Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe min første elbil til rundt 250,000 (Leaf?)

Startet av Adri4n, søndag 11. desember 2022, klokken 18:28

« forrige - neste »

Adri4n

Hei

Jeg er på jakt etter en enkel og grei elbil som skal erstatte min Golf fra 2011. Skal kun brukes som bybil og innimellom litt reiser ifbm. jobb (maks 200 km t/r). Har ikke egen lader men har tilgang til parkeringsplass med kommunal lader (2,5kr pr kwh) der jeg står over natten. Vil nok få egen lader ila. sommeren. Kjører også relativt lite.

Har sett meg ut følgende:
Nissan Leaf Tekna 2019
Nissan Leaf Tekna 2021

Begge har gått rundt 20-30,000 km. Prisforskjellen er rundt 30,000 mellom dem.

Er det noen andre gode alternativ i denne klassen? Har sett på Citroen E-C4 men denne er litt utenfor budsjettet. Er det stor forskjell mellom 2019 og 2021 modellen av Leaf?

egleh

en mulig kandidat jeg liker godt er kia e-soul, veldig grei bybil - du sitter høyt, og fin å parkere med kantete form. praktisk å ha firkantet bagasjerom for store ting. aldri eid en selv men har lånt flere ganger.

Trekkoppbil

Sitat fra: Adri4n på søndag 11. desember 2022, klokken 18:28
Er det stor forskjell mellom 2019 og 2021 modellen av Leaf?
Det kommer ann på hvordan bilene er holdt.

Står bilen parkert fullada i sola, så taper batteriet seg fort.
Kalde batterier kan man også mishandle. Her er det rask lading på høy SOC som sliter.
Hvis bilen ikke er holdt tørr, kan det også skje skumle ting.

Bilen bør være parkert svalt og tørt innendørs.

Personlig synes jeg ikke årgang har så mye å si. Det er verdier som SOH og antall kwt på fullt batteri som er interressant.

For europeiske biler har jeg heller ikke klart å finne noen definisjon av årgang, annet enn at det er et tall som selgeren finner på når han skal selge bilen. På USA-Leafer var årgang koda i vin.

Ingeniøren

#3
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 13. desember 2022, klokken 19:58
Sitat fra: Adri4n på søndag 11. desember 2022, klokken 18:28
Er det stor forskjell mellom 2019 og 2021 modellen av Leaf?
Det kommer ann på hvordan bilene er holdt.

Står bilen parkert fullada i sola, så taper batteriet seg fort.
Kalde batterier kan man også mishandle. Her er det rask lading på høy SOC som sliter.
Hvis bilen ikke er holdt tørr, kan det også skje skumle ting.

Bilen bør være parkert svalt og tørt innendørs.

Personlig synes jeg ikke årgang har så mye å si. Det er verdier som SOH og antall kwt på fullt batteri som er interressant.

For europeiske biler har jeg heller ikke klart å finne noen definisjon av årgang, annet enn at det er et tall som selgeren finner på når han skal selge bilen. På USA-Leafer var årgang koda i vin.

Enig. Første gangs registrering kan man sjekke på Vegvesen.no. På et tidspunkt må vi få en standardisert måte å sjekke rekkevidden på en bil som ikke tar et døgn. Elbilforeningen er inne på noe men burde vært enklere.

https://elbil.no/medlemsfordeler/aviloo/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA