Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Haggish

Sitat fra: Handyman på mandag 05. desember 2022, klokken 17:48
Sitat fra: Haggish på mandag 05. desember 2022, klokken 15:51
Sitat fra: Grenadier på mandag 05. desember 2022, klokken 14:19
Kjørte på vinterføre i helgen. Kaldt, men tørt føre og nesten bar asfalt. Ikke glatt. Virket likevel som at regen var mye mer tilbakeholden enn på tørr asfalt når det er varmere i været. Har Tesla endret regen generelt, eller er den mindre aggressiv på regen når det er kaldt i været, med antakelse om at det er glatt? (batteriet var ikke fulladet, og det var ikke varsel om mindre regen i instrument"panelet".)

Som sagt tidligere så ble vel dette endret til automatisk endring når bilen kjenner det er glatt.  (Teslabjørn har en YouTube-video om dette forrige vinter) Samt kalde og fulle batterier reduserer regen.
Den legger ikke automatisk inn "Snow mode" uten at den registrerer hjulslipp. Det Grenadier opplevde skyldes nok kun kaldt batteri.

Hjulene kan vel slippe litt i akselerasjonen uten at det merkes så mye😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Handyman

Sitat fra: Haggish på mandag 05. desember 2022, klokken 18:37
Sitat fra: Handyman på mandag 05. desember 2022, klokken 17:48
Sitat fra: Haggish på mandag 05. desember 2022, klokken 15:51
Sitat fra: Grenadier på mandag 05. desember 2022, klokken 14:19
Kjørte på vinterføre i helgen. Kaldt, men tørt føre og nesten bar asfalt. Ikke glatt. Virket likevel som at regen var mye mer tilbakeholden enn på tørr asfalt når det er varmere i været. Har Tesla endret regen generelt, eller er den mindre aggressiv på regen når det er kaldt i været, med antakelse om at det er glatt? (batteriet var ikke fulladet, og det var ikke varsel om mindre regen i instrument"panelet".)

Som sagt tidligere så ble vel dette endret til automatisk endring når bilen kjenner det er glatt.  (Teslabjørn har en YouTube-video om dette forrige vinter) Samt kalde og fulle batterier reduserer regen.
Den legger ikke automatisk inn "Snow mode" uten at den registrerer hjulslipp. Det Grenadier opplevde skyldes nok kun kaldt batteri.

Hjulene kan vel slippe litt i akselerasjonen uten at det merkes så mye😉🙏
Joda, men siden han skrev: "tørt føre og nesten bar asfalt. Ikke glatt" så tolket jeg det til at hjulslipp ikke var tema. Ved hjulpsinn trådte ikke "snow mode" inn på samme måte som ved hjulslipp i fjor vinter. Har dog ikke testet med SMT i år.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stig-Arne

Mistenker noe er forandet i programvarer en plass.
For det jeg opplevde i fjor med min SR+ var tydelig at bilen kuttet regenerering spesielt i svinger.

Men med min Model Y, som jeg fikk i høst, så er det full pupp på regenereringen uansett hvor mye jeg har sklidd att og frem.

Forskjellen på de to bilene er jo selvfølgelig bakhjulstrekk og 4-hjulstrekk. Men Model X`en som vi hadde tidligere var betydelig bedre og finere på snøføre enn hva Y`en.
Er selvfølgelig ennå litt tilvenning som må til, siden det først nå er snø og glatte veier med Y`en på veien.
Men at Tesla har en jobb å gjøre er jeg ikke i tvil om.

Øyvind.h

Model S og X som jeg hadde fra 2013-2020 gikk på skinner gjennom svingene. Kan aldri huske å få sleng på dem og de var veldig stødige og trygge på glatta. Måtte av med antispinn for å få noe sleng, men selv da ble en kjapt stoppet av ESP.

Model Y har jeg bare kjørt én gang på glatt føre. Det var ubehagelig. Rumpa slang uten forvarsel og uten brå pedalendring. Kanskje ikke farlig, men det var ikke en hyggelig opplevelse og noe jeg hadde forventet at Tesla rettet kjapt med sw uten at en må endre kjøremodus for å gjøre bilen like stabil som S og X.

Jeg kan nok leve greit med dette selv om det er ubehagelig. Kona tror jeg derimot ikke kommer til å like at hekken slenger på den måten.

Er dette ikke forbedret siden forrige vinter?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stig-Arne

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 05. desember 2022, klokken 19:29
Model S og X som jeg hadde fra 2013-2020 gikk på skinner gjennom svingene. Kan aldri huske å få sleng på dem og de var veldig stødige og trygge på glatta. Måtte av med antispinn for å få noe sleng, men selv da ble en kjapt stoppet av ESP.

Model Y har jeg bare kjørt én gang på glatt føre. Det var ubehagelig. Rumpa slang uten forvarsel og uten brå pedalendring. Kanskje ikke farlig, men det var ikke en hyggelig opplevelse og noe jeg hadde forventet at Tesla rettet kjapt med sw uten at en må endre kjøremodus for å gjøre bilen like stabil som S og X.

Jeg kan nok leve greit med dette selv om det er ubehagelig. Kona tror jeg derimot ikke kommer til å like at hekken slenger på den måten.

Er dette ikke forbedret siden forrige vinter?

Som sagt, de rettet på dette i fjor, med den såkalte "Snø modusen" som automatisk kom inn. SR+en vår ble betydelig bedre etter de kom med dette. Men iår opplever jeg ikke det samme, så mistenker de har gjort ett eller annet i programvaren.

Klykken

Model X og S er forhjulstrekk helt til det slipper. Vesensforskjell!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kim-

Nei. Har du range mode på har du forhjulstrekk, har du range mode av og det er kaldere enn 2-3 grader har du konstant 4 hjulsdrift
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 05. desember 2022, klokken 19:29
Model S og X som jeg hadde fra 2013-2020 gikk på skinner gjennom svingene. Kan aldri huske å få sleng på dem og de var veldig stødige og trygge på glatta. Måtte av med antispinn for å få noe sleng, men selv da ble en kjapt stoppet av ESP.

Model Y har jeg bare kjørt én gang på glatt føre. Det var ubehagelig. Rumpa slang uten forvarsel og uten brå pedalendring. Kanskje ikke farlig, men det var ikke en hyggelig opplevelse og noe jeg hadde forventet at Tesla rettet kjapt med sw uten at en må endre kjøremodus for å gjøre bilen like stabil som S og X.

Jeg kan nok leve greit med dette selv om det er ubehagelig. Kona tror jeg derimot ikke kommer til å like at hekken slenger på den måten.

Er dette ikke forbedret siden forrige vinter?

Du tenker uten å trykke på den magiske knappen "terrengassistent"? Jeg skrur alltid på den før jeg skal ned hyttefjellet når det er glatt. Ble helt forskjellige bil. Har ikke kjørt på glatt føre siden forrige vinter, så vet ikke siste nytt innen ikke-terrengasssistent-kjøring.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Sitat fra: Kim- på tirsdag 06. desember 2022, klokken 10:36
Nei. Har du range mode på har du forhjulstrekk, har du range mode av og det er kaldere enn 2-3 grader har du konstant 4 hjulsdrift
Det er ikke min erfaring fra S. Klarer heller ikke finne noe som tilsier at den plutselig blir permanent 4x4 etter at graderstokken synker under 2-3C.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kim-

Få deg en obd scanner og last ned scanmytesla så ser du det selv. Det er min erfaring av å ha en stasjonær tlf tilkoblet det første året jeg hadde den bilen. Tipper det og er en av grunnene til man ikke merker sladd. Forøvet er det riktig som du sier, hvis range mode er på er det forhjulsstrekk til den slipper
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sjekket med SMT på vei til jobb i dag med -2. Kun bakhjulstrekk ved normal kjøring og ingen endring ved denne temp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Da har de nok gjort om på det siden jeg hadde bilen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stig-Arne

Model X håndterte glatt føre mye bedre enn hva Y gjør uansett. Trolig satt opp i programvaren på annen måte.
Bare det at den aldri hadde slipp på noen av hjulene ved løstakning sier sitt.
Med Y`en så merker jeg at den er nødt å registrere hjulspinn før den kobler inn den andre motoren, så fremst man ikke bruker terrengmodus.

Men skal sies også at Model X hadde langt ifra like sterk regenerering som Y`en har, man måtte ha gjennomvarmt batteri på 19 grader eller mer for å få maks regen, det får jeg på Y`en selv ved 5 grader, og da får man lettere slipp ved bråslipp av watt-pedalen

sjokomelk

Model 3/Y kan ikke frikoble bakhjulene siden det er en SynRM-motor der, mens X/Y (pre-refresh) har vanlige induksjonsmotorer som ikke har noe motstand i seg når du skrur av strømmen. Så på glatta kan S/X bare trille, mens på 3/Y må man sende noe strøm i motoren for å "kansellere" motstanden magnetene lager når den går rundt.. Derfor oppfører de seg også annerledes.

Motoren foran på 3/Y er en induksjonsmotor og har ingen påvirkning før det sendes strøm gjennom den.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Sitat fra: Kim- på tirsdag 06. desember 2022, klokken 13:07
Få deg en obd scanner og last ned scanmytesla så ser du det selv. Det er min erfaring av å ha en stasjonær tlf tilkoblet det første året jeg hadde den bilen. Tipper det og er en av grunnene til man ikke merker sladd. Forøvet er det riktig som du sier, hvis range mode er på er det forhjulsstrekk til den slipper
Hva er prosentfordelingen mellom for og bakaksling når bilen kun holder fart, da?

Min erfaring med X er iallfall at den er FWD-biased, må provoseres til slipp før den overstyrer, ville heller frem ved forsiktig pådrag under sving, mens Y overstyrer så fort man gir gass under sving. Har aldri logget en ting fra OBD på X, men har hatt et klart inntrykk av at den alltid har hatt hovedvekten av driften på fremakslingen frem til detektert slipp. Nå skal det sies at slik føles en Audi quattro med 50/50 også, men Audier er mer fremtunge enn Model X.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA