Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: olavxxx på fredag 30. desember 2022, klokken 15:45
Sitat fra: Tai på fredag 30. desember 2022, klokken 04:29
Det virker på meg at de som kommenterer her inne er veldig delt. Halvparten mener at folk bør lære seg å kjøre bil med regen ,mens den andre halvparten mener Tesla burde legge til en funksjon hvor vi kan redusere regen.

Siden folk er så delte lurer jeg på, kan de være forskjell på bilene?

Jeg har kjørt bil i 30 år og selv om jeg på langt nær prøver å kalle meg verdensmester mener jeg bestemt at bilen oppfører seg uheldig på vinterføre. Så hvorfor er det så mange som mener at bilen er nøytral og fantastisk? Dette gir ingen mening, en bil som "slipper" hekken under regen eller pådrag ville blitt betegnet som farlig å kjøre blant de aller fleste.

Det virker på meg som om at dette fungerer forskjellig mellom bilene og at sensorene ikke reagerer likt på alle. Aldri i verden ville noen ment at måten min bil oppfører seg på glatten er innenfor normal funksjonsområde! Dette er jo ikke unormalt for Tesla, de har hatt biler som utfører sine oppgaver svært varierende. Her må nok enten TOCN eller NAF ta fatt i saken for å finne ut hva som foregår.

Litt urelatert kjørte jeg Voss-Bergen i dag og auto viskerene var rett og slett trafikkfarlig. Kan det være at hastigheten bilene prosesserer informasjon på er forskjellig? Det ville forklart de store forskjellene på hvordan folk opplever TC og auto viskere...
Det er nok bare folk som ikke er vant med biler som er en anelse overstyrt.
Man må kanskje også reflektere over at man tross alt kjører en bil med vanvittig mye power, høy vekt osv.
Mange kommer gjerne fra fossil Toyota osv med forhjulstrekk og så blir de skremt når de får pittelitt overstyring i Teslaen.

MEN: jeg vil si de er sykt lettkjørte.
På min 3P som står i oppkjørselen her, kan jeg skru ned regen. Jeg har aldri skrudd ned regen på den.
At noen folk vil ha mulighet for å skru ned regen, evt sette på terrengassistent osv er helt greit.

Så da kan de jo vurdere de SEXY buttons. Selv om man kan slå på terrengassistent via manyen, så kan man jo gjøre andre ting med de knappene også (ting som er i menyen, men at man ikke gidder så mange klikk på skjermen).
Vil gjerne påpeke at mange er vant med å slippe gassen når de føler de mister kontrollen. Da gjør man minst like stor feil som om man skulle bråtrampet ned bremsepedalen. Begge deler fører automatisk til slipp om det er glatt nok, og blir da å kjøre bilen feil.

Poenget med å må lære seg å kjøre med regen på maks, er at om du går litt for hardt på med å slippe gassen, så retter du opp denne feilen ved å gi mer gass. som vil være som å gå av bremsen litt. Bilen gir ikke mer gass og øker problemet, så lenge du ikke gir mer gass enn du i utgangspunktet hadde.

Det er altså samspillet med å dempe farta litt og ikke for mye, som gir en langt bedre kontroll, fordi du gjør alt med gasspedalen. Å slippe gassen lett, er som å trykke lett på bremsepedalen, enda mindre er det nesten som å ha bilen i fri, mens å slippe mer på gasspedalen er som å trykke hardere på bremsepedalen.

Gjort rett, er dette som å balansere bilen med gass, clutch og brems i kombo, men du gjør det altså ved å bare benytte gassen med mer fintfølelse. Og fordelen er at man samtidig har hendene på rattet og kan styre oppi det hele.

Totalt mener jeg man som sagt gjør dette langt bedre enn man får til med å bare slippe gass og ev. trykke inn clutch på en bil uten regen-mulighet. Men det fordrer altså at man spiller på lag med bilen fremfor å "motarbeide" den.

Bruk av N er en siste mulighet når du føler du ikke klarer dette samspillet, og bare vil la bilen trille ned i fart uten assistanse. I en nedoverbakke kan det dog være langt skumlere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Tai på fredag 30. desember 2022, klokken 04:29
Det virker på meg at de som kommenterer her inne er veldig delt. Halvparten mener at folk bør lære seg å kjøre bil med regen ,mens den andre halvparten mener Tesla burde legge til en funksjon hvor vi kan redusere regen....

For vinterkjøring HAR Tesla laget en knapp som reduserer regen. Den finner du ved å trykke "Pedaler.." - "Terrengassistent". Da reduseres Regen, i tillegg til å vekte regen perfekt mellom frem- og bakaksel. Det føles i hvert fall sånn. Får ikke sladd med den på.

Når det er sagt er Model Y bedre nå enn den var da den var ny med tanke på Regen på glatt føre i vanlig modus.
Tesla Model Y                         2021-

Tai

Sitat fra: olavxxx på fredag 30. desember 2022, klokken 15:45
Det er nok bare folk som ikke er vant med biler som er en anelse overstyrt.
Man må kanskje også reflektere over at man tross alt kjører en bil med vanvittig mye power, høy vekt osv.
Mange kommer gjerne fra fossil Toyota osv med forhjulstrekk og så blir de skremt når de får pittelitt overstyring i Teslaen.

MEN: jeg vil si de er sykt lettkjørte.
På min 3P som står i oppkjørselen her, kan jeg skru ned regen. Jeg har aldri skrudd ned regen på den.
At noen folk vil ha mulighet for å skru ned regen, evt sette på terrengassistent osv er helt greit.

Så da kan de jo vurdere de SEXY buttons. Selv om man kan slå på terrengassistent via manyen, så kan man jo gjøre andre ting med de knappene også (ting som er i menyen, men at man ikke gidder så mange klikk på skjermen).

Hadde dette kun gjeldt folk som ikke har erfaring med elbiler og Tesla, selv har jeg kjørt Tesla i 8 år og synes den slipper alt for lett på hekken.
Det burde ikke være nødvendig å kjøpe ekstrautstyr til en helt ny bil for å få den til å føles trygg å kjøre.
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Tai

Sitat fra: RJK på fredag 30. desember 2022, klokken 16:39
Vil gjerne påpeke at mange er vant med å slippe gassen når de føler de mister kontrollen. Da gjør man minst like stor feil som om man skulle bråtrampet ned bremsepedalen. Begge deler fører automatisk til slipp om det er glatt nok, og blir da å kjøre bilen feil.

Poenget med å må lære seg å kjøre med regen på maks, er at om du går litt for hardt på med å slippe gassen, så retter du opp denne feilen ved å gi mer gass. som vil være som å gå av bremsen litt. Bilen gir ikke mer gass og øker problemet, så lenge du ikke gir mer gass enn du i utgangspunktet hadde.

Det er altså samspillet med å dempe farta litt og ikke for mye, som gir en langt bedre kontroll, fordi du gjør alt med gasspedalen. Å slippe gassen lett, er som å trykke lett på bremsepedalen, enda mindre er det nesten som å ha bilen i fri, mens å slippe mer på gasspedalen er som å trykke hardere på bremsepedalen.

Gjort rett, er dette som å balansere bilen med gass, clutch og brems i kombo, men du gjør det altså ved å bare benytte gassen med mer fintfølelse. Og fordelen er at man samtidig har hendene på rattet og kan styre oppi det hele.

Totalt mener jeg man som sagt gjør dette langt bedre enn man får til med å bare slippe gass og ev. trykke inn clutch på en bil uten regen-mulighet. Men det fordrer altså at man spiller på lag med bilen fremfor å "motarbeide" den.

Bruk av N er en siste mulighet når du føler du ikke klarer dette samspillet, og bare vil la bilen trille ned i fart uten assistanse. I en nedoverbakke kan det dog være langt skumlere.

Det er feil du sier om å trampe ned bremsepedalen. Gjør du det i en hvilken som helst bil vil ikke hekken skli ut slik den gjør på model Y ved regen. Fordelingen av bremsekraften vil normalt gi mer bremser fremme enn bak, nettopp for å unngå at hekken sklir ut.

Du kan ikke mene at folk skal lære seg å gi gass istedet for å bremse, om noen feilvurderer dette vil de jo øke farten inn i en potensielt farlig situasjon. Dessuten er pedalen såpass fintfølende og du vil sjeldent ha tid til å justere pådraget/regen om en krisesituasjon oppstår.

Når man produserer en bil må man ta høyde for at ikke alle klarer eller vil lære seg en helt nye måte å kjøre på. Jeg tror ikke det har vært Tesla sin tanke at vi alle skal kjøre bil på en ny måte, dette er mest sannsynlig automatikk som ikke fungerer optimalt. Noen vil omfavne det som nytt og spennende, men andre vil synes det er krevende og unødvendig. Om man ser hvor mange som reagerer på hvordan bilen oppfører seg er det tydelig at noe bør gjøres.
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

RJK

#199
Sitat fra: Tai på fredag 30. desember 2022, klokken 18:03
Sitat fra: RJK på fredag 30. desember 2022, klokken 16:39
Vil gjerne påpeke at mange er vant med å slippe gassen når de føler de mister kontrollen. Da gjør man minst like stor feil som om man skulle bråtrampet ned bremsepedalen. Begge deler fører automatisk til slipp om det er glatt nok, og blir da å kjøre bilen feil.

Poenget med å må lære seg å kjøre med regen på maks, er at om du går litt for hardt på med å slippe gassen, så retter du opp denne feilen ved å gi mer gass. som vil være som å gå av bremsen litt. Bilen gir ikke mer gass og øker problemet, så lenge du ikke gir mer gass enn du i utgangspunktet hadde.

Det er altså samspillet med å dempe farta litt og ikke for mye, som gir en langt bedre kontroll, fordi du gjør alt med gasspedalen. Å slippe gassen lett, er som å trykke lett på bremsepedalen, enda mindre er det nesten som å ha bilen i fri, mens å slippe mer på gasspedalen er som å trykke hardere på bremsepedalen.

Gjort rett, er dette som å balansere bilen med gass, clutch og brems i kombo, men du gjør det altså ved å bare benytte gassen med mer fintfølelse. Og fordelen er at man samtidig har hendene på rattet og kan styre oppi det hele.

Totalt mener jeg man som sagt gjør dette langt bedre enn man får til med å bare slippe gass og ev. trykke inn clutch på en bil uten regen-mulighet. Men det fordrer altså at man spiller på lag med bilen fremfor å "motarbeide" den.

Bruk av N er en siste mulighet når du føler du ikke klarer dette samspillet, og bare vil la bilen trille ned i fart uten assistanse. I en nedoverbakke kan det dog være langt skumlere.

Det er feil du sier om å trampe ned bremsepedalen. Gjør du det i en hvilken som helst bil vil ikke hekken skli ut slik den gjør på model Y ved regen. Fordelingen av bremsekraften vil normalt gi mer bremser fremme enn bak, nettopp for å unngå at hekken sklir ut.

Du kan ikke mene at folk skal lære seg å gi gass istedet for å bremse, om noen feilvurderer dette vil de jo øke farten inn i en potensielt farlig situasjon. Dessuten er pedalen såpass fintfølende og du vil sjeldent ha tid til å justere pådraget/regen om en krisesituasjon oppstår.

Når man produserer en bil må man ta høyde for at ikke alle klarer eller vil lære seg en helt nye måte å kjøre på. Jeg tror ikke det har vært Tesla sin tanke at vi alle skal kjøre bil på en ny måte, dette er mest sannsynlig automatikk som ikke fungerer optimalt. Noen vil omfavne det som nytt og spennende, men andre vil synes det er krevende og unødvendig. Om man ser hvor mange som reagerer på hvordan bilen oppfører seg er det tydelig at noe bør gjøres.
Du har rett i det om fordeling av bremsekreftene. der skal den bremse mer med forhjulene enn bakhjulene. Nå skal jeg ikke påstå noe om hvordan Y gjør dette, men forventer at regenerering på 4WD-bilene gjør det samme, men er med på at på RWD så foregår dette på bakhjulene. Men ABS skal jo slå inn, som jeg og leser at den gjør når den føler slipp, som er grunnen til at den henter seg inn.

Nå sa jeg spesifikt at man trår inn gasspedalen litt om man har sluppet den så hardt at det glipper, for å redusere regenereringen. Altså IKKE gå hardere på pedalen enn den var før man startet regenerering. Men her virker det som du ikke klarte å lese innlegget godt nok, og tror jeg mener man skal gasse seg ut av situasjonen. Det var altså IKKE det jeg skrev. Det jeg skrev var dette, for at man ikke skule missforstå:

SitatBilen gir ikke mer gass og øker problemet, så lenge du ikke gir mer gass enn du i utgangspunktet hadde.

Overgang til elbil er jo nettopp å måtte lære seg at en elbil ikke kjører 100 % som en ice-bil, så det er ikke noe valg om å ikke lære seg hvordan den skal/bør kjøres. Så her er jeg fullstendig uenig med deg. Å kjøre med regenerering betyr at du må lære deg forskjellen, akkurat som folk før har måtte lære seg litt forskjellig kjørestil alt ettersom bilen er FWD, RWD eller AWD.

Spesielt i sving på vinterføre, må man kjenne bilen for å vite hvordan du skal unngå slipp, og enda viktigere, hvordan du retter opp en slipp. Hvis ikke kan du gjøre situasjonen langt farligere enn den burde bli.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sikkert kontroversielt, men ønsker mer fokus på bilkontroll under kjøreopplæringen, og tilgang på områder der man kunne øve/leke i etterkant. Nå er det de som ikke tørr å utfordre bilen og politiet, og som har elendige forutsetninger for å hente inn en sladd eller håndtere en unnamanøver, og så har man de hverdagskriminelle som tør å leke, og som har større sjanse for å klare å hente inn en vanskelig situasjon, men samtidig også sikkert større sjanse for å havne oppi en, fordi lekingen foregår på veien. Det er litt som politiet som stadig står i krabbefeltet i Saglandsbakken på E39, de rutinerte vet at det er mindre sjanse for å bli tatt om man venter med forbikjøringene til ETTER krabbefeltet er over, der det faktisk er fare for møteulykker. Hadde vært bedre for alle om de det gjelder hadde fått gli forbi i 100 så lenge det var krabbefelt. Og fikk lekt på åpne snødekte parkeringsplasser i stedet for å gjøre det langs veien der det er mindre sjanse for å bli sett/tatt.

Handyman

Enig. Alle bør gjøre seg godt kjent med bilen sin under trygge fohold på trygge steder. Dette er i tillegg moro!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Silkefot

For hver nye bil jeg har eid har jeg bestilt en time på NAF banen, anbefales 🙂
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 30. desember 2022, klokken 22:27
Sikkert kontroversielt, men ønsker mer fokus på bilkontroll under kjøreopplæringen, og tilgang på områder der man kunne øve/leke i etterkant. Nå er det de som ikke tørr å utfordre bilen og politiet, og som har elendige forutsetninger for å hente inn en sladd eller håndtere en unnamanøver, og så har man de hverdagskriminelle som tør å leke, og som har større sjanse for å klare å hente inn en vanskelig situasjon, men samtidig også sikkert større sjanse for å havne oppi en, fordi lekingen foregår på veien. Det er litt som politiet som stadig står i krabbefeltet i Saglandsbakken på E39, de rutinerte vet at det er mindre sjanse for å bli tatt om man venter med forbikjøringene til ETTER krabbefeltet er over, der det faktisk er fare for møteulykker. Hadde vært bedre for alle om de det gjelder hadde fått gli forbi i 100 så lenge det var krabbefelt. Og fikk lekt på åpne snødekte parkeringsplasser i stedet for å gjøre det langs veien der det er mindre sjanse for å bli sett/tatt.

Fruen ble ganske sur på meg da jeg (på vei til fjellet) kjørte forbi FØR Saglandsbakken for få dager siden. Var en foran som kjørte veldig ujevnt, men mye 5 km/t under fartsgrensen.  Han ville garantert økt farten i Saglandsbakken, og det lå 20 biler bak han. Kunne ikke risikere å ikke komme forbi  ;D
Var for øvrig en trygg forbikjøring, og fri for politi.

Var såpass godt snø-vinterføre opp til fjellet, at jeg ikke brukte Terrengassistent før de siste bakkene. Er jo litt mer futt og tilbakemeldinger uten Terrengassistent.
Tesla Model Y                         2021-

Tai

#204
Sitat fra: RJK på fredag 30. desember 2022, klokken 18:58
"alt du sa"

Tror ikke jeg orker diskutere dette mer. Du mener jeg ikke har lest hva du skrev, jeg tror ikke du har sett hva jeg har skrevet. Jeg er rett og slett uenig i det meste du sier og har forklart hvorfor. Du fortsetter å argumentere for å lære seg å kjøre elbil, jeg står fremdeles på at jeg har kjørt elbil i 8 år.

Men det er greit, vi kan ikke alle være enige med hverandre :-)
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Grenadier

#205
Jeg har vel egentlig kjørt allverdens biler, og hatt min del av «råning», med mye lek på glatt føre. Men jeg må si jeg satt en del med hjertet i halsen bak rattet på min MYP på vei til Trysil må i jula. Speilblankt på E6 med underkjølt regn, og da måtte jeg virkelig konse og tenke at jeg hadde et «egg under pedalen». Var guffent hver gang noen foran senket farten uventet. Måtte lirke foten av wattpedalen. På en bil uten regen på bakhjul kunne jeg rolig ha latt forhjulene bremse, enten med regen på forhjulene (typ: Tesla X) eller kontrollert med bremsepedalen (typ ice-bil).

Ok, man kan sette på terreng-assist (noe jeg gjorde), men da får man jo beskjed om at traciom control er deaktivert. Litt usikker på hva dette medfører?

Uansett: et forslag om å trykke inn wattpedalen ved tap av kontroll faller på sin egen urimelighet. Med mindre man vil plante seg godt inn i bilen foran, f eks.

Uansett: Ved å kjøre Tesla Y i default mode på glatta, noe 95% av eierne, og særlig de som er minst erfarne/interesserte sikkert gjør, så mener jeg at Y ikke oppfører seg helt tillitvekkende. Hvis jeg gikk av wattpedalen for brått begynte hekken å danse, selv om antispinn slo inn raskt. Men bilen veier som kjent to tonn, og ingen teknologi i verden  kan oppheve naturlovene, hvis det virkelig slipper skikkelig i en viss fart. Og den automatiske «snow mode» merket i hvert fall jeg svært lite til.

RJK

Sitat fra: Grenadier på lørdag 31. desember 2022, klokken 00:40
Jeg har vel egentlig kjørt allverdens biler, og hatt min del av «råning», med mye lek på glatt føre. Men jeg må si jeg satt en del med hjertet i halsen bak rattet på min MYP på vei til Trysil må i jula. Speilblankt på E6 med underkjølt regn, og da måtte jeg virkelig konse og tenke at jeg hadde et «egg under pedalen». Var guffent hver gang noen foran senket farten uventet. Måtte lirke foten av wattpedalen. På en bil uten regen på bakhjul kunne jeg rolig ha latt forhjulene bremse, enten med regen på forhjulene (typ: Tesla X) eller kontrollert med bremsepedalen (typ ice-bil).

Ok, man kan sette på terreng-assist (noe jeg gjorde), men da får man jo beskjed om at traciom control er deaktivert. Litt usikker på hva dette medfører?

Uansett: et forslag om å trykke inn wattpedalen ved tap av kontroll faller på sin egen urimelighet. Med mindre man vil plante seg godt inn i bilen foran, f eks.

Uansett: Ved å kjøre Tesla Y i default mode på glatta, noe 95% av eierne, og særlig de som er minst erfarne/interesserte sikkert gjør, så mener jeg at Y ikke oppfører seg helt tillitvekkende. Hvis jeg gikk av wattpedalen for brått begynte hekken å danse, selv om antispinn slo inn raskt. Men bilen veier som kjent to tonn, og ingen teknologi i verden  kan oppheve naturlovene, hvis det virkelig slipper skikkelig i en viss fart. Og den automatiske «snow mode» merket i hvert fall jeg svært lite til.
Hvorfor skriver du "et forslag om å trykke inn wattpedalen ved tap av kontroll faller på sin egen urimelighet. Med mindre man vil plante seg godt inn i bilen foran, f eks." når jeg allerede har presisert at det IKKE er det jeg sier.

Igjen, man "presser inn wattpedalen" bare bittelittegranne for å redusere regen, ikke tråkker hardt på den for å øke farten. Det er to helt forskjellige ting. Akkurat på samme måte som at man slipper litt opp på bremsepedalen på biler uten regen, når du merker at dekkene mister taket. Det er jo akkurat slik ABS også fungerer. Bremses det for sterkt og hjulet mister grepet, så slipper man opp bremsingen av hjulet litt så man får grep igjen.

Faktisk er det det motsatte som vil skje, dersom man fortsetter med hard regen. Da vil bilen fortsette og skli, og man treffer bilen foran eller sklir av veien. Demper man derimot regen ved å dytte pedalen bittelitt inn, så vil man altså oppnå at nedbremsingen reduseres, og hjulet vil få grep igjen, og faktisk kan oppnå kontroll. Da vil ikke bilen skli inn i noe som helst, om man ikke allerede har bommet med fart og avstand.

Blir ikke bare litt oppgitt over leseferdighetene her. Prøv nå for herrens skyld å forstå hva som skrives. Og skjønner du det ikke, selv etter at det er forsøkt å klare opp, så spør hva som menes fremfor å fortsette misforståelsen som er ute og går her. Eller er det ikke ønske om å forstå, for det er mye artigere å slenge med leppa?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vaduz

Rart å lese dette, for på model s så er regen så bra, at jeg ofte ikke merker at det er glatt før jeg må føre bremsene og hører abs'en jobbe hardt. Hvordan kan dette ha blitt dårligere?

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på lørdag 31. desember 2022, klokken 07:54
Rart å lese dette, for på model s så er regen så bra, at jeg ofte ikke merker at det er glatt før jeg må føre bremsene og hører abs'en jobbe hardt. Hvordan kan dette ha blitt dårligere?
Dette er jo fordi at S enten er FWD eller AWD avhengig av temperatur. Da vil ikke kraftig regen føre til sladd.

Y (og 3) er RWD til det slipper. Da kommer det en liten sladd, og så blir bilen AWD en stund, før den prøver seg som RWD igjen helt til det slipper.

Etter å ha eid kjørt S (RWD & AWD), X, I-Pace, 3, Y og i3 så oppleves 3 og Y mest lik i3 helt til snømodus kobler inn.

Det jeg ikke liker med snømodus er at man ikke vet om den er koblet inn eller ikke. Har kjørt ett par tusen km nå i julen, og så lenge det er greit snøføre kjørte vi i vanlig modus. Men ned bratte bakker på speilholka, eller på dårlig brøyta veier var det betryggende med terrengassistent.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Grenadier

#209
Sitat

Hvorfor skriver du "et forslag om å trykke inn wattpedalen ved tap av kontroll faller på sin egen urimelighet. Med mindre man vil plante seg godt inn i bilen foran, f eks." når jeg allerede har presisert at det IKKE er det jeg sier.

Igjen, man "presser inn wattpedalen" bare bittelittegranne for å redusere regen, ikke tråkker hardt på den for å øke farten. Det er to helt forskjellige ting. Akkurat på samme måte som at man slipper litt opp på bremsepedalen på biler uten regen, når du merker at dekkene mister taket. Det er jo akkurat slik ABS også fungerer. Bremses det for sterkt og hjulet mister grepet, så slipper man opp bremsingen av hjulet litt så man får grep igjen.

Faktisk er det det motsatte som vil skje, dersom man fortsetter med hard regen. Da vil bilen fortsette og skli, og man treffer bilen foran eller sklir av veien. Demper man derimot regen ved å dytte pedalen bittelitt inn, så vil man altså oppnå at nedbremsingen reduseres, og hjulet vil få grep igjen, og faktisk kan oppnå kontroll. Da vil ikke bilen skli inn i noe som helst, om man ikke allerede har bommet med fart og avstand.

Blir ikke bare litt oppgitt over leseferdighetene her. Prøv nå for herrens skyld å forstå hva som skrives. Og skjønner du det ikke, selv etter at det er forsøkt å klare opp, så spør hva som menes fremfor å fortsette misforståelsen som er ute og går her. Eller er det ikke ønske om å forstå, for det er mye artigere å slenge med leppa?


Hei, jeg mener virkelig ikke å kverulere eller å slenge med leppa. Og heier på en god tone, så det skal jeg selvsagt bidra til.

Mitt poeng var at i de tilfeller, på vei til fjellet nå i jula, der bilen foran senket farten betraktelig, så ville jo selv bare å trykke på wattpedalen «bittelitt» føre til at oppbremsingen av egen bil ville avta, og jeg ville risikerert å komme ubehagelig nær bilen foran.

Slik jeg ser det så funker det å bremse med regen på bakhjulene omtrent som å bremse med håndbrekket. Ja, man kan gjøre det med stor forsiktighet, men alle som har lagt noen brekksladder vet hva som kan bli effekten når det er glatt. Det er dette som er problemet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA