Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Idiotisk viskerautomatikk

Startet av Charlie, fredag 18. november 2022, klokken 07:31

« forrige - neste »

Charlie

Etter å ha installert 2022.36 på min 2022 MY fikk jeg en idiotisk automatfunksjon på viskerne under kjøring på autopilot. Det er tørt vær, men viskerne går og går. Når jeg forsøker å slå av viskerfunksjonen, så får jeg skriftlig beskjed om at det ikke går under kjøring med autopilot. Så jeg må slå av autopilot, først da kan viskerne slås av.
Jeg tenkte at dette har en hickup i software. Så jeg ventet på ny software, 2022.40, men det endret ikke funksjonen i det hele tatt. Jeg har nå forstått at dette var en tenkt funksjon fra Teslas side, ettersom jeg får en tekst som forklarer meg "Viskere kan ikke slås av under kjøreing med autopilot". Hadde regnsensoren fungert 100%, så ville det jo ha vært en grei funksjon. Men slik vet vi at det ikke er med Tesla, INGEN sensorer på bilen virker pålitelig, med unntak av ryggesensorene som forbilledlig viser avstand i cm - MEN disse forsvinner altså på bilene nå. Jeg blir mer forbanna enn skuffet. Hard resett to ganger har ikke endret noe.....

snakkesalig

Jeg kjører nå (etter at de var nesten ubrukelige for ett år siden) med viskerne konstant i auto, og det fungerer utmerket for meg. Må gi de et manuelt trykk innimellom når de er for trege til å viske, men det er ikke veldig ofte.
Opplagt at folk har forskjellige erfaringer med autoviskere, usikker på hva det skyldes..

TheNicelander

Min erfaring er den samme som til Snakkesaglig. Fungerer dette for det meste, bare en liten dytt i ny og ne.

Helst når det iser på ruten om morgenen at jeg må overstyre og slå den av, til det er helt klarnet til.

Thalgar

Har du sjekka om det er noko drit på ruta framfor frontkameraet? Høyrest ut som om viskarane prøver å fjerna noko som dei ikkje får til å fjerna. For mi erfaring er som dei to andre her, at viskarane heller viskar litt for lite enn for mykje.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Handyman

Merkelig @Charlie. På vår Y fungerer nå Autoviskere ikke dårligere enn på andre biler jeg har kjørt med regnsensor, bortsett fra at jeg synes de fortsatt er litt for trege med å starte når man kjører ut av tunnel. Da gir jeg et par trykk på hendelen. Kjører alltid i Auto.
Jeg tipper det er noe som gjør at bilen tror kameraet er tildekket. Dugg på innsiden? Kjør eks. alltid med AC på når lufta i bilen er fuktig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Jeg har heller ikke dette problemet med regnsensor på min MY22. Nokså lik erfaring som Handyman.



RBK

Hverken på Model 3 eller Model Y har jeg dette problemet. Synes de bare blir bedre og bedre
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

geear

Sitat fra: Charlie på fredag 18. november 2022, klokken 07:31
Etter å ha installert 2022.36 på min 2022 MY fikk jeg en idiotisk automatfunksjon på viskerne under kjøring på autopilot. Det er tørt vær, men viskerne går og går. Når jeg forsøker å slå av viskerfunksjonen, så får jeg skriftlig beskjed om at det ikke går under kjøring med autopilot. Så jeg må slå av autopilot, først da kan viskerne slås av.
Jeg tenkte at dette har en hickup i software. Så jeg ventet på ny software, 2022.40, men det endret ikke funksjonen i det hele tatt. Jeg har nå forstått at dette var en tenkt funksjon fra Teslas side, ettersom jeg får en tekst som forklarer meg "Viskere kan ikke slås av under kjøreing med autopilot". Hadde regnsensoren fungert 100%, så ville det jo ha vært en grei funksjon. Men slik vet vi at det ikke er med Tesla, INGEN sensorer på bilen virker pålitelig, med unntak av ryggesensorene som forbilledlig viser avstand i cm - MEN disse forsvinner altså på bilene nå. Jeg blir mer forbanna enn skuffet. Hard resett to ganger har ikke endret noe.....
Ta en skikkelig rengjøring foran kameraassemblyet for hånd, sjekk over om du har en steinsprut eller defekt i glasset rett foran der, og finner du ikke noe, meld inn feil til Tesla.

Charlie

Ok, tydelig at det er noe med min bil da. Og det er greit det, da er det noe som kan rettes på. Synes det virker rent og pent ved kameraene, men skal ta en helvask, så får vi se. Takk for tilbakemeldinger.

Handyman

Sitat fra: Charlie på fredag 18. november 2022, klokken 11:37
Ok, tydelig at det er noe med min bil da. Og det er greit det, da er det noe som kan rettes på. Synes det virker rent og pent ved kameraene, men skal ta en helvask, så får vi se. Takk for tilbakemeldinger.
Det hjelper lite å vaske resten av bilen ;-) Det er rett foran kamera som er viktig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Og ikke bare vask, men inspiser området av frontruta rett foran de tre kameraene (altså over speilet) for defekter. En steinsprut der kan bli oppfattes som regndråpe.

CorsoDante

#11
Sitat fra: RBK på fredag 18. november 2022, klokken 10:32
Hverken på Model 3 eller Model Y har jeg dette problemet. Synes de bare blir bedre og bedre

+1

Synes den kamerabaserte løsningen var direkte frustrerende for et par år tilbake, måtte stadig inn og justere.

Nå er den, etter min smak, bedre enn konvensjonell teknologi (i hvert fall den Polestar bruker på sin 2'er).

Imponerende utvikling. Men sikkert mer sårbar ift. urenheter (sprekkdannelser).

Helvask er neppe løsningen nei  :laugh:
TM3P "FSD"

geear

Syns dere er i overkant positive, syns fortsatt ikke det er like bra som konvensjonell sensor, men så dårlig som trådstarter beskriver det, er det virkelig ikke.

Charlie

At man er "tvunget" til å ha autovisker påkoblet under autopilot kan kanskje være en god ide, men synes fremdeles det er idiotisk at man ikke kan slå den av under kjøring.

sjokomelk

Sitat fra: Charlie på fredag 18. november 2022, klokken 13:52
At man er "tvunget" til å ha autovisker påkoblet under autopilot kan kanskje være en god ide, men synes fremdeles det er idiotisk at man ikke kan slå den av under kjøring.
"At man er "tvunget" til å ha øynene åpne under kjøring kan kanskje være en god ide, men synes fremdeles det er idiotisk at man ikke kan lukke de under kjøring."
Systemet trenger å se foran bilen for å fungere. Prøv å kjøre med øynene dine igjen og se hvor lett det er. ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA