og stor til å funke som enkel jobbpendlerbil, og for liten til å kunne erstatte min Focus stasjonsvogn med hengerfeste. Men det er uansett interessant å ha muligheten til å teste den ut, spesielt nå som verkstedet har mer enn antydet at de ønsker å ha Zoe'en inne over en lengre periode.

Det er noen negative ting jeg allerede har merket meg det første døgnet:
  • For meg som har en litt trøblete rygg og en stiv nakke er det faktisk utfordrende å komme seg inn og ut av bilen. Jeg skaller bakhodet i dørkarmen ved taket hver gang jeg skal inn, og også når jeg skal strekke meg ut for å få tak i dørhåndtaket og lukke førerdøra, så jeg har funnet en mellomløsning ved å dra døra etter meg samtidig som jeg setter meg inn. Noe slikt har jeg aldri opplevd tidligere med andre biler. Siden bilen er såpass lav setter man seg også ned og ikke inn, og med en dårlig rygg sliter jeg faktisk litt når jeg skal ut av bilen.
  • Må innrømme at Zoe faktisk føles større og romsligere foran, det kan muligens ha noe med utforming av dashbord og midtkonsoll å gjøre
  • Vet ikke om det bare er meg, men jeg sliter skikkelig med å få festet setebeltet. Beltelåsen sitter veldig krøkkete og trangt til mellom setet og midtkonsollen, der har jeg ikke funnet noen løsning ennå. Når jeg først er på plass i setet og har fått stroppet meg fast sitter jeg imidlertid relativt greit, men sidestøtten på venstre side av seteputa får meg gjentatte ganger til å lure på om jeg har lommeboka i venstre baklomme, da det føles som om jeg sitter på noe.
  • Det kameraspeilet er bare en stor vits. En ting er at utsikten bakover er såpass elendig at man ser seg nødt til å ty til kamera i stedet, men det blir bare rot når man får kamerabilde og speilbilde oppå hverandre som et dobbelteksponert fotografi. Ved visse lysforhold vises heller ikke kamerabildet i det hele tatt, da blir hele speilet bare hvitt. Det er helt sikkert noen innstillinger som kan justeres her for å bedre på ting, men så langt har jeg ikke rukket å komme ennå.
  • Jeg trodde fantombremsing var et Tesla-fenomen, men jeg har opplevd dette 2 ganger nå på under et døgn! Jeg får en blippblopp-lyd og et varsel i dashbordet (som forsvinner før jeg rekker å lese det) før bilen plutselig bråbremser. Begge gangene var ACC aktivert (hhv 70- og 50-sone), med god avstand til bilen foran, ingen møtende trafikk, gode lysforhold og generelt ingenting som tilsier at automatikken skulle bli lurt på noe vis. Ikke bra!

Dette er mine førsteinntrykk etter snaut 24 timer med bilen.

Artig du nevner fantombremsing da... trodde ikke det var mulig unntatt på Tesla jeg heller ;D

Hadde du den topp specs med svart interiør eller? Den liker jeg best.

Ellers så var det mye negativt da. Men det er lov.

Jeg hadde den en hel dag og jeg likte bilen veldig godt - men alt annet enn awd er uaktuelt for meg som privatbil. Avhengig av det.

Men på pluss siden så er jo dette en bil der man får mye for penga og Mitsubishi Motors er et trygt forhandlernett, er min mening.

Rekkevidden er jo super da.  Så det er mye positivt også..

Svein_H

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 14. desember 2024, klokken 17:06Artig du nevner fantombremsing da... trodde ikke det var mulig unntatt på Tesla jeg heller ;D

Hadde du den topp specs med svart interiør eller? Den liker jeg best.

Ellers så var det mye negativt da. Men det er lov.

Jeg hadde den en hel dag og jeg likte bilen veldig godt - men alt annet enn awd er uaktuelt for meg som privatbil. Avhengig av det.

Men på pluss siden så er jo dette en bil der man får mye for penga og Mitsubishi Motors er et trygt forhandlernett, er min mening.

Rekkevidden er jo super da.  Så det er mye positivt også..

Aner ikke specs, regnr er EF44901. Det er som sagt bare en lånebil mens min egen bil er på verksted, men den er helsvart innvendig ja.

Alt er ikke bare negativt da. Bilen har et lekkert design, og så langt har den vært god å kjøre, og har mer enn nok krefter for min del. Greit nok, lista ligger lavt når man er vant til Zoe, men jeg fikk bakoversveis da jeg av gammel vane klampet foten i gulvet ved den første forbikjøringen! :-D

Det jeg i mitt forrige innlegg har beskrevet som negativt kan for mange sikkert fortone seg som bagateller, men når de bagatellene dukker opp som små irriterende stikk og gjentar seg hver gang man bruker bilen er det ikke lenger bagateller i mine øyne.

Ehh, Mitsubishi Motors? Selger de Renault?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

#7
EF44901 is a 220 hp model. If you have the leather electric seats, it is an Iconic. If not, it is a Techno.
The difference is basically the seats and the stereo system (Iconic has a Harman Kardon instead of the default, which is probably plenty if compared to the default one on the Zoe ZE50).

I know what you mean regarding getting into the car :)
I am not very tall so it does not bother me too much, but it is quite a difference compared to the Zoe indeed.

I also know what you mean when you say the inside of the cabin feels less spacious. You have more stuff and it is fancier. All in all I like it better. And the armrest is much much better than the one you can add on the Zoe.

Regarding the phantom braking, it never happened to me. But maybe it is because I try to have as little driving assistance as possible. All I have is a warning telling me when I get too close to the continuous white or yellow lines on the road, and the auto braking if I get too close to a car or an obstacle in the back and in the front.

I think what @Electric cars in Norway is trying to say about Mitsubishi Motors, is that the dealers selling Mitsubishi (MotorForum) are also selling Renault. You also have Berg Auto selling Renault.
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Sitat fra: minibiti på lørdag 14. desember 2024, klokken 18:37EF44901 is a 220 hp model. If you have the leather electric seats, it is an Iconic. If not, it is a Techno.
The difference is basically the seats and the stereo system (Iconic has a Harman Kardon instead of the default, which is probably plenty if compared to the default one on the Zoe ZE50).

I know what you mean regarding getting into the car :)
I am not very tall so it does not bother me too much, but it is quite a difference compared to the Zoe indeed.

I also know what you mean when you say the inside of the cabin feels less spacious. You have more stuff and it is fancier. All in all I like it better. And the armrest is much much better than the one you can add on the Zoe.

Regarding the phantom braking, it never happened to me. But maybe it is because I try to have as little driving assistance as possible. All I have is a warning telling me when I get too close to the continuous white or yellow lines on the road, and the auto braking if I get too close to a car or an obstacle in the back and in the front.

I think what @Electric cars in Norway is trying to say about Mitsubishi Motors, is that the dealers selling Mitsubishi (MotorForum) are also selling Renault. You also have Berg Auto selling Renault.

Bilen har elektriske skinnseter, så da er det muligens en Iconic ja.

Jeg fikk bilen i går og har kun kjørt den hjem, samt en tur til butikken i dag, så jeg har ikke fått sjekket ut innstillingene for førerassistanse. Uansett, jeg skvatt skikkelig begge gangene da det kom helt ut av det blå, og det medfører naturlig nok endel skepsis.

OK, sånn på vis. Det er Motorforum som har Zoe'en min inne for fjerde gang, og Berg Auto kan brenne i helvete for min del.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

#9
Sitat fra: Svein_H på lørdag 14. desember 2024, klokken 18:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 14. desember 2024, klokken 17:06Ehh, Mitsubishi Motors? Selger de Renault?
Jeg tenkte på Motor Forum. Sorry. Se bilde.

Ok du kjørte denne: EF 44901 RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC

Den svarte skinn innvendig er vel høyeste specs. 
Det hadde den jeg hadde dvs iconic. Se bilde for specs.

https://www.motorforum.no/renault/megane-e-tech-electric/

Svein_H

Det er nok en slik en jeg har fått låne ja, stemmer bra med beskrivelsen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

I dag har jeg hatt lånebilen i en uke, og sist natt var det på tide å lade for første gang. Det var litt knot å finne frem til ladeplanleggeren på konsollet, men etter å ha fått programmert den og plugget i Zaptec'en virket alt til å fungere som det skulle, og bilen ladet fint hele natta gjennom. Jeg stusser litt på hvorfor ladestasjonen blinker blått hele tiden den er tilkoblet bilen, selv med programmert/utsatt lading, for det indikerer vel at den bruker strøm? Med Zoe'en tilkoblet lyser det fast grønt inntil ladingen starter, da begynner den å blinke blått. Noen som har en formening rundt dette?

I likhet med @vinsun i denne tråden får heller ikke jeg koblet til bilen i appen, jeg får bare meldingen "En feil har oppstått" eller noe slikt.  Jeg syns forbruksoversikten for de separate ladeøktene i appen er veldig kjekt, er det mulig å hente fram dette fra konsollet i bilen også?

TS får bare si fra hvis dette innlegget ikke passer inn i tråden, så fjerner jeg det.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

I never noticed the difference on the charger side between the Zoe and the Megane... but I never looked either :P I guess your explanation is probably correct.

I do not think you can find the charging history in the on board system from the screen. I never thought about it but if so, it is a bit strange... I can double check.

TS is fine with you posting this here :)
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Igjen muligens litt OT, men med tanke på snøværet det siste døgnet, som er meldt å fortsette enda et døgn, skal jeg ta lånebilen eller min trofaste Focus innover på jobb imorra tidlig?

Lånebilen står nå med SOC 100 og estimert rekkevidde 262 km, det syns jeg var veldig snaut. Gjettometeret faller også veldig raskt hver gang jeg bruker bilen, så jeg er veldig skeptisk til å jobbpendle med en ukjent elbil når vær og føre er som det er nå.

Hvordan er Megane E-Tech på vanskelig vinterføre, klarer den å ta seg frem?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

Mine says 78% SoC, 190 km. And 242 km if it was full... My average is around 18 kWh/100 at the moment...

How long is your commute back and forth? :)

I find the Megane at least as good as the Zoe on the snow, probably a bit better.

I live at the top of a steep hill, and yesterday when I got home the tractor had not been here yet so I had to drive in a lot of snow and it went quite ok. The antispin seems to be doing a good job, and me as well :P
Eco mode helps too!
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA