Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kansellering av kontrakt pga. manglende ultralydssensorer

Startet av geear, fredag 18. november 2022, klokken 21:28

« forrige - neste »

Dieselgubben

Utrolig at Tesla har gjort dette. Jeg har også en bestilling som jeg ikke valgte å ta ut delvis pga manglende sensorer.

Hadde dette vært et annet merke, hadde man fått kompensert dette eller i det minst fått mulighet til å trekke ordren. Unfair kundebehandling fra Tesla dette. Men man burde vel egentlig ikke være overrasket når man kjenner selskapets historie hvor man bla. flår godtroende kunder med løfte om at FSD snart kommer.

Her har Tesla mye å lære av VAG (Volkswagen). De har lært sin lekse, og tilbydde kunder kompensasjon når det ble klart at de hadde overvurdert varmepumpens påvirkning på rekkevidde.

Tesla bør ikke spare seg til fant. Det er det samme problemet med mangel på regnsensor. Tesla sin kameraløsning fungerer dårlig i mørket.


moby666

Snakket med en på Tesla i går og i følge han kommer Tesla Vision til å bli meget bra og langt bedre enn USS. Han sa også at det er kun biler med Tesla Vision og de nye kameraene som vil få Matrix lys i samme update som resten av Tesla Vision pakka. Tror dette blir bra.

Jonny85

Sitat fra: moby666 på søndag 04. desember 2022, klokken 23:01
Snakket med en på Tesla i går og i følge han kommer Tesla Vision til å bli meget bra og langt bedre enn USS. Han sa også at det er kun biler med Tesla Vision og de nye kameraene som vil få Matrix lys i samme update som resten av Tesla Vision pakka. Tror dette blir bra.

Høres bra ut, men trodde ikke en gang de som jobbet i Tesla hadde noe informasjon om dette. Alt er jo hemmelig stemplet. Hva hadde du gjort er det verdi å ta ut tesla Long range for å videre selge den ? Ser på finn prisene at de ligger endel over ny pris. Hadde håpet å tjene 20-30 k ved å selge den etter en uke eller to etter jeg tar den ut. Men veit ikke om det er for risikabelt. Kjedelig å plutselig tape 20-30k i stede

snakkesalig

Sitat fra: Jonny85 på søndag 04. desember 2022, klokken 23:14
Sitat fra: moby666 på søndag 04. desember 2022, klokken 23:01
Snakket med en på Tesla i går og i følge han kommer Tesla Vision til å bli meget bra og langt bedre enn USS. Han sa også at det er kun biler med Tesla Vision og de nye kameraene som vil få Matrix lys i samme update som resten av Tesla Vision pakka. Tror dette blir bra.

Høres bra ut, men trodde ikke en gang de som jobbet i Tesla hadde noe informasjon om dette.

Det har de heller ikke. Det er nok bare snakk om nok en lokalt ansatt som har sett for mye på Youtube.

moby666

Ville ikke tatt ut bil for å tjene nå, da må du eventuelt sitte litt lenger på den. Grunnen til at jeg var på Tesla var at jeg var med en kompis som ønsket å kjøpe ny TMY. Han kunne velge mellom LR/P og hvit/sort da fikk han bil før nyttår. Det kommer mange biler fra GigaBerlin nå.

Sitat fra: Jonny85 på søndag 04. desember 2022, klokken 23:14
Sitat fra: moby666 på søndag 04. desember 2022, klokken 23:01
Snakket med en på Tesla i går og i følge han kommer Tesla Vision til å bli meget bra og langt bedre enn USS. Han sa også at det er kun biler med Tesla Vision og de nye kameraene som vil få Matrix lys i samme update som resten av Tesla Vision pakka. Tror dette blir bra.

Høres bra ut, men trodde ikke en gang de som jobbet i Tesla hadde noe informasjon om dette. Alt er jo hemmelig stemplet. Hva hadde du gjort er det verdi å ta ut tesla Long range for å videre selge den ? Ser på finn prisene at de ligger endel over ny pris. Hadde håpet å tjene 20-30 k ved å selge den etter en uke eller to etter jeg tar den ut. Men veit ikke om det er for risikabelt. Kjedelig å plutselig tape 20-30k i stede

THE

Sitat fra: moby666 på søndag 04. desember 2022, klokken 23:01
Snakket med en på Tesla i går og i følge han kommer Tesla Vision til å bli meget bra og langt bedre enn USS. Han sa også at det er kun biler med Tesla Vision og de nye kameraene som vil få Matrix lys i samme update som resten av Tesla Vision pakka. Tror dette blir bra.
Det er vel ingen som har eid Tesla tidligere som tror på vås en tilfeldig ansatt kommer med for å forsvare at Tesla har fjernet funksjoner fra bilene sine. Personlig vil jeg nok ikke tro på at de klarer å få til like god, eller bedre funksjonalitet, enn med dedikerte ultralydssensorer før jeg får testet og verifisert det selv. Fremdeles, etter 4,5 år, så er regnsensorene basert på kamera som Tesla har mye dårligere på funksjonalitet enn de dedikerte sensorene de erstattet. AP/FSD/TACC har de også brukt uendelig mange år på å utvikle, og funksjonalitet er ennå ikke på et nivå som de solgte tilbake i 2016/17, og har mange bugs (fantombremsing f.eks.).

Nå skal det sies at ultralydsensorer også har svakheter, og spesielt under samme forhold som kamerasystemer sliter. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger ryggesensorene enten piper kontinuerlig eller gir feilmelding om at parkeringssensor midlertidig utilgjengelig pga. at hele fronten og bakenden er pakket med snø/is. Uansett mener jeg at Tesla sannsynligvis er nødt til å montere (minst) ett ekstra kamera i snuta på bilene før de klarer å få tilsvarende funksjonalitet som det de har med ultralydsensorer, men jeg kan jo bli positivt overrasket.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RuneW

Jeg hentet ut min Y i går og forklarte nøye fruen at hun måtte være spesielt forsiktig ved innkjøring i garasje i starten til vi ble komfortable med manglende US-sensorer. Vi gjorde tester ved innkjøring og det virket egentlig veldig bra.

Så tittet jeg litt nærmere etter og der ER jo US-sensorer på bilen... Er det slik at Kina-bilene fortsatt kommer med dette likevel da? Mulig jeg har misforstått - igjen  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Haggish

Sitat fra: Chimp på fredag 18. november 2022, klokken 21:36
"Nyttelast og teknologi benyttet ved parkeringsassistanse kvalifiserer ikke for refusjon av depositum, ettersom vi ikke kommuniserer disse detaljene ved bestilling."

Jeg prøvde..må evt ta ut og returnere ja, da får man vel tilbake dep

Ikke? Hvorfor ber de da om og godkjenne at bilen leveres uten de da? Det er vel en for for innrømmelse, selv om den godkjenningen antakelig ikke er verdt noe i juridisk forstand.😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Lucifer-

Den godkjenningen man gir er vel rett og slett en godkjenning om at man er inneforstått med at man MIDLERTIDIG må klare seg uten USS inntil teknologien er på plass. Ikke at man tar imot en bil som aldri vil få det.

Mulig jeg husker/tolket ordlyden feil, men det er isåfall en vesentlig forskjell.

snakkesalig

Sitat fra: RuneW på onsdag 07. desember 2022, klokken 10:32
Jeg hentet ut min Y i går og forklarte nøye fruen at hun måtte være spesielt forsiktig ved innkjøring i garasje i starten til vi ble komfortable med manglende US-sensorer. Vi gjorde tester ved innkjøring og det virket egentlig veldig bra.

Så tittet jeg litt nærmere etter og der ER jo US-sensorer på bilen... Er det slik at Kina-bilene fortsatt kommer med dette likevel da? Mulig jeg har misforstått - igjen  :laugh:

Om du har USS så har du jo "vanlig" parksensor-visning på skjermen, kanskje derfor det virket bra :)

Det leveres biler både med og uten nå.

hELgenen

Sitat fra: Lucifer- på onsdag 07. desember 2022, klokken 10:50
Den godkjenningen man gir er vel rett og slett en godkjenning om at man er inneforstått med at man MIDLERTIDIG må klare seg uten USS inntil teknologien er på plass. Ikke at man tar imot en bil som aldri vil få det.

Mulig jeg husker/tolket ordlyden feil, men det er isåfall en vesentlig forskjell.

Men sier Tesla noe om NÅR de skal forsyne denne varianten uten disse sensorene med ny software?

Slik jeg forstår har vel ikke Tesla satt noen dato - mao. dette er vel fortsatt veldig mye i det blå?

moby666

Slik jeg forstod det, så har alle biler uten USS den nye radaren installert, men det tar et par mnd før software kommer.

Lucifer-

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. desember 2022, klokken 11:42
Men sier Tesla noe om NÅR de skal forsyne denne varianten uten disse sensorene med ny software?

Slik jeg forstår har vel ikke Tesla satt noen dato - mao. dette er vel fortsatt veldig mye i det blå?

Nei.. Du sier noe. Spørsmålet er vel hvor lenge vi som kunder må være uten for at vi skal kunne klage.

Lucifer-

Sitat fra: moby666 på onsdag 07. desember 2022, klokken 11:45
Slik jeg forstod det, så har alle biler uten USS den nye radaren installert, men det tar et par mnd før software kommer.
Hvor har du dette fra?

ViktorS

Sitat fra: Lucifer- på onsdag 07. desember 2022, klokken 11:53
Sitat fra: moby666 på onsdag 07. desember 2022, klokken 11:45
Slik jeg forstod det, så har alle biler uten USS den nye radaren installert, men det tar et par mnd før software kommer.
Hvor har du dette fra?

Hadde vært spennende om dette stemmer. Tenker at hvis det faktisk gjør det, er det nok noen som hiver seg rundt, og leter etter radar på de bilene som er levert uten USS, og vi vil få klarhet i det veldig fort. Har dog ikke lest/hørt om det noen plasser, ennå. Håper du har rett! =)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA