Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

RJK


Sitat fra: Moggen på søndag 11. desember 2022, klokken 22:10
Sitat fra: Panduck på søndag 11. desember 2022, klokken 17:24
Sitat fra: Moggen på søndag 11. desember 2022, klokken 15:16
Idag håper jeg våre app/rfid operatører er rause nok å by dem som ikke har norsk konto/telefon på gratis lading, til de får ordentlig løsing på plass.

Her faller jeg av. Norsk konto? Jeg trengte da aldri norsk konto for å bruke Svenske / Nederlandske apper. Krever Elton norsk kort? Er det for mye jobb for de å laste ned Circle K appen som gir de tilgang til en mengde ladere i Norge, Sverige og Danmark?

Er det for mye å forvente at folk som skal på Europaferie har f.eks Plugsurfing eller Elli installert?

Jeg er klar over at ting ikke er optimalt, men det virker som om man finner på problemer ("29 apper og kort", "gratis lading for de uten norsk konto") for å få det til å virke som det er langt verre enn det er.

Ett kort, så har du tilgang til nesten alt. Også AC-ladere.

Ok, du skal få et eksempel fra virkeligheten. En bekant fra england som var på besøk for noen uker siden, leide elbil. Fikk telefonsamtale når de hade problemer med å hurtiglade hos recharge. Appen som de trengte viste seg  ikke finnes for å laste ned fra googleplay i england. Jeg fikk etter en del fiksing aktivert og betalt det via min app.
Selvsagt finns det løsninger med roaming etc som fungerer for dem. Men da må man lese på og forberede seg, hvilket jo er et kolossalt misslykkende for usability.
De fleste normala mensker forventer seg at det å hurtiglade skal betales like enkelt som å fylle bensin.
De kunne kanskje kommet seg rundt problemet ved å endre lokasjon/land til Norge, for å få lastet ned apps ment for Norge, men slikt burde jo strengt tatt være unødvendig. Og er et problem som ikke burde eksistere. Bankkort-løsning hadde eliminert problemet.

Sitat fra: Panduck på søndag 11. desember 2022, klokken 13:05
Sitat fra: Ellemelle på søndag 11. desember 2022, klokken 12:22
Men det er ingen restauranter som tilbyr 24 forskjellige apper og RFID-brikker du kan betale maten med, og hvor det er opp til deg å finne ut hvilken av disse appene som er rimeligst å bruke. I hver eneste restaurant. Hver gang.

Når jeg skal bestille takeaway på ett sted kan jeg altså få velge mellom

- Restaruanten sin egen løsning
- Foodora
- Wolt
- Just Eat

Restauranten sin egen løsning vil være den billigste. Foodora, Wolt og Just Eat er "roaming" løsninger som eksisterer fordi folk er for late til å registrere seg hos hver restaurant, restaurantene blir med i de løsningene fordi de må være synlige når folk skal finne de.

Dette er ekstremt dårlig business for restauranten, men vil man ha kunder så må man pent være med.

Ingen som påstår at det brikkekaoset som er nå, er optimalt. Vi sier at vi kommer til å ha dette kaoset kommer til å fortsette selv om det blir satt opp en bortgjemt banktermianal på en ladelokasjon for å gjøre EU fornøyd, og at RFID/app vil være eneste fungerende måte å håndtere AC lading på, og dermed være noe som folk uansett vil måtte ha. Det vil også være billigsere enn kortbetaling hos de fleste aktørene, så folk vil dermed bruke RFID / app fremfor bankkort selv om bankkort tilbys.

Løsningen vil nok bli at man etterhvert står igjen med noen få tilbydere, og 3-4 avtaler/apper vil være nok til at man har det man trenger. De mindre operatørene vil integreres i andre nett, slik vi ser hos Fortum som dekker Kople, Recharge og noen andre.
Mulig jeg har sovnet i timen, og jeg har aldri bestilt via Wolt. Men mange butikker tilbyr jo knapt å bestille via egen side for å hente selv, og ihvertfall ikke for å få hjemkjøring. Da må man ofte bestille fra Foodora eller Just-eat. Men jeg har faktisk ikke lagt merke til at man kan betale på annen måte enn kort, enten fra websiden eller ved levering.

Må og si at en forretning som ikke vil akseptere kort når jeg er ved dems lokasjon, så vil jeg krangle høyt for at de skal ta imot betaling via cash. De kan om så følge meg til nærmeste minibankautomat om ikke følget må vente på meg. Ikke f..n om de skal få tvinge meg til å registrere meg via app hos dem, og legge igjen kortdetaljer der.

Etter loven så må de godta cash, eller skilte temmelig godt, og gjerne ved bordet og, at de ikke aksepterer cash, så jeg kan snu i døra før det er for seint.

På automatstasjoner så aksepterer jeg at cash ikke er en opsjon, og siden det normalt sett ikke er noen som kan ta i mot betaling via kort, så har man måtte føye seg til å bruke app eller brikke, og dermed kaste bort 5-25 minutter (ja, har tatt meg så lang tid i Göteborg en gang) for å lage meg en konto som aksepterer betaling for lading.

Men selv om jeg må si jeg føler meg "dreven" på app/RFID-løsninger, så er det en løsning som jeg for egen del har lyst til å kaste på båten. Jeg kan godt registrere meg for rabatter hos mine foretrukne ladeoperatører, men de kan løse dette via å få tilgang til korttransaksjoner på dems ladere, men at jeg bør kunne få til dette med å trekke mitt eget bankkort.

Og hos alle andre forventer jeg en standardpris for å lade med kortbetaling innen de nærmeste få årene. Ikke ekstra høy pris som ved SMS-betaling, som er alternativet per i dag. Akkurat som om jeg skulle fyllt bensin eller diesel, så er det en "pumpepris" som ikke straffer visse betalingsformer, men som gir meg rabatter om jeg er registrert som kunde under fordelsprogram.

Det vil i realiteten være den eneste måten å betale på, som ikke ekskluderer kunder. Har man ikke visa-del på kortet, så har man ihvertfall i Norge, bankaksept. Og krysser man landegrenser så vil jo uansett kortet måtte ha Visa, Mastercard, Amex eller tilsvarende for å fungere.

Og per i dag er det vel bare Visa og Mastercard som man kan garantere at vil funger hos de aller fleste, i de aller fleste landene. Og ja, du bør ha begge deler, for jeg har vært i land der kun det ene av de to fungerer hos noen operatører, og det motsatte fungerer kun hos konkurrenten, som også bare aksepterer ett av alternativene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Panduck

Sitat fra: Moggen på søndag 11. desember 2022, klokken 22:10
De fleste normala mensker forventer seg at det å hurtiglade skal betales like enkelt som å fylle bensin.

Gjør de? De fleste utenfor Norge virker å tro at en elbil er noe man knapt kan kjøre utenfor en by med. At det finnes en mengde hurtigladere som gjør langtur mulig, er ikke noe folk fra England normalt har et forhold til. Et en person fra England kommer til Norge og leier bil og tror at "det skal være like enkelt som å fylle bensin" høres mer eller mindre utrolig ut. LITT research kan man gjøre når man tar i bruk ny teknologi. Like enkelt som bensinbil, du fikk garantert innføring i hvordan man fyller bensin fra en eller annen, muligens foreldrene dine, så lenge siden at du har glemt det, men opplæring det fikk du.

Uansett om det er RFID eller app eller bankkort så er det noe nytt og da er det noe naivt å tro at alt fungerer som på en bensinbil.

Hadde han vært LITT forbederedt, ville han ha hatt Plugsurfing eller en liknende app installert.

Jeg har måttet hjelpe en frustrert Zoe eier som prøvde å koble ladekablen sin fra CCS-kablen på ladestasjonen slik at han kunne plugge den inn i type-2 porten sin.

Er man totalt uforbredt har man problem uansett hvor enkelt det er...

Panduck

Sitat fra: RJK på søndag 11. desember 2022, klokken 23:05
Men jeg har faktisk ikke lagt merke til at man kan betale på annen måte enn kort, enten fra websiden eller ved levering.

Når du laster ned foodora-appen, registrerer en konto og legger inn kortopplysninger, og bestiller mat, så ja, da betaler du jo med kort.

Da har jeg en god nyhet. Når du laster ned lade-app, registrerer en konto, legger inn kortopplysninger, lader, så betaler du med kort.

Du betaler også med kort når du tæpper RFID brikka.

Flott, da har vi løst problemet.

RJK

Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 00:12
Sitat fra: RJK på søndag 11. desember 2022, klokken 23:05
Men jeg har faktisk ikke lagt merke til at man kan betale på annen måte enn kort, enten fra websiden eller ved levering.

Når du laster ned foodora-appen, registrerer en konto og legger inn kortopplysninger, og bestiller mat, så ja, da betaler du jo med kort.

Da har jeg en god nyhet. Når du laster ned lade-app, registrerer en konto, legger inn kortopplysninger, lader, så betaler du med kort.

Du betaler også med kort når du tæpper RFID brikka.

Flott, da har vi løst problemet.
Trenger ikke lage konto for å bestille fra Foodora, man oppgir leveringsadresse selvsagt, og om man vil betale der og da eller ved mottak av varer. Fremdeles uten å måtte lagre kort.

Det valget eksisterer ikke når du skal lade elbil de fleste steder, så Problem!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ellemelle

Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 00:12
Du betaler også med kort når du tæpper RFID brikka.
Akkurat.
Så ditt argument har hele tiden vært at RFID+kortbetaling er bedre enn kortbetaling
Ser du ikke det selv?

Panduck

Sitat fra: RJK på mandag 12. desember 2022, klokken 01:57
Trenger ikke lage konto for å bestille fra Foodora, man oppgir leveringsadresse selvsagt, og om man vil betale der og da eller ved mottak av varer. Fremdeles uten å måtte lagre kort.

Du kan betale på kort ved en rekke ladere ved å scanne QR-kode, komme til en side for betaling, legge inn kortinfo der og start lading, uten å lagre kort. Dette er en løsning som er valgt så man slipper å ha fysiske terminaler. Det blir da ikke noe stort annet enn slik det er å bestille på Foodora.

For å betale kontakt ved levering har jeg aldri noen gang hatt mulighet til å gjøre når jeg har brukt Foodora.


Panduck

Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. desember 2022, klokken 07:48
Akkurat.
Så ditt argument har hele tiden vært at RFID+kortbetaling er bedre enn kortbetaling
Ser du ikke det selv?

Har du lest igjennom det som har blitt sagt i denne tråden? Hvor har det blitt sagt at RFID er enklere å bruke enn kortbetaling? Selvfølgelig er det enkleste at man slipper å registrere seg, og bare kan tæppe kortet, dersom alle laderene har en fungerende bankterminal. Det er vel ingen som påstår noe annet? Tror ikke engang Recharge påstår at det ikke ville være det enkleste. Det kan da ikke være så vanskelig å få med seg at det ikke er det det handler om?

Å installere bankterminaler er kostbart. Å tenke at hvert eneste AC-punkt skal ha bankterminal blir en ønskedrøm, det blir rett og slett for dyrt og komplisert å få det til. Altså ender man på det punktet at man må ha RFID uansett. Jeg vil påstå at når man først HAR RFID, så er det ikke noe mer komplisert enn bankkort.

Det jeg vil påstå er at RFID ikke er så absurd komplisert som flere vil ha det til, og at flere av de problemer folk opplever med lading ikke vil forsvinne bare fordi man får bankterminal. Mye av problemene er, som sagt, dårlig brukergrensesnitt, og det forsvinner ikke bare man slenger på en bankterminal.

Jeg har da ingen problem med at ladere får bankterminal. Jeg synes ikke det er riktig å tvinge operatører til å etterinstallere terminaler på eksisterende ladepunkt. Dette vil, uansett hvordan man vrir og vender på det, medføre en ekstrakostnad som nok er større en de fleste tror. Og når man vil få billist lading med RFID, og man uansett må ha RFID for å benytte AC lading, så vil de aller fleste bruke RFID, og da har man fått et fordyrende ledd som bare et fåtall bruker.

Når dette har blitt sagt nok ganger, blir det litt sært å få servert "jo men vil det ikke være enklest å bare tæppe kort" argumentet enda en gang.

Jeg vil og påstå at dersom betaling for lading vil bli som betaling for parkering, så vil IKKE den enkleste måten nødvendigvis være å bruke bankkort. Det er en grunn til at jeg har 4 parkeringsapper selv om jeg KAN bruke bankkort. De vil ikke at vi skal bruke bankkort, og dermed vil det være enklere å betale med app flere steder. Rett og slett fordi de gjør det vanskeligere å betale med kort, for å unngå at folk gjør det. Dette vil vi kunne oppleve på flere og flere steder, da de ønsker å ha så lave kostnader som mulig. Da hjelper ikke "men bankkort er enklest!" argumentet.

Vi kan risikere å få ladesteder med en rekke ladere og en bankkort-terminal for alle sammen. Jeg nekter å tro at det vil bli enklere å bruke, enn RFID-brikke på laderen. Dette vil kunne bli en fordyrende løsning som knapt vil bli brukt.

Men selvfølgelig, har man ikke RFID-brikke og laderen tar bankkort via bankterminal på laderen, og denne bankterminalen fungerer, så er det enklest. Tror ikke noen påstår noe annet...

Panduck

Sitat fra: RJK på søndag 11. desember 2022, klokken 23:05
Akkurat som om jeg skulle fyllt bensin eller diesel, så er det en "pumpepris" som ikke straffer visse betalingsformer, men som gir meg rabatter om jeg er registrert som kunde under fordelsprogram.

Du er klar over at rabatter i fordelsprogram er identisk med en avgift for å ikke være med i fordelsprogrammet? Det er bare en måte å omformulere det på for å gi folk en illusjon av å spare penger.

Ellemelle

Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 08:50
Å installere bankterminaler er kostbart. Å tenke at hvert eneste AC-punkt skal ha bankterminal blir en ønskedrøm
Men hvorfor skal dere hele tiden dra in AC-ladere i diskusjonen?
Det viktige, og det vi egentlig diskuterer her, er hurtiglading når man er på vei fra A til B. Det er også det Uno-X tilbyr, som er utgangspunktet for denne tråden.

Og når vi snakker om hurtigladere (koster 1 million kroner pr stykk å sette opp?), så snakker vi om marginale ekstrakostnader på grensen til en vits når det kommer til kortterminalen.

Panduck

Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. desember 2022, klokken 09:36
Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 08:50
Å installere bankterminaler er kostbart. Å tenke at hvert eneste AC-punkt skal ha bankterminal blir en ønskedrøm
Men hvorfor skal dere hele tiden dra in AC-ladere i diskusjonen?
Det viktige, og det vi egentlig diskuterer her, er hurtiglading når man er på vei fra A til B. Det er også det Uno-X tilbyr, som er utgangspunktet for denne tråden.

Og når vi snakker om hurtigladere (koster 1 million kroner pr stykk å sette opp?), så snakker vi om marginale ekstrakostnader på grensen til en vits når det kommer til kortterminalen.

Når nær sagt alle vil registrere seg for å få tilgang til AC-ladere, og dermed også får tilgang til DC-ladere i samme slengen, er det relevant. Derfor må vi ha stort fokus på at dette skal være enkelt, med god roaming osv.

Det er ingen problem at Uno-X har kortterminaler. Problemet kommer når man ønsker å tvinge f.eks Recharge til å ettermontere kortterminaler.

overskyet

Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 09:44
Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. desember 2022, klokken 09:36
Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 08:50
Å installere bankterminaler er kostbart. Å tenke at hvert eneste AC-punkt skal ha bankterminal blir en ønskedrøm
Men hvorfor skal dere hele tiden dra in AC-ladere i diskusjonen?
Det viktige, og det vi egentlig diskuterer her, er hurtiglading når man er på vei fra A til B. Det er også det Uno-X tilbyr, som er utgangspunktet for denne tråden.

Og når vi snakker om hurtigladere (koster 1 million kroner pr stykk å sette opp?), så snakker vi om marginale ekstrakostnader på grensen til en vits når det kommer til kortterminalen.

Når nær sagt alle vil registrere seg for å få tilgang til AC-ladere, og dermed også får tilgang til DC-ladere i samme slengen, er det relevant. Derfor må vi ha stort fokus på at dette skal være enkelt, med god roaming osv.

Det er ingen problem at Uno-X har kortterminaler. Problemet kommer når man ønsker å tvinge f.eks Recharge til å ettermontere kortterminaler.

Det er på ingen måte problematisk at man tvinger operatørene til å støtte det som er gjengs betaling i samfunnet.

Panduck

Sitat fra: overskyet på mandag 12. desember 2022, klokken 10:45
Det er på ingen måte problematisk at man tvinger operatørene til å støtte det som er gjengs betaling i samfunnet.

På det punktet er vi altså uenige. Vi har hatt nok av eksempler på at når firma blir tvunget til å gjøre noe de ikke vil gjøre, blir løsningen alt annet enn optimal. Vi risikerer dermed å få en løsning som knapt vil bli brukt.

overskyet

Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 10:52
Sitat fra: overskyet på mandag 12. desember 2022, klokken 10:45
Det er på ingen måte problematisk at man tvinger operatørene til å støtte det som er gjengs betaling i samfunnet.

På det punktet er vi altså uenige. Vi har hatt nok av eksempler på at når firma blir tvunget til å gjøre noe de ikke vil gjøre, blir løsningen alt annet enn optimal. Vi risikerer dermed å få en løsning som knapt vil bli brukt.

Det løses lett ved å kreve en gitt spesifikasjon. Slik de fleste prosjekter i næringslivet tross alt drives.

Moggen

Sitat fra: Panduck på søndag 11. desember 2022, klokken 23:58
Sitat fra: Moggen på søndag 11. desember 2022, klokken 22:10
De fleste normala mensker forventer seg at det å hurtiglade skal betales like enkelt som å fylle bensin.

Gjør de? De fleste utenfor Norge virker å tro at en elbil er noe man knapt kan kjøre utenfor en by med. At det finnes en mengde hurtigladere som gjør langtur mulig, er ikke noe folk fra England normalt har et forhold til. Et en person fra England kommer til Norge og leier bil og tror at "det skal være like enkelt som å fylle bensin" høres mer eller mindre utrolig ut. LITT research kan man gjøre når man tar i bruk ny teknologi. Like enkelt som bensinbil, du fikk garantert innføring i hvordan man fyller bensin fra en eller annen, muligens foreldrene dine, så lenge siden at du har glemt det, men opplæring det fikk du.

Uansett om det er RFID eller app eller bankkort så er det noe nytt og da er det noe naivt å tro at alt fungerer som på en bensinbil.

Hadde han vært LITT forbederedt, ville han ha hatt Plugsurfing eller en liknende app installert.

Jeg har måttet hjelpe en frustrert Zoe eier som prøvde å koble ladekablen sin fra CCS-kablen på ladestasjonen slik at han kunne plugge den inn i type-2 porten sin.

Er man totalt uforbredt har man problem uansett hvor enkelt det er...

Nå er min venn fra england også veldig interessant å leie en polestar2, da dette er en bil hun er interessert i å kjøpe. Det selges svart mye elbiler også i London, dette er ikke noe som kun finns i norge. Og dette er også en veldig viktig faktor i hvorfor de norske ladeoperatørerna nå må få tommelen ur og fikse betaling via kort.
I sommer ladet jeg i både danmark og tyskland, blippet kun visa kortet. Når danske og tyske barnfamilier kjører sine ID4 til norge neste sommer, vil de forvente at norge og har like enkel betaling.

Ellemelle

Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 09:44
Når nær sagt alle vil registrere seg for å få tilgang til AC-ladere, og dermed også får tilgang til DC-ladere i samme slengen, er det relevant. Derfor må vi ha stort fokus på at dette skal være enkelt, med god roaming osv.
Det er et helt annet bruksmønster for AC lading enn hurtiglading. Bruker du AC lader, er det gjerne på faste steder (hjemme/jobb/kommunal lader og lignende), og da er det lettere å sette seg inn i hvordan dette fungerer, og hva som er billigst og enklest.

Hurtigladere derimot er som en tilfeldig bensinstasjon på et tilfeldig sted i et tilfeldig land, hvor det blir for dumt om man må sette seg inn i hvilken brikke som lønner seg på akkurat dette stedet denne ene gangen jeg kjører forbi.

Det er altså ikke selve RFID-brikken eller appen jeg er motstander av, men at man innfører en tredjepart som skal ha en del av kaka.
Det vil ikke fungere hvis hver eneste ladestasjon-eier skal ha sin egen app og RFID-brikke, derfor er kortbetaling den enkleste og beste løsningen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA