Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kansellering av kontrakt pga. manglende ultralydssensorer

Startet av geear, fredag 18. november 2022, klokken 21:28

« forrige - neste »

geear

Har noen kansellert kontrakten pga. manglende ultralydssensorer/p-hjelp? Hva skjedde i så fall med de 2500,-?

Vil tro at dette er vesentlig nok endring til at man kan kreve heving?

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§26
https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§32

Haggish

Jeg mener det, om ikke bruk kan du vel bruke angreretten😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Chimp

"Nyttelast og teknologi benyttet ved parkeringsassistanse kvalifiserer ikke for refusjon av depositum, ettersom vi ikke kommuniserer disse detaljene ved bestilling."

Jeg prøvde..må evt ta ut og returnere ja, da får man vel tilbake dep

Thalgar

Er vel berre å ikkje godta at bilen kjem utan sensorar når ein blir spurt? I kjøpsavtalen står det at du i så fall får full refusjon. (Under punkt "Endringer")
Model Y LR Quicksilver, 2023

geear

Sitat fra: Chimp på fredag 18. november 2022, klokken 21:36
"Nyttelast og teknologi benyttet ved parkeringsassistanse kvalifiserer ikke for refusjon av depositum, ettersom vi ikke kommuniserer disse detaljene ved bestilling."

Jeg prøvde..må evt ta ut og returnere ja, da får man vel tilbake dep
Det er da bullshit, i butikken har det stått biler med p-sensorer og det er det man har trodd man fikk, det står også i manualen som ligger på nett, men uansett så har jo ikke bilene parkeringsassistanse nå, så det handler ikke bare om teknologivalg, det handler om manglende funksjonalitet.

Blitz

#5
Jeg valgte å kansellere min MYP på grunn av manglene ultralydssensorer.
Tesla ville leverer meg en bil som mangler en grunnleggende funksjon som var inkludert da jeg bestilte den. Jeg skal daglig inn og ut i en trang garasje som vill bli et mareritt uten parkeringssenssorer, og den kamerabaserteløsnigen vill neppe/aldri bli like bra (maks 80% løsning), siden kameraene veldig fort blir  tilsmussede etter en lengre tur på norske saltede  vinterveier. Dessuten dugger sidespeilene og kameraene ofte igjen når du om vinter kommer inn i en fuktig og varm garasje.
Tesla har uten å informere meg fjernet hardware som gjør bilen neste ubrukelig for meg, sannsynligvis på grunn av forsyningsproblemer av sensorer, eller for å spare ca 1200 kr pr bil.
Jeg kommer til å selvsagt til å kreve det  "Ikke-refunderbart ordregebyr* på 2500 tilbakebetalt,  hvis ikke dette fører frem tar jeg saken opp med forbrukerrådet.

Skulle jeg tape her har jeg en glimrende plan om å selge selvkjørende flyvende biler på nett  til 600 0000 med et "Ikke-refunderbart ordregebyr" på 2500 kr som du ikke får tilbake når du kansellerer kontrakten, siden du kun fikk utlevert en murstein.

peterka

Sitat fra: Blitz på søndag 20. november 2022, klokken 09:52
Jeg valgte å kansellere min MYP på grunn av manglene ultralydssensorer.
Tesla ville leverer meg en bil som mangler en grunnleggende funksjon som var inkludert da jeg bestilte den. Jeg skal daglig inn og ut i en trang garasje som vill bli et mareritt uten parkeringssenssorer, og den kamerabaserteløsnigen vill neppe/aldri bli like bra (maks 80% løsning), siden kameraene veldig fort blir  tilsmussede etter en lengre tur på norske saltede  vinterveier. Dessuten dugger sidespeilene og kameraene ofte igjen når du om vinter kommer inn i en fuktig og varm garasje.
Tesla har uten å informere meg fjernet hardware som gjør bilen neste ubrukelig for meg, sannsynligvis på grunn av forsyningsproblemer av sensorer, eller for å spare ca 1200 kr pr bil.
Jeg kommer til å selvsagt til å kreve det  "Ikke-refunderbart ordregebyr* på 2500 tilbakebetalt,  hvis ikke dette fører frem tar jeg saken opp med forbrukerrådet.

Skulle jeg tape her har jeg en glimrende plan om å selge selvkjørende flyvende biler på nett  til 600 0000 med et "Ikke-refunderbart ordregebyr" på 2500 kr som du ikke får tilbake når du kansellerer kontrakten, siden du kun fikk utlevert en murstein.

Har du fått igjen pengene?

skjelsba

Sitat fra: Thalgar på fredag 18. november 2022, klokken 21:38
Er vel berre å ikkje godta at bilen kjem utan sensorar når ein blir spurt? I kjøpsavtalen står det at du i så fall får full refusjon. (Under punkt "Endringer")

Jeg ble aldri spurt om dette. Jeg kaninen en servicerequest om at ultralydsensoren på den nye bilen inne funka og da ble jeg etterhvert ringt opp av en ganske spak fyr fra tesla som beklaget så mye og sa at en software update kommer «snart» uten at han kunne si hva det betød i praksis. Etter samtalen sendte ham meg en lenke til Teslas hjemmeside om fjerning av sensorene.

Jeg tenker å prøve å rette krav om prisavslag tenker jeg.

Blitz

#8
Nei jeg har ikke fått igjen pengene, Tesla sier at de  2500 er et "Ikke-refunderbart ordregebyr", selv om Tesla har gjort  en så stor endring etter at jeg bestilte bilen, at de i praksis gjør bilen nesten ubrukelig for meg. Etter endingen måtte  jeg med hjerte i halsen  daglig  manøvrere  inn og ut av en veldig trang garasje.
For Tesla er denne endingen i følge Munro Live, noe de sparer ca 1200 kr pr bil, i tillegge kommer profitten de får ved å rette opp alle parkeringskadene som kommer til å komme i perioden uten noen form for parkeringshelp, som ingen vet hvor lenge vill vare. Basert på tidligere erfaringer hvor Tesla bytter ut godt etablerte og velfungerende løsninger som regnsensorer og radar med sin "Tesla Vision" løsning har jeg ikke tro på dette vil bli i nærheten av like god og robust som ultralydssensorer er i dag. Spesielt  i Norge vil det bli problemer med snø, regn og salt som dekker til kamerane og gjør det vanskelig å se omgivelsene.
Siden Tesla ikke har et kamera i fronten, men kun et oppunder frontruten vil det være en blindsone på 1,5 m foran bilen, så hvis noen plaserer et objekt i denne sonen etter at du har parkert vil det neppe få det med seg. Så når du setter deg i bilen igjen for å kjøre vil den sannsynligvis vise at alt er klart rundt bilen, og at det er bare å kjøre, noe som kan bli en kostbar fornøyelse.
Tesla synes tydeligvis selv at det var en så stor endring som var gjort etter bestilling av bilen, at de til å begynne med krevde at kunden måtte bekrefte at godtok en levering uten ultralydssensorer, på samme måte som kundene må godta å få bilen levert uten radar  etter at den ble fjernet etter bestillingen var gjort. Dette sluttet de dessverre med etter kort periode i Tyskland.
Jeg kommer til å ta saken til forbrukerrådet av prinsipp. Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

El_Dorado

Gjelder dette alle TMY som blir levert nå, og fremover?!

Jeg kommer til å kansellere min reservasjon jeg og; uansett skulle ha gjort det siden jeg kommer ikke til å få bilen i år, og denne bilen er ikke verdt 660k i 2023.
TMY P 2023
SEAT Mii [Frii]

Otkristo

Her burde Tesla gjort en mye bedre jobb rundt informasjon om denne endringen, evt betalt tilbake depositumet til kunder som deg som ønsker USS og ikke ny løsning.
Når det er sagt, basert på det alle bilprodusenter oppgir, tipper jeg dette primært henger sammen  uforutsigbar tilgang på chips/deler fra underleverandører, på kort sikt og sekundært at de har troen på at Tesla Vision kan erstatte USS ( Kostnadsbesparelser).
Jeg tipper mange av de norske (og tyske)  kundene, hvis de fikk valget, ville valgt å få bilen før nyttår uten ferdig software for å spare 40-50K i avgifter. Alternativet hadde jo vært at bilen måtte bli stående ved fabrikk i påvente av usikker leveranse av sensorer eller ferdig utviklet software.


Otkristo

Sitat fra: Blitz på onsdag 30. november 2022, klokken 10:34

Basert på tidligere erfaringer hvor Tesla bytter ut godt etablerte og velfungerende løsninger som regnsensorer og radar med sin "Tesla Vision" løsning har jeg ikke tro på dette vil bli i nærheten av like god og robust som ultralydssensorer er i dag. Spesielt  i Norge vil det bli problemer med snø, regn og salt som dekker til kamerane og gjør det vanskelig å se omgivelsene.
Fordelen med å ikke har radar merkes spesielt godt på denne årstiden med snø/is/slaps som blokkerer radar.
Regnsensor har fortsatt en del å gå på, men fungerer greit i normalt regnvær.
Hvis du tar en titt i brukerhåndbokenr til bilprodusentene vil du fort se at det er også mange begrensinger med ultralydssensorer, bl.a problemer med salt, snø/is på sensrorene.

Sitat fra: Blitz på onsdag 30. november 2022, klokken 10:34
Siden Tesla ikke har et kamera i fronten, men kun et oppunder frontruten vil det være en blindsone på 1,5 m foran bilen, så hvis noen plaserer et objekt i denne sonen etter at du har parkert vil det neppe få det med seg. Så når du setter deg i bilen igjen for å kjøre vil den sannsynligvis vise at alt er klart rundt bilen, og at det er bare å kjøre, noe som kan bli en kostbar fornøyelse.
Med all respekt hvis du har for vane å sette deg inn i en hvilken som helst bil uten å ha kontroll på omgivelsene, er det flaks at du ikke havnet  i en "kostbar fornøyelse". Ja, hvis noen plasserer et lavt objektforan bilen mens bilen er parkert, så bil naturligvis ikke kamera se objektet.
USS har også noen tilsvarende begrensninger med lave objekter og andre blindsoner
Vi snakker om en parkeringshjelp i forbindelse med parkering. I eksempelet ditt med dødsone er ikke dette en dødsone når du kjører fremover for å parkere. Da vil bilen måle avstand til objektet basert på Vision er tanken.

Som jeg skrev i det andre innleget skjønner jeg frustrasjonen, men som sagt hvis du leser brukerhåndboken rundt parkeringshjelp og  ultralydssensorer og alle begrensingene hadde du blitt mørkredd :P
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-005E1645-B0F5-49A0-9C59-44828B60D184.html#D1E8148



RuneW

Sitat fra: Blitz på onsdag 30. november 2022, klokken 10:34
Etter endingen måtte  jeg med hjerte i halsen  daglig  manøvrere  inn og ut av en veldig trang garasje.

Jeg henger ikke helt med her... Har fått utlevert og kjører bilen (med hjertet i halsen)?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: Blitz på onsdag 30. november 2022, klokken 10:34
....hvor Tesla bytter ut godt etablerte og velfungerende løsninger som regnsensorer og radar med sin "Tesla Vision" løsning ....
Du vet at RADAR og UL-sensorer ikke fungerer når bilen dekkes av våt snø? Nå som bilen har kuttet RADARen så funker endelig AP også når det er "sørlandsvinter". Skikkelig stor forbedring i årets første snøfall i alle fall. UL-sensorer er fint, men de funket ikke i det omtalte snøværet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jonny85

Har akkurat tatt ut en MYP uten ryggesensor.
Har også en Y Long range som er estimert 14-30 desember.
Tror jeg kommer til å kansellere denne eventuelt ta den ut for å selge den etter noen uker. Men markedet er kanskje litt usikkert og sikkert ikke vært å gamble på fortjeneste ?

Noen som har klart å få tilbake depositum her ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA