Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. desember 2022, klokken 21:33
Men nå går vi i ring igjen.
Alle betalinger du gjør med RFID og apper gjøres opp med VISA/Mastercard, som er "dyrt" å bruke (fra 0,75% og oppover).

Dette er feil. Fortum tilbyr betaling via faktura (for lading i Norge). DVS at mange RFID/app-ladeøkter samles i en felles faktura, og man behøver ikke å betale med kort.

Å belaste kortet ditt for hver enkelt ladeøkt er altså noe de fleste ladeoperatører velger å gjøre (og som de sikkert har sine grunner til), ikke noe de *må* gjøre.



Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rollep

Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 19:25
Sitat fra: overskyet på mandag 12. desember 2022, klokken 18:57
For ordens skyld, så har ikke bankkort noen begrensninger i forhold til avtaler etc slik du insinuerer heller. Det er jo bare å se på trumf og tilsvarende kundeklubber. Alle dine RFID-fortreffeligheter kan like gjerne følge et bankkort.

Fikk nettopp epost fra Trumf, og innså at jeg ikke har fått noe bonus på lang tid, fordi jeg har tæppa mobilen min istedenfor det fysiske kortet. Så nå må jeg dra med lommeboka bare for å få bonus. Veldig fremtidsrettet.

Heldigvis handler jeg mest hos Coop og der bruker jeg app, så ingen problem der.
Pleier du å la lommeboka ligge igjen hjemme når du går ut?

Panduck

Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. desember 2022, klokken 21:33
Så vær så snill: Ikke bruk argumentet om VISA/Mastercard kostnad igjen. Det vil enten bli billigere eller koste det samme.

Ja, vi går igjen i ring. Hva vet du om kostnad for å støtte VISA/MasterCard? Tror du dette er begrenset til transaksjonsavgift? Har du noe forhold til hva det vil bety av kostnad for å få backendsystemene til å støtte dette? Hva det vil bli av kostnad å utstyre ladere som ikke støtter kort med kortterminaler? Tror du dette er en uvesentlig kostnad for de som allerede har installert en masse ladere, og må bruke mye penger på å utstyre disse?

Tror du dette er en uvesentlig kostnad?

Og ja, jeg er EKSTREMT skeptisk til at EU skal kreve at ladeoperatører skal ha støtte for firma som nær har monopolsituasjon på betaling. Noe burde skurre dersom det er lovpålagt å være VISA-kunde.

Panduck

Sitat fra: Rollep på mandag 12. desember 2022, klokken 22:24
Pleier du å la lommeboka ligge igjen hjemme når du går ut?

Ja, hva skal jeg med den?

Panduck

Sitat fra: overskyet på mandag 12. desember 2022, klokken 21:35
Dine personlige preferanser i forhold til mastercard og visa er ikke relevante i denne sammenhengen.

Det har du helt rett i. Hverken mine eller dine preferanser betyr noe som helst her.

Men du ser bakover, og argumenterer med hvordan det må være, gitt hvordan det "alltid har vært", jeg forholder meg til den veien markedet beveger seg og ser hvordan trendene for betaling utvikler seg. Jeg beskrev hvordan flere steder dropper terminaler for å gå til nettbasert betaling. Du sa at da finner du et annet sted å spise. Hvem er det som argumenterer basert på preferanser?

Markedet drives ikke av gamle gubber som er redd for å prøve nye ting og vil klamre seg fast til det gamle. Vår tid er snart forbi. Vi kan kanskje få til ting som å presse ladeoperatører til å godta den betalingsformen vi insisterer på at er den beste, men det vil på ingen måte revolusjonere markedet, gi lavere priser, enklere start av ladere osv osv.

Nå har vi gått nok i sirkler og jeg orker ikke flere runder... Om noen foretrekker å vandre gjennom snø og slaps for å finne en enslig parkeringsautomat som tar kort fordi man nekter å sette opp en app som gjør alt enklere, så får man gjøre det.

Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor.

overskyet

Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 23:21
Sitat fra: overskyet på mandag 12. desember 2022, klokken 21:35
Dine personlige preferanser i forhold til mastercard og visa er ikke relevante i denne sammenhengen.

Nå har vi gått nok i sirkler og jeg orker ikke flere runder... Om noen foretrekker å vandre gjennom snø og slaps for å finne en enslig parkeringsautomat som tar kort fordi man nekter å sette opp en app som gjør alt enklere, så får man gjøre det.


Vi snakker ikke om parkering, vi snakker om lading. Å betale med kort på en bensinstasjon er jo som en drøm å regne sammenlignet med surret som ladeselksapene driver med. Det er ingen grunn til at det skal være vanskeligere å lade enn å fylle bensin.

RJK


Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 08:20
Sitat fra: RJK på mandag 12. desember 2022, klokken 01:57
Trenger ikke lage konto for å bestille fra Foodora, man oppgir leveringsadresse selvsagt, og om man vil betale der og da eller ved mottak av varer. Fremdeles uten å måtte lagre kort.


Du kan betale på kort ved en rekke ladere ved å scanne QR-kode, komme til en side for betaling, legge inn kortinfo der og start lading, uten å lagre kort. Dette er en løsning som er valgt så man slipper å ha fysiske terminaler. Det blir da ikke noe stort annet enn slik det er å bestille på Foodora.


For å betale kontakt ved levering har jeg aldri noen gang hatt mulighet til å gjøre når jeg har brukt Foodora.
Ja,man kan selvsagt velge en veldig tungvint måte å få til å betale med kort på, men det er altså ikke den man etterspør, så skjønner ikke at du annser det er et poeng til deg.

Det som etterspørres, er å kunne sveipe kortet, eller mobilen med kortene i en appløsning, for de som absolutt skal være så hipp at de skal bruke Apple Pay, Android pay eller Samsung Pay. Selv så velger jeg å dra plastkortet om jeg ikke velger cash der jeg normalt sett betaler for meg.


Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 09:00
Sitat fra: RJK på søndag 11. desember 2022, klokken 23:05
Akkurat som om jeg skulle fyllt bensin eller diesel, så er det en "pumpepris" som ikke straffer visse betalingsformer, men som gir meg rabatter om jeg er registrert som kunde under fordelsprogram.


Du er klar over at rabatter i fordelsprogram er identisk med en avgift for å ikke være med i fordelsprogrammet? Det er bare en måte å omformulere det på for å gi folk en illusjon av å spare penger.
Per i dag får du en annen pris en den de går ut med, dersom du velger å betale med SMS og derved uregistrert.

Jeg forventer altså at det skal være samme pris om jeg betaler med SMS, Vipps eller bankkort, men så kan man altså oppnå de samme rabatter som man får med RFID-kort/RFID-brikke eller app-betaling, om man er registrert kunde, selv om man velger en av de nevnte tre løsninger for betaling.

Dette kan selvsagt operatøren legge inn i løsningen sin. Å utvikle en løsning er i utgangspunktet en engangskostnad, så er vedlikeholdet samme om man bruker det på en eller 10 000 ladere, ihvertfall om man bruker samme ladere. Men programvaren kan og ligge i et lag mellom laderens skjermenhet og produsentens maskinprogramvare for å virke. Da må den selvsagt kunne lett tilpasses annen maskinvare

Jeg synes det er litt "interessant" at det snakkes som om dette er skrekkelig vanskelig. En greit dyktig programmerer fikser kode på få dager, det er kun planlegging av hvordan dette skal se ut og fungere sammen, som krever litt mere.

Men utviklere som jobber etter smidighet-prinsippet bør som sagt ikke ha store problemer med å få god kode og et greit grensesnitt på ganske kort tid. Stabilitet mot maskinkode er en annen sak, men det problemet vil uansett være til stede om denne er råtten i utgangspunktet.

Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 19:25
Sitat fra: overskyet på mandag 12. desember 2022, klokken 18:57
For ordens skyld, så har ikke bankkort noen begrensninger i forhold til avtaler etc slik du insinuerer heller. Det er jo bare å se på trumf og tilsvarende kundeklubber. Alle dine RFID-fortreffeligheter kan like gjerne følge et bankkort.

Fikk nettopp epost fra Trumf, og innså at jeg ikke har fått noe bonus på lang tid, fordi jeg har tæppa mobilen min istedenfor det fysiske kortet. Så nå må jeg dra med lommeboka bare for å få bonus. Veldig fremtidsrettet.

Heldigvis handler jeg mest hos Coop og der bruker jeg app, så ingen problem der.
Se der. Flott eksempel på at kort hadde fungert best. Du ville ikke hatt et mellomlag ekstra hvor ting kan feile, slik du hadde nå.

Er det rart at jeg etterspør en løsning som virker mest mulig direkte? Og som at på til er minst diskriminerende

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moggen

Cirkle K eller Shell (husker ikke) hade betalkort-tapping i danmark på lynladere. Fungerte helt perfekt, beste ladeopplevelsen jeg noensinne hatt.
Så teknologin og kompetensen finnes.
Det som trengs er nå at Ionity/Recharge/Eon etc etc. ser seg selv i speilet og spørr seg om de ønsker å vare en del av løsingen, eller en del av problemet kring elbil-omstillingen.

Ingeniøren

Datt av underveis men synes den kommentaren om RFID'n vi alle har i bilen og som sørger for at passering registers var fin, men relevans til å få kort på hurtigladere....(fremskritt ? ???). Dog, de som vil ha kort på laderen er vel de samme som baserer seg på skiltlesing... :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ellemelle

Sitat fra: automat på mandag 12. desember 2022, klokken 22:18
Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. desember 2022, klokken 21:33
Men nå går vi i ring igjen.
Alle betalinger du gjør med RFID og apper gjøres opp med VISA/Mastercard, som er "dyrt" å bruke (fra 0,75% og oppover).

Dette er feil. Fortum tilbyr betaling via faktura (for lading i Norge). DVS at mange RFID/app-ladeøkter samles i en felles faktura, og man behøver ikke å betale med kort.

Å belaste kortet ditt for hver enkelt ladeøkt er altså noe de fleste ladeoperatører velger å gjøre (og som de sikkert har sine grunner til), ikke noe de *må* gjøre.
Nei det er klart du finner (sjeldne) unntak, men poenget mitt var at en kortterminal på butikken (eller en lader), ikke behøver å bruke VISA/Mastercard, siden de kan bruke svært billige bankaxept i stedet, noe de fleste (alle?) debetkort har.
Hvis du bruker apper eller nettbaserte løsninger, så er de i praksis avhengig av VISA/Mastercard.

Rollep

Sitat fra: Panduck på mandag 12. desember 2022, klokken 23:05
Sitat fra: Rollep på mandag 12. desember 2022, klokken 22:24
Pleier du å la lommeboka ligge igjen hjemme når du går ut?

Ja, hva skal jeg med den?
Nei si det, du satser tydeligvis på at alt kan ordnes ved hjelp av apper.

Selv har jeg alltid med meg lommeboken som normalt inneholder førerkort, bank / kredittkort og selvsagt litt cash. Når jeg er på tur i utlandet har den i tillegg nasjonalt ID kort, europeisk helsetrygdkort og et par hundre Euro.

Toalmar

Hvor ble dert av diskusjonen om ladepris på skilt her mon tro.
Denne tråden burde helt klart vært døpt om til noe mer passende  :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

automat

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 13. desember 2022, klokken 09:53

Nei det er klart du finner (sjeldne) unntak, men poenget mitt var at en kortterminal på butikken (eller en lader), ikke behøver å bruke VISA/Mastercard, siden de kan bruke svært billige bankaxept i stedet, noe de fleste (alle?) debetkort har.
Hvis du bruker apper eller nettbaserte løsninger, så er de i praksis avhengig av VISA/Mastercard.

Og dette sjeldne unntaket er altså fra en av de store ladeaktørene i Norge.

Med kortterminal får man en transaksjon pr ladeøkt. Med RFID/app kan ladeopratøren velge å tilby andre løsninger. F.eks månedlig samlefaktura. Selv om man skulle betale denne med Visa/Mastercard, så vil det kun bli en transaksjon, istedet for kanskje ti bankaxept-transaksjoner.

Er de kortterminaler som eksisterer på hurtigladere i dag åpen for Bankaxept, eller kun Visa/Mastercard?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hanche

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 13. desember 2022, klokken 18:17
Hvor ble dert av diskusjonen om ladepris på skilt her mon tro.
Denne tråden burde helt klart vært døpt om til noe mer passende  :)
Til og med diskusjonen om det skal være kWh eller kWt er nærmere trådtittelen enn det som skjer her nå, ja. Ikke at jeg foreslår at vi skal ta opp den diskusjonen igjen.  ;) Men det ligger liksom i diskusjonsforumets natur at tema endrer seg underveis.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Moggen

Kanskje vi kan konkludere med at egensnekkrete betalingsløsninger var en interessent konsept når elbilisme var en nisch-fenomen for spesiellt intresserte som oftest var hvite menn i 40åra som elsket å vare "early adopters", betale med apper og oppleve elektrifiert bilisme som en beta-produkt med innovative ideer kring allt fra abonnement til betaling osv.
Nå er vi der at også folk som HATER apper og beta-testing av duppeditter kjøpt elbil, og da må vi iterera frem til de løsninger som fungerer i ett modent, mindre innivativt, mere operativt marked.
Enter kortbetaling og visning av pris per kwh for drop-in betaling.
Spelasialløsinger for de spesiellt interesserte vil fortsatt vara mulig, så det at tante Beate nå kan lade på lik linje med "techie-thomas" vil ikke bety at den sistnevntes spesialkompetense blir overflødig
"techie-thomas" kan alltså fortsatt bruke sin fritid til å finne frem diverse skal-abonnement, slik at han kan lade til noen prosent under skiltet pris, vis han ønsker. Og selvsagt bruke rfid, app, rektalscanning eller noe annet gøyalt authentiseringsmetode.
Null problemer, alle blir happy!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA