Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler kræsjer oftere enn fossil

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 21. november 2022, klokken 23:08

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 18. desember 2022, klokken 13:36
Sitat fra: RJK på søndag 18. desember 2022, klokken 13:30
Nå er vel de over 75 også over 50, så påstanden kan nok forsvares, på et vis...

8)
Var ikke morsomt med smilefjes en gang... Da kan man like godt si over 0 år.
Sammenligningen blir jo enten over eller under 50, så der bommer du.

Hva du finner morsomt eller ikke, får ikke jeg gjort noe med. JEG synes det var en morsom kommentar, dog selvsagt ikke helt seriøs, som smileyen prøvde å antyde. Jeg vil nok antyde at jeg tror du misforstod poenget med smileyen. Men nå fikk du det ihvertfall skrevet med ord.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 18. desember 2022, klokken 13:40
Sammenligningen blir jo enten over eller under 50, så der bommer du.
Det utsagnet er nødvendigvis ikke riktig overhodet. Unge menn mellom 18-24 er de som er desidert mest innblandet i personskadeulykker, mens menn mellom 65 og 74 er de med lavest skadefrekvens.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 18. desember 2022, klokken 16:03
Sitat fra: RJK på søndag 18. desember 2022, klokken 13:40
Sammenligningen blir jo enten over eller under 50, så der bommer du.
Det utsagnet er nødvendigvis ikke riktig overhodet. Unge menn mellom 18-24 er de som er desidert mest innblandet i personskadeulykker, mens menn mellom 65 og 74 er de med lavest skadefrekvens.
Da blander du igjen inn presisjon, som var det jeg antydet at man da måtte sette vekk. De i gruppen du snakker om har naturligvis en noe høyere skadeprosent enn de felste andre grupper som har skaffet seg erfaring, men tallene for de over 65 er såpass mye høyere, at det trekker veldig i retning mot alle over 50.

Men uansett, dette var ikke ment å dras ut i en lengre for/mot-diskusjon siden det som sagt var en digresjon med glimt i øyet. Så da kan vi dra oss tilbake mot tema som er drivlinje-sammenligning, ikke alder, kjønn eller noe annet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

 Drivlinjer, ja.

Elbiler er i gjennomsnitt nyere enn fossilbiler. Jeg tror ikke jeg trenger legge frem statistikk for å underbygge det?

Nyere biler er oftere utstyrt med skjermer med all slags informasjon, som kart og navigasjonshjelpemidler mm.

Å være opptatt med skjermbruk, enten skjermen er en telefon eller fastmontert i bilen, øker risikoen for ulykker.

Ergo (tror jeg), har elbiler større ulykkesrisiko enn fossilbiler. Men forskjellen forsvinner kanskje dersom man korrigerer for eksistensen av skjermer og andre kilder til distraksjon.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

MrBacardi

For å luke ut uoppmerksomhet, kan det tenkes at det dukker opp bilforsikringer i fremtiden hvor det kreves kamera på sjåføren for å oppnå gunstigste bonus eller ligenende?

Litt på implementasjon, men da kan man lett tenke seg løsninger som at de siste 30 sekundene av en hendelse fra de involverte bilene automatisk blir sendt til de respektive forsikringsselskapene. Altså at det blir like vanlig med intern video, som det er vanlig med utvendig video i dag.

Flere biler har jo internt kabin-kamera i dag, og BMW iX sitt innvendige kabin-kamera aktiveres jo allerede i dag automatisk ved forsøk på innbrudd.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres mai 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hanche på søndag 18. desember 2022, klokken 17:27
Drivlinjer, ja.

Elbiler er i gjennomsnitt nyere enn fossilbiler. Jeg tror ikke jeg trenger legge frem statistikk for å underbygge det?

Nyere biler er oftere utstyrt med skjermer med all slags informasjon, som kart og navigasjonshjelpemidler mm.

Å være opptatt med skjermbruk, enten skjermen er en telefon eller fastmontert i bilen, øker risikoen for ulykker.

Ergo (tror jeg), har elbiler større ulykkesrisiko enn fossilbiler. Men forskjellen forsvinner kanskje dersom man korrigerer for eksistensen av skjermer og andre kilder til distraksjon.

Nye biler er generelt mer ulykkesutsatt enn eldre biler (ser det på utbetalingene fra forsikringsselskapene). Dels er nyere biler større og tyngre. Mye mer effekt er også en årsak til flere og større skader. Kjøperne har mindre erfaring med bilen i forhold til meg som har hatt samme bil fra 2010 (1999-modell). Skal en uttale seg om skadestatistikk, så må likt sammenlignes med likt. Altså velg ut fossilbiler siste år siden 2010 med samme sammensetning av størrelse, effekt etc og se deretter på statistikken for de to gruppene. Om en ikke gjør dette, kan en si hva som helst. Bare agenda bestemmer hva som legges fram!

jlan

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 05. januar 2023, klokken 11:48
Nye biler er generelt mer ulykkesutsatt enn eldre biler (ser det på utbetalingene fra forsikringsselskapene).
Nå er det vel også slik at mange  småbulker på eldre biler aldri kommer til forsikringsselskapene. På nye biler er det fullt av sensorer og kameraer rundt om, så en liten skade kan bli ganske  kostbar å fikse. Pluss at en selvsagt har mindre toleranse for riper på en ny bil.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Stig-Arne

Tenker telefonen er større fiende enn berøringskjerm.

Har egentlig ikke sett noen fakta som underbygger at ulykkene skjer pga. skjermene i nyere biler.
Derimot telefon... Men er vel kanskje litt vanskelig å bevise også om skjermen faktisk er årsaken ?

Om man skal se på sum utbetaling for å sette to strek under svaret, så kan man jo lett legge til at en hovedlykt på en nyere bil, gjerne koster 10-15-20 000 kr, mens på eldre biler fikk man gjerne reparert bilen komplett for den summen.

Så kan man jo også legge til at nyere biler har jo all verdens av sikkerhetssystemer, som jo er ment å forhindre eller redusere omfanget av en kollisjon.
Om sjåførene blir slappe og stoler for mye på dette, så kan man jo få en motsatt effekt.

Egil S

Etter to uker med ny bil med stor touch skjerm kan denne 45-åringen iallfall si at den skjermen stjeler mye oppmerksomhet.
Ting som tidligere har vært løst med egne knapper er nå 2-3-4 knappetrykk unna på denne "iPad'en".
Nå er jo interface nytt så jeg driver jo å lærer meg hvor ting er også, noe som ikke akkurat hjelper på.
På kvelden genererer denne skjermen også endel forstyrrende lys, så da blir det fikling i menyene for å finne hvor man justerer ned lysstyrken.

Hvor jeg tidligere scrollet meg gjennom radiostasjoner på rattet må jeg(?) nå inn å fikle og sveipe/scrolle på en touch skjerm........

Så ja, jeg vil absolutt si at disse skjermene stjeler mye oppmerksomhet.
Heldigvis har denne bilen også lane assist som hindrer meg kjøre i grøfta eller i motsatt kjørefelt samt "auto-pilot" sånn at den kan kjøre selv mens jeg prøver å finne P5 eller hvordan jeg skal justere ned viftehastigheten.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

Det var jo nylig en grei dokumentasjon på at en sjåfør for ofte tar vekk fokus fra trafikken for å betjene diverse funksjoner på skjermen som bytte musikk og finne frem en adresse osv Sjåføren var en ung mann og "alle" ble overbevist om hvor farlig dette problemet er og nikker anerkjennende til konklusjonen, men:

Bilen som ble brukt for denne demonstrasjonen var tydeligvis en Polestar 2, en bil jeg tilfeldigvis nettopp hentet ut og av den grunn gjorde samme testen omtrent som ble demonstrert på tv. Dog en forskjell; Jeg ba google gjøre alle de tingene som ble demonstrert og dette fungerte helt perfekt uten at jeg måtte ta vekk blikket fra veien.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 16. januar 2023, klokken 07:00
Det var jo nylig en grei dokumentasjon på at en sjåfør for ofte tar vekk fokus fra trafikken for å betjene diverse funksjoner på skjermen som bytte musikk og finne frem en adresse osv Sjåføren var en ung mann og "alle" ble overbevist om hvor farlig dette problemet er og nikker anerkjennende til konklusjonen, men:

Bilen som ble brukt for denne demonstrasjonen var tydeligvis en Polestar 2, en bil jeg tilfeldigvis nettopp hentet ut og av den grunn gjorde samme testen omtrent som ble demonstrert på tv. Dog en forskjell; Jeg ba google gjøre alle de tingene som ble demonstrert og dette fungerte helt perfekt uten at jeg måtte ta vekk blikket fra veien.

I de fleste nye biler kan man betjene med stemmestyring - noen er dog ikke like bra som andre..
Men det store problemet er jo at massene av brukere ikke bruker dette - og da sitter man igjen med en bilpark som stadig får flere skjermer og folk som trykker på dem...Og resultatet er jo flere ulykker relatert til uoppmerksomhet. Visse funksjoner, de vanligste, burde kanskje heller ikke vært betjent via skjerm?
Bransjen ser seg jo tjent med å kutte kostnader - og en enkel skjerm med alle funksjoner vil jo lønne seg i lengden for produsenten....men det er ikke gitt at det er like smart for samfunnet.........

Øystein16

Sitat fra: arthur på mandag 16. januar 2023, klokken 07:00
Jeg ba google gjøre alle de tingene som ble demonstrert og dette fungerte helt perfekt uten at jeg måtte ta vekk blikket fra veien.
Ei triåring som går i barnehage forstår poenget med at du endrar kva du du tenkjer på når du googlar. 

Balaklava

Har tunge biler lengre bremselengde enn lette?

Må en ta forsikringsoppgjør hvis en får skade på en ny bil?

Kan det tenkes at flere enn hva vi tror har redusert reaksjonsevne etter covid?

Tror det er umulig å peke på en enkelt årsak til utviklingen, det er antagelig sammensatt.

hanche

Sitat fra: Sutalaus på onsdag 18. januar 2023, klokken 10:12
Har tunge biler lengre bremselengde enn lette?
Hvorfor skulle de det? Til en første tilnærming skulle svaret være nei. Er bilen dobbelt så tung, så er det dobbelt så stor vekt på hjulene. Med samme friksjonskoeffisient så skulle det gi dobbelt så stor maksimal bremsekraft, akkurat nok til å stoppe en dobbelt så tung bil på samme strekning.

Nå er det rett nok forskjell på teori og praksis, som kjent, men jeg kommer i hvert fall ikke på noen faktorer som skulle endre vesentlig på den konklusjonen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Balaklava

Der er nok fysikken uenig. Et tyngre kjøretøy vil alltid bruke lengre distanse på å stoppe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA