Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Loff123

Synes min nye Y med R5 dekk er av den bedre vinterbil jeg har eid. Bor i Lofoten med mye varierende vinterføre. Skrives mye her om knapper som må brukes å ikke brukes.
Jeg har så langt ikke hatt noe behov for hverken terrengassistanse eller snowmode her, så ikke lett å forstå helt hva som er så vanskelig med å kjøre Y på vinteren. Avtining av lysene derimot.... ;)

DagfinnN

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. januar 2023, klokken 01:11
Jeg bruker konsekvent ikke Auto på viskerne...at ikke Tesla gir opp kamera-"sensor". De aller aller fleste andre bruker et lys de sender ut, og hvis det er vann på ruten reflekteres ikke lyset 45 grader men ca 43....funker... Hvorfor kan de ikke bare innrømme nederlaget og kjøpe slike sensorer? De har prøvd kamera i MANGE år.

Når jeg endrer viskerfart så er det først ett trykk ytterst på spaken, sånn at den visker ett visk, samt at valgene på fart vises, og jeg kan velge direkte.

Kunne brukt stemmestyring, men gidder ikke...
Delvis  enig. I perioder har de fungert tilfredsstillende i dagslys, men dårlig i mørke. Det er mye mørke nå.
Kombinasjon av mørke og tvang av autoviskere med cruise kontroll er helt håpløst. Jeg liker jo godt cruise, særlig på motorvei. Men har nå måttet bite i de sure eplet og skru av cruise.
Enig i prinsippet om kamera og autoviskere. Men nå har det gått 5 år med dårlig funksjonalitet. Det er for mye!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: Loff123 på mandag 09. januar 2023, klokken 06:56
Jeg har så langt ikke hatt noe behov for hverken terrengassistanse eller snowmode her, så ikke lett å forstå helt hva som er så vanskelig med å kjøre Y på vinteren.
Snowmode kommer på automatisk hvis bilen merker det er glatt, så det har du nok mest sannsynlig brukt uten å vite det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ol'Musky

Første vinter med model 3 og når man lå over snødekte fjell ved Norefjell må jeg bare si at den er en helt perfekt vinterbil. Den gjør det lekende lett å føle seg som Petter Solberg i svingene, sklir akkurat nok med rumpa til at du føler det, men så biter den kjapt tak og skyter deg ut av hver sving. Tar litt tid å bli vant med bare. Angrer bare på at jeg ikke tok performance for å fordele litt mer trøkk til bakenden, men synes helt ærlig det er en funksjon som alle burde fått.

Var på hyttetur med noen med model Y og de hadde samme opplevelse som meg

geear

Trøsten er at du neppe hadde giddet å sette den i track mode hver gang du skulle kjøre uansett?

TerjeFjern

Sitat fra: jlan på tirsdag 22. november 2022, klokken 13:39
Ut fra denne videoen skal det ganske lite til å trigge "snow mode". Det hadde vært bra å få dette verifisert igjen med nyeste software, og også for Model Y.

https://www.youtube.com/watch?v=ENFTsOsHxcs 
Det burde også vært mulig Tesla å spandere et lite symbol på skjermen når bilen er i denne modusen. Det er jo nå kommet et nytt symbol for redusert regen, men det er plass til flere.

Ja. Takk for mye god info i tråden her. 20 sider, så jeg har ikke orket å lese alt.

Men jeg har et spørsmål:

- Jeg bruker terrengmodus når det er krevende vinterforhold. Men irriterer meg at bilen går ut av terrengmodus når du gjør en liten stopp. Fort gjort å glemme å sette på terrengmodus etterpå. Kona hadde en veldig skummel opplevelse uten terrengmodus i fjor, selv om hun NEKTER for at hun glemte å sette på terrengmodus etter at hun hadde en liten stopp, haha.

- Men nå snakker dere om en ny Snow Mode, med link til Teslabjørn. Det ser jo veldig bra ut, han er happy etter å ha mast om dette i over ett år. Da slipper jeg jo å glemme å sette den manuelt i Terrengmodus, hurra. Men hvordan vet jeg at jeg har snow mode? Hvordan vet jeg at dette er installert og operativt? Dere skriver at det kommer automatisk på ved behov, men hadde jo vært fint å få et ikon på skjermen som sier at den er i Snow Mode? Teslabjørn viser vel at eneste måten han vet at den er i Snow Mode, er at han har en app som overvåker at det er lik kraft på forhjul og bakhjul.

(Jeg har installert oppdateringen som kom ved juletider. Dvs, kona installerte den, så jeg leste ikke beskjeden på skjermen som viste hva siste oppdatering inneholdt)

Stig-Arne

Sitat fra: TerjeFjern på fredag 13. januar 2023, klokken 09:46
Sitat fra: jlan på tirsdag 22. november 2022, klokken 13:39
Ut fra denne videoen skal det ganske lite til å trigge "snow mode". Det hadde vært bra å få dette verifisert igjen med nyeste software, og også for Model Y.

https://www.youtube.com/watch?v=ENFTsOsHxcs 
Det burde også vært mulig Tesla å spandere et lite symbol på skjermen når bilen er i denne modusen. Det er jo nå kommet et nytt symbol for redusert regen, men det er plass til flere.

Ja. Takk for mye god info i tråden her. 20 sider, så jeg har ikke orket å lese alt.

Men jeg har et spørsmål:

- Jeg bruker terrengmodus når det er krevende vinterforhold. Men irriterer meg at bilen går ut av terrengmodus når du gjør en liten stopp. Fort gjort å glemme å sette på terrengmodus etterpå. Kona hadde en veldig skummel opplevelse uten terrengmodus i fjor, selv om hun NEKTER for at hun glemte å sette på terrengmodus etter at hun hadde en liten stopp, haha.

- Men nå snakker dere om en ny Snow Mode, med link til Teslabjørn. Det ser jo veldig bra ut, han er happy etter å ha mast om dette i over ett år. Da slipper jeg jo å glemme å sette den manuelt i Terrengmodus, hurra. Men hvordan vet jeg at jeg har snow mode? Hvordan vet jeg at dette er installert og operativt? Dere skriver at det kommer automatisk på ved behov, men hadde jo vært fint å få et ikon på skjermen som sier at den er i Snow Mode? Teslabjørn viser vel at eneste måten han vet at den er i Snow Mode, er at han har en app som overvåker at det er lik kraft på forhjul og bakhjul.

(Jeg har installert oppdateringen som kom ved juletider. Dvs, kona installerte den, så jeg leste ikke beskjeden på skjermen som viste hva siste oppdatering inneholdt)

Er desverre ingen måte å finne ut av dette på. Selv merker jeg absolutt ingenting på min Model Y.

Mitt beste forslag er følgende: Hopp over hele terrengmodusen i normal kjøring. Lær bilen og kjenne, spesielt ved regulering av hastighet med watt-pedalen. Den er litt vanskeligere å regulere hastigheten med kontra bremsepedalen, men i brunn og grunn gjør den samme jobben. Det verste man gjør er å slippe watt-pedalen helt, det er egentlig stort sett det samme som å hugge inn bremsene, og som oftest på Y`en så får man en liten sleng med bakhjulene før den henter seg inn. Og er det uvant, så er det også skummelt.
Så etter snart 7000 km med vår Model Y, så føler jeg fortsatt ett visst behov for tilvenning, men stort sett går det veldig bra nå.

Men for all del! IKKE slipp watt-pedalen brått.

Tai

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 13. januar 2023, klokken 14:56
Er desverre ingen måte å finne ut av dette på. Selv merker jeg absolutt ingenting på min Model Y.

Mitt beste forslag er følgende: Hopp over hele terrengmodusen i normal kjøring. Lær bilen og kjenne, spesielt ved regulering av hastighet med watt-pedalen. Den er litt vanskeligere å regulere hastigheten med kontra bremsepedalen, men i brunn og grunn gjør den samme jobben. Det verste man gjør er å slippe watt-pedalen helt, det er egentlig stort sett det samme som å hugge inn bremsene, og som oftest på Y`en så får man en liten sleng med bakhjulene før den henter seg inn. Og er det uvant, så er det også skummelt.
Så etter snart 7000 km med vår Model Y, så føler jeg fortsatt ett visst behov for tilvenning, men stort sett går det veldig bra nå.

Men for all del! IKKE slipp watt-pedalen brått.

Det er flott med alle velmenene forslag, jeg er sikker på at folk prøver å komme med tips om hvordan man kjører bilen. Personlig har jeg kjørt Tesla siden 2014, den første var en S med bakhjulstrekk. Den bilen hadde aldri nevneverdige problemer på glatten, og om det skulle skje kunne jeg redusere regen slik at jeg tilpasset meg føre. Model Y oppleves som nervøs og upålitelig, det skal utrolig lite til før hekken slipper. Mange refererer til at man ikke skal slippe watt pedalen brått, men det er en naturlig reaksjon om det oppstår en situasjon foran bilen. I hvilken som helst annen bil er dette ikke et problem, selv om man bremser hardt vil ikke hekken på en bil slippe på den måten bilen min gjør.
Tesla er godt kjent for å prøve å gjøre ting på sin egen måte. Noen ganger funker det, andre ganger not so much. Det eneste de trenger å gjøre er å gi oss muligheten til å redusere regen på bilen, jeg kan ikke skjønne at dette skal være så utrolig komplisert å få til?
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Øggen

Sitat fra: Tai på lørdag 14. januar 2023, klokken 19:34
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 13. januar 2023, klokken 14:56
Er desverre ingen måte å finne ut av dette på. Selv merker jeg absolutt ingenting på min Model Y.

Mitt beste forslag er følgende: Hopp over hele terrengmodusen i normal kjøring. Lær bilen og kjenne, spesielt ved regulering av hastighet med watt-pedalen. Den er litt vanskeligere å regulere hastigheten med kontra bremsepedalen, men i brunn og grunn gjør den samme jobben. Det verste man gjør er å slippe watt-pedalen helt, det er egentlig stort sett det samme som å hugge inn bremsene, og som oftest på Y`en så får man en liten sleng med bakhjulene før den henter seg inn. Og er det uvant, så er det også skummelt.
Så etter snart 7000 km med vår Model Y, så føler jeg fortsatt ett visst behov for tilvenning, men stort sett går det veldig bra nå.

Men for all del! IKKE slipp watt-pedalen brått.

Det er flott med alle velmenene forslag, jeg er sikker på at folk prøver å komme med tips om hvordan man kjører bilen. Personlig har jeg kjørt Tesla siden 2014, den første var en S med bakhjulstrekk. Den bilen hadde aldri nevneverdige problemer på glatten, og om det skulle skje kunne jeg redusere regen slik at jeg tilpasset meg føre. Model Y oppleves som nervøs og upålitelig, det skal utrolig lite til før hekken slipper. Mange refererer til at man ikke skal slippe watt pedalen brått, men det er en naturlig reaksjon om det oppstår en situasjon foran bilen. I hvilken som helst annen bil er dette ikke et problem, selv om man bremser hardt vil ikke hekken på en bil slippe på den måten bilen min gjør.
Tesla er godt kjent for å prøve å gjøre ting på sin egen måte. Noen ganger funker det, andre ganger not so much. Det eneste de trenger å gjøre er å gi oss muligheten til å redusere regen på bilen, jeg kan ikke skjønne at dette skal være så utrolig komplisert å få til?

Mye rare opplevelser eller uvørne nervøse sjåfører her, men det at ingen andre biler oppfører seg slik er bare tull. Dessuten sier du "bremser" og da går jeg ut ifra at du bruker bremsepedalen. Hva er farlig da?

Kjører mye leiebiler, og hittil VW ID4, MG Marvel er de som har sjokkert meg mest ved regenererings retardasjon, mest fordi jeg ikke hadde rukket å teste noe før det skjedde. Men mange andre agerer på samme måte. Dette skrives IKKE for å si at MY er perfekt, men.....
Husk på, det er ikke bilens feil, det er dere selv og situasjonene dere utsetter bilen for som er feilen. Lær bilen å kjenne...
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Tai

Sitat fra: Øggen på lørdag 14. januar 2023, klokken 20:06
Mye rare opplevelser eller uvørne nervøse sjåfører her, men det at ingen andre biler oppfører seg slik er bare tull. Dessuten sier du "bremser" og da går jeg ut ifra at du bruker bremsepedalen. Hva er farlig da?

Kjører mye leiebiler, og hittil VW ID4, MG Marvel er de som har sjokkert meg mest ved regenererings retardasjon, mest fordi jeg ikke hadde rukket å teste noe før det skjedde. Men mange andre agerer på samme måte. Dette skrives IKKE for å si at MY er perfekt, men.....
Husk på, det er ikke bilens feil, det er dere selv og situasjonene dere utsetter bilen for som er feilen. Lær bilen å kjenne...

Du kan ikke si det er tull at andre biler ikke gjør dette, meg og flere andre opplever dette som et genuint problem. Det har ingenting med å lære bilen å kjenne, men alt å gjøre med at Tesla har funnet en oppskrift de vil ønsker skal passe alle. Desverre fungerer ikke virkeligheten slik, vi er alle forskjellige personer med forskjellige ønsker. Derfor burde bilen kunne tilpasses de forskjellige sjåførene, istedet for at sjåførene må tilpasse seg bilen!
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Autowinder

Sitat fra: Tai på søndag 15. januar 2023, klokken 00:28
Derfor burde bilen kunne tilpasses de forskjellige sjåførene, istedet for at sjåførene må tilpasse seg bilen!
Tror du dette er realistisk at kommer til å skje? En bilprodusent slipper ikke dette opp og står klar til å ta ansvar for hva som kan skje om alle skal kunne tweake innstillinger etter eget forgodtbefinnende.
Vi må nok tilpasse oss produktet og lære bilen å kjenne og leve med det for uoverskuelig fremtid.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Radial

Sitat fra: Autowinder på søndag 15. januar 2023, klokken 10:05
Sitat fra: Tai på søndag 15. januar 2023, klokken 00:28
Derfor burde bilen kunne tilpasses de forskjellige sjåførene, istedet for at sjåførene må tilpasse seg bilen!
Tror du dette er realistisk at kommer til å skje? En bilprodusent slipper ikke dette opp og står klar til å ta ansvar for hva som kan skje om alle skal kunne tweake innstillinger etter eget forgodtbefinnende.
Vi må nok tilpasse oss produktet og lære bilen å kjenne og leve med det for uoverskuelig fremtid.

Hva forandret seg i 2021 tenker du?
Det var da dette valget rundt regenerering forsvant fra 3'ern, bilene før og etter er så og si helt like.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

førategangtesla

Jeg synes bilen er fint satt opp slik den er og det fungerer veldig bra for meg. Men jeg er uansett for valgmuligheter, så jeg synes forsåvidt at tesla gjerne kan legge til muligheten for å velge den grad av regenerering man selv ønsker. Da hadde vel alle blitt fornøyd.

Autowinder

Sitat fra: Radial på søndag 15. januar 2023, klokken 10:23
Sitat fra: Autowinder på søndag 15. januar 2023, klokken 10:05
Sitat fra: Tai på søndag 15. januar 2023, klokken 00:28
Derfor burde bilen kunne tilpasses de forskjellige sjåførene, istedet for at sjåførene må tilpasse seg bilen!
Tror du dette er realistisk at kommer til å skje? En bilprodusent slipper ikke dette opp og står klar til å ta ansvar for hva som kan skje om alle skal kunne tweake innstillinger etter eget forgodtbefinnende.
Vi må nok tilpasse oss produktet og lære bilen å kjenne og leve med det for uoverskuelig fremtid.

Hva forandret seg i 2021 tenker du?
Det var da dette valget rundt regenerering forsvant fra 3'ern, bilene før og etter er så og si helt like.
Jeg vet ikke hva du vil ha svar på med spørsmålet ditt sett i lys av konteksten i det jeg skrev.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Radial

Sitat fra: Autowinder på søndag 15. januar 2023, klokken 11:45
Sitat fra: Radial på søndag 15. januar 2023, klokken 10:23
Sitat fra: Autowinder på søndag 15. januar 2023, klokken 10:05
Sitat fra: Tai på søndag 15. januar 2023, klokken 00:28
Derfor burde bilen kunne tilpasses de forskjellige sjåførene, istedet for at sjåførene må tilpasse seg bilen!
Tror du dette er realistisk at kommer til å skje? En bilprodusent slipper ikke dette opp og står klar til å ta ansvar for hva som kan skje om alle skal kunne tweake innstillinger etter eget forgodtbefinnende.
Vi må nok tilpasse oss produktet og lære bilen å kjenne og leve med det for uoverskuelig fremtid.

Hva forandret seg i 2021 tenker du?
Det var da dette valget rundt regenerering forsvant fra 3'ern, bilene før og etter er så og si helt like.
Jeg vet ikke hva du vil ha svar på med spørsmålet ditt sett i lys av konteksten i det jeg skrev.

Du skriver at en produsent aldri slipper opp dette, og lar sjåføren tweeke slikt selv.
Men det var, og er fremdeles fritt vilt for model 3 til 2021. Da hadde de mistet dette også om det var direkte livsfarlig å kunne tweeke dette selv.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA