Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Stig-Arne

Sitat fra: Tai på lørdag 17. desember 2022, klokken 00:25
Kommer fra en X over til en YP og må si at forskjellen er ganske dramatisk. Min gamle X var veldig god og forutsigbar på vinterføre, mens YP virker som den sliter med å få tak i svingene. Satt nesten bilen fast i snøen i dag, selv med 4 hjuls trekk ville den helst gå rett frem. Overraskende og skuffende. Som flere andre skriver så virker bilen ustabil og baken slipper ganske lett, men den henter seg enkelt inn. For meg er den delen uproblematisk, men min kone synes dette er fryktelig ubehagelig.

Konklusjon: Du bør være vant til å kjøre på glatten for å trives bak rattet i en Y på vinterstid. Bilen graver seg frem uten store problemer når det blir skikkelig glatt, men den danser mye frem og tilbake. Er man en litt nervøs sjåfør vil nok dette oppleves svært ubehagelig.

Samme erfaring har jeg.
Kommer fra Model X 75 -18 modell til Model Y LR -22 modell.

Men største forskjellen er nok regenereringen som er betydelig sterkere på Y`en, og man har full regenerering ved betydelig kaldere batteri enn hva som var tilfelle med X`en.
X`en oppnådde jeg sjelden varmt batteri på mine normale kjøreturer, og da var slipp ved regenerering sjelden noe problem.

X`en fikk man aldri full regenerering før batteriet var på 19 grader, mens Y`en oppnår man dette rundt 6-8 grader (tipper jeg, har ikke fått sjekket dette nøyaktig).
Y`en er litt for brå på regenereringen, så tar noe tid før man venner seg til dette og huske på å aldri slippe watt pedalen brått når man nærmer seg sving eller lignende.

Klykken

X regenererer vel mest på forhjulene også? Y gjør det bak.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på lørdag 17. desember 2022, klokken 09:35
X regenererer vel mest på forhjulene også? Y gjør det bak.

Kjørte 12 mil på snø i går. Gøy å kjøre. Men litt skummelt når jeg har litt for stor fart over bakketopper (pga regen). Skrudde på Terrengassistenten og da føltes det som om den regenererte på alle hjulene...var i hvert fall mye mer forutsigbart/"dødt".
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: Klykken på lørdag 17. desember 2022, klokken 09:35
X regenererer vel mest på forhjulene også? Y gjør det bak.
Med siste SW er det i hovedsak regen foran når det er glatt. Helt ulikt tidligere oppførsel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ronnynilsen

Fikk testet litt på skikkelig snø oppå is føre i dag, med stedvis mye løs snø. Null problem å komme frem, men litt slingring. Men mye mindre enn det jeg hadde på den forrige bilen med haldex, og veldig kontrollerbar og grei å kjøre.

Koblet så inn Off-Road Assist, og det var som å sette bilen på skinner.
Tesla model Y LR 2022

Tai

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

olavxxx

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 17. desember 2022, klokken 09:12
Sitat fra: Tai på lørdag 17. desember 2022, klokken 00:25
Kommer fra en X over til en YP og må si at forskjellen er ganske dramatisk. Min gamle X var veldig god og forutsigbar på vinterføre, mens YP virker som den sliter med å få tak i svingene. Satt nesten bilen fast i snøen i dag, selv med 4 hjuls trekk ville den helst gå rett frem. Overraskende og skuffende. Som flere andre skriver så virker bilen ustabil og baken slipper ganske lett, men den henter seg enkelt inn. For meg er den delen uproblematisk, men min kone synes dette er fryktelig ubehagelig.

Konklusjon: Du bør være vant til å kjøre på glatten for å trives bak rattet i en Y på vinterstid. Bilen graver seg frem uten store problemer når det blir skikkelig glatt, men den danser mye frem og tilbake. Er man en litt nervøs sjåfør vil nok dette oppleves svært ubehagelig.

Samme erfaring har jeg.
Kommer fra Model X 75 -18 modell til Model Y LR -22 modell.

Men største forskjellen er nok regenereringen som er betydelig sterkere på Y`en, og man har full regenerering ved betydelig kaldere batteri enn hva som var tilfelle med X`en.
X`en oppnådde jeg sjelden varmt batteri på mine normale kjøreturer, og da var slipp ved regenerering sjelden noe problem.

X`en fikk man aldri full regenerering før batteriet var på 19 grader, mens Y`en oppnår man dette rundt 6-8 grader (tipper jeg, har ikke fått sjekket dette nøyaktig).
Y`en er litt for brå på regenereringen, så tar noe tid før man venner seg til dette og huske på å aldri slippe watt pedalen brått når man nærmer seg sving eller lignende.

Morsomt du sier det med regen, når jeg hadde X (solgte den i 2018), så virket ikke regen noe særlig hvis temp var under 12-15C ute. Da måtte bilen kjøres varm. Mens min 3P da kunne regen ganske langt ned i kulden.

Nå i senere tid har jo 3 og y også fått OTA som gjør at når det er superkaldt, vil den bremse med bremsene for tilsvarende oppførsel. Men det er ganske forskjell på regen ja! YP regen enda hardere enn 3P føler jeg, jeg har bare testet YP en gang da.. Men det er jo logisk: bredere dekk og høyere vekt betyr jo at YP kan regen hardere enn 3P - utenå miste grep.

Handyman

Sitat fra: olavxxx på søndag 18. desember 2022, klokken 09:57
Nå i senere tid har jo 3 og y også fått OTA som gjør at når det er superkaldt, vil den bremse med bremsene for tilsvarende oppførsel.
Har noen i norge fått dette?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sitat fra: Handyman på søndag 18. desember 2022, klokken 11:40
Sitat fra: olavxxx på søndag 18. desember 2022, klokken 09:57
Nå i senere tid har jo 3 og y også fått OTA som gjør at når det er superkaldt, vil den bremse med bremsene for tilsvarende oppførsel.
Har noen i norge fått dette?
Regner med jeg har det siden det nye grønne bremseklossikonet vises under lysikonene ved kaldt batteri, men det bremser ikke mye, knapt så farten ikke øker i nedoverbakker som ikke er særlig bratte. Renoverer bosted og bor midlertidig uten tilgang til lokal lading, så kjører mye med kaldt batteri og mye bremsebruk.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

#129
Sitat fra: Autowinder på søndag 18. desember 2022, klokken 12:03
Sitat fra: Handyman på søndag 18. desember 2022, klokken 11:40
Sitat fra: olavxxx på søndag 18. desember 2022, klokken 09:57
Nå i senere tid har jo 3 og y også fått OTA som gjør at når det er superkaldt, vil den bremse med bremsene for tilsvarende oppførsel.
Har noen i norge fått dette?
Regner med jeg har det siden det nye grønne bremseklossikonet vises under lysikonene ved kaldt batteri, men det bremser ikke mye, knapt så farten ikke øker i nedoverbakker som ikke er særlig bratte. Renoverer bosted og bor midlertidig uten tilgang til lokal lading, så kjører mye med kaldt batteri og mye bremsebruk.
Det symbolet varsler vel bare om at regen er begrenset pga. kaldt batteri ol.? Og det er nettop som du beskriver ingen mekanisk bremsing. Når det er stille i bilen vil man kunne høre slik bremsing også.
I versjonsnotatene på nettet har funksjonen også vær merket som "Not for Norway".
Hele åoenget med funksjonen er jo at man ikke skal merke at regen er borte. Bilen skal da bremse like mye mekanisk som full regen ville gjort. De som har denne funksjonen skal kunne aktivere/deaktivere den under: Pedaler og styring. Jeg hadde ikke dette valget sist jeg sjekket.
Jeg tror derfor ikke at noen i Norge har dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Tai på lørdag 17. desember 2022, klokken 00:25
Kommer fra en X over til en YP og må si at forskjellen er ganske dramatisk. Min gamle X var veldig god og forutsigbar på vinterføre, mens YP virker som den sliter med å få tak i svingene. Satt nesten bilen fast i snøen i dag, selv med 4 hjuls trekk ville den helst gå rett frem. Overraskende og skuffende. Som flere andre skriver så virker bilen ustabil og baken slipper ganske lett, men den henter seg enkelt inn. For meg er den delen uproblematisk, men min kone synes dette er fryktelig ubehagelig.

Konklusjon: Du bør være vant til å kjøre på glatten for å trives bak rattet i en Y på vinterstid. Bilen graver seg frem uten store problemer når det blir skikkelig glatt, men den danser mye frem og tilbake. Er man en litt nervøs sjåfør vil nok dette oppleves svært ubehagelig.
Kom også fra X til Y, og forstår ikke at overgangen er så stor. Hva slags dekk og dimensjoner sammenligner du med?

Sitat fra: Handyman på lørdag 17. desember 2022, klokken 10:11
Sitat fra: Klykken på lørdag 17. desember 2022, klokken 09:35
X regenererer vel mest på forhjulene også? Y gjør det bak.
Med siste SW er det i hovedsak regen foran når det er glatt. Helt ulikt tidligere oppførsel.
Støttes, prøvde å slippe brått i lav fart i en veldig bratt bakke her om dagen, og det var helt åpenbart at den regenererte veldig kontrollert omtrent kun på fremhjulene.

Sitat fra: Klykken på fredag 16. desember 2022, klokken 23:41
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. desember 2022, klokken 22:03
Fikk testet Y i kveld rett etter jeg akkurat hadde kjørt samme tur med id4.
Y'en var ikke lenger ustabil slik den var forrige vinter. Forutsigbar og god i glatte svinger. Noe helt annet enn forrige vinter hvor den slapp med hekken brått og uten forvarsel. Bra!
Må jage mer på wattpedalen nå for å få ut hekken. Får vi trackmode med acceleration boost så spanderer jeg det på meg for å få en mer normal bil (slik den var). Synes det er mer uforutsigbart at man plutselig har mer trekk på forhjula enn før.
Gidder du å sette bilen i track mode hver gang du skal ut og kjøre på vinterføre da? Bedre å lære seg bilen å kjenne som den er...

Haggish

Track mode er vel Bane modus og det er vel det den er designet for. At noen bruker den for og justere regen o.l. er vel bare en bieffekt av at du kan justere parameterne. 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Autowinder

Sitat fra: Handyman på søndag 18. desember 2022, klokken 12:17
Sitat fra: Autowinder på søndag 18. desember 2022, klokken 12:03
Sitat fra: Handyman på søndag 18. desember 2022, klokken 11:40
Sitat fra: olavxxx på søndag 18. desember 2022, klokken 09:57
Nå i senere tid har jo 3 og y også fått OTA som gjør at når det er superkaldt, vil den bremse med bremsene for tilsvarende oppførsel.
Har noen i norge fått dette?
Regner med jeg har det siden det nye grønne bremseklossikonet vises under lysikonene ved kaldt batteri, men det bremser ikke mye, knapt så farten ikke øker i nedoverbakker som ikke er særlig bratte. Renoverer bosted og bor midlertidig uten tilgang til lokal lading, så kjører mye med kaldt batteri og mye bremsebruk.
Det symbolet varsler vel bare om at regen er begrenset pga. kaldt batteri ol.? Og det er nettop som du beskriver ingen mekanisk bremsing. Når det er stille i bilen vil man kunne høre slik bremsing også.
I versjonsnotatene på nettet har funksjonen også vær merket som "Not for Norway".
Hele åoenget med funksjonen er jo at man ikke skal merke at regen er borte. Bilen skal da bremse like mye mekanisk som full regen ville gjort. De som har denne funksjonen skal kunne aktivere/deaktivere den under: Pedaler og styring. Jeg hadde ikke dette valget sist jeg sjekket.
Jeg tror derfor ikke at noen i Norge har dette.
Ok, det kan hende du har rett der, men jeg antok det hang sammen med ikonet, men det kan godt hende det bare er nytt eller flyttet opp i nytt område siden det var gult varsel nederst tidligere. Ikke lett å høre om det bremser på snøføre i litt hastighet, men skal sjekke om valget er å finne under innstillinger. Mener også det sto noe om bremsing i versjonoppdateringsinfoen også.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på søndag 18. desember 2022, klokken 14:04
Sitat fra: Handyman på søndag 18. desember 2022, klokken 12:17
Sitat fra: Autowinder på søndag 18. desember 2022, klokken 12:03
Sitat fra: Handyman på søndag 18. desember 2022, klokken 11:40
Sitat fra: olavxxx på søndag 18. desember 2022, klokken 09:57
Nå i senere tid har jo 3 og y også fått OTA som gjør at når det er superkaldt, vil den bremse med bremsene for tilsvarende oppførsel.
Har noen i norge fått dette?
Regner med jeg har det siden det nye grønne bremseklossikonet vises under lysikonene ved kaldt batteri, men det bremser ikke mye, knapt så farten ikke øker i nedoverbakker som ikke er særlig bratte. Renoverer bosted og bor midlertidig uten tilgang til lokal lading, så kjører mye med kaldt batteri og mye bremsebruk.
Det symbolet varsler vel bare om at regen er begrenset pga. kaldt batteri ol.? Og det er nettop som du beskriver ingen mekanisk bremsing. Når det er stille i bilen vil man kunne høre slik bremsing også.
I versjonsnotatene på nettet har funksjonen også vær merket som "Not for Norway".
Hele åoenget med funksjonen er jo at man ikke skal merke at regen er borte. Bilen skal da bremse like mye mekanisk som full regen ville gjort. De som har denne funksjonen skal kunne aktivere/deaktivere den under: Pedaler og styring. Jeg hadde ikke dette valget sist jeg sjekket.
Jeg tror derfor ikke at noen i Norge har dette.
Ok, det kan hende du har rett der, men jeg antok det hang sammen med ikonet, men det kan godt hende det bare er nytt eller flyttet opp i nytt område siden det var gult varsel nederst tidligere. Ikke lett å høre om det bremser på snøføre i litt hastighet, men skal sjekke om valget er å finne under innstillinger. Mener også det sto noe om bremsing i versjonoppdateringsinfoen også.
Funksjonen beskrives som at man ikke skal merke at regen er redusert: Your vehicle can now automatically apply regular brakes for consistent deceleration when regenerative braking is limited due to battery temperature or state of charge. Altså ikke som du beskriver (svært svak regen).
Jeg sjekket i bilen min og jeg har ikke dette valget:
https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2022.40.1/release-notes#:~:text=state%20of%20charge.-,To%20enable%2C%20tap%20Controls%20%3E%20Pedals%20%26%20Steering%20%3E%20Apply%20Brakes%20When%20Regenerative%20Braking%20Is%20Limited.,-Editor%27s%20note%3A%20This
Vi får nok dette i Norge etter hvert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Ja, det er ikke kommet. Nå er det kommet et «varsel» om svak regen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA