Reservasjon / timing

Startet av 19quiz76, tirsdag 16. oktober 2012, klokken 00:17

« forrige - neste »

foxy

Sitat fra: 19quiz76 på onsdag 24. oktober 2012, klokken 10:11
Sitat fra: foxy på onsdag 24. oktober 2012, klokken 09:54
Retten å få lov å kjøre i kollektivfeltet har med avstand den største verdien. Sparer 1 timer hver dag på dette som gir ca 200 000 kr i året!

Håper jeg slipper å kjøpe timebaserte tjenester av deg noen gang :D

Kollektivfeltkjøring utgjør ingen målbar monetær verdi for meg personlig, ettersom jeg stort sett kjører utenom rushen i jobbsammenheng. Hjem fra Sørlandet på søndag kveld, derimot.. :)

Men er enig at det bør tas med i et generelt regnestykke dersom man vurderer fossil vs elbil

1 time fritid har stor verdi, i alle fall for meg også helt uavhengig hva brutto inntekten pr time ellers er.

spørsmålet er hva er beløpet som får deg til å gi fra deg en time i seilbåten i strålende sol på fjorden, 1 time sammen med barna i marka, en time mer sovn pr dag....

når jeg tenker meg om så er 1000kr alt for lite egentlig...
I-miev 2011
Asker

19quiz76

Enig tankegangen din, foxy - ville nok også satt den verdien høyt dersom jeg sparte en time hver dag!
For min del dreier det seg om max 15 min på to uker, så holder den utenom foreløpig
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Espen Hugaas Andersen

Kjøring i kollektivfeltet er garantert en av de første tingene som forsvinner. Penger er lette å ordne - plass i kollektivfeltet er mye verre. Med 5 ganger så mange elbiler i kolletivfeltet innen 2017 vil det begynne å bli ulevelig belastning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

laumb

Synser meg fram til at merverdiavgift kan komme ganske brått, selv om ikke engangsavgiften kommer med det første.
Kanskje 12% mva i første omgang, for å gjøre overgangene lettere, og gradvis innføre elbiler (Som da har riiiimelig god rekkevidde) som et fullverdig alternativ til fossilbil.

kjølholdt

Jeg heller nok mot at engangsavgift og moms er det som kommer først, ved evt fjerning av el bil fordeler. Man snakker jo tross alt om finansdepartementet.Dette betyr jo at model S  vil være død som salgsobjekt i Norge, bortsett fra for entusiastene.
Er det noen som kan si noe om vi når 50000 el biler i Norge. Vil dette skje før eller etter 2017, på bakgrunn av dagens salgstall.
Har skjønt at el bil godene forsvinner rundt 2017, med mindre ny regjering ønsker å videreføre disse godene.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 24. oktober 2012, klokken 11:49
Jeg heller nok mot at engangsavgift og moms er det som kommer først, ved evt fjerning av el bil fordeler. Man snakker jo tross alt om finansdepartementet.Dette betyr jo at model S  vil være død som salgsobjekt i Norge, bortsett fra for entusiastene.
Er det noen som kan si noe om vi når 50000 el biler i Norge. Vil dette skje før eller etter 2017, på bakgrunn av dagens salgstall.
Har skjønt at el bil godene forsvinner rundt 2017, med mindre ny regjering ønsker å videreføre disse godene.
Nå ligger salget på ca 600 elbiler per måned, og antall biler er på rundt 8600.

Hvis vi antar salget dobler seg til 1. Januar 2017, med jevn stigning, så vil det være 54 500 elbiler 1. Januar 2017. Jeg vil tro dette er et nøkternt anslag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 24. oktober 2012, klokken 12:01
Sitat fra: kjølholdt på onsdag 24. oktober 2012, klokken 11:49
Nå ligger salget på ca 600 elbiler per måned, og antall biler er på rundt 8600.

Hvis vi antar salget dobler seg til 1. Januar 2017, med jevn stigning, så vil det være 54 500 elbiler 1. Januar 2017. Jeg vil tro dette er et nøkternt anslag.
Med tanke på at det ikke er et nullsum-marked, men et marked som øker i størrelse jo flere valg man får, blir det naturlig nok kraftig økning i salget når Golf, Focus og Model S kommer neste år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: foxy på onsdag 24. oktober 2012, klokken 10:25
spørsmålet er hva er beløpet som får deg til å gi fra deg en time i seilbåten i strålende sol på fjorden, 1 time sammen med barna i marka, en time mer sovn pr dag....

når jeg tenker meg om så er 1000kr alt for lite egentlig...
I-miev 2011
Asker

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 24. oktober 2012, klokken 10:09
Jeg sparer rundt en time hver dag i forhold til kollektivtransport og ca 30min i forhold til fossilbil.

Med 230 arbeidsdager blir det 230 færre reisetimer i året, tilsvarende 6 ferieuker eller over 50.000,- brutto.
Jeg har kjørt elbil i åtte år nå...
Asker.
Nissan Leaf (blå med solcellepanel)  1.2.2012

Sitat fra: Elmo på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 22:05
Kollektivfelt  får vi beholde lengst.
Bor i Asker. Har Saxo 2000 (=Elmo) - 100.000 km og P106 2001 (=Elvira) - 90.000 km (RIP).
Kjører daglig T/R Oslo.

Det er ikke uten grunn at Asker har landets største elbiltetthet :)
Jeg hadde også elbil primært på grunn av tidsbesparelsen. Andre fordeler var bare et ekstra +
MVA er det første gode som forsvinner. (kompliserende særordning som finans dep. ikke ønsker)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

leafster

Jeg jobber i Asker og reiser dermed mot strømmen. Det kan helt klart anbefales, og for meg er det verdt en hel del.

Lurer på hva alle bedriftene skal i byen?

Runex

@19quiz76:
Det er mulig at jeg er litt dum, men jeg forstår ikke helt din sammenligning av dekkutgifter:

"*4: Skoda: 18" Conti sommer = 4.500,-. 17" Conti Piggfri = 10.000,-. Levetid 4 år, brukes ett år. Ergo 1/4 av 14.500,-
Model S: 19" Conti piggfrie = 14.500,-. 19" Conti sommer = 10.000,-. Levetid 4 år, ergo 3/4 av 24.500,-"

(En ting er prisene på dekk. Jeg har vanskeligheter med å tro at 18" sommerdekk koster kun kr. 4500,- mens 19" koster kr. 10000,-)

Men hva mener du med at du bruker dekk bare ett år for Skodaen og tre år for Model S? Skal du parkere Skodaen eller kjøre på felgen de to siste årene? ???
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

19quiz76

On-topic: Hva tipper dere verdifallet blir første tre år, da? Hvis vi holder innføring av mva og engangsavgift utenom (som absurd nok blir et slags "worst case scenario")?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

Runex

Når det gjelder verdifall vil jeg ikke komme med noen gjetning i prosent eller kroner, men det jeg tror vil spille inn er at verdi på Superben består delvis av en relativt høy engangsavgift som gjør verditapet høyt i forhold til elbil uten engangsavgift. Det er fordi engangsavgiften alene reduseres 14-15% pr. år de første årene i forhold til markedet ellers i Europa (der det bruktimporteres mye fra om dagen). Ettersom Tesla ikke får dette tapet eller avskrivningen i engangsavgift kan en etter min mening forvente et lavere verditap i prosent. Model S er jo som kjent en mye dyrere bil før norske avgifter og moms legges til Superben.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

laumb

17" Conti piggfri blir jo en helt egen diskusjon til 10'000kr.
Jeg kommer aldri til å benytte noe annet enn hakkapeliitta R vinterdekk (hadde det på bilen vi solgte for noen uker siden). Skal dra og hente 4 nye slike i 205x45x17 i morgen til den nette sum av 4000kr.
Fikk sjekket pris i 19" og de kan fås helt ned i 9000,-

Ikke bare er de testvinner, men jeg har personlig utmerket erfaring med de. Så å kjøpe Continental piggfri til 14500,- på S'n er rimelig uaktuelt.

Sjekket du pris før du lagde denne listen?

19quiz76

Sitat fra: Runex på onsdag 24. oktober 2012, klokken 21:41
@19quiz76:
"*4: Skoda: 18" Conti sommer = 4.500,-. 17" Conti Piggfri = 10.000,-. Levetid 4 år, brukes ett år. Ergo 1/4 av 14.500,-
Model S: 19" Conti piggfrie = 14.500,-. 19" Conti sommer = 10.000,-. Levetid 4 år, ergo 3/4 av 24.500,-"

(En ting er prisene på dekk. Jeg har vanskeligheter med å tro at 18" sommerdekk koster kun kr. 4500,- mens 19" koster kr. 10000,-)

Men hva mener du med at du bruker dekk bare ett år for Skodaen og tre år for Model S? Skal du parkere Skodaen eller kjøre på felgen de to siste årene? ???

Dekkprisene er hentet fra Dekkmann.no og dekkonline.com (eller var det .no?), kan sikkert finnes rimeligere dekk der ute, men gikk for samme produsent for sammenligningens skyld.

Mulig jeg var uklar på dette, men Skodaen vil være to år gammel i februar 2014.
Når det gjelder levetid og realkostnad, så har jeg jo nå to dekksett til Skodaen, som etter skjema skal byttes når bilen er 4 år. Siden scenario 1 tar for seg å beholde Skodaen til den er fem år, trenger jeg altså to nye dekksett det femte året, men disse har gjenværende tre års levetid på salgstidspunktet. Ergo 1/4 av hele kostnaden for to dekksett (jeg ville hver fall prutet hvis dekkene var utslitt).
Model S vil i 2017 (ved kjøp i 2014) ha dekk som er 3/4 oppbrukt, derfor 3/4 av totalkostnaden.

Set at det er lett å misforstå en del parametre her, sorry forvirringen ;)

19quiz76

Sitat fra: Runex på onsdag 24. oktober 2012, klokken 21:53
Når det gjelder verdifall vil jeg ikke komme med noen gjetning i prosent eller kroner, men det jeg tror vil spille inn er at verdi på Superben består delvis av en relativt høy engangsavgift som gjør verditapet høyt i forhold til elbil uten engangsavgift. Det er fordi engangsavgiften alene reduseres 14-15% pr. år de første årene i forhold til markedet ellers i Europa (der det bruktimporteres mye fra om dagen). Ettersom Tesla ikke får dette tapet eller avskrivningen i engangsavgift kan en etter min mening forvente et lavere verditap i prosent. Model S er jo som kjent en mye dyrere bil før norske avgifter og moms legges til Superben.
Godt argumentert, er enig i resonnementet ditt :)

Som dere skjønner ønsker jeg å sukre denne pillen mest mulig for å kvele revisorstemmen i bakhodet ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA