Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på sos varsling

Startet av hybrid88, mandag 28. november 2022, klokken 23:12

« forrige - neste »

hybrid88

På lengre turer får jeg varsel om at noe er feil angående sos varsling. Men meldinga kommer ikke daglig på korte turer.

Kun etter 1-2 timer kjøring.

Noen vært borti lignende problemer?

Vet at han som kjøpte min tidligere etron hadde lignende problem og lurer på om de bytta antenne
Etron 55
E-golf
911 GT3

Jan-Børre Olsen

Slutter den grønne dioden i knappen å lyse? Kan det være så enkelt som ingen dekning? Fikk det selv gjennom Sverige og Finland der det er nada dekning.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Orbit

Jeg hadde tilsvarende problem som ble fikset med bytte av takantenne. Mitt problem var kun der når bilen hadde vært i regn (eller etter bilvask).

Sitat fra: Orbit på lørdag 17. juli 2021, klokken 21:01
Jeg har også tidvis feil fra SOS-systemet, i følge logg pga temporær kortslutning til jord i takantennen. Den er en samling av GPS-antenne, LTE antenne for Audi connect, LTE antenne for mobil som evt ligger i "phone box", og den ene antennen for SOS-oppkall (+antenne for satelittradio på US-biler). Hver funksjon er tilkoblet med separat coax-kabel. Det er også ytterligere antenner for LTE samt SOS i bakfangeren. Jeg får ofte feil etter regnvær, så jeg mistenker noe problem med fukt i takantennen, som muligens nå har slått ut mottak av datakommunikasjon på LTE, samt tidvis også SOS-funksjonen.

(På MY21 og senere er det også en tredje SOS-antenne i dashbordet, samt også blåtann i takantennen)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 29. november 2022, klokken 08:18
Slutter den grønne dioden i knappen å lyse? Kan det være så enkelt som ingen dekning? Fikk det selv gjennom Sverige og Finland der det er nada dekning.

Skal se etter om dette, takk for tips!
Etron 55
E-golf
911 GT3

hybrid88

Sitat fra: Orbit på tirsdag 29. november 2022, klokken 08:37
Jeg hadde tilsvarende problem som ble fikset med bytte av takantenne. Mitt problem var kun der når bilen hadde vært i regn (eller etter bilvask).

Ja det kan absolutt ha sammenheng med våt/fuktig bil hos meg også når jeg tenker meg om.
Etron 55
E-golf
911 GT3

hybrid88

Hva tenker dere om feil på SOS som oppstår i septemper noen måneder før utløp av garantien. Bilen er så inne i slutten av oktober for oppgraderinger og garantijobb på noen lister som løsner hvor jeg glemmer å melde ifra om SOS varslingen nettopp fordi den kun har feilet et par ganger på 1-2 måneder i forbindelse med langkjøring. I rapporten fra verkstedet står det at feillager er slettet. Uten at de nevner noe om feil som har oppstått på SOS.

Nå begynner feilen å komme hyppigere og jeg melder ifra til Møller 1 uke etter utløp av garantien. Da sier dem at det er for sent. Jeg sier at feilen oppstod i september og at det burde kunne leses av i feillager. Det hjelper ingen ting. Og nå er jo sikkert feilen fra september slettet etter at bilen var på oppgradering.

Trolig har feilen oppstått igjen mellom oppgradering og utløp av garantien. Jeg vet ikke om det kan hjelpe meg her. Jeg syns det er sleipt å håndtere det på denne måten. Jeg har jo dokumentasjon på at feillager er slettet uten at de gjorde noe med det.

Har man noe sjans for å kunne se tilbake tidligere feil i OBD eleven?
Etron 55
E-golf
911 GT3

Orbit

To ting:

  • "Slettet feilminne" er etter min erfaring noe som skrives i servicerapportene, men i praksis ikke gjøres så lenge det ikke er en feil som også gir feillampe i dashbordet. Så det kan være du ennå finner noe i feillloggen i bilen. Dersom det er en gjentagende feil, så kan det riktignok være at de eldste feilmeldingene av samme kategori er overskrevet av nyere hendelser.
  • Er denne bilen kjøpt av forhandler? Du har i så fall uansett fem års reklamasjonsrett, men det er du som må sannsynliggjøre at dette ikke skyles feil bruk eller normal slitasje.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Takk for innspill.

Er det noen som vet om feillager kommer opp når verksted kobler seg til bilen?
Eller må de aktivt lete frem tidligere feilmeldinger?

Jeg meldte inn i oktober på telefon men da sa de at pga det er så sjelden så må vi vente til feilmeldingen oppstår eller ta bilde av varselet. Og det ble ikke loggført noe som helst hos verksted. Jeg var ikke på langtur de neste ukene før bilen skulle inn på oppgradering og nye dørlister pluss justering av skeivt ladelokk. Da glemte jeg å nevne det.

Dette varselet har typ kommet opp totalt 6 ganger over 3 måneder. På samme sted og tid tur/retur hytta. jeg har tenkt at det kan være dekning. Men nå har hyppigheten økt noe og det skjer også hjemme. Ellers lyser det stort sett grønt uten varsel.

Men audi vil ikke dekke rep til 15.000kroner. Jeg syns det er elendig. Skal ikke dette holde lenger enn 3 år
Etron 55
E-golf
911 GT3

Hårek

Sitat fra: Orbit på torsdag 01. desember 2022, klokken 11:41
"Slettet feilminne" er etter min erfaring noe som skrives i servicerapportene, men i praksis ikke gjøres så lenge det ikke er en feil som også gir feillampe i dashbordet.
Jeg logger med OBD før og etter verkstedbesøk. Mange meldinger blir slettet av verkstedet. Det logges ganske mye som er intermittent og uvesentlig.
Men da de byttet baklykt, pga feilmelding som kom i dashboard, så ble ikke den meldingen slettet. Lite konsekvent.

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

hybrid88

Jeg skal være så "kjip" at hvis jeg kan dokumentere at feilmeldingen var der på verkstedsbesøket/oppgraderingen og innenfor garantien så skal jeg reklamere på det verkstedsbesøket for at de ikke oppdaget og utbedret feilen. Jeg har meldt det inn innenfor garantien og fått beskjed om at det må vi se på senere. Og nå blir jeg felt for samme feilen og må betale 15.000kroner for å bytte en forbanna antenne som ryker etter 3 år.

Med tanke på at de har sjekket og slettet feillager så mener jeg at det kan være grunnlag for at de har gjort en dårlig jobb eller unnlatt å gjøre en utbedring fordi de spekulerer i at bilen straks var utenfor garanti.

Hvor mange feil og mangler finner ikke møller på audier og vw utenfor garanti? Som de tar opp på eget initiativ. Har noen opplevd at dem tar opp feil og mangler på eget inititativ innenfor garantien? Det har ikke jeg. Må som regel krangle på hver eneste sak og det må dokumenteres i alle retninger.

Er så lei av så enormt mye småfeil, rust, komponenter som ryker altfor tidlig, dårlig oppfølging osv osv. På både VW og audi. Våre siste 6 biler som alle har vært maks 5 år.
Etron 55
E-golf
911 GT3

Elbil80

Synes ikke det er du som er kjip her, det er jo verkstedet som tilsynelatende ikke har gjort jobben sin. Og må si jeg kjenner meg igjen i frustrasjonen. Dessverre. Har hatt Audi i mange år og irriterer meg like mye hver gang feilene begynner å melde seg, typisk rett etter garantien har løpt ut og ca 120tkm. Hver gang jeg bytter bil sier jeg til meg selv at denne gangen skal jeg ikke ha den så lenge som sist. Men så går tiden, jeg er strålende fornøyd med bilen og så er det på'n igjen. Og Møller har, som jeg har nevnt i en annen tråd, litt å gå på når det gjelder kundeservice og kvalitet. I mine øyne. Mulig jeg er dum som går på en ny Audi (om de får somlet seg til å levere), men det er kanskje ikke noe bedre andre steder? Bilbransjen er jo preget av litt hummer og kanari.



Sitat fra: hybrid88 på fredag 02. desember 2022, klokken 15:12
Jeg skal være så "kjip" at hvis jeg kan dokumentere at feilmeldingen var der på verkstedsbesøket/oppgraderingen og innenfor garantien så skal jeg reklamere på det verkstedsbesøket for at de ikke oppdaget og utbedret feilen. Jeg har meldt det inn innenfor garantien og fått beskjed om at det må vi se på senere. Og nå blir jeg felt for samme feilen og må betale 15.000kroner for å bytte en forbanna antenne som ryker etter 3 år.

Med tanke på at de har sjekket og slettet feillager så mener jeg at det kan være grunnlag for at de har gjort en dårlig jobb eller unnlatt å gjøre en utbedring fordi de spekulerer i at bilen straks var utenfor garanti.

Hvor mange feil og mangler finner ikke møller på audier og vw utenfor garanti? Som de tar opp på eget initiativ. Har noen opplevd at dem tar opp feil og mangler på eget inititativ innenfor garantien? Det har ikke jeg. Må som regel krangle på hver eneste sak og det må dokumenteres i alle retninger.

Er så lei av så enormt mye småfeil, rust, komponenter som ryker altfor tidlig, dårlig oppfølging osv osv. På både VW og audi. Våre siste 6 biler som alle har vært maks 5 år.

Jan-Børre Olsen

Jo det er bedre andre steder. Hvis bare Lexus klarer å lage en vettug elbil skal jeg være som en hauk på den/de....eller hvis elbilbølgen blåser over og man kan kjøpe en skikkelig bil så blir det bensin/hybrid på flekken.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

hybrid88

#12
Ble blankt avvist og bedt om å gå et annet sted når jeg dokumenterte med rapport fra OBD eleven(hjulpet av hyggelig medlem) og skrev en lang epost om saken.

Rapporten viser at feilene var der både før siste verkstedbesøk og før utløp av garantien. Den viser også at de har slettet alle feilkoder ettersom dato for de fleste feilkoder i rapporten er datoen for verkstedtime. Men de aktuelle feilkodene står med 5-10 repetisjoner. Sånn sett vet man at feilkodene lå der før de kom på nytt etter sletting.

Jeg kommer til å reklamere på dette. Jeg syns det er latterlig at Møller avviser meg og ber meg gå annet sted. Jeg har fulgt deres råd om å avvente til feilen oppstår igjen eller dokumentere med bilde. Feilmelding kom ikke opp noe mer før bilen skulle inn på oppdatering (før utløp av garanti)
Etron 55
E-golf
911 GT3

Jan-Børre Olsen

Gå et annet sted? Hvor da mener de?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

hybrid88

#14
De skrev vel noe sånt som at de ikke kunne hjelpe meg og at jeg fikk gå til de som hjalp meg med å få ut oversikten over feilmeldinger(som er et medlem her) Jeg tror ikke han har noe ansvar :P  :laugh:

Jeg la rapporten ved mailen til Møller for å dokumentere feilmeldinger og dato for disse osv.

Jeg stilte også spørsmål vedrørende en time som var satt opp - Hvor jeg ikke hadde fått noe info annet enn en sms. Jeg spurte om hvor lenge bilen måtte bli på verkstedet pga jobb og evt hvem som skulle dekke denne jobben. Samt en del spørsmål knyttet til håndteringen av saken for øvrig.

De besvarte ingen ting men skrev bare at de ikke kunne gjøre noe og at jeg måtte snakke med noen andre
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA