Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: goggo på torsdag 02. februar 2023, klokken 17:30
Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. februar 2023, klokken 16:52
Sitat fra: Rollep på tirsdag 27. desember 2022, klokken 18:10
Ta deg en tur til utlandet, der vil du sannsynligvis måtte bruke både fingre og tær når du skal telle :D
Tja, kjørte til Italia i sommer, og var en uke i Østerrike. Null problemer der og.

4 uker i Spania nå i desember/januar. Riktignok uten egen bil, men hadde leiebil i to uker. 

Hadde 200 Euro i cash når jeg reiste nedover, og 200 når jeg kom hjem igjen.
Besøkte ikke en eneste minibank, klarte meg fullt og helt med kredittkort og Google Wallet.

Jeg ble overrasket over dette selv - det har vært enorm utvikling bort fra cash de siste par årene. Mulig at pandemien har fremskyndet kontaktløs betaling??

mvh
Hugo
Derimot i "teknologilandet" Tyskland må man fremdeles betale med kontant i mange taxi'er, mulig det finnes et nasjonalt bankkortselskap tilsvarende Bankaxept som fungerer, men kredittkort er det flere taxiselskap som ikke godtar som betalingsmiddel. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

goggo

Sitat fra: Svk på fredag 03. februar 2023, klokken 08:06
har fortsatt korta med meg og nøkkel. men kunne tenkt meg å brukt klokka/mobilen til alt. men DNB støtter ikke apple pay, ingen BYD nøkkelstøtte i apple lommebok(er visstnok på vei). VIPPS har tatt vekk tast 5 i terminalene sine..(fikk epost om det)
så da sitter jeg her. fikk et NFC kort med bilen som jeg kan bruke. er det mulig å kopiere det inn i apple wallet på en enkelmåte?

Nå er vi "litt" :) offtopic her, men er det virkelig noen som fortsatt bruker DNB til daglig betaling?  Betale hundrevis av kroner i året i kortgebyr for å få lov til å betale med et DEBET kort fra en bankkonto med null i renter??

Jeg kan virkelig anbefale LUNAR til de som ikke har forsøkt det enda, jeg bruker bare BankNorwegian kredittkort og LUNAR debetkort nå. Begge disse bankene gi bra renter på brukskontoen, alt er helt gratis, man får virtuelle kort i tillegg til fysiske kort, og man kan knytte kortene til både GooglePay og Applepay uten å miste bonuser etc. Just saying :)

https://www.lunar.app/no/privat

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Svk

burde sikkert byttet, men har nok grodd litt fast, men back to topic :-)

må si løsningen til uno x ser fornuftig ut. når en bruker plastikk kortet fra DNB som er merket mastercard så får en rabatt på den prisen som står på skiltet....

RJK

#228
Sitat fra: goggo på fredag 03. februar 2023, klokken 10:22
Sitat fra: Svk på fredag 03. februar 2023, klokken 08:06
har fortsatt korta med meg og nøkkel. men kunne tenkt meg å brukt klokka/mobilen til alt. men DNB støtter ikke apple pay, ingen BYD nøkkelstøtte i apple lommebok(er visstnok på vei). VIPPS har tatt vekk tast 5 i terminalene sine..(fikk epost om det)
så da sitter jeg her. fikk et NFC kort med bilen som jeg kan bruke. er det mulig å kopiere det inn i apple wallet på en enkelmåte?

Nå er vi "litt" :) offtopic her, men er det virkelig noen som fortsatt bruker DNB til daglig betaling?  Betale hundrevis av kroner i året i kortgebyr for å få lov til å betale med et DEBET kort fra en bankkonto med null i renter??

Jeg kan virkelig anbefale LUNAR til de som ikke har forsøkt det enda, jeg bruker bare BankNorwegian kredittkort og LUNAR debetkort nå. Begge disse bankene gi bra renter på brukskontoen, alt er helt gratis, man får virtuelle kort i tillegg til fysiske kort, og man kan knytte kortene til både GooglePay og Applepay uten å miste bonuser etc. Just saying :)

https://www.lunar.app/no/privat

mvh
Hugo
Takk for tips og link. Bruker nå S-banken, men de er jo spist opp av DNB, så nå er det betaling på bruk av Bankid på mobil. Dette tipper jeg aldri hadde skjedd om de ikke hadde blitt kjøpt opp av akkurat den banken. Er derfor begynt så vidt å se meg om etter et godt alternativ.

EDIT: Med mindre man er fornøyd med kun en brukskonto, så koster det 79,- per måned for 3 konti, og 149 for inntil 6 konti. Det kan da ikke kalles kalles gebyrfritt. Da fortsetter letingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: RJK på fredag 03. februar 2023, klokken 17:36
Sitat fra: goggo på fredag 03. februar 2023, klokken 10:22
Sitat fra: Svk på fredag 03. februar 2023, klokken 08:06
har fortsatt korta med meg og nøkkel. men kunne tenkt meg å brukt klokka/mobilen til alt. men DNB støtter ikke apple pay, ingen BYD nøkkelstøtte i apple lommebok(er visstnok på vei). VIPPS har tatt vekk tast 5 i terminalene sine..(fikk epost om det)
så da sitter jeg her. fikk et NFC kort med bilen som jeg kan bruke. er det mulig å kopiere det inn i apple wallet på en enkelmåte?

Nå er vi "litt" :) offtopic her, men er det virkelig noen som fortsatt bruker DNB til daglig betaling?  Betale hundrevis av kroner i året i kortgebyr for å få lov til å betale med et DEBET kort fra en bankkonto med null i renter??

Jeg kan virkelig anbefale LUNAR til de som ikke har forsøkt det enda, jeg bruker bare BankNorwegian kredittkort og LUNAR debetkort nå. Begge disse bankene gi bra renter på brukskontoen, alt er helt gratis, man får virtuelle kort i tillegg til fysiske kort, og man kan knytte kortene til både GooglePay og Applepay uten å miste bonuser etc. Just saying :)

https://www.lunar.app/no/privat

mvh
Hugo
Takk for tips og link. Bruker nå S-banken, men de er jo spist opp av DNB, så nå er det betaling på bruk av Bankid på mobil. Dette tipper jeg aldri hadde skjedd om de ikke hadde blitt kjøpt opp av akkurat den banken. Er derfor begynt så vidt å se meg om etter et godt alternativ.

EDIT: Med mindre man er fornøyd med kun en brukskonto, så koster det 79,- per måned for 3 konti, og 149 for inntil 6 konti. Det kan da ikke kalles kalles gebyrfritt. Da fortsetter letingen.

Fortsett gjerne letingen du :)
Jeg har mine bankkonti spredd rundt på flere banker, og klarer meg med gratis versjonen hos LUNAR.
Men LUNAR er så vidt jeg vet den eneste banken som har gebyrfritt VISA DEBET kort tilknyttet norsk bankkonto nummer. Og dessuten 3% rente.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Øyvind.h

Men det må vel bety at alle betalinger går som visa transaksjon med tilsvarende høye gebyrer for butikken, og Lunar bank tjener penger på bruken? Ser de beskriver det som lukrativt for dem at kundene bruker kortet, så det betyr nok at de påfører butikkene gebyrer.

Alle andre bruker bankaxept fordi det er billig for alle parter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: RJK på fredag 03. februar 2023, klokken 17:36
Takk for tips og link. Bruker nå S-banken, men de er jo spist opp av DNB, så nå er det betaling på bruk av Bankid på mobil. Dette tipper jeg aldri hadde skjedd om de ikke hadde blitt kjøpt opp av akkurat den banken. Er derfor begynt så vidt å se meg om etter et godt alternativ.

EDIT: Med mindre man er fornøyd med kun en brukskonto, så koster det 79,- per måned for 3 konti, og 149 for inntil 6 konti. Det kan da ikke kalles kalles gebyrfritt. Da fortsetter letingen.
Bankid på mobil er det vel din teleoperatør som tar betalt for, ikke DnB?
Uansett er bankid på mobil snart historie. Erstattes av Bankid app som fungerer bedre. Spesielt når biometri snart kommer på plass :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. februar 2023, klokken 18:36
Sitat fra: RJK på fredag 03. februar 2023, klokken 17:36
Takk for tips og link. Bruker nå S-banken, men de er jo spist opp av DNB, så nå er det betaling på bruk av Bankid på mobil. Dette tipper jeg aldri hadde skjedd om de ikke hadde blitt kjøpt opp av akkurat den banken. Er derfor begynt så vidt å se meg om etter et godt alternativ.

EDIT: Med mindre man er fornøyd med kun en brukskonto, så koster det 79,- per måned for 3 konti, og 149 for inntil 6 konti. Det kan da ikke kalles kalles gebyrfritt. Da fortsetter letingen.
Bankid på mobil er det vel din teleoperatør som tar betalt for, ikke DnB?
Uansett er bankid på mobil snart historie. Erstattes av Bankid app som fungerer bedre. Spesielt når biometri snart kommer på plass :)
Ja, det har du vel rett i. Men det er vel og en avtale mellom bank/bankid og teleoperatør som definerer hva bankene må betale for dette.

Jeg har rett og slett ikke orket å gå over til app enda, fordi overgangen betyr at man sier opp bankid på mobil, slik jeg har lest. Dermed er det ikke bare å sette opp for å prøve.

Hadde det vært mulig, så hadde jeg testet, men nå utsetter jeg det så lenge jeg kan. Jeg har ikke den aller største toleransen for apper, så en appfri løsning er alltids å foretrekke IMHO.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Toroverg

Har DnB med bankid både på app og mobil. Hvilken jeg ønsker å bruke velges når spørsmål om bankid dukker opp.

RJK

OK, da er det forskjell på hva de har skrevet i infoen jeg fikk, og det som er realiteten. Har både S-Banken (hovedbank) og DNB (brukes mest for å følge sparing fra pensjonsavtaler i jobb).

Bankid har jeg da gjennom S-Banken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sitat fra: RJK på fredag 03. februar 2023, klokken 19:57
Ja, det har du vel rett i. Men det er vel og en avtale mellom bank/bankid og teleoperatør som definerer hva bankene må betale for dette.

Jeg har rett og slett ikke orket å gå over til app enda, fordi overgangen betyr at man sier opp bankid på mobil, slik jeg har lest. Dermed er det ikke bare å sette opp for å prøve.

Hadde det vært mulig, så hadde jeg testet, men nå utsetter jeg det så lenge jeg kan. Jeg har ikke den aller største toleransen for apper, så en appfri løsning er alltids å foretrekke IMHO.
1. Nei det er teleoperatør som styrer gebyrlegging av BankID på mobil. Bankene har ikke noe med det å gjøre.
2. Du kan fint skaffe deg BankID app uten å miste tilgang til BankID på mobil. De to har ingen sammenheng. Appen er noe nytt. BankID på mobil er døende og fases ut i løpet av et års tid. Når appen får biometri-støtte senere i år blir den uansett mye raskere og enklere enn BankID på mobil, så du kommer ikke til å ønske deg tilbake :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hanche

For å være helt presis så kan man ikke lenger fornye BankID på mobil, så når din nåværende avtale går ut, er det slutt. Utløpsdatoen varierer, det er derfor man kaller det en utfasing.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jlan

Jeg liker redundans, og har derfor en tvillingtelefon. Men jeg får ikke ha BankID-App aktiv på begge. Inntil videre har jeg BankID for Mobil på den ene og BankID-App. på den andre, men det er jo snart slutt. Bankens egen mobilbank app kan jeg ha på begge, men jeg får altså problemer med andre innlogginger hvis jeg har med "feil" telefon.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. februar 2023, klokken 20:49
Sitat fra: RJK på fredag 03. februar 2023, klokken 19:57
Ja, det har du vel rett i. Men det er vel og en avtale mellom bank/bankid og teleoperatør som definerer hva bankene må betale for dette.

Jeg har rett og slett ikke orket å gå over til app enda, fordi overgangen betyr at man sier opp bankid på mobil, slik jeg har lest. Dermed er det ikke bare å sette opp for å prøve.

Hadde det vært mulig, så hadde jeg testet, men nå utsetter jeg det så lenge jeg kan. Jeg har ikke den aller største toleransen for apper, så en appfri løsning er alltids å foretrekke IMHO.
1. Nei det er teleoperatør som styrer gebyrlegging av BankID på mobil. Bankene har ikke noe med det å gjøre.
2. Du kan fint skaffe deg BankID app uten å miste tilgang til BankID på mobil. De to har ingen sammenheng. Appen er noe nytt. BankID på mobil er døende og fases ut i løpet av et års tid. Når appen får biometri-støtte senere i år blir den uansett mye raskere og enklere enn BankID på mobil, så du kommer ikke til å ønske deg tilbake :)
Angående nr. 1, så ser jeg ikke helt hvorfor teleoperatøren skal ønske å ta kosten alene for en tjeneste banken/bankid ønsker, uten at de blir kompensert på en eller annen måte. Jeg er ganske så overbevisst at dette beror på avtaler mellom partene, som ikke vi forbrukerne egentlig ser noe av.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Du må gjerne være overbevist om at det finnes en avtale om gebyrlegging mellom bank og teleoperatør, men det finnes ikke.
Operatørene står fritt til å ta den prisen de ønsker. Noen velger å ta betalt, andre ikke.
Det er fullt og helt opp til teleoperatør om de vil ta betalt for tjenesten de har tilrettelagt for. De fleste har valgt å se på dette som en tjeneste de tilbyr kostnadsfritt, selv om det koster dem litt å få systemene på plass.

Uansett forsvinner BankID på mobil nå, så jeg kan tenke meg at operatørene vil ha litt inntjening i sluttfasen. Om ikke annet så påskynder det migreringen til app, og dermed kan det gjøre at vi kommer raskere til avvikling av løsningen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA