Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y LR vs Y P

Startet av A.Mario, mandag 14. november 2022, klokken 23:07

« forrige - neste »

tornaldo

Ser det er 4 stk som ville byttet LR i følge avstemningen. Spent på å høre grunnen til det!  :)

Kanskje en av de kan opplyse oss.

1 cm lavere, det kan jo være årsaken. Mitt tips er i så fall å kjøpe dekk med høyere profil, da henter man inn den centimeteren.

Eventuelt kan det være den noe lavere nyttelasten på de som kom nå.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

jossolainen

Jeg har hatt P i hele sommer/høst, og samtidig ventet på LR i bestilling som utleveres på mandag. Har nå solgt P så jeg er en av de som går motsatt veg P til LR. Hadde det ikke vært for at LR nå leveres med "samme" understell og komfort så hadde jeg beholdt P. Jeg bytter mest av økonomiske grunner, og merker også at f.eks dekkene på P kommer til å slites fortere (da det kjøres hardere) som resulterer i et dyrere bilhold😅 40k prisforskjell er ikke stort, men nok til at jeg gikk for det. 3.7sek 0-100 var jo artig første uka og en gang i blandt for å imponere/skremme passasjerer/besteforelde, men 5sek er helt ok for en familiebil det også. Forsikring ble like dyr/billig så det var ikke noe å hente der. Kan godt tenkes at at jeg angrer meg etter en stund, men håper at jeg også blir fornøyd med LR  😊

geear

Sitat fra: olavxxx på fredag 18. november 2022, klokken 17:37
Sitat fra: geear på fredag 18. november 2022, klokken 10:41
Sitat fra: Electroelectro på torsdag 17. november 2022, klokken 07:39
Sitat fra: geear på tirsdag 15. november 2022, klokken 10:52
HAR byttet fra tidlig LR til P, og er fornøyd med det, fikk mye høyere nyttelast, MCU3, hattehylle, festekroker, bedre polstring på dørarmlenene, doble glass bak, made in Europe, og marginalt bedre understell, i tillegg til de åpenbare forskjellene på LR og P.

Men nå er jo alle disse tingene også på en LR .
Det du skriver gjelder tidlig LR.
Ja, en del av det. Men det kommer fortsatt LR fra Kina, som ikke alle endringene gjelder på (polstringen på armlenene, (har de fått festekroker nå?) og nå har jo også 100 kg av nyttelasta forsvunnet igjen).

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. november 2022, klokken 17:39
Sitat fra: geear på onsdag 16. november 2022, klokken 14:02
Har lite sammenligningsgrunnlag, men er spent på om jeg klarer 235 km med 20", svær kapellhenger og takboks i vinter, det gikk ikke med LRen.
Kan jeg bare svare "nei" med en gang? Hvor langt unna var du med LR da? Ekstra rekkevidde med det nyere batteriet med kapellhenger er vel bare en drøy mil.
Du har nok rett i det, dessverre. Måtte baile på 200 km med 6% igjen sist, med forbruk på 317 Wh/km, så hadde vel kommet ca. 215, så matematikken er nok mot meg her, ja. Noen smalere 19" hadde sikkert gjort susen.
Hvis du har lettere hjul på YP, bør den gå lenger enn den gamle YLR.
YP og YLR har vel nå like store batterier, men eldste Y LR har jo mindre batteri.

YP har en fordel at den er litt lavere (mindre luftmotstand), men med henger så har det sikkert lite å si.
Men jeg tror nok at det er veldig små marginer man snakker om, fåtall %. Så kjørestil, vær, vind osv vil nok ha større innvirkning. Men skal du dra mye henger, så kan du jo vurdere 18" eller 19" lette hjul, men det er også forskjellige "aero" effekter av forskjellige hjul. I norske hastigheter har det egentlig ganske lite å si, skal sies. Men på autobahn så kan nok aero caps ha en del effekt.
Har samme vinterhjul til P som jeg hadde på LR, 255/40-20".

Sitat fra: Electroelectro på fredag 18. november 2022, klokken 18:37
Jeg kunne godt tenkt meg en P men redd for å gasse på for mye.
Så jeg gikk for en LR.Føler det er nok som familiebil.
Men om Tesla mindre ventetiden og tilbyr en P så sier jeg ja.
Er det mange her som angre veldig på at de ikke kjøpte Performance istedenfor?Prisforskjellen er jo ikke akkurat enorm og bytter man ut felgene så er vel rekkevidden den samme .Har aldri hørt om noen som angrer at de har kjøpt Performance og ønsket at de gikk for en LR istedenfor .
Tjah. Er du glad i fart så er det fort gjort å gasse for mye med LR også. Det går fort opp i lapp-grensa, men mangler det kjekkeste umiddelbare skyvet. Jeg burde heller ikke hatt så sprek bil, og derfor har jeg aldri tatt MC-lappen. Hadde jeg mot formodning fortsatt vært i live hadde jeg vel vært av de på bakhjulet med skiltet bretta opp så ingen kunne lest det  :laugh:. Kjører 2023 EQC 400 AMG Line for tiden, og syns den er litt daff...  :o

Sitat fra: jossolainen på fredag 18. november 2022, klokken 20:50
Jeg har hatt P i hele sommer/høst, og samtidig ventet på LR i bestilling som utleveres på mandag. Har nå solgt P så jeg er en av de som går motsatt veg P til LR. Hadde det ikke vært for at LR nå leveres med "samme" understell og komfort så hadde jeg beholdt P. Jeg bytter mest av økonomiske grunner, og merker også at f.eks dekkene på P kommer til å slites fortere (da det kjøres hardere) som resulterer i et dyrere bilhold😅 40k prisforskjell er ikke stort, men nok til at jeg gikk for det. 3.7sek 0-100 var jo artig første uka og en gang i blandt for å imponere/skremme passasjerer/besteforelde, men 5sek er helt ok for en familiebil det også. Forsikring ble like dyr/billig så det var ikke noe å hente der. Kan godt tenkes at at jeg angrer meg etter en stund, men håper at jeg også blir fornøyd med LR  😊
Jøss. Får det noen som helst praktisk betydning med de 40k fra eller til, på noe til rundt 600k?

Skulle jeg gått til LR igjen nå hadde det definitivt vært med en solid bismak. Enklere å gå andre veien..

tornaldo

Sitat fra: jossolainen på fredag 18. november 2022, klokken 20:50
Jeg har hatt P i hele sommer/høst, og samtidig ventet på LR i bestilling som utleveres på mandag. Har nå solgt P så jeg er en av de som går motsatt veg P til LR. Hadde det ikke vært for at LR nå leveres med "samme" understell og komfort så hadde jeg beholdt P. Jeg bytter mest av økonomiske grunner, og merker også at f.eks dekkene på P kommer til å slites fortere (da det kjøres hardere) som resulterer i et dyrere bilhold😅 40k prisforskjell er ikke stort, men nok til at jeg gikk for det. 3.7sek 0-100 var jo artig første uka og en gang i blandt for å imponere/skremme passasjerer/besteforelde, men 5sek er helt ok for en familiebil det også. Forsikring ble like dyr/billig så det var ikke noe å hente der. Kan godt tenkes at at jeg angrer meg etter en stund, men håper at jeg også blir fornøyd med LR  😊

Du kunne solgt 21" hjulene, og kjøpt 19" med f eks 255/50R19 profil.

Da ville du både fått billigere hjul i innkjøp og ved neste dekkbytte, samt bedre komfort enn de 19" du nå får med LR.

Men jeg tipper helt sikkert du blir fornøyd med LR også.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Haggish

Sitat fra: tornaldo på fredag 18. november 2022, klokken 21:19
Sitat fra: jossolainen på fredag 18. november 2022, klokken 20:50
Jeg har hatt P i hele sommer/høst, og samtidig ventet på LR i bestilling som utleveres på mandag. Har nå solgt P så jeg er en av de som går motsatt veg P til LR. Hadde det ikke vært for at LR nå leveres med "samme" understell og komfort så hadde jeg beholdt P. Jeg bytter mest av økonomiske grunner, og merker også at f.eks dekkene på P kommer til å slites fortere (da det kjøres hardere) som resulterer i et dyrere bilhold😅 40k prisforskjell er ikke stort, men nok til at jeg gikk for det. 3.7sek 0-100 var jo artig første uka og en gang i blandt for å imponere/skremme passasjerer/besteforelde, men 5sek er helt ok for en familiebil det også. Forsikring ble like dyr/billig så det var ikke noe å hente der. Kan godt tenkes at at jeg angrer meg etter en stund, men håper at jeg også blir fornøyd med LR  😊

Du kunne solgt 21" hjulene, og kjøpt 19" med f eks 255/50R19 profil.

Da ville du både fått billigere hjul i innkjøp og ved neste dekkbytte, samt bedre komfort enn de 19" du nå får med LR.

Men jeg tipper helt sikkert du blir fornøyd med LR også.

Akkurat det jeg har planer om, får en P til uka. Og vil bruke vinteren til og bytte selge 21" får og få en mer komfort bil. Får da det neste av begge deler etter min mening. Gleder meg😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

jossolainen

#20
Sitat fra: tornaldo på fredag 18. november 2022, klokken 21:19
Sitat fra: jossolainen på fredag 18. november 2022, klokken 20:50
Jeg har hatt P i hele sommer/høst, og samtidig ventet på LR i bestilling som utleveres på mandag. Har nå solgt P så jeg er en av de som går motsatt veg P til LR. Hadde det ikke vært for at LR nå leveres med "samme" understell og komfort så hadde jeg beholdt P. Jeg bytter mest av økonomiske grunner, og merker også at f.eks dekkene på P kommer til å slites fortere (da det kjøres hardere) som resulterer i et dyrere bilhold😅 40k prisforskjell er ikke stort, men nok til at jeg gikk for det. 3.7sek 0-100 var jo artig første uka og en gang i blandt for å imponere/skremme passasjerer/besteforelde, men 5sek er helt ok for en familiebil det også. Forsikring ble like dyr/billig så det var ikke noe å hente der. Kan godt tenkes at at jeg angrer meg etter en stund, men håper at jeg også blir fornøyd med LR  😊

Du kunne solgt 21" hjulene, og kjøpt 19" med f eks 255/50R19 profil.

Da ville du både fått billigere hjul i innkjøp og ved neste dekkbytte, samt bedre komfort enn de 19" du nå får med LR.

Men jeg tipper helt sikkert du blir fornøyd med LR også.

Det var planen, de lå på finn i 30 dager uten noen bud i nærheten av 25k. Mulig andre er flinkere til å selge enn meg, men jeg droppa det. Mulig markedet er bedre når de tusenvis med P har fått litt tid på seg til å kantkjøre Űberturbinfelgene og trenger nye 😅
Rakk å kjøre 14 dager med 19 vinterhjul, og det var fantastisk komfortmessig kontra 21.

geear: Neida, 40k er ikke allverden når du nærmer deg 600k, mulig det er grunnen til at jeg kommer til å angre også. Vi får se 😁

olavxxx

Sitat fra: jossolainen på fredag 18. november 2022, klokken 22:02
Sitat fra: tornaldo på fredag 18. november 2022, klokken 21:19
Sitat fra: jossolainen på fredag 18. november 2022, klokken 20:50
Jeg har hatt P i hele sommer/høst, og samtidig ventet på LR i bestilling som utleveres på mandag. Har nå solgt P så jeg er en av de som går motsatt veg P til LR. Hadde det ikke vært for at LR nå leveres med "samme" understell og komfort så hadde jeg beholdt P. Jeg bytter mest av økonomiske grunner, og merker også at f.eks dekkene på P kommer til å slites fortere (da det kjøres hardere) som resulterer i et dyrere bilhold😅 40k prisforskjell er ikke stort, men nok til at jeg gikk for det. 3.7sek 0-100 var jo artig første uka og en gang i blandt for å imponere/skremme passasjerer/besteforelde, men 5sek er helt ok for en familiebil det også. Forsikring ble like dyr/billig så det var ikke noe å hente der. Kan godt tenkes at at jeg angrer meg etter en stund, men håper at jeg også blir fornøyd med LR  😊

Du kunne solgt 21" hjulene, og kjøpt 19" med f eks 255/50R19 profil.

Da ville du både fått billigere hjul i innkjøp og ved neste dekkbytte, samt bedre komfort enn de 19" du nå får med LR.

Men jeg tipper helt sikkert du blir fornøyd med LR også.

Det var planen, de lå på finn i 30 dager uten noen bud i nærheten av 25k. Mulig andre er flinkere til å selge enn meg, men jeg droppa det. Mulig markedet er bedre når de tusenvis med P har fått litt tid på seg til å kantkjøre Űberturbinfelgene og trenger nye 😅
Rakk å kjøre 14 dager med 19 vinterhjul, og det var fantastisk komfortmessig kontra 21.

geear: Neida, 40k er ikke allverden når du nærmer deg 600k, mulig det er grunnen til at jeg kommer til å angre også. Vi får se 😁
Hvis du prøvde å selge sommerhjul, er det sikkert lettere når man nærmer seg sommeren.
Det er jo en del folk som sikkert da vil pimpe opp sin LR :-P Men folk flest handler nok sommerhjul om sommeren og vinterhjul rett før vinteren.  Midt i vinteren har de allerede skaffet seg hjul ofte.

tornaldo

Ja, vil man ha en ok pris for hjulene sine, er høytiden for vinterhjul fra rett før høstferien, og frem til snøen kommer. Sommerhjul selvfølgelig inn mot påske og frem til et par uker etter.

Selger man hjul utenom dette, får man mye dårligere betalt.

Og det er ikke noe tidspunkt man får dårligere betalt for sommerhjul, enn akkurat når folk legger om til vinterhjul. Ingen er spesielt hissige på å lagre flere sett enn nødvendig gjennom vinteren.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Haggish

Sitat fra: tornaldo på lørdag 19. november 2022, klokken 17:22
Ja, vil man ha en ok pris for hjulene sine, er høytiden for vinterhjul fra rett før høstferien, og frem til snøen kommer. Sommerhjul selvfølgelig inn mot påske og frem til et par uker etter.

Selger man hjul utenom dette, får man mye dårligere betalt.

Og det er ikke noe tidspunkt man får dårligere betalt for sommerhjul, enn akkurat når folk legger om til vinterhjul. Ingen er spesielt hissige på å lagre flere sett enn nødvendig gjennom vinteren.

I normale år er dette riktig, men nå spås det mangel på dekk over hele linja. Er du smart bør du nå sikre deg dekk, både sommer og vinter. Vi fikk et lite forvarsel da Tesla ikke klarer og levere til 21" og tilbyr 19" til MP. Det kan fort bli problem med andre dimensjoner også. 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

k1

Nye lovnader fra Elon om trackmode til MYP  :+1:

Haggish

#25
Henta ut min MYP i går, det var en strøken bil. Ventet ikke at TMYLR skulle komme før et stykke ut på nyåret, men nå tikka faktisk VIN inn og ny EDD  i første halvdel av Des. Det blir veldig  vanskelig og ta imot begge i år. Så da må jeg la den gå ifra meg dessverre.😅🙏.Eller blir om jeg blir fristet med en god pris for den i garasjen. Tar jeg LR ut isteden. Er meget usikker😅🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

olavxxx

Sitat fra: Haggish på torsdag 24. november 2022, klokken 17:07
Henta ut min MYP i går, det var en strøken bil. Ventet ikke at TMYLR skulle komme før et stykke ut på nyåret, men nå tikka faktisk VIN inn og ny EDD  i første halvdel av Des. Det blir veldig  vanskelig og ta imot begge i år. Så da må jeg la den gå ifra meg dessverre.😅🙏.Eller blir om jeg blir fristet med en god pris for den i garasjen. Tar jeg LR ut isteden. Er meget usikker😅🙏
Gi fra deg LR, med mindre du har en veldig gammel reservasjon med veldig lav pris.
Men jeg tror ikke det er riktig tid nå for å hente ut to biler, flipping i et marked som kjølner ned kan bli kostbart.

Haggish

Sitat fra: olavxxx på torsdag 24. november 2022, klokken 21:30
Sitat fra: Haggish på torsdag 24. november 2022, klokken 17:07
Henta ut min MYP i går, det var en strøken bil. Ventet ikke at TMYLR skulle komme før et stykke ut på nyåret, men nå tikka faktisk VIN inn og ny EDD  i første halvdel av Des. Det blir veldig  vanskelig og ta imot begge i år. Så da må jeg la den gå ifra meg dessverre.😅🙏.Eller blir om jeg blir fristet med en god pris for den i garasjen. Tar jeg LR ut isteden. Er meget usikker😅🙏
Gi fra deg LR, med mindre du har en veldig gammel reservasjon med veldig lav pris.
Men jeg tror ikke det er riktig tid nå for å hente ut to biler, flipping i et marked som kjølner ned kan bli kostbart.

Var ikke meningen og få begge nå, hadde faktisk håpet at gammel edd hadde vært riktig, da hadde jeg fått den i februar/ mars.😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

olavxxx

Sitat fra: Haggish på torsdag 24. november 2022, klokken 21:34
Sitat fra: olavxxx på torsdag 24. november 2022, klokken 21:30
Sitat fra: Haggish på torsdag 24. november 2022, klokken 17:07
Henta ut min MYP i går, det var en strøken bil. Ventet ikke at TMYLR skulle komme før et stykke ut på nyåret, men nå tikka faktisk VIN inn og ny EDD  i første halvdel av Des. Det blir veldig  vanskelig og ta imot begge i år. Så da må jeg la den gå ifra meg dessverre.😅🙏.Eller blir om jeg blir fristet med en god pris for den i garasjen. Tar jeg LR ut isteden. Er meget usikker😅🙏
Gi fra deg LR, med mindre du har en veldig gammel reservasjon med veldig lav pris.
Men jeg tror ikke det er riktig tid nå for å hente ut to biler, flipping i et marked som kjølner ned kan bli kostbart.

Var ikke meningen og få begge nå, hadde faktisk håpet at gammel edd hadde vært riktig, da hadde jeg fått den i februar/ mars.😉🙏
Er den reservert med mye lavere pris enn dagens Y LR da?

snakkesalig

Sitat fra: Haggish på torsdag 24. november 2022, klokken 21:34
Sitat fra: olavxxx på torsdag 24. november 2022, klokken 21:30
Sitat fra: Haggish på torsdag 24. november 2022, klokken 17:07
Henta ut min MYP i går, det var en strøken bil. Ventet ikke at TMYLR skulle komme før et stykke ut på nyåret, men nå tikka faktisk VIN inn og ny EDD  i første halvdel av Des. Det blir veldig  vanskelig og ta imot begge i år. Så da må jeg la den gå ifra meg dessverre.😅🙏.Eller blir om jeg blir fristet med en god pris for den i garasjen. Tar jeg LR ut isteden. Er meget usikker😅🙏
Gi fra deg LR, med mindre du har en veldig gammel reservasjon med veldig lav pris.
Men jeg tror ikke det er riktig tid nå for å hente ut to biler, flipping i et marked som kjølner ned kan bli kostbart.

Var ikke meningen og få begge nå, hadde faktisk håpet at gammel edd hadde vært riktig, da hadde jeg fått den i februar/ mars.😉🙏
Det er bare å be om å utsette levering et kvartal da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA