Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Charlie på mandag 28. november 2022, klokken 21:30
Så Model S har/vil ha konstant firhjulstrekk, a la terrengassistent, bare at du kan bruke AP? Da ser jeg fram til den dagen jeg kan bestille en MS LR igjen. Da slipper man å tenke på terrengassistent inn/ut.

Det var slik jeg opplevde MS før også, den var super på vinterføre, og alt ordnet seg automatisk. Men MY er en billigere bil, og mindre batteri, så derfor forstår jeg at MY har SnowMode og terrengassistent for å spare på energien.

Til tross for alle argumentene her (som absolutt er interessante å lese), så synes jeg alt i alt det hadde vært mer betryggende med en mulighet for å redusere regenereringen, det er den som er utfordrende. Men slik blir det nok ikke.

På de veiene jeg bruker Fantastisk Terrengassistent så har ikke jeg sett nytte i AutoPilot...jeg snakker da om veier med fare for snø og is på veien, gjerne på smale, svingete, kuperte veier, og da ligger jeg ikke å cruiser med AP. Ikke noe jeg bruker på E18/39 vanligvis.

PS: Tesla har og gjort noen software-endringer siden jeg fikk Model Y, sånn at den skal være mindre skummel uten Terrengassistenten på. Men beste er med den på for slike veier, siden du da har Audi Quattro på steroider...flåsete sagt fra en som ikke har kjørt en sånn Audi...
Tesla Model Y                         2021-

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. november 2022, klokken 08:28

På de veiene jeg bruker Fantastisk Terrengassistent så har ikke jeg sett nytte i AutoPilot...jeg snakker da om veier med fare for snø og is på veien, gjerne på smale, svingete, kuperte veier, og da ligger jeg ikke å cruiser med AP. Ikke noe jeg bruker på E18/39 vanligvis.

PS: Tesla har og gjort noen software-endringer siden jeg fikk Model Y, sånn at den skal være mindre skummel uten Terrengassistenten på. Men beste er med den på for slike veier, siden du da har Audi Quattro på steroider...flåsete sagt fra en som ikke har kjørt en sånn Audi...

Jeg har ikke fått min første Tesla enda, men jeg har kjørt ca. 140 000 i en allroad 2,7T som jeg fortsatt eier men ikke har vært EU-godkjent på 3-4 år. Har vanskelig for å forestille meg at noe kan være bedre på vinterføre, men vi får se.

geear

Sitat fra: Handyman på fredag 25. november 2022, klokken 11:11
Sitat fra: Klykken på fredag 25. november 2022, klokken 11:08
Mye mer forutsigbart med en bil med bakhjulstrekk. Synes Y er bedre på glatta enn S som vi hadde før pga det.
Enig, men det tok noen timer før jeg skiftet mening etter å "kun" ha kjørt biler med forhjulsdrift i nesten 30år.
Jeg digger 3/Y på glatta.
Ikke bare på glatta, Y P slipper bak på vei ut av rundkjøringer på asfalt også, når man holder litt godt driv. Nyttig å vite hvor grensene går, og det er en tydelig forskjell fra X og D-utgaver av Model S, eller for eksempel EQC, som i stor grad er en fremhjulstrekker og føles helt annerledes. Ingen av de setter seg bak slik som Y. RWD bias gir kjøreglede!

geear

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på tirsdag 29. november 2022, klokken 09:46
Jeg har ikke fått min første Tesla enda, men jeg har kjørt ca. 140 000 i en allroad 2,7T som jeg fortsatt eier men ikke har vært EU-godkjent på 3-4 år. Har vanskelig for å forestille meg at noe kan være bedre på vinterføre, men vi får se.
Skal på ingen måte påstå at du vil være mer fornøyd med Model Y, men et par punkt:

1. Audi quattro (de "ekte" utgavene med torsen og ikke haldex, som TT og A3) har alltid vært bra, men Audier er ekstremt fremtunge og understyrte til tusen, må skikkelig provoseres om man skal ha noe som helst sjanse til å få ut rompa og styre bilen med gassen, som igjen gir mulighet for bedre fart/fremdrift. Selvfølgelig litt avhengig av type bil, da Audi har levert biler både med hovedvekten av driften foran og bak, og med 50/50-fordeling. Uansett er alle sammen mer understyrt enn de fleste andre biler med RWD eller AWD, og når man når 100% av tilgjengelig grep på fremhjulene, så slipper det og bilen går rett frem. Løsningen da er å gå av gassen og dekkene finner igjen grepet og lar seg styre - med det resultat at man mister fremdrift. Det er kjedelig - men føles trygt.

2. Elmotorer har en helt annen respons enn fossilmotorer, så det ligger i naturen til elmotoren at det ligger til rette for mye bedre antispinn-systemer enn med fossilmotor. Når man ønsker å redusere effekten til en fossilmotor så gjør man drivstoffkutt, og mister effekten helt i altfor lang tid, nok til å miste en betydelig del av nødvendig fremdrift, de egner seg rett og slett ikke til den type effektkontroll. En elmotor med høyoppløst encoder vet akkurat hvor den er til enhver tid, og i tillegg så går de på ekstremt mye høyere turtall enn fossilmotorer, OG man kan styre kreftene fra 0 til 100% og motsatt på millisekunder, så man har helt sinnsvakt god kontroll på kreftene. I tillegg har man minimum en motor per aksling, så utfordringene med senterdiff er også ute av regnestykket. Ulempen til Tesla og de fleste andre er at de ikke har diffbrems slik at kreftene fordeles optimalt mellom høyre og venstre - det må gjøres med bremsene, slik som på Audien din. Her er for eksempel Rivian helt overlegne, med en motor per hjul.

3. Hvis du syns det er sketchy å kjenne at bakenden lever, så vil du kanskje ønske deg tilbake til Audien, men liker du å kjenne at du kan styre bilen med gassen, så er Y fantastisk.

Radial

I vognkortet har Performance alltid staggered ja.

Men nå fikk man plutselig std 19" uten staggered utlevert fra Tesla selv når det kneip på 21" dekk, så må være litt fleksibilitet inne i bildet her som det ikke sies så mye om.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Autowinder

Nå har jo også Tesla klargjort for automatisk selektiv bremsing ved lav regen fra SW 2022.16 på TM3 og TMY slik at fartsreduksjonen skal oppleves som konstant når en slipper wattpedalen uansett om batteriet er fulladet eller ikke. Men dette er ikke aktivert, bare klargjort foreløpig. Så skal det også bli valgbart å aktivere/deaktivere det, så en slipper å ergre seg om det ikke føles riktig avhengig av føret.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: geear på tirsdag 29. november 2022, klokken 10:18
3. Hvis du syns det er sketchy å kjenne at bakenden lever, så vil du kanskje ønske deg tilbake til Audien, men liker du å kjenne at du kan styre bilen med gassen, så er Y fantastisk.

Tenkte mest på fremkommelighet. Mine første ti år som sjåfør var med bakhjulsdrift uten verken ABS eller ESP, så det skal nok gå greit.

To elmotorer kan nok i teorien gjøre en enda bedre jobb enn torsendiff, men allroaden kan i tillegg heves til veldig god bakkeklaring.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på tirsdag 29. november 2022, klokken 12:32
Sitat fra: geear på tirsdag 29. november 2022, klokken 10:18
3. Hvis du syns det er sketchy å kjenne at bakenden lever, så vil du kanskje ønske deg tilbake til Audien, men liker du å kjenne at du kan styre bilen med gassen, så er Y fantastisk.

Tenkte mest på fremkommelighet. Mine første ti år som sjåfør var med bakhjulsdrift uten verken ABS eller ESP, så det skal nok gå greit.

To elmotorer kan nok i teorien gjøre en enda bedre jobb enn torsendiff, men allroaden kan i tillegg heves til veldig god bakkeklaring.

Fordelen med Model Y er at bunnen er helt glatt, sånn at det ikke skjer så mye om du kommer nedi noe, uten at det er et mål å skrape nedi (var mye nedi med Model 3P, som er mye lavere).

Bruker piggfrie Continental Viking Contact 7, og føler det er "spikerfeste" opp bakker med Model Y med Terrengassistent påskrudd. Siden en da har permanent 4wd og nesten perfekt vektfordeling så får du ikke overraskelser.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på tirsdag 29. november 2022, klokken 12:32
Sitat fra: geear på tirsdag 29. november 2022, klokken 10:18
3. Hvis du syns det er sketchy å kjenne at bakenden lever, så vil du kanskje ønske deg tilbake til Audien, men liker du å kjenne at du kan styre bilen med gassen, så er Y fantastisk.

Tenkte mest på fremkommelighet. Mine første ti år som sjåfør var med bakhjulsdrift uten verken ABS eller ESP, så det skal nok gå greit.

To elmotorer kan nok i teorien gjøre en enda bedre jobb enn torsendiff, men allroaden kan i tillegg heves til veldig god bakkeklaring.
Ja, men å styre på gassen (godta at bilen logrer litt), gjør jo også at du opprettholder hastigheten som igjen gir god fremdrift. Å redusere hastigheten veldig er sjelden oppskriften på vanskelige partier. Men såklart litt andre regler som gjelder med AWD enn RWD.

Charlie

Sitat fra: Lucifer- på tirsdag 22. november 2022, klokken 07:31
Bruk terrengassistenten ved kjøring på glatt føre, for da fordeler den regenerering/brems mellom frem- og bakaksel 50/50 når man slipper gassen.

Da unngår man slike overraskelser.

Prøvde terrengassistent for første gang i dag, og det var absolutt en positiv opplevelse, så takk til Lucifer for tipset. Bilen blir mye mer balansert, og regenereringen er mye mer dempet og tilpasset det som passer meg på vinterføre. Bruker kanskje nok litt mer energi, og det er litt plystring fra motor foran, men det er småtterier. Kommer nok til å bruke den fast på vinterføre heretter. Ulempe at man ikke kan bruke den med autopilot....

Lucifer-

Så bra :)

Nå tenker jeg i utgangspunktet at enten er føret bra nok for AP, eller så er det så dårlig at man bør bruke terrengassistent. Det finnes også en mellomting der det ikke nødvendigvis er særlig smart med AP, men hvor det heller ikke er behov for å bruke TA. Jeg har sjelden eller aldri behov for begge deler.

Grenadier

Kjørte på vinterføre i helgen. Kaldt, men tørt føre og nesten bar asfalt. Ikke glatt. Virket likevel som at regen var mye mer tilbakeholden enn på tørr asfalt når det er varmere i været. Har Tesla endret regen generelt, eller er den mindre aggressiv på regen når det er kaldt i været, med antakelse om at det er glatt? (batteriet var ikke fulladet, og det var ikke varsel om mindre regen i instrument"panelet".)

Klykken

#57
Sitat fra: Grenadier på mandag 05. desember 2022, klokken 14:19
Kjørte på vinterføre i helgen. Kaldt, men tørt føre og nesten bar asfalt. Ikke glatt. Virket likevel som at regen var mye mer tilbakeholden enn på tørr asfalt når det er varmere i været. Har Tesla endret regen generelt, eller er den mindre aggressiv på regen når det er kaldt i været, med antakelse om at det er glatt? (batteriet var ikke fulladet, og det var ikke varsel om mindre regen i instrument"panelet".)
Se på forbrukslinjen under der hastigheten står. Er deler av den stiplet, er regenerering redusert pga for kaldt batteri (eller andre årsaker).

Se her: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-3DFFB071-C0F6-474D-8A45-17BE1A006365.html

Og her: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-F907200E-A619-4A95-A0CF-94E0D03BEBEF.html
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Haggish

Sitat fra: Grenadier på mandag 05. desember 2022, klokken 14:19
Kjørte på vinterføre i helgen. Kaldt, men tørt føre og nesten bar asfalt. Ikke glatt. Virket likevel som at regen var mye mer tilbakeholden enn på tørr asfalt når det er varmere i været. Har Tesla endret regen generelt, eller er den mindre aggressiv på regen når det er kaldt i været, med antakelse om at det er glatt? (batteriet var ikke fulladet, og det var ikke varsel om mindre regen i instrument"panelet".)

Som sagt tidligere så ble vel dette endret til automatisk endring når bilen kjenner det er glatt.  (Teslabjørn har en YouTube-video om dette forrige vinter) Samt kalde og fulle batterier reduserer regen.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Handyman

Sitat fra: Haggish på mandag 05. desember 2022, klokken 15:51
Sitat fra: Grenadier på mandag 05. desember 2022, klokken 14:19
Kjørte på vinterføre i helgen. Kaldt, men tørt føre og nesten bar asfalt. Ikke glatt. Virket likevel som at regen var mye mer tilbakeholden enn på tørr asfalt når det er varmere i været. Har Tesla endret regen generelt, eller er den mindre aggressiv på regen når det er kaldt i været, med antakelse om at det er glatt? (batteriet var ikke fulladet, og det var ikke varsel om mindre regen i instrument"panelet".)

Som sagt tidligere så ble vel dette endret til automatisk endring når bilen kjenner det er glatt.  (Teslabjørn har en YouTube-video om dette forrige vinter) Samt kalde og fulle batterier reduserer regen.
Den legger ikke automatisk inn "Snow mode" uten at den registrerer hjulslipp. Det Grenadier opplevde skyldes nok kun kaldt batteri.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA