Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Charlie

Har hatt både S og X tidligere, og har vært veldig fornøyd med de som vinterbiler. Men en 300 km tur på glatte trønderveier i går satte en liten støkk i meg. Den kraftige regenereringen som er så fin på sommeren, kan gi deg skikkelige problemer når det er glatt. Spesielt hvis man kommer litt raskt inn i svinger, og løfter litt på gassen for å kompensere, så kan bakparten av bilen (dvs bakhjulene) brått svinge ut. Det skjer i et brøkdel av et sekund, og man kan ikke hindre dette ved å tråkke på bremsen for å "avslutte" regenereringen. Det er nesten bedre å "holde gassen" slik at man klarer å komme seg gjennom svingen. Hvis man ikke gjør det, så får man en ubehagelig følelse av å vingle mens man er i svingen. Hvis hastigheten er bare litt for høy så kan faktisk bakdelen av bilen svinge ut. Det skjedde meg et 2-3 ganger. Det kjentes skummelt ut. Forskjellen til S og X er nok at regenereringen er vesentlig svakere, og at den kan/kunne justeres.

Jeg skjønner jo at alt dette skyldes noe for høy fart mot svingen, men det er jo ikke alle svinger man kjenner kurven på i forkant. Så resultatet ble for meg å bli litt pinglete mht fart når jeg kom til svingene. Regenereringen synes å være litt for kraftig, og det er litt synd at den ikke reduseres i chill.   

Lucifer-

Bruk terrengassistenten ved kjøring på glatt føre, for da fordeler den regenerering/brems mellom frem- og bakaksel 50/50 når man slipper gassen.

Da unngår man slike overraskelser.

Haggish

Sist år ble det automatisert en snowmode, så fort bilen senser at det er glatt føre skal både regen og drivkraft endre seg i en hvis tid, eventuelt til neste start. Se teslabjørn på YouTube. 😉
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Handyman

Bilen slipper bare noen få cm bak før stabilseringsystemet trer inn og slipper opp bremsen. Lek med bilen på et trygt område, så vil du nok finne ut at dette aller mest er en vanesak og ikke farlig. Føles utrygt/uvant i starten hvis man ikke er vant til bakhjulstrekk. Det tar heller ikke lang tid før man lærer seg å slippe wattpedalen forsiktig og således unngår hele saken.
Det kommer nok til å komme en god del poster fra "skremte/livredde" sjåfører nå som glatta kom.
Terrengassistenen gjør som sagt bilen til permanent firetrekk (veldig stabilt), og kan fint brukes om man heller føler for det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Haggish på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:02
Sist år ble det automatisert en snowmode, så fort bilen senser at det er glatt føre skal både regen og drivkraft endre seg i en hvis tid, eventuelt til neste start. Se teslabjørn på YouTube. 😉
Da vi var på hytta i helga virket det ikke til at denne funksjonen trådte i kraft. Kunne få slipp på hjulene gjentatte ganger om jeg ønsket.

ndrsone

Er det ikke en mulighet å kjøpe S3XY buttons å justere regen selv?

DagfinnN

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:18
Sitat fra: Haggish på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:02
Da vi var på hytta i helga virket det ikke til at denne funksjonen trådte i kraft. Kunne få slipp på hjulene gjentatte ganger om jeg ønsket.
Terrengmodus løste dette for meg. Dønn stabil bil. Hadde selvsagt vært genialt om dette ordnet seg selv, men ikke verdens undergang å sette på terrengmodus manuelt. Trenger ikke å stoppe bilen.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Klykken

Terrengassisten skal ikke brukes til vanlig kjøring og det er et dårlig råd. Kjør mer defensivt på vinteren hvis du synes bakhjulstrekk er ubehagelig og uvant. For Y er en bakhjulstrekker frem til du spinner/sklir.

Ellers, du skal ALLTID bremse deg inn i svingen (dvs. før) og spesielt ved glatte føreforhold. Det gjelder alle biler uavhengig av hjuldrift. Hadde du gjort samme øvelse med en framhjulstrekk eller bil uten regenerering (og brukt bremsene) ville du sannsynligvis mistet grep på forhjula og dermed sklidd ut med fronten først. Det er vesentlig verre!

Fra manualen vedr. terrengassistent https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-CC0F27E7-FD78-448D-B739-209EBBEDF2C3.html :
"Terrengassistent er konstruert for å gi generelle forbedringer ved kjøring utenfor veien. I tillegg til å la hjulene spinne, balanserer Terrengassistent momentet mellom motoren foran og bak, slik at veigrepet optimaliseres. Terrengassistent forbedrer veigrepet på ujevne og myke underlag, der én side av bilen kan miste grepet, mens den andre fortsatt har det. Når Terrengassistent er på, gir gasspedalen mer gradvis moment. Dette er nyttig for krypekjøring ved lave hastigheter (f.eks. over steinete overflater). Når modusen er aktivert, vises TERRENG på berøringsskjermen over kjørehastigheten.
Når omstendighetene som krevde aktivering av Slip Start eller Terrengassistent ikke er der lenger, anbefales det på det sterkeste at du slår av innstillingen for å aktivere antispinn på nytt. Hvis du lar disse innstillingene være på, aktiveres antispinn automatisk ved neste kjøretur."
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

Lucifer-

Dette ble jo disktutert opp og ned i fjor, men jeg er usikker på om du har forsøkt både med/uten terrengassistent på glatt føre? Dessuten står det jo bare "Når omstendighetene som krevde aktivering ikke lenger er tilstede".

Antispinn fungerer fortsatt under terrengassistent, den er bare ikke like momentant som ved normal kjøring.

Klykken

Jeg har brukt terrengassistent flere ganger når veibiten jeg skal forsere har vært dårlig. Bilen blir som en tanks med tanke på framkommelighet. Men aldri benyttet langs trafikkert og brøytet hovedvei fordi bilen blir såpass annerledes å kjøre at jeg ikke synes det blir trygt nok.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

jlan

Ut fra denne videoen skal det ganske lite til å trigge "snow mode". Det hadde vært bra å få dette verifisert igjen med nyeste software, og også for Model Y.

https://www.youtube.com/watch?v=ENFTsOsHxcs 
Det burde også vært mulig Tesla å spandere et lite symbol på skjermen når bilen er i denne modusen. Det er jo nå kommet et nytt symbol for redusert regen, men det er plass til flere.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olavxxx

Sitat fra: Charlie på tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29
Har hatt både S og X tidligere, og har vært veldig fornøyd med de som vinterbiler. Men en 300 km tur på glatte trønderveier i går satte en liten støkk i meg. Den kraftige regenereringen som er så fin på sommeren, kan gi deg skikkelige problemer når det er glatt. Spesielt hvis man kommer litt raskt inn i svinger, og løfter litt på gassen for å kompensere, så kan bakparten av bilen (dvs bakhjulene) brått svinge ut. Det skjer i et brøkdel av et sekund, og man kan ikke hindre dette ved å tråkke på bremsen for å "avslutte" regenereringen. Det er nesten bedre å "holde gassen" slik at man klarer å komme seg gjennom svingen. Hvis man ikke gjør det, så får man en ubehagelig følelse av å vingle mens man er i svingen. Hvis hastigheten er bare litt for høy så kan faktisk bakdelen av bilen svinge ut. Det skjedde meg et 2-3 ganger. Det kjentes skummelt ut. Forskjellen til S og X er nok at regenereringen er vesentlig svakere, og at den kan/kunne justeres.

Jeg skjønner jo at alt dette skyldes noe for høy fart mot svingen, men det er jo ikke alle svinger man kjenner kurven på i forkant. Så resultatet ble for meg å bli litt pinglete mht fart når jeg kom til svingene. Regenereringen synes å være litt for kraftig, og det er litt synd at den ikke reduseres i chill.

S og X er forhjulstrekk frem til du trenger mer grep, mens 3 og Y er bakhjulstrekk frem til du trenger mer grep.
Så de er mer overstyrt av natur, det kan virke skummelt for noen. Men det er helt udramatisk. Men klart du bør aldri sleppe regen kraftig i en sving, slipp den ut forsiktig og sakte før svingen..

Å sleppe regen veldig kraftig vil jo endre balansen og vektfordeling i bilen. Men jeg har hatt både X og 3P, synes 3P er best og gøyest å kjøre. Vil tro YP er mye samme. En anelse overstyrt og slipper litt bak hvis det er glatt, men henter seg inn. Hold jevn gass eller gå sakte av gassen. Ikke slepp den rett ut :)

Ropepåelgen

Synes det er feil å si at overstyringen er udramatisk. Dette er jo situasjonsbetinget.
Det er helt klart et problem med hjullås i brøkdelen av et sekund, i en sving, på isglatt vei. Så lenge man fremprovoserer dette selv oppleves det naturlig nok ikke dramatisk, problemet er de gangene du ikke forventer det. Dette  er og blir en svakhet med bilen så lenge den er satt opp slik. Så er jeg enig i at automatikken gjør en god jobb med å rette opp :)

Handyman

Sitat fra: Ropepåelgen på fredag 25. november 2022, klokken 10:27
...Det er helt klart et problem med hjullås i brøkdelen av et sekund.....
Det er en stor misforståelse at hjulene LÅSES. Det gjør de IKKE. Det som skjer er at de roterer langsommere enn underlaget en kort stund. Det er en vesentlig forskjell i alle henseender. For en uerfaren Y/3-sjåfør kan dette føles dramatisk når man ikke er vant til det. Bilens systemer registrerer at det skjer, og trer inn og korriger raskere enn mange snøfører klarer.
Hvis fenomenet hadde vært i nærheten av så alvorlig som mange hevder, så burde disse bilene ligget strødd i grøftene på vinteren.

Klykken

Mye mer forutsigbart med en bil med bakhjulstrekk. Synes Y er bedre på glatta enn S som vi hadde før pga det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA