Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12v batteri på ID4

Startet av ENTO, torsdag 17. november 2022, klokken 13:52

« forrige - neste »

ENTO

Hvilke forbrukere på ID4 bruker strøm fra 12V batteriet ? Hvordan lades dette batteriet i det daglige ? Er det lurt å lade dette batteriet innimellom med smartlader ?

SveinJ

12V batteriet lades fra HV-batteriet og man behøver ikke å vedlikeholdslade det.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Orbit

Sitat fra: ENTO på torsdag 17. november 2022, klokken 13:52
Hvilke forbrukere på ID4 bruker strøm fra 12V batteriet?
Alt elektrisk utenom fremdriftsmotor og varmeelementer til klimaanlegg/batteri går på 12V.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kjell Salvigsen

#3
Jeg har car scanner/obd tilkoblet bilen. På vei hjem fra jobb sjekket jeg 12V SoC før jeg startet turen. Bil hadde stått stille 8 timer ute i ca null grader, ingen lading eller forvarming. Før start var SoC 86 %. SoC steg jevnt og trutt de omlag 2 milene og endte på 96 % da jeg parkerte. Som andre sier over, bilen lader 12 v batteriet ved kjøring - også småturer.

Da jeg kjørte id3 opplevde jeg en gang 12v problem pga gammel software bug. Da var bilen helt død, kunne ikke låses opp, ingen lys eller annet selv om SoC på hoved batteri var høy.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Surrehue

Hva når bilen bare står og står og ikke kjøres, vil det da tappes? Jeg er redd vår bil kommer til å stå på møller asker i månedsvis i påvente av ny motor.

SveinJ

Sitat fra: Surrehue på torsdag 17. november 2022, klokken 19:22
Hva når bilen bare står og står og ikke kjøres, vil det da tappes? Jeg er redd vår bil kommer til å stå på møller asker i månedsvis i påvente av ny motor.

Da er det vel Møller sitt ansvar å vedlikeholde 12V batteriet, om nødvendig.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

ENTO

Så min ID4 GTX med sw 3.0.0. trenger jeg ikke å bekymre meg for mitt 12V batteri ?

SveinJ

Sitat fra: ENTO på torsdag 17. november 2022, klokken 22:38
Så min ID4 GTX med sw 3.0.0. trenger jeg ikke å bekymre meg for mitt 12V batteri ?

Nei hvorfor det? I løpet av de 1 1/2 året jeg har hatt min Max, har det ikke vært nødvendig å vedlikeholdslade 12V batteriet.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hELgenen

Sitat fra: SveinJ på fredag 18. november 2022, klokken 08:28
Sitat fra: ENTO på torsdag 17. november 2022, klokken 22:38
Så min ID4 GTX med sw 3.0.0. trenger jeg ikke å bekymre meg for mitt 12V batteri ?

Nei hvorfor det? I løpet av de 1 1/2 året jeg har hatt min Max, har det ikke vært nødvendig å vedlikeholdslade 12V batteriet.

Hvordan vet man at det ikke er behov?
Det finnes ingen overvåking av dette som kan leses av i display eller app.

Det eneste man vet er at 12V batteriet skal bli vedlikeholdt via hovedbatteriet,men om det fungerer som det skal osv..det vet man jo ikke når en ikke kan lese av status på 12V batteriet i bil eller app

Øyvind.h

#9
Jeg har opplevd utladet 12V batteri etter at bilen var parkert 3 uker i sommerferien. 12V batteriet ble da svekket såpass at bilen gikk tom på nytt senere.
Men - det skyldes nok dashcam i front- og bakrute. Riktignok var kameraet programmert med spennings cut-off på et moderat nivå, men mistenker at den ikke har slått inn slik den skal.

Byttet den senere tid 12V i forbindelse med 2.4 oppdateringen. Nå nylig fikk jeg varsel i bilen om svakt 12V batteri, så da ladet jeg det med 12V lader en runde ettersom vi ikke skal på noen langtur med det første.
Dashcam er nok helt sikkert synderen i mitt tilfelle, men det er helt uaktuelt å ikke ha dashcam så da vedlikeholdslader jeg heller en gang i blant.

Dashcam har fungert bedre på et par andre biler jeg har hatt. Tesla vedlikeholdslader 12V automatisk, også når bilen er parkert. Så der var det ikke noe tema. BMW`en kuttet 12V automatisk i enkelte tilfeller. Mercedesen ga aldri noen varsler og fungerte problemfritt. Antakelig pga stort 12V batteri (70Ah) og muligens også automatisk vedlikeholdslading av 12V. Hyundai - tja, de er jo kjent for elendig håndtering av 12V så der gikk det tomt selv uten dashcam....

I trådstarters tilfelle ville jeg ikke ofret det en tanke. 12V skal fungere fint uten noe vedlikeholdslading, med mindre en begynner med ekstrautstyr slik jeg har gjort.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjell Salvigsen

#10
Sitat fra: hELgenen på fredag 18. november 2022, klokken 09:27
Sitat fra: SveinJ på fredag 18. november 2022, klokken 08:28
Sitat fra: ENTO på torsdag 17. november 2022, klokken 22:38
Så min ID4 GTX med sw 3.0.0. trenger jeg ikke å bekymre meg for mitt 12V batteri ?

Nei hvorfor det? I løpet av de 1 1/2 året jeg har hatt min Max, har det ikke vært nødvendig å vedlikeholdslade 12V batteriet.

Hvordan vet man at det ikke er behov?
Det finnes ingen overvåking av dette som kan leses av i display eller app.

Det eneste man vet er at 12V batteriet skal bli vedlikeholdt via hovedbatteriet,men om det fungerer som det skal osv..det vet man jo ikke når en ikke kan lese av status på 12V batteriet i bil eller app

Jeg har fulgt meget tett med i id4/5 grupper siden den ble lansert og det er ekstremt sjeldent at 12V har blitt nevnt. (det er mye annet småplukk, så eiere rapporterer om alt mulig er min erfaring) Så basert på dette tror jeg 12V batteriutfordring med id4 er svært lite utbredt. På id3 var det noe 12V utfordring i starten på tidlig software, dette ble ordnet i oppdatering. Jeg har også lest om eiere som har hatt bilen parkert på flyplasser o.l. i 3-4 uker uten problem med 12V, bare at hovedbatteri tappes noe.

Ønsker du å følge med på 12V status, så anbefaler jeg å kjøpe en OBD 11/evt en langt rimeligere kopi fra f.eks Ali Express og bruke den sammen med f.eks appen Car Scanner. Da kan man overvåke status på 12V. Jeg har kjørt 54.000 km så langt og aldri opplevd 12V utfordringer. (byttet til nytt batteri for 6000 km siden, alle fikk/får nye batteri med bedre kapasitet i forbindelse med 2.4 oppdatering, slik at de skal holde OTA oppdateringer)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Liberalisten

Sitat fra: SveinJ på torsdag 17. november 2022, klokken 14:2512V batteriet lades fra HV-batteriet og man behøver ikke å vedlikeholdslade det.

Hvordan vet du det? Jeg fikk forklart at det lades under kjøring og ikke fra HV eller kabel.

Krokstein

Sitat fra: Liberalisten på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:24
Sitat fra: SveinJ på torsdag 17. november 2022, klokken 14:2512V batteriet lades fra HV-batteriet og man behøver ikke å vedlikeholdslade det.

Hvordan vet du det? Jeg fikk forklart at det lades under kjøring og ikke fra HV eller kabel.
Slik jeg leser manualen så lades det sammen med hovedbatteriet. Følgende er klippet fra manualen og beskriver hva du skal gjøre dersom du får gult varsellys på 12-voltsbatteriet:

"......Slå på tenningen, slik at det 12-volts bilbatteriet kan lades opp igjen.

Eller: Lad det 12-volts bilbatteriet ved å lade høyenergibatteriet....."
ID.4 GTX

Liberalisten

#13
Sitat fra: Krokstein på onsdag 29. mars 2023, klokken 16:29
Sitat fra: Liberalisten på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:24
Sitat fra: SveinJ på torsdag 17. november 2022, klokken 14:2512V batteriet lades fra HV-batteriet og man behøver ikke å vedlikeholdslade det.

Hvordan vet du det? Jeg fikk forklart at det lades under kjøring og ikke fra HV eller kabel.
Slik jeg leser manualen så lades det sammen med hovedbatteriet. Følgende er klippet fra manualen og beskriver hva du skal gjøre dersom du får gult varsellys på 12-voltsbatteriet:

"......Slå på tenningen, slik at det 12-volts bilbatteriet kan lades opp igjen.

Eller: Lad det 12-volts bilbatteriet ved å lade høyenergibatteriet....."

Takk. Kan jeg spørre hvilken side? Min digitale instruksjonsbok er på over 400 sider.

Jeg finner side 301:
"For technical reasons, your vehicle may not be push-started → page 301. If the vehicle's drive system cannot be activa-
ted because the 12-volt vehicle battery is dis-charged, you can use the 12-volt vehicle bat-tery in another vehicle to activate the vehi-cle's drive system. Suitable jump leads are needed for jump starting. Cable cross-section for the jump leads: — For vehicles with an electric drive at least 25 mm2. WARNIN"

Side 321: "Charging the 12-volt vehicle battery The 12-volt vehicle battery should be charg-ed by a qualified workshop, as the technology used in factory-fitted 12-volt vehicle batter- ies requires voltage-limited charging → .Volkswagen recommends using a Volkswagen dealership for this purpose.

Side 324

12-volt vehicle battery has poor charging ca-pacity, caused for example by low tempera-tures.
— Drive a short distance to recharge the 12-volt vehicle battery.

Jeg finner intet om at det lades når tenningen er på eller når HV lades. Kanskje vi har to forskjellige bruksanvisninger?

file:///C:/Users/sindr/Downloads/Owners-manual-ID.4-10_2020.pdf

Krokstein

Sitat fra: Liberalisten på onsdag 29. mars 2023, klokken 18:14Takk. Kan jeg spørre hvilken side? Min digitale instruksjonsbok er på over 400 sider.

Jeg bruker online manualen som ligger på https://userguide.volkswagen.de/ og der er det vel ikke noen sider som sådan.
Søk på "12-volts batteri" så finner du det. Det KAN jo være at det er avhengig av hvilken SW versjon bilen har for alt jeg vet (har 3.2 selv)
ID.4 GTX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA