Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Idiotisk viskerautomatikk

Startet av Charlie, fredag 18. november 2022, klokken 07:31

« forrige - neste »

Tai

Det er jo ikke greit at autovisker til en flett ny bil ikke fungerer optimalt. På min gamle S fra 2014 var de helt topp, til og med mine foreldre din Leaf har fungerende autoviskere! Uff, nå ble jeg ikke spesielt optimist 😓
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Handyman

Sitat fra: Tai på tirsdag 29. november 2022, klokken 10:33
Det er jo ikke greit at autovisker til en flett ny bil ikke fungerer optimalt. På min gamle S fra 2014 var de helt topp, til og med mine foreldre din Leaf har fungerende autoviskere! Uff, nå ble jeg ikke spesielt optimist 😓
Du får satse på at du får en bil der autoviskere funker like godt som på biler med regnsensor. Vi er mange som har slike biler ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Ikke noe problem å få tak i en bil der dette funger perfekt - bare ikke tesla.

haavares

Jeg kan melde om at nå har jeg opplevd både dårlig og godt fungerende viskere. Byttet nylig ut TM3 med TMY og forskjellen i auto-funksjonen er natt og dag. Mulig det bare er fw/kalibrering, men på min gamle TM3 fungerte auto ganske bra. Svært sjeldent at jeg trengte å overstyre. På den nye bilen er de helt ubrukelige og etter ca 150 km kjøring i regn i helgen og med ruta til tider fullstendig tildekket av regn uten at viskerne reagerte. Senere gikk den på når været var klart.

Regner med det løser seg etterhvert, fordi jeg har erfart at den funksjonen kan fungere ganske så bra.

Lucifer-

Jeg byttet fra en 21 LR til en 22 P nå i forrige uke, og etter å ha vært veldig fornøyd med viskerautomatikken på LR er P'n ganske håpløs. Men jeg ser at det ligger igjen en slags "film" på frontruta. Regner med dette går seg til når jeg får slitt bort denne.

OrikkO

#35
Jeg kjørte Hamburg til München på søndag, med TMY 2022, og da var det mye yr, noe lett regn, en litt heftig byge og våte veier med sprut fra andre biler nesten hele veien. Min erfaring etter dette er at auto-visker ikke reagerer på små dråper, selv ikke når man venter lenge og lar det bli mye vann på ruta. Selv om du venter så lenge at det er vanskelig å se noe særlig så slår ikke viskeren inn. Når det er større dråper så fungerer det greit.
TMY i bestilling - levering sept.

JorEl

#36
Kjørt siste  året/årene med viskerautomatikk deaktivert. Funksjonen er ok.
Når det kommer til sikkerhet, så holder det ikke med 90% suksess.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Vinterens første snøfall her i Sandnes i dag, og viskerautomatikken helt bananas på store snøfiller, måtte gi opp auto og over på intervall 1 for å ikke tørrviske konstant. ;)

Tai

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. november 2022, klokken 17:05
Du får satse på at du får en bil der autoviskere funker like godt som på biler med regnsensor. Vi er mange som har slike biler ;-)

Fikk ikke det gitt, autoviskerene lever til tider sitt eget liv. Satte meg inn i bilen en morgen det hadde vært frost, hadde startet oppvarming 20 minutter tidligere. Viskerene startet umiddelbart og ga seg ikke før jeg stoppet dem manuelt. Det var ingenting på ruten.

Frustrerende når ikke det enkleste av utstyr fungerer som det skal.
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

loiphin

My old Model S was fine, but my 5 day old MYP (2023 model) is driving me mad with the windscreen wipers. I have the same problem, bone dry at night but I am forced to have them on when using AP. So naturally I have to switch off AP.

Very frustrating, and makes me feel like an idiot that I paid for Enhanced AP.

Waiting for this fix and working parking sensors :(

Tesla Model S 75D (2017) - SOLD
Tesla Model 3 LR (2020)
Tesla Model Y Perf (2023)

filtvet

Kjørte Rv3 i dag. Strålende sol og null snø i -18 grader.

Alikevel skal den kjøre viskere når jeg har på AP. Så nå har jeg en 2021 bil som i praksis ikke har autopilot.... Og "auto" lys fungerer like dårlig som alltid i mørket. Har nå siste sw.

Handyman

Sitat fra: filtvet på søndag 11. desember 2022, klokken 19:22
Kjørte Rv3 i dag. Strålende sol og null snø i -18 grader.

Alikevel skal den kjøre viskere når jeg har på AP. Så nå har jeg en 2021 bil som i praksis ikke har autopilot.... Og "auto" lys fungerer like dårlig som alltid i mørket. Har nå siste sw.
Høres jo helt vanvittig ut, du burde få sjekket bilen hos Tesla. Kondens inne kamerahuset?
Har du foresten prøvd med rain-X på ruta foran kamera?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Sitat fra: filtvet på søndag 11. desember 2022, klokken 19:22
Og "auto" lys fungerer like dårlig som alltid i mørket. Har nå siste sw.
Skrur ikke bilen på park- og nærlys automatisk når det blir mørkt ute? Isåfall er det jo litt krise. Meld inn sak til Tesla på det. Høres ut som kameraproblem. Løsningen i mellomtiden er jo bare å skru på lysene manuelt i mørket og regn selv om det er litt "gammeldags".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

THE

Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. desember 2022, klokken 08:08
Sitat fra: filtvet på søndag 11. desember 2022, klokken 19:22
Og "auto" lys fungerer like dårlig som alltid i mørket. Har nå siste sw.
Skrur ikke bilen på park- og nærlys automatisk når det blir mørkt ute? Isåfall er det jo litt krise. Meld inn sak til Tesla på det. Høres ut som kameraproblem. Løsningen i mellomtiden er jo bare å skru på lysene manuelt i mørket og regn selv om det er litt "gammeldags".
Regner med det her er snakk om fjernlysautomatikk. Det fungerer stort sett dårlig på alle biler, uansett merke. Har bl.a. kjørt Polestar med intelligent fjernlys med matrix-funksjon en del, og de fungerer jo etter innfallsmetoden. Dimmer ned, slår av lys uten grunn, maskerer vekk fullys for alt av skilt m.m., slår på fullys etter fire evigheter på mørk vei osv. De samme problemene har det vært på alle biler jeg har prøvd med fjernlysautomatikk uavhengig av merke og om det bare er dum av/på-styring eller matrix-funksjon, jeg ender alltid opp med å slå av autofjernlys. Uansett er det godt mulig at det er noen bilmerker som har fått det til å fungere, jeg har f.eks. ikke kjørt Audi, Mercedes eller BMW med slik funksjonalitet på fjernlys.

Tesla sin fjernlysautomatikk har tydeligvis ikke blitt bedre siden jeg kjøpte X for fem år siden. Har prøvd det noe få ganger innimellom da det fremdeles kom SW-oppdateringer til MCU1, men fjernlysautomatikk var alltid like elendig både før og etter installasjon av nyeste SW, tror ikke jeg har forsøkt auto-fullys med årets SW-versjon for MCU1, men har ikke noe tro på at det er bedre enn tidligere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Handyman

Med Tesla Vision så slås Auto-fjernlys på ved aktivering av AP.

Tips:
- man kan deaktivere automatikken (fast nærlys) etter aktivering av AP.
- bruk "lyshorn" ved passering av møtende biler i noen sekunder til Autofjernlysene slår seg på. Metoden gir da nødvendig fjernlys frem til Autofjernlysene får somlet seg til å reagere.

Bør endres:
- at fjernlysene slår seg av ved deaktivering av AP, spesielt irriterende før svinger på mørke veier.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA