Skammekrok - Autopilot/Cruisecontroll

Startet av Natroxz, fre 25. nov 2022, kl. 15:33

« forrige - neste »

Natroxz

Heisan,
Ny i Tesla verden med en TM3 21mod.
I går morges prøvde jeg å sette på cruicecontroll, men var under 30km så den nektet.
Men etter dette så ville den ikke fungere uansett på resten av turen.
Selv etter en dag på jobben så fungerte den ikke.
Utover kvelden samme dag så kunne den aktiveres igjen.
Er det slikt at man blir satt i "Skammekroken" hvis man prøver seg på noe slikt?

OlaM

Nei. Jeg har blitt slengt brått i skammekroken uten forvarsel av autopilot av og til, men cruise control har ikke noe sånt. Sikkert noe grums i den software-versjonen.
'21 3LR

emurof

Sitat fra: OlaM på fre 25. nov 2022, kl. 16:14Jeg har blitt slengt brått i skammekroken uten forvarsel av autopilot av og til

Så det skjer med flere? Det har skjedd at selv om jeg mener jeg har gitt motstand i rattet, så blir jeg kastet ut likevel. Kan det være en bug?

OlaM

Sitat fra: emurof på lør 26. nov 2022, kl. 20:57
Sitat fra: OlaM på fre 25. nov 2022, kl. 16:14Jeg har blitt slengt brått i skammekroken uten forvarsel av autopilot av og til

Så det skjer med flere? Det har skjedd at selv om jeg mener jeg har gitt motstand i rattet, så blir jeg kastet ut likevel. Kan det være en bug?

Mulig. Har skjedd to ganger i Lærdalstunnelen med meg, virker litt merkelig.
'21 3LR

Syklist

Dersom du er over (det bilen mener er) fartsgrensen, blir du kastet ut av Autosteer.  Jeg fikk plutselig fullt lydnivå på musikk og blinkende skjerm i sommer når jeg la inn Autosteer i 95-100km/t på en 4-felts seksjon av E6 , og bilen mente at det var landevei og 80-grense.   

Denslags problemer hadde jeg ikke i 2021.
Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

kodax

Det høres ut som en bug i din bil, jeg har vanskelig for å tro at det er meningen at bilen skal skremme bilføreren til å kjøre lovlig. Men det er kanskje en spøk jeg ikke skjønner?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Syklist

Ikke en spøk fra min side, men muligens fra programmerere hos Tesla. Mulig det var en bug med den software versjonen, men kan også være at Tesla-programmerne har lagt inn et "Easter egg" dersom flere rammebetingelser er oppfylt.  (Slik som flysimulatoren som gjemte seg i MS-Office for mange år siden.) 

Det har i hvertfall blitt en kopling mellom fartsgrensen og bruk av Autosteer på vanlig Autopilot.

kodax

Hvis det ikke bare skjer med deg at lydnivået på musikk skrus til maks når man kjører i 100km/t, tipper jeg det raskt blir en sak i media.
At det kommer alarm og blinking dersom man må ta over for autostyring er derimot en kjent sak.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Syklist

Aha, antagelig fordi jeg raskt forsøkte å aktivere autosteer 2 ganger. :-)   (Var på ferie og gadd ikke søke etter dette da, men husket på hendelsen når jeg så denne tråden.)

OlaM

Opplevde akkurat å få advarsel med en gang jeg aktiverte. Dvs det advarende tut-tut kom samtidig med autopilotens på-lyd bong-bing, i tillegg viste den "hold hendene på rattet" med røde hender. Like før hadde jeg holdt veldig lett på rattet fordi veien var så rett og bilen holdt så fint retningen. Så kanskje den tidtakeren for styreutslag går selv om autopilot ikke er aktivert.

'21 3LR

geear

Hvis du kjører for lenge på AP uten å røre rattet - på tross av gjentatte oppfordringer, så havner du i skammekroken, ja, men det holder å stanse og sette bilen i park, og så kjøre videre, så får man aktivere AP igjen.

Og ja, garantert rainbow road, aktiveres med trippeltrekk, AP kjører gladelig over fartsgrensa på motorvei med manuell justering, og ellers også om man har konfigurert det slik.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA