Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Performance varmeapparat sluttet å virke

Startet av Trultefan, søndag 20. november 2022, klokken 00:53

« forrige - neste »

REN-BIL


Kim-

Nei alle fra Berlin. Vår LR streiket på fredag.

Ryddig av Tesla som fikset ny lånebil på dagen (Model Y). Bilen vår levert i 8 tiden på fredag kveld. Når jeg kom der var det full aktivitet på verkstedet. Sjekket sentry mode

På lørdag rundt kl 17 ble den kjørt inn på verkstedet. Regner med den er ferdig på mandag. Reparasjonen skulle ta 4 timer og de hadde plenty med deler
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

LauritzJ

Sitat fra: Kim- på søndag 18. desember 2022, klokken 17:11
Nei alle fra Berlin. Vår LR streiket på fredag.

Ryddig av Tesla som fikset ny lånebil på dagen (Model Y). Bilen vår levert i 8 tiden på fredag kveld. Når jeg kom der var det full aktivitet på verkstedet. Sjekket sentry mode

På lørdag rundt kl 17 ble den kjørt inn på verkstedet. Regner med den er ferdig på mandag. Reparasjonen skulle ta 4 timer og de hadde plenty med deler

Når ble din utlevert?
Har inntrykket av at alle biler nå testes for dette før utlevering, men vet ikke om det er til å stole på.
Selv skal jeg kjøre 60 mil nærmest direkte etter utlevering på torsdag 😬

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

tornaldo

Sitat fra: Saberhagen på søndag 18. desember 2022, klokken 16:27
Da røk min idag også. Etter 1 uke og 2 dager og 400 km. Fått time hos Tesla Grorud den 02.01.23 (!)

De tar den på drop-in, bare sjekk at de har lånebil til deg.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Saberhagen

Sitat fra: tornaldo på søndag 18. desember 2022, klokken 19:33
Sitat fra: Saberhagen på søndag 18. desember 2022, klokken 16:27
Da røk min idag også. Etter 1 uke og 2 dager og 400 km. Fått time hos Tesla Grorud den 02.01.23 (!)

De tar den på drop-in, bare sjekk at de har lånebil til deg.

Flott. Da blir det en tur innom Tesla Grorud i dag :) Takk for tips!

Kim-

Da var varmepumpen/kompressoren byttet. Ser de har rengjort og flushet flere deler og begynner da nesten å tro at det har blitt montert deler i berlin med drit innvendig i rørene som gjør at kompressoren ryker
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Kim- på mandag 19. desember 2022, klokken 12:00
Da var varmepumpen/kompressoren byttet. Ser de har rengjort og flushet flere deler og begynner da nesten å tro at det har blitt montert deler i berlin med drit innvendig i rørene som gjør at kompressoren ryker
Det kan være kompressoren hadde skåret seg. Det var det noen få tilfeller av forrige vinter. Da må de naturligvis rense systemet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucifer-

Usikker på hvor jeg hørte det, men jeg tror det var fra en servicetekniker som tok mobil service på min bil i forrige uke.

Leverandøren av et rør i varmesystemet hadde klart å levere en batch hvor rørene var fulle av støv, og når dette kom inn i resten av systemet gikk det gærent for kompressor.

Men jeg vet ikke om det stemmer 100% altså.

turfsurf

Sitat fra: Lucifer- på mandag 19. desember 2022, klokken 14:04
Leverandøren av et rør i varmesystemet hadde klart å levere en batch hvor rørene var fulle av støv, og når dette kom inn i resten av systemet gikk det gærent for kompressor.

Men jeg vet ikke om det stemmer 100% altså.
Virker som en plausibel forklaring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pae

#85
Jeg kjørte fra Lillestrøm i går kveld mot Trondheim. Opp mot Dombås i -11 sluttet varmeanlegget helt å fungere og det ble 3 timers venting før tauing til Trondheim. Restart av systemet mv fungerte ikke. Sete og rattvarme fungerte. Bilen er ny og nå kjørt 400 km. Bilen er hos Tesla nå.

jeg hatt bilen i 1 dag og nå står den altså hos Tesla. Fikk i dag estimert at den skap være ferdig fikset til den 30.12. Fikk beskjed om skifte av kompressor, supermanifold og røret mellom disse, og at delene ikke er på lager.

SurSnasen

Sitat fra: Lucifer- på mandag 19. desember 2022, klokken 14:04
Leverandøren av et rør i varmesystemet hadde klart å levere en batch hvor rørene var fulle av støv, og når dette kom inn i resten av systemet gikk det gærent for kompressor.

Men burde ikke da Tesla kjørt en recall på dette? Da vet de jo problemet, de vet hvilke biler det gjelder. Og det er fryktelig dumt, og ikke minst farlig, at en så kritisk funksjon som varmeapparatet brått slutter å virke, midtvinters. Pluss at havari på kompressoren jo medfører økt kost.

Lucifer-

Jeg mistenker at Tesla nå tar unna alt de klarer ifm. at de leverer ut hundrevis av biler hver dag, og at de har mer enn nok med å holde de utleverte bilene på veiene. Når ting har roet seg og de har fått oversikt over situasjonen, så tipper jeg de kjører recall på de bilene de mistenker kan være berørt.

Etter å ha hatt litt ustabilt varmeapparat de to første ukene etter levering, har nå mitt vært dønn stabilt og fungerende. Har forresten begynt å kjøre det i Manuell pga. A/C og tørking innvendig.

Noen som vet om det går an å ha Auto + A/C på samtidig?

Handyman

Sitat fra: Lucifer- på tirsdag 20. desember 2022, klokken 07:26
Jeg mistenker at Tesla nå tar unna alt de klarer ifm. at de leverer ut hundrevis av biler hver dag, og at de har mer enn nok med å holde de utleverte bilene på veiene. Når ting har roet seg og de har fått oversikt over situasjonen, så tipper jeg de kjører recall på de bilene de mistenker kan være berørt.

Etter å ha hatt litt ustabilt varmeapparat de to første ukene etter levering, har nå mitt vært dønn stabilt og fungerende. Har forresten begynt å kjøre det i Manuell pga. A/C og tørking innvendig.

Noen som vet om det går an å ha Auto + A/C på samtidig?
Mener AC aktiveres automatisk alt etter relativ luftfuktighetet i kupeluften. Skal ikke være nødvendig å aktivere den manuelt. Bilen vår står alltid i auto og mattene tørker helt opp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Remco

Da røk varmeapparatet her også. MYP 0459xx, hentet ut 7/12, gått 600km.
VCFRONT_a447, Tidligste time 10/1.. A/C Compressor Remove and Replace.

En ting jeg stusset på, før dette skjedde sto bilen på forvarming, i lader, og alarmen går. Tenkte i ettertid det kunne ha en viss sammenheng med varmepumpen, vibrasjoner et eller annet som trigget dette? Eller er det en alarm issue også man bør være obs på?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA