Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

overskyet

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 05. desember 2022, klokken 17:08
Sitat fra: overskyet på mandag 05. desember 2022, klokken 09:48
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 05. desember 2022, klokken 06:54
Er det noen som faktisk har testet stasjonen i Drammen? Spurte UNO-X og det skal holde å legge korte på leseren men tror det ikke helt før jeg får det bekreftet  :)

Hvorfor tror du ikke det egentlig?

Når Bjørn Nyland har problemer hvordan tror du det går med nissene som ikke klarer å bruke en RFID leser og ikke vet de må holde den mot merket og at det ikke holder å vite med den i lufta 20 cm fra laderen slik jeg har sett....😁

Hadde han egentlig så mye problemer? Han holdt kortet inntil, slik man gjør på de fleste steder man betaler trådløst med kort. Han plugget i laderen.


Panduck

Sitat fra: overskyet på mandag 05. desember 2022, klokken 17:09
Hadde han egentlig så mye problemer? Han holdt kortet inntil, slik man gjør på de fleste steder man betaler trådløst med kort. Han plugget i laderen.

Han må fremdeles velge hvilken ladeplugg (høyre / venstre) som skal brukes. Dette valget kommer opp relativt umiddelbart når man bruker RFID. Men dette er uansett en svakhet disse laderen har, uavhengi av om du bruker kort eller RFID, det er ikke rett frem å vite hvilken knapp du skal trykke. Det står "CCS" over knapp en og "CCS" over knapp to.

Vi kan egentlig debatere i all evighet hva som er enklest av RFID og bankkort, sannheten er at en rekke ladere har brukergrensesnitt som er overkomplisert uansett hva man bruker. Noen av de nye laderene til Kople er et grensesnitt-mareritt.

Ingeniøren

Jepp, problemene blir nok ikke bort med kort om man klarer å navigere fram til laderen om man bare har kort å hjelpe seg med...

Vil nok fortsatt være litt som en ankringsplass til sjøs på sommeren der alle sitter og venter på underholdning fra neste mann som skal fortøye / ankre opp / lade  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Moggen

#138
Sitat fra: Panduck på mandag 05. desember 2022, klokken 21:33
Sitat fra: overskyet på mandag 05. desember 2022, klokken 17:09
Hadde han egentlig så mye problemer? Han holdt kortet inntil, slik man gjør på de fleste steder man betaler trådløst med kort. Han plugget i laderen.

Han må fremdeles velge hvilken ladeplugg (høyre / venstre) som skal brukes. Dette valget kommer opp relativt umiddelbart når man bruker RFID. Men dette er uansett en svakhet disse laderen har, uavhengi av om du bruker kort eller RFID, det er ikke rett frem å vite hvilken knapp du skal trykke. Det står "CCS" over knapp en og "CCS" over knapp to.

Vi kan egentlig debatere i all evighet hva som er enklest av RFID og bankkort, sannheten er at en rekke ladere har brukergrensesnitt som er overkomplisert uansett hva man bruker. Noen av de nye laderene til Kople er et grensesnitt-mareritt.

Bensinstasjoner har jo løst dette problemet for langst; blippe kort, tak håndtaget, starte fylling.
Det eneste displayen trengs til er å vise ladehatighet og pris.

Tenk om man hade fokusert på å gjennbruke de bruksmønster som allerede finnes og brukerne er vannt til, og fungerer?
Istedet for å tenke "nytt". Dette er jo drivstofffylling, et bruksmønster som blit brukt og optimert i mange årtienden.
Hade rfid, apper og touch hvert en god løsing hade vi hatt det på besinstasjoner i 20år allerede.

Samme med abonnement/roaming; ingen har abonnnemang eller rfid hos mcdonalds idag. Att du har ett abbonement for din telefon er kun for at du ønsker at det skal fungere utenfor eget netthverk, ettersom du ikke har noen fysisk kontaktpunkt med eier av nett, må dette administreres av din operatør. Når du fysisk kobbler ladekabel i din elbil, har du per definisjon direkte kontakt med enhver operatør som eier det utstyret! Att da håndtere betaling via en tredjeparts-roaming blir jo helt idiotisk.
Perfekt eksempel på "a solution in search of a problem". Her har noen konsulenter tjent gode penger på inkompetente investorer.

goggo

Sitat fra: Moggen på torsdag 08. desember 2022, klokken 11:21
Sitat fra: Panduck på mandag 05. desember 2022, klokken 21:33
Sitat fra: overskyet på mandag 05. desember 2022, klokken 17:09
Hadde han egentlig så mye problemer? Han holdt kortet inntil, slik man gjør på de fleste steder man betaler trådløst med kort. Han plugget i laderen.


Han må fremdeles velge hvilken ladeplugg (høyre / venstre) som skal brukes. Dette valget kommer opp relativt umiddelbart når man bruker RFID. Men dette er uansett en svakhet disse laderen har, uavhengi av om du bruker kort eller RFID, det er ikke rett frem å vite hvilken knapp du skal trykke. Det står "CCS" over knapp en og "CCS" over knapp to.

Vi kan egentlig debatere i all evighet hva som er enklest av RFID og bankkort, sannheten er at en rekke ladere har brukergrensesnitt som er overkomplisert uansett hva man bruker. Noen av de nye laderene til Kople er et grensesnitt-mareritt.

Bensinstasjoner har jo løst dette problemet for langst; blippe kort, tak håndtaget, starte fylling.
Det eneste displayen trengs til er å vise ladehatighet og pris.

Tenk om man hade fokusert på å gjennbruke de bruksmønster som allerede finnes og brukerne er vannt til, og fungerer?
Istedet for å tenke "nytt". Dette er jo drivstofffylling, et bruksmønster som blit brukt og optimert i mange årtienden.
Hade rfid, apper og touch hvert en god løsing hade vi hatt det på besinstasjoner i 20år allerede.

Samme med abonnement/roaming; ingen har abonnnemang eller rfid hos mcdonalds idag. Att du har ett abbonement for din telefon er kun for at du ønsker at det skal fungere utenfor eget netthverk, ettersom du ikke har noen fysisk kontaktpunkt med eier av nett, må dette administreres av din operatør. Når du fysisk kobbler ladekabel i din elbil, har du per definisjon direkte kontakt med enhver operatør som eier det utstyret! Att da håndtere betaling via en tredjepart er jo helt idiotisk.

Så du liker ikke at noen tenker nytt?
Hest og kjerre, er det bra? Eller til nød bensinbiler kanskje?

Ellers er det jo greit å merke seg at bensinstasjonene i Norge var veldig tidlig ute med å ta i bruk bank kort med magnetstripe, før noen andre butikker hvis jeg husker riktig. Jeg jobbet selv en liten periode med innføringen av NOROL  kortet på slutten av 70 tallet (huff, der røpet jeg visst alderen min...)
Så jeg tror det er naturlig og riktig for denne bransjen å «tenke nytt» ved å forsøke løsninger som RFID og APPer etc.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Sitat fra: Moggen på torsdag 08. desember 2022, klokken 11:21
Istedet for å tenke "nytt". Dette er jo drivstofffylling, et bruksmønster som blit brukt og optimert i mange årtienden.

Det er helt greit å tenke nytt. Problemet er at her har man tenkt nytt, uten å tenke enkelhet. De kan ikke ha hatt usability eksperter på laget når de har laget disse grensesnittene.

Det er ikke RFID vs kort som gjør det enkelt / vanskelig. Om jeg tæpper kort eller brikke betyr lite, når jeg må igjennom et uforståelig menyoppsett for å få startet / stoppet lading.

Moggen

Sitat fra: Panduck på torsdag 08. desember 2022, klokken 12:33
Sitat fra: Moggen på torsdag 08. desember 2022, klokken 11:21
Istedet for å tenke "nytt". Dette er jo drivstofffylling, et bruksmønster som blit brukt og optimert i mange årtienden.

Det er helt greit å tenke nytt. Problemet er at her har man tenkt nytt, uten å tenke enkelhet. De kan ikke ha hatt usability eksperter på laget når de har laget disse grensesnittene.

Det er ikke RFID vs kort som gjør det enkelt / vanskelig. Om jeg tæpper kort eller brikke betyr lite, når jeg må igjennom et uforståelig menyoppsett for å få startet / stoppet lading.

Ja som sagt, det skinner igjennom at det er ille gjennomtenkt/brukerfientlig. Istedet for å løse et reellt problem ("betale enkelt og komme meg videre"), har man bygget noe som ser intressant ut for investorer ("vi har en abonnementsløsing med gjenntakende inntekter og personlig relasjon med varje bruker som noensinne ladet hos oss").
Nå som noen aktører tilbyr en brukervennlig betalingsform, vil denne investering falle som et korthus (bwahaha!).

Panduck

Sitat fra: Moggen på torsdag 08. desember 2022, klokken 17:13
Nå som noen aktører tilbyr en brukervennlig betalingsform, vil denne investering falle som et korthus (bwahaha!).

Seriøst? Logikken er at selv om det å bruke bankkort er like lite brukervennlig opplevelse på laderen som det å bruke RFID, så vil det at noe nå begynner å støtte bankkort gjøre at det blir brukervennlig?

Hvor er logikken?

Dette er ikke et Recharge/MER vs UnoX/Eon-Clever problem, problemet ligger hos de som lager laderen. Løsningen har da ingenting med rfid vs kort å gjøre, men at ladeaktørene slutter å kjøpe ladere fra produsenter som lager et produkt med elendig brukergrensesnitt.

Ionity har forstått noe, de skal ha samme ladere overalt. Det gir en trygghet på at man vet hva man skal forvente. Kople går andre vei og skal ha alt muligrart av ladere, og man vet knapt hva man kan forvente.

Å tro at ting ville bli enkelt bare dersom Kople slang på kortterminaler, tror jeg er noe vel optimistisk.

Moggen

#143
Sitat fra: Panduck på fredag 09. desember 2022, klokken 08:49
Sitat fra: Moggen på torsdag 08. desember 2022, klokken 17:13
Nå som noen aktører tilbyr en brukervennlig betalingsform, vil denne investering falle som et korthus (bwahaha!).

Seriøst? Logikken er at selv om det å bruke bankkort er like lite brukervennlig opplevelse på laderen som det å bruke RFID, så vil det at noe nå begynner å støtte bankkort gjøre at det blir brukervennlig?

Hvor er logikken?

Dette er ikke et Recharge/MER vs UnoX/Eon-Clever problem, problemet ligger hos de som lager laderen. Løsningen har da ingenting med rfid vs kort å gjøre, men at ladeaktørene slutter å kjøpe ladere fra produsenter som lager et produkt med elendig brukergrensesnitt.

Ionity har forstått noe, de skal ha samme ladere overalt. Det gir en trygghet på at man vet hva man skal forvente. Kople går andre vei og skal ha alt muligrart av ladere, og man vet knapt hva man kan forvente.

Å tro at ting ville bli enkelt bare dersom Kople slang på kortterminaler, tror jeg er noe vel optimistisk.

Nå må du våkne opp ur din mentale dvale og innse følgende;
- Når du blipper ditt betalkort gjennomfør du en betaling via din bank.
- Når du blipper en rfid brikke, etter att du satt opp et kundeforhold hos operstør X, registrerer du en ladeøkt hos X. Denne vil siden bli fakturert til deg. Du har ikke betalt for noe.
Hvor ligger verdien for kundene å opprette og underholde kunderorhold hos alle nasjonale og internasjonale ladeoperatører som man evt. kommer å ha bruk for? Er dette tid og data gemene man ønsker å dele, istedet for å bara blippe bankkortet, slik vi gjør med alle andre tjenester og produkter vi kjøper?

Hvorfor har vi ikke mcdonalds rfid brikker? roamingavtale for rfid som fungerer på 70% av landets junkfood restauranger? For at det er en idiotisk ide som kun fungerer i et markned der bedre løsninger savnes.
Att brukergrensesnittet er dårlig implementert er jo en parantes i sammenhenget, det tar en minutt ekstra å prøve igjen.
Å laste ned en ennå en app, registrere sine personoppgifter og kort, tar mye lengere tid.

Panduck

Sitat fra: Moggen på fredag 09. desember 2022, klokken 22:48
Nå må du våkne opp ur din mentale dvale og innse følgende;
...
Hvorfor har vi ikke mcdonalds rfid brikker?
...
Att brukergrensesnittet er dårlig implementert er jo en parantes i sammenhenget.

Du påstod at problemene vi har med grensesnitt snart er borde, fordi vi har noen aktører som nå gir oss kortbetaling. Jeg lurte på hvorfor, og du kommer med nedsettende kommentarer, og gjentar den samme sangen som før om McD, men klarer ikke å forklare noe av det du påsto.

Du trenger ikke forklare meg hvordan dette fungerer. Jeg jobber med utvikling av slike systemer. Det gjør at jeg vet litt om hva som er enkelt / vanskelig å få på plass, og hvor kostbar den drømmen din er, spesielt når man vil dra inn AC ladere i dette.

At brukergrensesnittet er en parantes for deg betyr at du tydligvis ikke forstår hva mange sliter med. Jeg har mistet tellingen på hvor mange personer som jeg har måttet hjelpe med å lade, på tross av at de har fungerende RFID-brikke. Stor sett ALLTID er det grensesnittet som er et problem. Jeg kan sette opp en RFID-brikke for min mor som fungerer nær sagt overalt. Men det hjelper ikke når grensesnittet er elendig.

Og så har vi McD analogien da. Jeg vet ikke hvordan ting gjøres på McD, for ett sted går grensa på hva jeg klarer å spise. Men... Jeg var en tur på Clas Ohlson, "er du med i kundeklubben?". En tur til Dressmann "er du med i kundeklubben?", på apoteket "er du boost medlem?"

På Meny har jeg måttet bli med i Trumf for å ikke betale mer enn nødvendig. Hos Coop betaler jeg med app. På Breddos scanner jeg QR, bestiller via nettside og betaler med Vipps. Hos MaxBurger er jeg ferdig registrert og betaler med Klarna-app. Hos Circle K kan man betale for bensinfylling via skiltgjengkjenning, men det krever altså registrering.

Og man tror at RFID / App er dødfødt fordi det krever registrering og kundeforhold

Sammenliknet med Clas Ohlson, Boost og KIWI, har ladeoperatørene faktisk hatt en god grunn til å ønske at du registrerer deg, å ha betalingsterminaler på alt av ladere blir ekstra kostbart. For de fleste andre har det kun en årsak, de vil overvåke alt du kjøper, og sende deg tilspissede tilbud. Det er j*** irriterende, men vil du stå utenfor må du finne deg i å betale mer.

Slik vil det bli på ladere også. Og jo mer vi tvinger de til å godta kort, jo dyrere vil det bli. Og siden kort vil bli det dyreste, vil nær sagt ingen bruke det. Og da har vi påtvunget et system som vil gjøre lading dyrere, som nær sagt ingen vil bruke, da 99% vil registrere seg for å få billigst lading.

"Tenk på de eldre" - de eldre kan enkelt få hjelp til å sette opp en brikke de kan bruke, gitt at brukergrensesnittet på laderen er enkelt nok til at de forstår. Det er ikke sammenliknbart med at man må ha smartttelefon for å kunne kjøpe billetter på bussen, må kunne bruke PC for å betale regninger osv osv.

Verden endrer seg. Det ALLER viktigste vi kan gjøre for de eldre (og alle andre), er å lage grensesnitt som gjør det lett å følge med i utviklingen. Jeg blir sint hver gang jeg må hjelpe min mor med tekniske ting, ikke på henne, men på de som lagde de idiotiske appene / sidene hun må igjennom. Problemet er ikke at det er en app. Problemet er at de er laget uten tanke på brukervennlighet. Det kunne ofte ha blitt gjort såre enkelt... Ruter appen for billettkjøp er fancy, men det kunne blitt gjort så EKSTREMT mye enklere.

Så nei. Brukergrensesnitt er ikke en parantes. Det er mer eller mindre ALT for de som skal ta det i bruk.

Ingeniøren

#145
@Panduck  :+1:
Har aldri forstått at RFID er noe problem man må bare vær litt strukturert. Værre er det når man står ved en lader og lurer på hvorfor man i h... har gjort det helt annerledes enn den du brukte sist....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

overskyet

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. desember 2022, klokken 09:53
@Panduck  :+1:
Har aldri forstått at RFID er noe problem man må bare vær litt strukturert. Værre er det når man står ved en lader og lurer på hvorfor man i h... har gjort det helt annerledes enn den du brukte sist....

ROFL  :police:

Du har aldri fortsått at RFID er noe problem? Det er jo grunnen til at man har disse diskusjonene. Man har hatt ti år på å implementere en god RFID-løsning og det er stadig som gå med sandaler i en våt, tung og kald hengemyr i oktober.

Panduck

Sitat fra: overskyet på lørdag 10. desember 2022, klokken 15:33
Du har aldri fortsått at RFID er noe problem?

Nei. Det er lett å registrere seg, og når man kommer til en lader er det ingen forskjell på å komme med et bankkort eller med et fungerende RFID-kort.

Mener du virkelig at RFID er grunnen til at ting er sært å bruke? Folk har slitt med billettmaskinene til Vy, de tar jo bankkort, hvordan kan det være vanskelig å bruke de da?

Debatten rundt RFID går mer på hva man ikke har lyst til å gjøre, ikke at RFID er vanskelig. Har man problem med fungerende RFID-brikke på en lader vil man ha nøyaktig de samme problemene med kort.

Disse små gule kortterminalene som er rundtomkring har gitt meg en mengde problem. Jeg har installert apper for å unngå de. Problemet forsvinner ikke bare fordi man får kortterminaler! Det eneste som skjer er at man tæpper noe annet. Ja, man slipper å registrere seg, men det er da ikke noe vanskelig å gjøre.

Dette minner mer om "cash-is-king" debatten, og egentlig overraskende at folk ikke ber om seddelautomater på ladestasjoner også. Jeg kan jo betale med mynt når jeg bruker selvvask. Hvorfor ikke når jeg lader?

Huff, bør kanskje ikke gi folk ideer.

overskyet

#148
Sitat fra: Panduck på lørdag 10. desember 2022, klokken 16:47
Sitat fra: overskyet på lørdag 10. desember 2022, klokken 15:33
Du har aldri fortsått at RFID er noe problem?

Nei. Det er lett å registrere seg, og når man kommer til en lader er det ingen forskjell på å komme med et bankkort eller med et fungerende RFID-kort.

Mener du virkelig at RFID er grunnen til at ting er sært å bruke? Folk har slitt med billettmaskinene til Vy, de tar jo bankkort, hvordan kan det være vanskelig å bruke de da?

Debatten rundt RFID går mer på hva man ikke har lyst til å gjøre, ikke at RFID er vanskelig. Har man problem med fungerende RFID-brikke på en lader vil man ha nøyaktig de samme problemene med kort.

Disse små gule kortterminalene som er rundtomkring har gitt meg en mengde problem. Jeg har installert apper for å unngå de. Problemet forsvinner ikke bare fordi man får kortterminaler! Det eneste som skjer er at man tæpper noe annet. Ja, man slipper å registrere seg, men det er da ikke noe vanskelig å gjøre.

Dette minner mer om "cash-is-king" debatten, og egentlig overraskende at folk ikke ber om seddelautomater på ladestasjoner også. Jeg kan jo betale med mynt når jeg bruker selvvask. Hvorfor ikke når jeg lader?

Huff, bør kanskje ikke gi folk ideer.

Da er det jo bare å fortsette som nå, alt er perfekt?

Problemet er bare at nesten hele Norge er uenig med deg. Dagens løsning med app, RFID, abonnementer osv suger.
Heldigvis er det kommet noen på banen som ser på dette med RFID-brikker på en annen måte.

hanche

Sitat fra: overskyet på lørdag 10. desember 2022, klokken 18:38
Heldigvis er det kommet noen voksne på banen som ikke mastruberer med RFID-brikker :)
Rent bortsett fra at diskusjonen går i sirkler uten at noen sier noe særlig nytt, synes jeg godt et litt høyere saklighetsnivå kunne være passende.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA