Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Idiotisk viskerautomatikk

Startet av Charlie, fredag 18. november 2022, klokken 07:31

« forrige - neste »

Lucaria

#90
Jeg er enig i at det ikke er bra, og her skal jeg kommentere utenom fartsholder eller AP. Men når jeg fikk bilen i Sept. 22 så mener jeg den håndterte dette fint, så kom en oppdatering som gjorde den litt halvt ubrukelig. Det føles som det er mulig å få til, men at de ikke greier finne riktig mellom for mye og for lite. Litt som med autoblending - først klaget folk over at den blendet på for tidlig og at der var flaut å blende bilister som kom mot seg, og nå ser jeg folk som klager over at den blender på for seint.  :laugh:

Uansett, på min volvo hade jeg automatisk regnsensor og mulighet å justere denne i hastighet, men jeg husker at det var ett evinnerligt justerende fram og tillbake og man ble aldrig helt fornøyd. Ikke det att den igentlig var dårlig, heller det at man kjører mot regn, med regn, i tunnel, helt plutselig regner det mer eller mindre osv hvilket gjør at man føler behov av å justere.

På Model Y der det nå ikke virker særlig bra så har jeg den av og bare trykker den på når det trengs, og setter den på 1 hvis det er kontinuerlig regn eller snø, og føler igentlig ikke at jeg er borti knappen mer en jeg var på volvoen pga ovenstående forklaring.

Kanske en løsning for å bli av med alle klager er å helt enkelt lage en hastighet innenfor auto slik som det var på volvo. Jeg tror ikke folk kommer finne en stilling som virker uansett men da kan man iaf justere selv.

Stjerneglis

Jeg hadde en gammel Golf med en intervallvisker uten regnsensor som var helt genial. For å justere skrur man av viskerne og venter til man trenger klar sikt og skrur på igjen. Bilen husker tida på pausen og bruker denne videre som viskeintervall...

Så enkelt kan det gjøres...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

førategangtesla

Det burde være en enkel sak å legge inn en softwareoppdatering som gjør at man kan velge følsomhet i auto. Jeg hadde dette i min forrige bil fra 2011 og dette fungerte upåklagelig, her hadde jeg regnsensor men likevel.

turfsurf

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 07. januar 2023, klokken 11:02
Det burde være en enkel sak å legge inn en softwareoppdatering som gjør at man kan velge følsomhet i auto.
Tesla hadde dette tidligere. Men de vil vel at alt skal være automatisk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Stjerneglis på lørdag 07. januar 2023, klokken 10:28
Jeg hadde en gammel Golf med en intervallvisker uten regnsensor som var helt genial. For å justere skrur man av viskerne og venter til man trenger klar sikt og skrur på igjen. Bilen husker tida på pausen og bruker denne videre som viskeintervall...

Så enkelt kan det gjøres...
Sånn har BMWer også vært siden 80-tallet. Men en relativt ukjent feature, vil jeg påstå. :)

Det mangler ikke på alternativer/muligheter for Tesla å forbedre det de har i dag, det er viljen det står på. Akkurat som med å gi oss manuell cruise.

zarko

Siden kanskje det er den lengste tråden om problematikken...
Hvis noen gidder så kjør en like eller retweet av
SitatCan you pretty please allow drivers to turn off auto-wipers when on autopilot @elonmusk @tesla. y23, Norwegian weather and light conditions. It's particularly bad to have them going dry in minus degrees °C.

https://twitter.com/realzarko/status/1726880531886092423

førategangtesla

Sitat fra: zarko på tirsdag 21. november 2023, klokken 09:41Siden kanskje det er den lengste tråden om problematikken...
Hvis noen gidder så kjør en like eller retweet av
SitatCan you pretty please allow drivers to turn off auto-wipers when on autopilot @elonmusk @tesla. y23, Norwegian weather and light conditions. It's particularly bad to have them going dry in minus degrees °C.

https://twitter.com/realzarko/status/1726880531886092423

Dette kommer aldri til å skje, heldigvis. Jeg kan si såpass at jeg har ikke lyst til å møte en bil som kjører på autopilot i regnvær uten at vindusviskerene er i bruk  :laugh: heller tørrkjøring av viskere enn å få en tesla i fronten i 80kmt.

Nå har jeg aldri problemer med at viskerene går på tørr rute selv, men jeg har registrert at det er mange som klager på det. Det er litt rart at det er såpass forskjell på samme type bil med samme hardware og software, mulig at det er er en av grunnene til at tesla ikke får dette skikkelig til. Jeg ville snudd problemstillingen til essensen i dette og det er at funksjonen til autoviskerene ikke er god nok.

Selv om viskerene ikke kjører på tørr rute på min bil, så fungerer de ikke akkurat bra nå. For to oppdateringen siden så fungerte de supert, men de siste to oppdateringene har gjort at igjen så går viskerene for raskt og for ofte når det regner, ofte så kjører jeg de ned på intervall i manuell på nivå 1 og hvis det regner enda mindre så bruker jeg mange ganger bare knappen på hendelen hvis det er snakk om et trykk hvert 20 sekunder hvor viskerene i auto gjerne vil kjøre full rulle  :laugh:

Dog så fungerer de jo i auto av og til og det er jo alltid digg de gangene det funker som det skal :laugh:

zarko

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 21. november 2023, klokken 19:44Dette kommer aldri til å skje, heldigvis. Jeg kan si såpass at jeg har ikke lyst til å møte en bil som kjører på autopilot i regnvær uten at vindusviskerene er i bruk  :laugh: heller tørrkjøring av viskere enn å få en tesla i fronten i 80kmt.

Nå har jeg aldri problemer med at viskerene går på tørr rute selv, men jeg har registrert at det er mange som klager på det. Det er litt rart at det er såpass forskjell på samme type bil med samme hardware og software, mulig at det er er en av grunnene til at tesla ikke får dette skikkelig til. Jeg ville snudd problemstillingen til essensen i dette og det er at funksjonen til autoviskerene ikke er god nok.

Selv om viskerene ikke kjører på tørr rute på min bil, så fungerer de ikke akkurat bra nå. For to oppdateringen siden så fungerte de supert, men de siste to oppdateringene har gjort at igjen så går viskerene for raskt og for ofte når det regner, ofte så kjører jeg de ned på intervall i manuell på nivå 1 og hvis det regner enda mindre så bruker jeg mange ganger bare knappen på hendelen hvis det er snakk om et trykk hvert 20 sekunder hvor viskerene i auto gjerne vil kjøre full rulle  :laugh:

Dog så fungerer de jo i auto av og til og det er jo alltid digg de gangene det funker som det skal :laugh:

For å være mer nøyaktig for min del  hoved problemet er tørrkjøring av viskere - man får ikke gjort noe med det enn å slå av autopilot. Jeg finner ikke noe moro i å kjøre halvparten av en time reise med tørrkjøring til jobb idag. Og det blir bare verre dypere i vinteren, selv om det blir mye mindre autopilotering uansett.

førategangtesla

Sitat fra: zarko på tirsdag 21. november 2023, klokken 22:31
Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 21. november 2023, klokken 19:44Dette kommer aldri til å skje, heldigvis. Jeg kan si såpass at jeg har ikke lyst til å møte en bil som kjører på autopilot i regnvær uten at vindusviskerene er i bruk  :laugh: heller tørrkjøring av viskere enn å få en tesla i fronten i 80kmt.

Nå har jeg aldri problemer med at viskerene går på tørr rute selv, men jeg har registrert at det er mange som klager på det. Det er litt rart at det er såpass forskjell på samme type bil med samme hardware og software, mulig at det er er en av grunnene til at tesla ikke får dette skikkelig til. Jeg ville snudd problemstillingen til essensen i dette og det er at funksjonen til autoviskerene ikke er god nok.

Selv om viskerene ikke kjører på tørr rute på min bil, så fungerer de ikke akkurat bra nå. For to oppdateringen siden så fungerte de supert, men de siste to oppdateringene har gjort at igjen så går viskerene for raskt og for ofte når det regner, ofte så kjører jeg de ned på intervall i manuell på nivå 1 og hvis det regner enda mindre så bruker jeg mange ganger bare knappen på hendelen hvis det er snakk om et trykk hvert 20 sekunder hvor viskerene i auto gjerne vil kjøre full rulle  :laugh:

Dog så fungerer de jo i auto av og til og det er jo alltid digg de gangene det funker som det skal :laugh:

For å være mer nøyaktig for min del  hoved problemet er tørrkjøring av viskere - man får ikke gjort noe med det enn å slå av autopilot. Jeg finner ikke noe moro i å kjøre halvparten av en time reise med tørrkjøring til jobb idag. Og det blir bare verre dypere i vinteren, selv om det blir mye mindre autopilotering uansett.


Det er definitivt ikke slik det bør være. Hvis vi hadde hatt regnsensor så hadde vi sannsynligvis hatt en god autovisker under normal kjøring, men jeg tror uansett at det ville blitt brukt kamerabasert ved kjøring på TACC/Autopilot da bilen er avhengig av å se.

Handyman

Sitat fra: zarko på tirsdag 21. november 2023, klokken 22:31
Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 21. november 2023, klokken 19:44Dette kommer aldri til å skje, heldigvis. Jeg kan si såpass at jeg har ikke lyst til å møte en bil som kjører på autopilot i regnvær uten at vindusviskerene er i bruk  :laugh: heller tørrkjøring av viskere enn å få en tesla i fronten i 80kmt.

Nå har jeg aldri problemer med at viskerene går på tørr rute selv, men jeg har registrert at det er mange som klager på det. Det er litt rart at det er såpass forskjell på samme type bil med samme hardware og software, mulig at det er er en av grunnene til at tesla ikke får dette skikkelig til. Jeg ville snudd problemstillingen til essensen i dette og det er at funksjonen til autoviskerene ikke er god nok.

Selv om viskerene ikke kjører på tørr rute på min bil, så fungerer de ikke akkurat bra nå. For to oppdateringen siden så fungerte de supert, men de siste to oppdateringene har gjort at igjen så går viskerene for raskt og for ofte når det regner, ofte så kjører jeg de ned på intervall i manuell på nivå 1 og hvis det regner enda mindre så bruker jeg mange ganger bare knappen på hendelen hvis det er snakk om et trykk hvert 20 sekunder hvor viskerene i auto gjerne vil kjøre full rulle  :laugh:

Dog så fungerer de jo i auto av og til og det er jo alltid digg de gangene det funker som det skal :laugh:

For å være mer nøyaktig for min del  hoved problemet er tørrkjøring av viskere - man får ikke gjort noe med det enn å slå av autopilot. Jeg finner ikke noe moro i å kjøre halvparten av en time reise med tørrkjøring til jobb idag. Og det blir bare verre dypere i vinteren, selv om det blir mye mindre autopilotering uansett.

Har du forsøkt disse tiltakene for å prøve å bli kvitt problemet?
1. Sjekket at det ikke er dugg inni kamerahuset?
2. Hydrofobisk middel på ruta foran kamera?
3. Kalibrert kameraer?
4. Rengjort inni kamerahuset?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Sitat fra: Handyman på onsdag 22. november 2023, klokken 15:57Har du forsøkt disse tiltakene for å prøve å bli kvitt problemet?
1. Sjekket at det ikke er dugg inni kamerahuset?
2. Hydrofobisk middel på ruta foran kamera?
3. Kalibrert kameraer?
4. Rengjort inni kamerahuset?

Hva med å sjekke at frontruta er ordentlig ren ved kameraet?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Handyman

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 22. november 2023, klokken 20:33
Sitat fra: Handyman på onsdag 22. november 2023, klokken 15:57Har du forsøkt disse tiltakene for å prøve å bli kvitt problemet?
1. Sjekket at det ikke er dugg inni kamerahuset?
2. Hydrofobisk middel på ruta foran kamera?
3. Kalibrert kameraer?
4. Rengjort inni kamerahuset?

Hva med å sjekke at frontruta er ordentlig ren ved kameraet?
Hydrofobisk middel forutsetter helt ren rute. Men ja, man bør kanskje liste opp selvfølgeligheter også.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: geear på søndag 25. desember 2022, klokken 20:25What, kan man justere følsomheten på autovisker nå?

Neida, bare denne off-1-2-3-4-Auto linja han tenker på.
AP godkjenner nivå 1 faktisk...men gir opp med en gang det ikke er tilstrekkelig rent forran kamera.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

zarko

Sitat fra: Handyman på onsdag 22. november 2023, klokken 15:57Har du forsøkt disse tiltakene for å prøve å bli kvitt problemet?
1. Sjekket at det ikke er dugg inni kamerahuset?
2. Hydrofobisk middel på ruta foran kamera?
3. Kalibrert kameraer?
4. Rengjort inni kamerahuset?

Denne morgenen var det dugg inni kamerahuset, og bare der. Autopiloten var tilgjengelig og klarte seg fint som vanlig, men med tørrkjøring av viskere.

filtvet

Hadde samme problem i dag. Sol og full aktivetet på viskere. Ingen møkk foran kamera.

Synd at bilen blir mer og mer ubrukelig etter hver "oppdatering".

Og en annen detalj er at bilen blåser glatt i 50-70 soner ved veiarbeid på motorveieGn. Hva skal en selvkjørende bil gjøre. Vrenge imellom sperringene i 110?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA