Reservasjon / timing

Startet av 19quiz76, tirsdag 16. oktober 2012, klokken 00:17

« forrige - neste »

19quiz76

#30
Sitat fra: Eivind_Bergen på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:22
Ja, men det å sammenligne en Tesla Model S Performance med en Skoda til 500' blir litt tåpelig hvis hensikten er å avgjøre hva som svarer seg økonomisk. Kan til nød gå med på at han sammenligner med 85kwh modellen hvis han mener at han trenger rekkevidden, men å sammenligne med Performance blir i denne sammenhengen helt feil etter min mening.

Enig i at det ville vært tåpelig, det er derfor jeg ikke ber om synspunkter på akkurat det. Prøver ikke å sammenligne kostnader fra dag 1 på begge biler, men hva de to scenariene vil koste hver for seg. At bilene ikke kan sammenlignes mht ytelser osv er egentlig ikke relevant i denne sammenheng, det er hvorvidt jeg skal cut my losses etter to år med Skodaen, eller spre verdifallet over fem i stedet..

At Teslaen vil bli dyrere totalt sett er i og for seg ok, jeg prøver bare å finne ut hvor mye :)

PS: Performance-versjonen er ikke aktuelt, det er standardutgaven jeg er ute etter. Som sagt; korriger gjerne prisestimatet på denne med Tech-pakke, skinninteriør, panorama hvis dere mener 650' er urimelig høyt
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øyvind.h

Sitat fra: crusade på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:35
Rekner da ut fra canada prisen puss ti prosent utover det. Altså 18 prosent over usa prisen. Trur eg..?
Roadsteren har ca 10% påslag fra USD priser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gikken

SitatService inkluderer:
- Div slitedeler, som bremseklosser og vindusviskere
- 24 timers veiassistanse
- Fjernovervåkning av bilen
- Fjerndiagnose
- Oppdateringer av SW og implementering av nye funksjoner

Deler, fjerndiagnose, fjernovervåkning av bilen OG oppdateringer av SW fører vel ikke til en enorm merkostnad når det gjelder oppfølging av norske kunder? - er vel heller selve verkstedjobben som gjør service i Norge uforholdsmessig dyrt. Dermed synes jeg fortsatt at 6000 i året høres ut som et par tusen for mye.
Endelig fått på plass TMX-bestilling, #848 it is!

19quiz76

Kan jo dobbeltsjekke med gutta på Alna i tilfelle jeg misforsto, men lar det stå enn så lenge :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

RunarBT

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:49
Sitat fra: crusade på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:35
Rekner da ut fra canada prisen puss ti prosent utover det. Altså 18 prosent over usa prisen. Trur eg..?
Roadsteren har ca 10% påslag fra USD priser.

Jepp, eg endret meg;-)

Øyvind.h

Sitat fra: crusade på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 21:00
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:49
Sitat fra: crusade på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:35
Rekner da ut fra canada prisen puss ti prosent utover det. Altså 18 prosent over usa prisen. Trur eg..?
Roadsteren har ca 10% påslag fra USD priser.

Jepp, eg endret meg;-)
Så lenge vi slipper et hårreisende Norges-påslag tror jeg rundt 10% påslag bør være et OK estimat. Grunnmodellen vil naturlig nok være bedre utstyrt enn grunnmodellen i USA (må eksempelvis ha setevarme som kun leveres med skinn), så grunnmodellen blir dyrere enn 10% påslag på US priser. Men da får man også et annet produkt.

Fasiten får vi i løpet av året, men spekuler gjerne videre i prisdiskusjons-tråden :) Noe må man jo ha å gjøre mens man venter på noe så spennende som Model S.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

tesla har da et image problem i norge - prøver å posisjonere model s som en premium bil, men er i samme prisklasse som en skoda  ;D
I-miev 2011
Asker

laumb

Det er vel heller Skoda som får problemer med å forklare sine ville priser...


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Elmo

#38
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:34
Det er vel få som tror at mva og engangsavgift er det første "godet" som ryker i 2017, flere regner vel kollektivkjøring, gratis strøm, parkering og årsavgift som mer sannsynlige "inndragelser".

Jo det skal jeg si deg.
Det FØRSTE som ryker er det som koster Staten penger !  Dvs. først legger de på moms, så kommer engangavgift.

Kollektivfelt og gratis kommunal parkering, dvs ting som statspolitikerne kan presse på andre for å beholde noe av sitt sitt miljø-alibi får vi beholde lengst.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Har hatt div. Saxo/P106 electric som vi har kjørt tilsammen 170.000 km med.

19quiz76

Sitat fra: Elmo på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 22:05
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:34
Det er vel få som tror at mva og engangsavgift er det første "godet" som ryker i 2017, flere regner vel kollektivkjøring, gratis strøm, parkering og årsavgift som mer sannsynlige "inndragelser".

Jo det skal jeg si deg.
Det FØRSTE som ryker er det som koster Staten penger !  Dvs. først legger de på moms, så kommer engangavgift.

Kollektivfelt og gratis kommunal parkering, dvs ting som statspolitikerne kan presse på andre for å beholde noe av sitt sitt miljø-alibi får vi beholde lengst.
Time will show, mulig du har rett ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

toppi

En ting til som du kan ta med i regnestykket ditt er verdien av å kjøre i kollektivfeltet.
Her vil det selvfølgelig være store individuelle forskjeller og meninger hvordan man skal beregne verdien av dette.

Ekstra fritid har også stor verdi, og denne muligheten er det ikke sikkert er der etter 2017.

For egen del vil jeg være i bilen mellom 1 og 2 timer mindre pr uke, og verdsetter dette til ca 30 000 kr pr år.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

foxy

Retten å få lov å kjøre i kollektivfeltet har med avstand den største verdien. Sparer 1 timer hver dag på dette som gir ca 200 000 kr i året!

I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

Jeg sparer rundt en time hver dag i forhold til kollektivtransport og ca 30min i forhold til fossilbil.

Med 230 arbeidsdager blir det 230 færre reisetimer i året, tilsvarende 6 ferieuker eller over 50.000,- brutto.
Jeg har kjørt elbil i åtte år nå...

Thomas


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

19quiz76

Sitat fra: foxy på onsdag 24. oktober 2012, klokken 09:54Retten å få lov å kjøre i kollektivfeltet har med avstand den største verdien. Sparer 1 timer hver dag på dette som gir ca 200 000 kr i året!



Håper jeg slipper å kjøpe timebaserte tjenester av deg noen gang :D

Kollektivfeltkjøring utgjør ingen målbar monetær verdi for meg personlig, ettersom jeg stort sett kjører utenom rushen i jobbsammenheng. Hjem fra Sørlandet på søndag kveld, derimot.. :)

Men er enig at det bør tas med i et generelt regnestykke dersom man vurderer fossil vs elbil
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: toppi på onsdag 24. oktober 2012, klokken 09:37
En ting til som du kan ta med i regnestykket ditt er verdien av å kjøre i kollektivfeltet.
Her vil det selvfølgelig være store individuelle forskjeller og meninger hvordan man skal beregne verdien av dette.

Helt klart. For min egen del er verdien av kollektivfelt nøyaktig lik kr. 0,- ...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA