Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: elektro på lørdag 28. januar 2023, klokken 21:09
Sitat fra: Handyman på lørdag 28. januar 2023, klokken 13:58
Sitat fra: Autowinder på lørdag 28. januar 2023, klokken 09:30
Teste selv trumfer alltid antagelser og hva som gjaldt tidligere 😄
Jepp, spesielt aktuelt for Tesla. Å uttale seg om Tesla på bakgrunn av "gammel" erfaring (gjerne bare forrige SW-versjon) kan gjerne bety at man tar helt feil.
Det er jo litt av utfordringen også. Du vet ikke helt hva du får, og det er jo ikke alltid bilen blir bedre.
Helt korrekt. Det slår begge veier. Påstanden min er derfor like riktig.
Eksempel: For lenge siden bremset bilen før rundkjøringer, det gjør den ikke nå. Nå er det som om rundkjøringen ikke er der. Gjelder de samme rundkjøringene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

vinterdekk

Sitat fra: Haggish på lørdag 28. januar 2023, klokken 21:12
Kan se ut til at de har satt ny dato på en gammel test, nyttelasten på TMY var vel på 315kg på 2021 modellen😉🙏.

Model Y LR/P ser ut til å ha ca 450 kg nyttelast ser jeg fra en stikkprøve på de nyeste på finn. ID4 GTX synes å ha alt fra 450 til 480 virker det som. Så man kan trygt se bort i fra kommentaren om nyttelast i artikkelen *, forskjellene er ikke så store i praksis på de bilene som leveres nå.

https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Handyman

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 28. januar 2023, klokken 23:23
Sitat fra: Haggish på lørdag 28. januar 2023, klokken 21:12
Kan se ut til at de har satt ny dato på en gammel test, nyttelasten på TMY var vel på 315kg på 2021 modellen😉🙏.

Model Y LR/P ser ut til å ha ca 450 kg nyttelast ser jeg fra en stikkprøve på de nyeste på finn. ID4 GTX synes å ha alt fra 450 til 480 virker det som. Så man kan trygt se bort i fra kommentaren om nyttelast i artikkelen *, forskjellene er ikke så store i praksis på de bilene som leveres nå.

https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431)
Glem tallet for nyttelast. Det er differansen mellom egenvekt for aktuell bil og tillatt totalvekt som gjelder.
For de aller fleste biler er oppgitt tall for egenvekt i vognkortet alt for lavt, med det resultat at nyttelasten gjerne er mye lavere enn oppgitt. Tesla er i så måte ikke verstingen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

vinterdekk

#333
Sitat fra: Handyman på lørdag 28. januar 2023, klokken 23:35
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 28. januar 2023, klokken 23:23
Sitat fra: Haggish på lørdag 28. januar 2023, klokken 21:12
Kan se ut til at de har satt ny dato på en gammel test, nyttelasten på TMY var vel på 315kg på 2021 modellen😉🙏.

Model Y LR/P ser ut til å ha ca 450 kg nyttelast ser jeg fra en stikkprøve på de nyeste på finn. ID4 GTX synes å ha alt fra 450 til 480 virker det som. Så man kan trygt se bort i fra kommentaren om nyttelast i artikkelen *, forskjellene er ikke så store i praksis på de bilene som leveres nå.

https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431)
Glem tallet for nyttelast. Det er differansen mellom egenvekt for aktuell bil og tillatt totalvekt som gjelder.
For de aller fleste biler er oppgitt tall for egenvekt i vognkortet alt for lavt, med det resultat at nyttelasten gjerne er mye lavere enn oppgitt. Tesla er i så måte ikke verstingen.
Bare pluss på 75 kg så har du samme tall som du omtaler, så man kan fint snakke om nyttelast (tillatt totalvekt minus egenvekt med fører). Egenvekt skal ta hensyn til utstyr, ellers ville den nylig innførte vektavgiften blitt veldig kostbar da man måtte ha veid bilene. Tidligere var det større forskjell mellom egenvekt og reell vekt enn i dag.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Handyman

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 28. januar 2023, klokken 23:43
Sitat fra: Handyman på lørdag 28. januar 2023, klokken 23:35
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 28. januar 2023, klokken 23:23
Sitat fra: Haggish på lørdag 28. januar 2023, klokken 21:12
Kan se ut til at de har satt ny dato på en gammel test, nyttelasten på TMY var vel på 315kg på 2021 modellen😉🙏.
Model Y LR/P ser ut til å ha ca 450 kg nyttelast ser jeg fra en stikkprøve på de nyeste på finn. ID4 GTX synes å ha alt fra 450 til 480 virker det som. Så man kan trygt se bort i fra kommentaren om nyttelast i artikkelen *, forskjellene er ikke så store i praksis på de bilene som leveres nå.

https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431)
Glem tallet for nyttelast. Det er differansen mellom egenvekt for aktuell bil og tillatt totalvekt som gjelder.
For de aller fleste biler er oppgitt tall for egenvekt i vognkortet alt for lavt, med det resultat at nyttelasten gjerne er mye lavere enn oppgitt. Tesla er i så måte ikke verstingen.
Bare pluss på 75 kg så har du samme tall som du omtaler, så man kan fint snakke om nyttelast (tillatt totalvekt minus egenvekt med fører). Egenvekt skal ta hensyn til utstyr, ellers ville den nylig innførte vektavgiften blitt veldig kostbar da man måtte ha veid bilene. Tidligere var det større forskjell mellom egenvekt og reell vekt enn i dag.
Hvis det er noe som er endret ved nyttår så har du rett, men slik det var i fjor så var det ikke uvanlig at biler i virkeligheten veide mer enn 100 kg mer enn oppgitt i vognkortet. Denne differansen spiser av nyttelasten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

vinterdekk

Uansett, Dagbladet har antagelig gjenbrukt en test fra i mars, forrige vinter.
Virker lite sannsynlig at Tekniikan Maailma tester hvit Tesla Model Y og hvit VW ID.4 GTX to vintre på rad.
Det er nok forklaringen på andre nyttelast tall.
Er ikke uvanlig at papirmagasiner gjenbruker artikler flere ganger, uten at jeg kjenner til Tekniikan Maailma og hvordan Dagbladet samarbeider med de.
Det endrer nødvendigvis ikke konklusjonen at testen er fra forrige vinter, men litt rart at det ikke var nevnt.

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/5b-2022/tmn-talvivertailu-osa-2-sahkoautot-ainekset-erinomaisuuteen/
https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/t5qi65/winter_test_of_6_evs/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Sitat fra: Handyman på lørdag 28. januar 2023, klokken 23:52
Hvis det er noe som er endret ved nyttår så har du rett, men slik det var i fjor så var det ikke uvanlig at biler i virkeligheten veide mer enn 100 kg mer enn oppgitt i vognkortet. Denne differansen spiser av nyttelasten.

Statens Vegvesen bruker nå Certificate of Conformity (CoC) som er et dokument som er tilknyttet bilens understellnummer. Det er noe de begynte å ta i bruk i forfjor om jeg tolker det rett. Man bør derfor sjekke kjøretøyopplysninger på vegvesen.no når man vurderer bruktbil da vognkort ikke blir oppdatert før eierbytte f.eks. For alle nye biler vil vognkort ha mer korrekt egenvekt. https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbil-nyttelast/svv-nye-vekter-i-vognkort

100 kg avvik virker mye ut om det var den oppdaterte egenvekten... kan det stemme?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

oroar

Sitat fra: vinterdekk på søndag 29. januar 2023, klokken 00:24
Uansett, Dagbladet har antagelig gjenbrukt en test fra i mars, forrige vinter.

Det endrer nødvendigvis ikke konklusjonen at testen er fra forrige vinter, men litt rart at det ikke var nevnt.

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/5b-2022/tmn-talvivertailu-osa-2-sahkoautot-ainekset-erinomaisuuteen/
https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/t5qi65/winter_test_of_6_evs/

Men hva da med denne journalisten som en her sa at har jobbet med dette i 30 år? Hvis dette er jobben din og du ikke har fått med det at Model Y har gått fra dårligst i klassen til best i klassen angående nyttelast så må han jo ha bodd under en stein de siste 2 år. Det med regenerering på glatt føre er jo også endret totalt i en softwareoppgradering etter at testen ble tatt.
Og ble ikke batteriet endret fra 70 kwt til 72 kwt etter 2021?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

elektro

Det er jo helt krise hvis dette, som det faktisk ser ut, er en ett år gammel test. Jeg sjekket bare raskt datoen den var publisert (28.01.2023) og det står ikke noe om at den er publisert tidligere, hverken i Dagbladet eller andre steder. Jeg regner ikke med at de var sittet på denne saken ett år.

Det er også mulig at Dagbladets journalist selv ikke har vært der, men da er jo dette etter min oppfatning bevisst villedende: «Sammen med det finske magasinet Tekniikan Mailma har vi de siste åra kjørt de mest populære elbilene gjennom et to ukers omfattende testprogram nord i Finland.»

Uansett, synes jeg det er problematisk og lite tillitsvekkende hvis bilen har forandret seg SÅ mye på ett år. Da hjelper det jo ikke mye å teste selv..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

oroar

Sitat fra: elektro på søndag 29. januar 2023, klokken 08:22

Uansett, synes jeg det er problematisk og lite tillitsvekkende hvis bilen har forandret seg SÅ mye på ett år. Da hjelper det jo ikke mye å teste selv..

Det er 2 år. Må være 2021-modell de testet da jeg mener nyttelasten ble endret til 2022-modellen. Når oppgraderingen av software kom vet jeg ikke, men endringen er betydelig ved kjøring på glatt føre.

Uansett en stor skrell for "testeren" som enten viser at han ikke duger i jobben eller mangler integritet.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

elektro

Sitat fra: oroar på søndag 29. januar 2023, klokken 08:36
Sitat fra: elektro på søndag 29. januar 2023, klokken 08:22

Uansett, synes jeg det er problematisk og lite tillitsvekkende hvis bilen har forandret seg SÅ mye på ett år. Da hjelper det jo ikke mye å teste selv..

Det er 2 år. Må være 2021-modell de testet da jeg mener nyttelasten ble endret til 2022-modellen. Når oppgraderingen av software kom vet jeg ikke, men endringen er betydelig ved kjøring på glatt føre.

Uansett en stor skrell for "testeren" som enten viser at han ikke duger i jobben eller mangler integritet.

Jeg trodde ikke Tesla opererte med Modellår? ;) Spøk til side, dette vel da en bil produsert i Kina, mens hvis man bestiller samme bil nå, kommer den Berlin. Har man egentlig noen garanti for det?

Enig i det siste du skriver. At artikkelen ved nærmere øyesyn er full av feil, kan jeg leve med. Ettersom bilene endrer seg fortløpende uten at det nødvendigvis offentliggjøres av Tesla. Men hvis årsaken er at Dagbladet trikser med publiseringstridspunkt og egen tilstedeværelse, bør det få konsekvenser.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

vinterdekk

VW ID4 GTX er også endret siden denne testen, biler som blir levert ut nå har bedre programvare og er OTA klare. Ikke Tesla nivå sikkert, men likevel.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 29. januar 2023, klokken 09:06

Jeg trodde ikke Tesla opererte med Modellår? ;) Spøk til side, dette vel da en bil produsert i Kina, mens hvis man bestiller samme bil nå, kommer den Berlin. Har man egentlig noen garanti for det?

Tesla har faktisk begynt å operere med modellår (fra -21 modeller), men gjør uansett fortløpende endringer.

Hvor bilen er produsert kommer an på spec. SR kommer fra Kina, P fra Berlin og LR er en miks enn så lenge. Regner med at alle LR kommer fra Berlin etter hvert. SR blir vel fortsatt fra Kina grunnet at LFP batteriene produseres der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: vinterdekk på søndag 29. januar 2023, klokken 07:06
Sitat fra: Handyman på lørdag 28. januar 2023, klokken 23:52
Hvis det er noe som er endret ved nyttår så har du rett, men slik det var i fjor så var det ikke uvanlig at biler i virkeligheten veide mer enn 100 kg mer enn oppgitt i vognkortet. Denne differansen spiser av nyttelasten.
Statens Vegvesen bruker nå Certificate of Conformity (CoC) som er et dokument som er tilknyttet bilens understellnummer. Det er noe de begynte å ta i bruk i forfjor om jeg tolker det rett. Man bør derfor sjekke kjøretøyopplysninger på vegvesen.no når man vurderer bruktbil da vognkort ikke blir oppdatert før eierbytte f.eks. For alle nye biler vil vognkort ha mer korrekt egenvekt. https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbil-nyttelast/svv-nye-vekter-i-vognkort

100 kg avvik virker mye ut om det var den oppdaterte egenvekten... kan det stemme?
Stemmer, det hadde jeg glemt. Ser også at det er rullende innføring av CoC, og at det varierer sterkt med hva nyere bruktbiler har oppgitt.
Når der gjelder avvik i oppgitt egenvekt og reell egenvekt er Ioniq 5 ganske ille, men 160kg avvik.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XboWy7/naf-advarer-mot-vektfelle-naar-du-kjoeper-brukt-elbil#:~:text=Hyundai%20Norge%20p%C3%A5peker,cirka%2035%20kilo.
Baklager avsporing fra tema.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Handyman på søndag 29. januar 2023, klokken 13:49
Sitat fra: vinterdekk på søndag 29. januar 2023, klokken 07:06
Sitat fra: Handyman på lørdag 28. januar 2023, klokken 23:52
Hvis det er noe som er endret ved nyttår så har du rett, men slik det var i fjor så var det ikke uvanlig at biler i virkeligheten veide mer enn 100 kg mer enn oppgitt i vognkortet. Denne differansen spiser av nyttelasten.
Statens Vegvesen bruker nå Certificate of Conformity (CoC) som er et dokument som er tilknyttet bilens understellnummer. Det er noe de begynte å ta i bruk i forfjor om jeg tolker det rett. Man bør derfor sjekke kjøretøyopplysninger på vegvesen.no når man vurderer bruktbil da vognkort ikke blir oppdatert før eierbytte f.eks. For alle nye biler vil vognkort ha mer korrekt egenvekt. https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbil-nyttelast/svv-nye-vekter-i-vognkort

100 kg avvik virker mye ut om det var den oppdaterte egenvekten... kan det stemme?
Stemmer, det hadde jeg glemt. Ser også at det er rullende innføring av CoC, og at det varierer sterkt med hva nyere bruktbiler har oppgitt.
Når der gjelder avvik i oppgitt egenvekt og reell egenvekt er Ioniq 5 ganske ille, men 160kg avvik.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XboWy7/naf-advarer-mot-vektfelle-naar-du-kjoeper-brukt-elbil#:~:text=Hyundai%20Norge%20p%C3%A5peker,cirka%2035%20kilo.
Baklager avsporing fra tema.

Tror ID4 med litt utstyr avviker med bortimot 200kg fra vognkortet også, men når det er 500-600kg å ta av, blir det ikke like mye fuzz rundt det.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA