Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: overskyet på søndag 05. mars 2023, klokken 11:53
Jepp og med 58,- per måned, trenger du ikke lade mer enn et par ganger i året for at det skal lønne seg.
Før eller senere vil dette tilbudet forsvinne, jeg vil nesten sammenligne det med Teslas "free for life"-strategi som de til slutt måtte gå bort i fra.
Når det lønner seg for deg allerede etter et par gangers lading i løpet av et år, så kan du tenke deg gevinsten for de som lader et par hundre ganger i løpet av et år. Dette er en kostnad/tapt inntekt som bilmerkene ikke er interessert i å ta i det lange løp.

Panduck

Sitat fra: overskyet på søndag 05. mars 2023, klokken 11:53
Jepp og med 58,- per måned, trenger du ikke lade mer enn et par ganger i året for at det skal lønne seg. Det er en no-brainer for folk som har hytte. Du lader jo billigere på ionity enn du gjør på hytta til og med, hvis hytta har gode lademuligheter, noe svært mange ikke har.

Sikkert fint for de som har BMW. Må oppgi VIN og bekrefte at man er BMW kunde.

overskyet

Sitat fra: Ellemelle på søndag 05. mars 2023, klokken 12:26
Sitat fra: overskyet på søndag 05. mars 2023, klokken 11:53
Jepp og med 58,- per måned, trenger du ikke lade mer enn et par ganger i året for at det skal lønne seg.
Før eller senere vil dette tilbudet forsvinne, jeg vil nesten sammenligne det med Teslas "free for life"-strategi som de til slutt måtte gå bort i fra.
Når det lønner seg for deg allerede etter et par gangers lading i løpet av et år, så kan du tenke deg gevinsten for de som lader et par hundre ganger i løpet av et år. Dette er en kostnad/tapt inntekt som bilmerkene ikke er interessert i å ta i det lange løp.

Lader du mye, så er det jo mange forskjellige abonnementer som er no-brainer. De forskjellige produsentene har forskjellige abonnementer som blir svært gunstige med det bruket.

Feks har jeg aldri betalt over 4.4 kroner når jeg har ladet med Porsche sin tjeneste, som er gratis i tre år. På ionity betaler jeg kun 1.85,- Selv om jeg skulle betale for tjenesten etter tre år, blir det mye billigere enn å betale 8/9 kroner kwt, eller 5/6 som Tesla oppererer med.

De fleste produsenter har tilsvarende løsninger.

Hvis man lader ofte, må man være litt dum for å betale 5/6 kroner i dag.

Panduck

Sitat fra: overskyet på søndag 05. mars 2023, klokken 16:25
Lader du mye, så er det jo mange forskjellige abonnementer som er no-brainer. De forskjellige produsentene har forskjellige abonnementer som blir svært gunstige med det bruket.

Trodde det fine med Uno-x var at de tok kortbetaling og ikke hadde sånn "tull med registrering som skal binde deg til operatører", men samtidig så er "abo en no-brainer når man kjører mye". Forstår at det er vanskelig å gjøre folk fornøyde. Uno-X kan rett og slett ikke konkurrere med sponsede abo-priser hos et selskap som har bilprodusentene bak seg og bruker inntekt fra bilsalg til å sette opp infrastruktur.

Uno-X legger seg godt under MER, Recharge, Kople, Circle K osv. Det er det vesentlige, og det vil fort kunne bli kø hos Uno-X. Skal de ha de prisene folk ser ut til å ønske seg, vil de gå i minus ganske kjapt.

Toalmar

Må si det er topp når man ser ladeprisen på skilt før man eventuelt velger og stoppe for å lade. Dette fra Uno-X på gol i går Påskeaften
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Panduck

#260
Det er iallefall god reklame. Om dette er prisen de ønsker å legge seg på antar jeg at de fleste kan bare glemme å lade der med mindre man vil stå i kø.

Men, med kun 4 ladere unngår man de ekstreme effekttoppene som f.eks Tesla vil få, og med den prisen så vil man ha langt mer bruk av laderene enn de andre, så det er kanskje ikke en dum businessmodel. Bli foretrukket p.g.a pris og kunder går kun til konkurrenter når det er kø.

Fremdeles er E-on hakket billigere, men de har jo heller ikke ladesteder med spesielt mange ladere...

sjokomelk

#261
Jeg vet ikke om skilt med pris gjør at man trekker kunder. På jobb ser jeg rett ut på en Uno-X som har 3 300kW ladere/6 plasser og prisen på skiltet ut mot hovedveien sier 6,50kr/kWh. Men 15 meter unna laderne til Uno-X har Mer 8 200kW Kempower-stolper til 8,25kr/kWh. Og de siste tre ukene har jeg bare sett 3 biler totalt lade hos Uno-X, mens hos Mer som er mye dyrere, og ikke viser prisen sin annet sted enn i appen, står det konstant minst én bil og lader til enhver tid. Ofte 3-4 samtidig.

I teorien her skulle Uno-X tatt alle kundene, siden de har et bedre produkt (med 300kW) og pris som er nesten 2kr lavere enn Mer. Men så er det faktisk motsatt.
Er det alle avtalene Mer har som gjør at de får kundene?

Edit: Hadde skrevet YX av gammel vane, og ikke Uno-X. Endret i teksten.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Tror gamle Fortum og Grønn kontakt fikk en form for fotfeste og at mange bare har fortsatt å bruke de.

RJK

Mange som ikke tenker pris, og sikkert har fått hjelp til å registrere seg hos en av disse, og da kjører til disse på ren rutine.

De forventer vel at prisene er ganske like, slik det gjerne er på bensinstasjoner, til tross for at realiteten er fort opp mot dobbelt pris mot billigste alternativet.

Og enda mere om man alternativt går for en avtale med Ionity, om man har muligheten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Jeg ville valgt Mer over Uno-X pga. at jeg kan bruke Audi Charging RFID'en eller Audi appen der. Det er delvis av prinsipp, og delvis av praktiske årsaker;

Jeg får samlefaktura/logg fra Audi og slipper å ha med lommeboka. (Det er større sjanse for at jeg har med mobilen, samt at RFID'en ligger i hanskerommet.)

Mange er nok Mer kunder av gammel vane, som det nevnes her, og har kanskje til og med tatt i bruk Mer sin variant av Autocharge. Jeg ønsker ikke properitære løsninger som fremtvinger flere kundeforhold, men de skal ha for at de er fremtidsrettet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Panduck

Sitat fra: RJK på fredag 19. mai 2023, klokken 22:53Mange som ikke tenker pris, og sikkert har fått hjelp til å registrere seg hos en av disse, og da kjører til disse på ren rutine.

De forventer vel at prisene er ganske like, slik det gjerne er på bensinstasjoner, til tross for at realiteten er fort opp mot dobbelt pris mot billigste alternativet.

Og enda mere om man alternativt går for en avtale med Ionity, om man har muligheten.

Tur til G.borg i helgen. Det var kø på alt av Ionity jeg prøvde meg på, så det ble ikke "billig lading" der. Det er jo forståelig at folk lader der til de priser man kan få om man har kjøpt rett bil og nå som Polestar har fått god pris måtte jeg jo prøve. Men orket ikke kø.

På e-on laderene jeg så var det også kø, og en mengde ikke-teslaer som ladet på Teslaladerene. Dette er da de 3 billigste alternativene på den ruta jeg tok.  På en recharge-lader ble jeg stående alene å lade med 7 ledige ladere rundt meg. Ikke voldsomt med folk på de andre heller.

Jeg tror folk begynner å få øynene opp for prisforskjeller. Over 2kr forskjell pr kW blir fort en hundrelapp forskjell på lading. Forstår at ikke Recharge / MER kan konkurrere med sponset Ionity, men de kan miste mange kunder til Tesla / E-on / Uno-x om de ikke senker prisene.

turfsurf

Sitat fra: Panduck på mandag 29. mai 2023, klokken 16:19Tur til G.borg i helgen. Det var kø på alt av Ionity jeg prøvde meg på, så det ble ikke "billig lading" der. Det er jo forståelig at folk lader der til de priser man kan få om man har kjøpt rett bil og nå som Polestar har fått god pris måtte jeg jo prøve. Men orket ikke kø.

Kjørte 150 mil i helgen, ladet på Ionity Gol, Dombås to ganger, Ionity Askøy og Ionity Dal. Ingen kø. Tiden på døgnet man reiser har alt å si. På Gol var det nok en kombinasjon av at folk ikke dro til fjells i pinsen, og på Dombås var vi det 10-10:30, altså litt tidlig. Dal er det tolv stolper på så det hjelper.

Merker og at folk generelt er mere hjelpsomme og ikke skal lade 100% så mye. Men stod en 911 på Supercharger på Åndalsnes...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. mai 2023, klokken 21:27Kjørte 150 mil i helgen, ladet på Ionity Gol, Dombås to ganger, Ionity Askøy og Ionity Dal. Ingen kø. Tiden på døgnet man reiser har alt å si.

Selvfølgelig. Mitt poeng var at det var kø på de billige laderene og samtidig nær tomt på Recharge, så det virker som om folk tenker pris.

Vix

Mange har også ladeavtale for Recharge og andre gjennom bilprodusenten.
F.eks. Jeg har Cupra Easy Charge (samme som VW We Charge) og betaler 2,25kr på Ionity og 5.05kr på Recharge/Kople/Eviny/Mer
Så for meg vil det lønne seg å lade på Recharge fremfor UnoX (5.50kr her i nærheten).
Hvis jeg derimot ikke hadde hatt ladeavtale ville jeg valgt UnoX.

RJK

Var selv på Dal i dag, før kl 17. Da jeg kom dit, var jeg heldig nok å få den siste ledige laderen, og det kom ettpar biler rett bak meg som måtte stille seg i kø. Men det gikk ikke lange tiden før de første forlot, og mot slutten var minst halvparten av laderne ledige.

Sidenote: La merke til at Uno-X har åpnet 4 ladere ved stasjonen på Maritim/Skøyen her i Oslo. Og de har åpnet flere i det siste, så nå er det rett før de har 2-sifret antall stasjoner med ladere. Skøyen/Maritim er nr. 7...

https://unox.no/lading/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA