Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt eldre Model S?

Startet av Jan-Børre Olsen, torsdag 17. november 2022, klokken 18:12

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Fintenker litt på hva man skal kjøpe hvis jeg skifter jobb og ikke lengre har firmabil. Ørten biler har vært innom hodet, alt fra Audi S3 til Nissan Leaf 1.gen.
Kjøreturen daglig blir 5mil tur/retur så ikke all verden der altså. Bare 60 og 80 soner, ikke veldig mye stigning eller hokkuspokkus men været kan være jævlig. Ofte stengt vei, kolonnekjøring osv.
Model S85 fra 2014'ish ser jo ut til å være rimelig men er de et pengesluk? Dørhåndtak er ikke deres sterke side har jeg skjønt og de koster en del, men hva med resten? Har vel ikke noe Teslaverksted her i nærheten(Hammerfest) så det meste blir vel gjort av undertegnende eller lokal Mekonomen. Er TMS greie å skru på, sånn som bremseskiver, klosser osv?
En dual motor er selvfølgelig optimalt men tenker at jeg skal klare meg greit med bakhjulstrekk.
Aldri vært noe Tesla fan og nettopp kjøpt ny Etron 55, men tenker: tja hvorfor ikke hvis bilen funker fra A til B uten de store kostnadene. Er ikke noe minus hvis fruen kan kjøre TMS'en på de jævligste dagene og jeg kjører Etronen, dog kan det bli en kamp jeg ikke gidder å ta :-/

Utstyr det bare er å skygge unna? Panorama, luftfjæring..?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Klykken

Skal visstnok være greit å skru på av det som er mekanisk, som bremser, stag etc.
Sørg for at hovedbatteri er byttet, dørhåndtak av nyeste sort, pakninger i soltak og ellers, samt drenering, er gjennomgått (lekkasjer).

Ellers dyr og komplisert bil når det først ryker noe, men begynner å bli en del uavhengige som kan fikse disse også. Dog, kanskje ikke i Hammerfest.

Ville kanskje vurdert en annen bil hvis det er 5-6mil pendling som er hovedbruken og dere har en etron som hovedbil. BMW i3 eller tilsvarende kanskje, alt etter hvor dårlige vinterveier dere forserer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Klykken på fredag 18. november 2022, klokken 10:09
Skal visstnok være greit å skru på av det som er mekanisk, som bremser, stag etc.
Sørg for at hovedbatteri er byttet, dørhåndtak av nyeste sort, pakninger i soltak og ellers, samt drenering, er gjennomgått (lekkasjer).

Ellers dyr og komplisert bil når det først ryker noe, men begynner å bli en del uavhengige som kan fikse disse også. Dog, kanskje ikke i Hammerfest.

Ville kanskje vurdert en annen bil hvis det er 5-6mil pendling som er hovedbruken og dere har en etron som hovedbil. BMW i3 eller tilsvarende kanskje, alt etter hvor dårlige vinterveier dere forserer.
Ja det er kanskje en i overkant komplisert bil til så kort strekning men det er vel ganske mye elbil for pengene, gitt at den funger da?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Klykken

Ja, selvsagt mye for pengene gitt at alt er ship shape. Modellene fra den tiden er ganske bingo.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Regn inn 30k i året i reparasjon og slitedeler, så er du dekket. Med mindre den "store" smellen kommer før du har samlet opp nok penger til å dekke den ;)

Det er flere potensielle utgiftsbomber i klassen 30 til over 100k på disse.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Muffinman på søndag 20. november 2022, klokken 13:10
Regn inn 30k i året i reparasjon og slitedeler, så er du dekket. Med mindre den "store" smellen kommer før du har samlet opp nok penger til å dekke den ;)

Det er flere potensielle utgiftsbomber i klassen 30 til over 100k på disse.
såpass ja. Det er notert!
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Loff

Har hatt min vel eit halvårs tid, og så langt null i vedlikehold/reparasjonsutgifter.. Kilometerpris på i-Mieven min er nok likevel under og risikoen der er jo uansett minimal med tanke på at verdien også er det..
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA