Heads up display

Startet av Tai, ons 09. nov 2022, kl. 22:06

« forrige - neste »

Tai

Hei

Jeg har en Model Y i bestilling og jeg gleder meg til den kommer. Men det irriterer meg litt at Tesla ikke har klart å levere disse bilene med heads up display. Så en video med Teslabjørn der han prøvde en hud fra Begood i en Model 3, men når jeg søker dette opp på nettsiden står det at den passer til Model X/S.

Er det noen som sitter på fasit her, eller kan tipse om en annen hud som fungerer bra?
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Otkristo

Sitat fra: Tai på ons 09. nov 2022, kl. 22:06
Hei

Jeg har en Model Y i bestilling og jeg gleder meg til den kommer. Men det irriterer meg litt at Tesla ikke har klart å levere disse bilene med heads up display. Så en video med Teslabjørn der han prøvde en hud fra Begood i en Model 3, men når jeg søker dette opp på nettsiden står det at den passer til Model X/S.

Er det noen som sitter på fasit her, eller kan tipse om en annen hud som fungerer bra?
Mitt forslag er å først prøve uten. Tenkte det samme som deg, men nå er det ikke noe savn.

Handyman

Råder deg også til å vente med å kjøpe. Kjør bilen en stund og bli godt kjent med den, kjøp så det du vil ha. Det er mange som kjøper en hel masse stæsj som de så finner ut at de egentlig ikke ville kjøpt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TeslaSY

Samme foreslår jeg også
Kjør bilen en stund, blir ikke noe problem etterhvert
Model Y Performance Svart - Levert 12.des'22
Model Y LR-AWD Hvit - levert 22.juni'22
Model Y LR-AWD grå Des 2021- Solgt
Model 3 LR-AWD 2021 - Solgt
Model S 75D 2018
Audi Q5 - Solgt

jlan

Jeg har sett litt på det som finnes på markedet for Tesla, men jeg synes de ser litt primitive ut. Bl.a. så kommer tallene for nær, de ser ut til å mangle optikk som gjør at fokusavstand flyttes foran bilen. Noen bruker til og med HUD om en skjerm på vanlig speedometerplass foran rattet.

Jeg har kjørt bl.a. BMW med skikkelig HUD, og syntes det var bra. Selv om det kanskje låser blikket litt, så slipper en ihvertfall å refokusere.  I påvente av noe som har den nødvendige optikken for å flytte fokusavstand, har jeg egentlig slått meg til ro med å heller bruke fartsholder (TACC) aktivt. Jeg har funnet en setting som jeg synes  fungerer rimelig greit. Jeg har satt den slik at et kort trykk ned gir aktuell fart, mens et langt trykk gir fartsgrensen+. Det blir en vane å holde nede spaken i det en passerer fartsgrenseskilt. Det som er uheldig er at fartsreduksjon begynner først når skiltet passeres.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tai

Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med at Tesla har fjernet det tradisjonelle speedometeret rett foran sjåføren. Selv i min S og X skulle jeg gjerne hatt et Hud da det gjør informasjonen enda mer tilgjengelig. Skal helt fint klare å kjøre bilen slik den er, har ingen problemer med designet i model Y. Men et hud hadde gjort bilen bedre i mine øyne.

Det må selvsagt være et godt produsert og fungerende display, det var derfor jeg spurte her inne. Det displayet som TeslaBjørn prøvde fra Begood virket svært lovende, men det var montert i en Model 3.

Et tilleggsspørsmål: Hvordan fungerer acc og autopilot på model y? Kommer fra en 2017 X og fantombremsing var tidvis plagsomt. Fikk melding om at bilen min skulle ha Teslavision, vet ikke om jeg skal  glede eller Grue meg. Er litt lei av å være prøvekanin for Tesla på teknologi som ikke funker.....
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Klykken

Noen steder fungerer ACC/AP fint, andre steder ikke. I svinger med møtende lastebiler vil man kunne oppleve bråbrems fortsatt, slik som du allerede er kjent med fra din X. Samme system.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Radial

HUD hadde sikkert vært fint, men både jeg og fruen vendte oss til den store skjermen i midten veldig fort.

Blinklys og vindusviskere derimot, det kløner vi med daglig.
Autopiloten (alle har nå Tesla Vision) lever i en annen virkelighetsoppfatning enn oss, for det jeg anser som svært farlig vurderer den som helt ufarlig og rører hverken ratt eller brems (bil kommer inn fra en sidevei)...og det jeg vurderer som helt ufarlig mener deler livsfarlig og bremser hardt (skygger av lastebiler)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

Sitat fra: Tai på tor 10. nov 2022, kl. 10:39
Et tilleggsspørsmål: Hvordan fungerer acc og autopilot på model y? Kommer fra en 2017 X og fantombremsing var tidvis plagsomt. Fikk melding om at bilen min skulle ha Teslavision, vet ikke om jeg skal  glede eller Grue meg. Er litt lei av å være prøvekanin for Tesla på teknologi som ikke funker.....
Har du Model X fortsatt i dag? Hvis du er på software 2022.24 eller nyere, så er oppførselen identisk, da radar er koblet vekk på S/X etter denne versjonen og alle kjører Tesla Vision.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tai

Jeg hadde ikke trodd at fantom bremsing fremdeles var et problem! Da fungerer vel ikke regnsensor heller?

Vi som eier Tesla må jo ha et alvorlig Stockholm syndrom som godtar dette.....🙄

Klykken

Regnsensor fungerer tålelig greit. Fantombremsing er ikke et stort problem (for min del), men er ubehagelig når det skjer uventet. Har grei kåll på når det som oftest oppstår og tar forhåndsregler for det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

jlan

Sitat fra: Tai på tor 10. nov 2022, kl. 10:39
Det må selvsagt være et godt produsert og fungerende display, det var derfor jeg spurte her inne. Det displayet som TeslaBjørn prøvde fra Begood virket svært lovende, men det var montert i en Model 3.
Jeg regner med at det samme passer i Model Y, men det er et par varianter på pluggene der en kobler til (samme som OBD). Jeg ser de har en annen variant på Finn som betegnes 3 Y, men jeg tror fortsatt ikke det er med virtuell avstand.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA