Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ettermontert tilhengerfeste etron

Startet av hybrid88, fredag 11. november 2022, klokken 18:42

« forrige - neste »

hybrid88

Er det noen som har ettermontert tilhengerfeste på etron uten "forberedelse" for dette?

Jeg har aldri skjønt hva "forberedelse for tilhengerfeste" er?
Etron 55
E-golf
911 GT3

Jan-Børre Olsen

Gjetter at det er ledningsnettet til kontakten.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

sema2022

#2
Oppfatter at det er innrapportering av hengerdata i vognkort og muligens noe koding i bilens kontrollmoduler/luftfjæring. Det omfatter ingen kabling.

Jeg har selv ettermontert original feste med styringsmodul og kabelnett fra en kondemnert etron 2020. Min hadde forberedelsen for hengerfeste.

En rekke kontrollmoduler må kodes via ODBeleven eller VCDS. Det ligger en god del info på nettet om fysisk montering, kabling og koding. Alt fungerer nå fint på min bil, men det var en ganske omfattende jobb.

hybrid88

Etter mye om og men og dialog med flere møller forhandlere som sier motstridende ting, møller sentralt, og et uavhengig verksted i oslo som har montert noen hundre tilhengerfester på audi etron så er konklusjonen følgende.

Det er INGEN forskjell på biler med og uten forberedelse. Møller importøren samt en møller forhandler sier det spiller ingen rolle om bilen er "forberedt" eller ikke. Da kan man jo lure på hvorfor de har lurt kundene til å bestille forberedelse for 6000kr eller hva det var i sin tid før tilhengerfeste var å få tak i og før prisene kom litt nedover.

Tidlig skulle det koste ca 30.000 å ettermontere og idag er tilbudet jeg har fått på 15.000 for ettermontering på etron som IKKE er forberedt for tilhengerfeste. Hos en audi forhandler.

Samtidig er det flere audi forhandlere som idag svarer at de ikke kan montere på den samme bilen eller at det skal koste 20-30 tusen. Jeg fatter ikke at ikke møller sentralt klarer å rydde opp i alt dette tullet som stadig oppstår med VW og Audi forhandlere som responderer helt ulikt og har skyhøye prisforskjeller.

Det er så mye løgn og bedrag og mangel på kunnskap i den bransjen her at jeg blir kvalm. Men det fine er at man kan montere hengerfeste på biler som ikke er "forberedt" for dette. Og prisen er lav hvis man går til riktig audi forhandler. Men en annen sier han ikke kan montere på den samme bilen 8)
Etron 55
E-golf
911 GT3

sema2022

Har du 3 linjer for tilhengervekt innrapportert på din bil hos Statens Vegvesen/i vognkortet?

hybrid88

Nå gjelder dette en bil jeg vurderer å kjøpe.

Men for å ta et eksempel angående det du spør om. Jeg kjøpte en brukt etron i utlandet uten tilhengerfeste som ikke var forberedt. Jeg ble enig med audi forhandler at de monterte før levering. Ved registrering kom 1800kg på tilhengervekt i vognkort uten at jeg hverken viste noe som helst dokumentasjon knyttet til tilhengerfeste og vegvesenet så heller ikke tilhengerfeste montert.

Med andre ord så ville den bilen uten hengerfeste og forberedelse stått med 1800kg tilhengervekt uansett
Etron 55
E-golf
911 GT3

sema2022

Tidligere forumtråder omtalte e-tron som var oppført med 0 i hengervekt, men det kan ha blitt endret.

I prislisten for forberedelsen kode 1D8 står det «Omfatter forberedelse av styreenhetene og tilpasset motorkjøling». Kommer i tillegg til 1D2 som er «Tilhengerfeste, avtagbart».

Møller er noen luringer, men at 1D8 er betaling for ingenting er neppe riktig. Man kan sikkert montere feste uten «forberedelsen», men det kan påvirke garanti og må opplyses som kjent mangel ved senere bruktsalg.

hybrid88

Nei møller tar ingen forbehold og sier at alt blir helt likt.

Jeg har skriftlig at det ikke er noen forskjell og jeg har pratet med uavhengig verksted(som også har tatt mange monteringsjobber for møller) som sier det samme. De ser ingen forskjell selv og har fått samme bekreftelse fra møller sentralt
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA