Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Must have utstyr og tilbehør - 2023

Startet av A.Mario, torsdag 24. november 2022, klokken 21:02

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Lucaria på fredag 25. november 2022, klokken 15:28Hvordan får du låst opp frunk eller ladesladd (når den ladet ferdig) uten å ta opp mobil hvis du står utenfor bilen?

Til lading kjøpte jeg en egen kabel med knapp som frigjør låsemekanismen på pluggen.

tornaldo

Smartklokkene med f.eks Watch for Tesla app.

Kjekt å gjøre mye av de samme tingene som på telefonen, uten å ta telefonen opp av lomma.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

A.Mario

Noen som har utført keramisk lakkforsegling på egenhånd? Basert på beskrivelse hos bilpleiekongen ser det enkelt og koster langt mindre (alt fra 7000kr til 150000kr)

Link: https://bilpleiekongen.no/produkt/autoglym-uhd-ceramic-coating

Model Y Svart - Bes. 1.9 - EDD 4.12-31.12

Haggish

Sitat fra: A.Mario på søndag 27. november 2022, klokken 00:16
Noen som har utført keramisk lakkforsegling på egenhånd? Basert på beskrivelse hos bilpleiekongen ser det enkelt og koster langt mindre (alt fra 7000kr til 150000kr)

Link: https://bilpleiekongen.no/produkt/autoglym-uhd-ceramic-coating

Ja gjorde det på min 21 mod Tm3 og har tenkt og også gjøre det må min nye Tmyp.
brukte denne, lett og jobbe med.

https://eu.avalonking.com/products/armor-shield-ix-diy-kit
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Grenadier

Lutt off topic, men er det noen måte å åpne ladeluken på, uten å gå inn o bilen igjen eller bruke app? Åpner frunk (ladekabel) og ladeluke fra skjerm/bilen, men hvis jeg ikke er rask så lukker lafeluke seg igjen før jeg rekker fram. Da er det på med mobil og app..

Haggish

Sitat fra: Grenadier på søndag 27. november 2022, klokken 06:12
Lutt off topic, men er det noen måte å åpne ladeluken på, uten å gå inn o bilen igjen eller bruke app? Åpner frunk (ladekabel) og ladeluke fra skjerm/bilen, men hvis jeg ikke er rask så lukker lafeluke seg igjen før jeg rekker fram. Da er det på med mobil og app..

Ladeluken skal vel kunne åpnes ved og trykke lett på den om bilen er opplåst, var ihvertfall slik på min 21 TM3
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

turfsurf

Sitat fra: Haggish på søndag 27. november 2022, klokken 08:20
Ladeluken skal vel kunne åpnes ved og trykke lett på den om bilen er opplåst, var ihvertfall slik på min 21 TM3
Er slik fremdeles. Problemet er at bilen er ganske sensitiv på signal fra mobilen, så hvis ladekabel er i frunk, så kan bilen for finne på å låse seg før man har hentet kabelen og gått bak til laderen og ladeporten.

Lar man mobilen ligge i bilen så slipper man det. Men har man mobilen i lomma i utgangspunktet hjelper jo det lite.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Haggish

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. november 2022, klokken 09:33
Sitat fra: Haggish på søndag 27. november 2022, klokken 08:20
Ladeluken skal vel kunne åpnes ved og trykke lett på den om bilen er opplåst, var ihvertfall slik på min 21 TM3
Er slik fremdeles. Problemet er at bilen er ganske sensitiv på signal fra mobilen, så hvis ladekabel er i frunk, så kan bilen for finne på å låse seg før man har hentet kabelen og gått bak til laderen og ladeporten.

Lar man mobilen ligge i bilen så slipper man det. Men har man mobilen i lomma i utgangspunktet hjelper jo det lite.

Om det er et problem,Hva med og åpne en dør på gløtt mens du henter og plugger i kabelen
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Kim-

Opplever det samme selv, og jeg har bare døren litt på gløtt når jeg går frem for å finne kabelen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

DagfinnN

Sitat fra: Grenadier på søndag 27. november 2022, klokken 06:12
Lutt off topic, men er det noen måte å åpne ladeluken på, uten å gå inn o bilen igjen eller bruke app? Åpner frunk (ladekabel) og ladeluke fra skjerm/bilen, men hvis jeg ikke er rask så lukker lafeluke seg igjen før jeg rekker fram. Da er det på med mobil og app..
Når jeg lader et sted jeg ikke har Teslalader med knapp, så går jeg ut av bilen, lar døra stå åpen, dytter litt på ladeluka og den åpner seg.
Et triks jeg har brukt der jeg har en Garo-lader. Jeg lar nødladeren henge ved siden av Garo-laderen. Ta altså sjansen på ikke å ha den med i bilen.  Nødladeren er plugget i en kontakt. Da kan jeg trykke på knappen på Tesla sin nødlader og luka åpner seg selv om bilen er låst  :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ronnynilsen

Som andre sier så er det bare å gi ladeluka et lett trykk så åpner den seg når bilen er opplåst.

Testet nå også å gå bort til bilen med mobilen i lomma. Bilen sto med ladekabelen i, men ladet ikke (lader bare om natta). Kablen var da naturligvis låst og kunne ikke tas ut. Med mobilen i lomma så tok jeg da i dørhåndtaken på bakdøra så bilen våknet og bakdør kom på gløtt. Når jeg da berørte ladekabelen (Easee kabel og lader), så låste bilen opp kabelen og den kunne trekkes rett ut, uten å bruke noe app eller knapp. :-)
Tesla model Y LR 2022

Kiraar

Sitat fra: bjheggset på torsdag 24. november 2022, klokken 22:44Must have er deksel til luftkanaler under forsetet, at man må kjøpe kina-plastikk for å hindre stein, lekebil fra kidsa o.l fra å havne under der er ganske lol. Fikk en stein inni der, holdt på å klikke litt da vi hørte den ganske godt under pådrag og slikt. Ble deksel så fort jeg fikk den ut. Sjekk de fra BeGood, hold deg unna de som limes på. Men de fra BeGood bare klipses på, enkelt. Finnes sikkert på AliExpress også.


Gammel tråd, men jeg fikk utlevert ny bil i dag med noe som kan beskrives som dette. Mekaniker hos Tesla sjekket under baksetet og i bakluka (demontere) men fant ingenting... hvordan fikk du det ut...? Eller må jeg booke service på en 14 timer gammel bil...

Sent from my iPhone using Tapatalk

OlaM

Sitat fra: Kim- på søndag 27. november 2022, klokken 10:06Opplever det samme selv, og jeg har bare døren litt på gløtt når jeg går frem for å finne kabelen

Samme her, men jeg har den gjerne vidåpen heller enn litt på gløtt. Her om dagen førte det til følgende situasjon. Jeg har gått inn på hotellrommet og akkurat kledd av meg alle klærne for å ta en deilig dusj etter en lang kjøredag. Ut gjennom vinduet, nede på parkeringsplassen kan jeg se min egen bil, med vidåpen førerdør.
'21 3LR

Kiraar

Sitat fra: Kiraar på onsdag 20. september 2023, klokken 23:39
Sitat fra: bjheggset på torsdag 24. november 2022, klokken 22:44Must have er deksel til luftkanaler under forsetet, at man må kjøpe kina-plastikk for å hindre stein, lekebil fra kidsa o.l fra å havne under der er ganske lol. Fikk en stein inni der, holdt på å klikke litt da vi hørte den ganske godt under pådrag og slikt. Ble deksel så fort jeg fikk den ut. Sjekk de fra BeGood, hold deg unna de som limes på. Men de fra BeGood bare klipses på, enkelt. Finnes sikkert på AliExpress også.


Gammel tråd, men jeg fikk utlevert ny bil i dag med noe som kan beskrives som dette. Mekaniker hos Tesla sjekket under baksetet og i bakluka (demontere) men fant ingenting... hvordan fikk du det ut...? Eller må jeg booke service på en 14 timer gammel bil...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har booket service i dag og fikk time samme dag, satser på de får ordnet det!

Klykken

Man får det ut med litt mikkmakk med støvsuger og forlenger, samt kjøring/bakkeparkering som får objektet i kanalene til å flytte seg dit man vil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA