FSD-videoer

Startet av CorsoDante, lør 19. nov 2022, kl. 07:40

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på lør 24. mai 2025, kl. 11:36I USA er det National Highway Traffic Safety Administration som er reguleringsmyndighet. I praksis er det slik at bilprodusenten er ansvarlig. NHTSA blir først involvert når det oppstår ulykker  ??? .

OK. Usikker på hva poenget ditt er.

FSD(S) introdusert i USA, Mexico, Canada, Kina og (snart?) Australia. L2-nivå.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Poenget er at selv om USA er medlem av UNECE har de lokale regler som avviker fra UNECE sine.

JorEl

Debatt og bilder om FSD og Waymo.
Imponerende..

https://youtu.be/P6A5usFC-dU
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

CorsoDante

Here we go, en slags lansering av Robotaxi i morgen.

Ingen større overraskelser mht. lanseringen (fanbois are Welcomed), vel kanskje det at det skal være en Tesla-ansatt foran - i passasjersetet  ;D

Hadde ikke blitt særlig overrasket dersom the dawn project hadde betalt noen hobos for å kaste seg foran en robotaxi.

Tesla oppfordrer selvsagt til å spre opplevelsen via eteren.

Vi får (straks) se hvordan det går.
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Her er enkelte av hindringene man møter i USA, advokater;

https://www.sfchronicle.com/bayarea/article/s-f-cyclist-sues-waymo-doored-robotaxi-20385289.php

"Unlike Uber, Lyft, or taxis, where drivers actively monitor traffic and often lock doors or guide passengers to exit safely, Waymo's system fell short significantly," Hanki said in a released statement. "There was no alert issued in the illegally parked car as according to the passengers. Human drivers prevent accidents every day by assessing real-time risks, something Waymo's 'Safe Exit' system clearly cannot handle."

Tipper Waymos system er ekstremt mye tryggere enn den gjennomsnittlige amerikaneren (som ikke slår meg som spesielt oppegående). Spesielt hvis to amerikanere (Mmmuricah^2) må jobbe sammen rundt det å komme seg ut bildøra på en trygg måte.

Hvordan Tesla skal komme seg forbi disse hindrene uskåldet, blir interessant å bevitne. Blir fort et søksmål eller to, kan ikke forstå annet.   
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Veldig mange med forkjærlighet for Tesla som lo og kritiserte Waymo fordi de brukte høyoppløselige kart og "geofence" i sine selvkjørende taxier, og priset Tesla fordi de kunne kjøre med FSD over alt (det er bare deler av Austin Teslas Robotaxi kan brukes). Nå har Tesla begynt å kartlegge flere byer i USA som preparering for videre utbredelse. Lurer på hvilket nummer Oslo har i køen?

ps. Samtidig har visstnok HW5 kommet langt i utviklingen.

daktari

Passer bra med et stort mediesenter nå, rett før slutten av kanskje et skikkelig dårlig kvartal.

Tesla FSD skulle jo kunne skrus på over natten, i alle biler, for å kjøre overalt, når som helst.

Men nå gjør se som Waymo, 10 år etter: kjører i en liten del av en by, kun om natten, men sikkerhetsjåfør i bilen og noen i følgebil.
Det er sikkert ingen markedsførings-årsaker som gjør at de plasserer sikkerhetssjåføren i passasjersetet...

Men gratulerer med å ha kommet så langt, så får vi håpe det går bedre enn med Uber sitt forsøk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

CorsoDante

Da var det Down Under (og øya en "kort" flytur unna) sin tur;

https://www.teslarati.com/tesla-launches-full-self-driving-australia-new-zealand/#google_vignette

Og da forstår vi at det er ulikheter mellom hvordan EU og Australia/NZ implementerer UNECE-kravene, spesielt de som angår ADAS.

If it walks like a duck...

TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Sitat fra: daktari på lør 21. jun 2025, kl. 15:16Passer bra med et stort mediesenter nå, rett før slutten av kanskje et skikkelig dårlig kvartal.

Tesla FSD skulle jo kunne skrus på over natten, i alle biler, for å kjøre overalt, når som helst.

Men nå gjør se som Waymo, 10 år etter: kjører i en liten del av en by, kun om natten, men sikkerhetsjåfør i bilen og noen i følgebil.
Det er sikkert ingen markedsførings-årsaker som gjør at de plasserer sikkerhetssjåføren i passasjersetet...

Men gratulerer med å ha kommet så langt, så får vi håpe det går bedre enn med Uber sitt forsøk.

Vi som fremelsker autonomi, heier selvsagt på alle som kan befri oss fra taxisjåførene (også for deres egen skyld, der de ikke får endene til å møtes), og selvsagt den nitriste og ineffektive kjøringen for egen hånd.

Ikke mange som har trua på at kamera alene har L4-kapabilitet, men det positive er at Teslas inntreden beviselig får fart på Waymo (som på sin side har akselerert utrullingen, i en strategisk manøver).

Konkurranse er knallbra for forbrukerne, kjedelig for taxisjåførene. Heldigvis mangler det ikke på behov for hjelpende hender.
TMYP HW4 / TM3P Atom

turfsurf

Ser liksom ikke for meg at Waymo tar turen opp til hytta for å lage høyoppløselige kart den nærmeste tiden. De har vel knapt kommet seg ut av USA (på over 10 år).

Jeg er ikke interessert i FSD kun i større byer, jeg vil ha autonomi over alt. Og heller sinnsykt bra Level 2 enn L4 i begrensede områder.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Sitat fra: CorsoDante på lør 30. aug 2025, kl. 07:12Og da forstår vi at det er ulikheter mellom hvordan EU og Australia/NZ implementerer UNECE-kravene, spesielt de som angår ADAS.

Australia/NZ trenger ikke å implementere noe som helst. De er ikke medlemmer av UNECE.

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på lør 30. aug 2025, kl. 08:49
Sitat fra: CorsoDante på lør 30. aug 2025, kl. 07:12Og da forstår vi at det er ulikheter mellom hvordan EU og Australia/NZ implementerer UNECE-kravene, spesielt de som angår ADAS.

Australia/NZ trenger ikke å implementere noe som helst. De er ikke medlemmer av UNECE.

Føler du slår inn åpne dører her.

Medlemskap er ikke veldig relevant (da medlemslandene kan implementere ulikt).

Spørsmålet er hvordan man velger å implementere de ulike deler av et internasjonalt regelverk. Og jo, Austr./NL har implementert deler av UNECE-regelverket. Uavhengig av hvorvidt de betaler medlemsavgiften... (og deltar aktivt i byråkratiet).

Hvem tipper på at Eu-land blir siste med L2-systemer av denne sorten?

Nord-Amerika; Check
Asia; Check
Oseania; Check
TMYP HW4 / TM3P Atom

Espen.Oslo

Skal si det koker her – gøy! Men sett med norske briller ser det slik ut:

• ODD i virkeligheten: L4 i en håndfull gater i sentrum er kult på demo, men hytteturen bryr seg lite om geozoner. Et stødig L2++ som takler E6, fylkesvei, vindskjev oppmerking og slaps treffer hverdagen bedre.
  • Modenhet: «Nattdrift + sikkerhetsfører» er jo i praksis taxi med ekstra manual. Fint som milepæl, men det skriker «smal ODD» mer enn «slipp rattet, Arne».
  • Skalering: HD-kart i metropol er én ting; holde tritt med vinter, veiarbeid og grusvei er noe annet. Kamera-tung retning kan skaleres, men da må atferden i kanttilfeller sitte.

Hvis vi skal være brutalt praktiske for 2025–26:
Litt L4 i Oslo/Bergen, eller L2++ som fungerer ~95 % av tiden på E6 og typiske fylkesveier i snø/slaps?
For dere som faktisk har vintertestet mye: Hva gir mest ro i kroppen – «by-smart» assistanse, eller et landevei-tunet L2 som bare gjør jobben uten drama?

RJK

Sånn bare for å så noen tanker....!

Er det fullt ut ubrukelig, om man må ta de siste fjellveiene/grusveien inn til akkurat din hytte, men det fungerer langs hovedveiene helt hjemmefra, eller ihvertfall fra man kommer ut på fylkesvei, riksvei eller europavei?

Selv skulle jeg selvsagt sett at den kunne tatt meg fra dør til dør uansett, men siden jeg ikke har hytte, så tenker jeg at jeg hadde klart meg godt med de nevnt over, og kommunale veier i de sentrale strøkene jeg trakterer i.

Riktignok litt kjedelig å ikke kunne delta i "fylla i baksetet" fordi man må være klar til å ta over når man nærmer seg fremme, men det vil man jo klare i de aller fleste tilfeller ellers, så lenge det er innafor geo-fenced områder!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lør 30. aug 2025, kl. 12:17Sånn bare for å så noen tanker....!

Er det fullt ut ubrukelig, om man må ta de siste fjellveiene/grusveien inn til akkurat din hytte, men det fungerer langs hovedveiene helt hjemmefra, eller ihvertfall fra man kommer ut på fylkesvei, riksvei eller europavei?

Selv skulle jeg selvsagt sett at den kunne tatt meg fra dør til dør uansett, men siden jeg ikke har hytte, så tenker jeg at jeg hadde klart meg godt med de nevnt over, og kommunale veier i de sentrale strøkene jeg trakterer i.

Riktignok litt kjedelig å ikke kunne delta i "fylla i baksetet" fordi man må være klar til å ta over når man nærmer seg fremme, men det vil man jo klare i de aller fleste tilfeller ellers, så lenge det er innafor geo-fenced områder!

8)
For min egen del er det tre ting jeg hovedsaklig ønsker meg autonomi til:

- Kjøring til hytta. Den siste mila på grusvei kan jeg fint ta over. Det er det 24 første milene i tett trafikk som er kjedelige.
- Pendling til jobb, med litt kø til tider. Da kunne jeg fint tenkt meg å gjøre noe annet.
- Kunne kjøres hjem etter å ha vært på middag hos venner eller ute på restaurant og drukket alkohol til maten.

Ingen av disse dekkes av at Waymo eller andre driver og mapper storbyer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA