Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Klykken på fredag 25. november 2022, klokken 11:08
Mye mer forutsigbart med en bil med bakhjulstrekk. Synes Y er bedre på glatta enn S som vi hadde før pga det.
Enig, men det tok noen timer før jeg skiftet mening etter å "kun" ha kjørt biler med forhjulsdrift i nesten 30år.
Jeg digger 3/Y på glatta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Tror det er største problemet til de fleste. Altså kun hatt primært forhjulstrekk-biler. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RuneW

Jeg har kjørt TM3 LR i 3.5 år nå og synes fortsatt det er i overkant spennende når bilen sklir ut bak i venstresvinger på smale veier med autovern - der man i utgangspunktet ligger ganske tett på autovernet.

Det kiler liksom litt ekstra når avstanden et lite sekund går fra 75 cm til 7.5 cm  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på fredag 25. november 2022, klokken 14:43
Jeg har kjørt TM3 LR i 3.5 år nå og synes fortsatt det er i overkant spennende når bilen sklir ut bak i venstresvinger på smale veier med autovern - der man i utgangspunktet ligger ganske tett på autovernet.

Det kiler liksom litt ekstra når avstanden et lite sekund går fra 75 cm til 7.5 cm  :laugh:
Det skjønner jeg, men min erfaring er at den ikke sklir ut mer enn 5-10cm. Har også observert dette ved å kjøre bak en som testet. At det oppleves som mye mer er dog en annen sak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Odinpodin

Er noe lignende på i3, den sklir bak helt til software oppdager at hjulene står for så frislippe hjulene... er man ikke klar over hvordan det fungerer er det litt guffent(spesielt skarpe svinger i nedoverbakker)

turfsurf

Kjørte 50 mil i snøværet nå på tirsdag / onsdag. Føre alt fra bart til speilholke, slapseføre og snøveier.

Selv om det var glatt var det relativt ofte at «snømodus» ikke var aktiv. Når den er koblet inn merkes det godt, og den er like stabil som med terrengassistent.

Konklusjonen min er at så fort det er snø på veiene er det mere forutsigbart med terrengassistent, og morsommere opp bakkene. Må bare være obs på at den kobles ut ved bruk av AP.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: Handyman på fredag 25. november 2022, klokken 14:49
Sitat fra: RuneW på fredag 25. november 2022, klokken 14:43
Jeg har kjørt TM3 LR i 3.5 år nå og synes fortsatt det er i overkant spennende når bilen sklir ut bak i venstresvinger på smale veier med autovern - der man i utgangspunktet ligger ganske tett på autovernet.

Det kiler liksom litt ekstra når avstanden et lite sekund går fra 75 cm til 7.5 cm  :laugh:
Det skjønner jeg, men min erfaring er at den ikke sklir ut mer enn 5-10cm. Har også observert dette ved å kjøre bak en som testet. At det oppleves som mye mer er dog en annen sak.
Selv om noen påstår at man ikke skal gjøre det, så bruker jeg konsekvent "Terrengmodus" når det er glatt. Har aldri opplevd noe negativt med det og bilen er stødig som en tanks.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RuneW

Sitat fra: Handyman på fredag 25. november 2022, klokken 14:49
Sitat fra: RuneW på fredag 25. november 2022, klokken 14:43
Jeg har kjørt TM3 LR i 3.5 år nå og synes fortsatt det er i overkant spennende når bilen sklir ut bak i venstresvinger på smale veier med autovern - der man i utgangspunktet ligger ganske tett på autovernet.

Det kiler liksom litt ekstra når avstanden et lite sekund går fra 75 cm til 7.5 cm  :laugh:
Det skjønner jeg, men min erfaring er at den ikke sklir ut mer enn 5-10cm. Har også observert dette ved å kjøre bak en som testet. At det oppleves som mye mer er dog en annen sak.

Ja, det oppleves selvsagt mer dramatisk enn det er.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sjokomelk

Sitat fra: Klykken på fredag 25. november 2022, klokken 11:15
Tror det er største problemet til de fleste. Altså kun hatt primært forhjulstrekk-biler. :)
Dette! De aller fleste kommer fra en slapp familiebil med 100-150hk og forhjulstrekk og blir overrasket over at en bil med 500hk totalt, hvor 300-isj av disse er på bakhjulene, oppfører seg som en 500hk-bil med bakhjulstrekk. Det er bare å prøve en BMW 340i eller Mercedes C450 på samme føre og kjenne hvordan den oppfører seg. Er akkurat samme opplevelsen. Og ikke noe unormalt eller farlig. Man må bare lære seg å kjøre bil på nytt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Radial

Terrengmodus brukes støtt og stadig her, særlig når jeg rygger med henger.. Skulle ønske jeg kunne laget en hurtigknapp🙂👌
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

#25
Sitat fra: DagfinnN på fredag 25. november 2022, klokken 19:52
Sitat fra: Handyman på fredag 25. november 2022, klokken 14:49
Sitat fra: RuneW på fredag 25. november 2022, klokken 14:43
Jeg har kjørt TM3 LR i 3.5 år nå og synes fortsatt det er i overkant spennende når bilen sklir ut bak i venstresvinger på smale veier med autovern - der man i utgangspunktet ligger ganske tett på autovernet.

Det kiler liksom litt ekstra når avstanden et lite sekund går fra 75 cm til 7.5 cm  :laugh:
Det skjønner jeg, men min erfaring er at den ikke sklir ut mer enn 5-10cm. Har også observert dette ved å kjøre bak en som testet. At det oppleves som mye mer er dog en annen sak.
Selv om noen påstår at man ikke skal gjøre det, så bruker jeg konsekvent "Terrengmodus" når det er glatt. Har aldri opplevd noe negativt med det og bilen er stødig som en tanks.
Terrengassistenten er fantastisk og jeg bruker den selv når det er svært glatt. Bilens snømodus er jo i praksis det samme som TA. TA kan helt trygt å brukes så mye man vil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucifer-

Sitat fra: Radial på fredag 25. november 2022, klokken 22:36
Terrengmodus brukes støtt og stadig her, særlig når jeg rygger med henger.. Skulle ønske jeg kunne laget en hurtigknapp🙂👌

Hvilke fordeler gir terrengmodus ved rygging med henger?

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Lucifer-

Henger med brems som sliter med å slippe taket da, altså :)

Har bare brukt minihengere under 750kg på denne bilen, så klarte ikke se for meg disse scenarioene.

Radial

Sitat fra: Lucifer- på lørdag 26. november 2022, klokken 15:42
Sitat fra: Radial på fredag 25. november 2022, klokken 22:36
Terrengmodus brukes støtt og stadig her, særlig når jeg rygger med henger.. Skulle ønske jeg kunne laget en hurtigknapp🙂👌

Hvilke fordeler gir terrengmodus ved rygging med henger?

Permanent 4x4, ellers driver bakhjula å flytter mye grus når man svinger.
Har ofte noen tunge lass, uten asfalt under dekka.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA