Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Mondeo på onsdag 01. februar 2023, klokken 20:13
Sitat fra: RJK på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:29
Når de fleste ligger med avvik på 20-25 % fra WLTP, så vil jeg si alt over 30 % er temmelig dårlig. Mange av bilprodusentene som bør gå gjennom resultatene for å sjekke etter forbedringspunkter for å redusere tapet, riktignok korrigert for hvor heldig eller uheldig de var i forhold til visse toppunkter langs løypa.

Men er noen som imponerer med under 20 % gitt forholdene, og spesielt Euniq 6 med fattigslige 10,65 % i forhold til WLTP, og gikk i praksis lengre enn biler med opptil 420 km rekkevidde. Og flere av disse hadde også relativt lave tap, med greit under 20 % i tap.

Nå gikk riktignok de fleste av disse nøysomme bilene kortest, og var kanskje ikke like "plaget" av de kraftigste stigningene på runden. Men de to store Teslaene var også godt under 20 % i tap av rekkevidde, til tross for lang kjørelengde.

Og begge de to store Teslane har firehjulsdrift, som viser at det kan gjøres uten å tape så mye rekkevidde at man ikke tørr å la bilen bli testet engang..
. Jeg er enig med deg i at alle bør sende biler til testing, hvis ikke bør NAF skaffe seg bilene på annet vis dersom importør ikke stiller biler selv. Når det er sagt, så har jo feks møller velvillig stilt alle biler til disposisjon i alle år, de har vært blant dem som frem til i år har stilt biler med fulle utstyrspakker og største dekk/felg valg på utstyrslisten til testing (andre merker har i en del tilfeller stilt med de mest effektive felgene og dekkene)

Det som får Møller til å vegre seg, er måten NAF Motor og andre medier bruker resultatene i ettertid uten å gi tilstrekkelig innsikt i hvorfor avvikene i noen tilfeller blir så store. Model 3 bilene og id4 bilene er gode eksempler på dette. I følge NAF sin kjøps guide får du 6 mil kortere rekkevidde om du velger id4 gtx awd. I bruk er 2 mil reell forskjell, noe langt mer nøyaktige tester har vist. Tm3 lr og sr fikk også kunstig stor forskjell i wltp avvik som ikke stemmer med virkeligheten for folk flest.
.Det er klart at mange potensielle elbil kjøpere som er uerfarne med elbil lytter til NAF og ikke alltid søker bredt og finner 4-5 tester ekstra som nyaserer bildet betraktelig i riktig retning. NAF lager for mye suppe av dette, de skulle latt det være litt mer uhøytidelig test som la stor vekt på alle feilkilder og variabler som kan oppstå med så mange biler, sjåfører med høyest ulik grad av erfaring og ikke minst høydeprofilen i slutten som gjør at noen fort er heldige å få opp til 5 mil ekstra etter at Batteri viser 0%
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Limodriver

Det er en komplisert materie som berøres når importører ikke stiller biler til disposisjon for rekkeviddetester.

Historien har vist at ikke alle bilprodusenter streber etter rent mel i posen med tanke på bilers ytelse. Mest sannsynlig er det økonomisk gevinst som ligger til grunn for å manipulere informasjon om bilene.

Tidligere var det enklere å tilpasse jukset ved å legge inn forutsetninger slik VW gjorde for å redusere oppdagelsesrisikoen. Med endring mot elbiler blir avviket mellom oppgitte verdier og reelle verdier mer synlig. Når det er en del forutsetninger som legges til grunn for verdiene er det naturlig for bilprodusentene å styre variablene i en retning som gir den mest ønskelige effekten. Naturligvis er det mer positivt og lettere å selge elbiler med lang rekkevidde enn tilsvarende bil med kort rekkevidde.

Hadde resultatet fremkommet med svært få mulige variabler slik at dette ble oppfattet som gyldig ville problemstillingen vært av mindre interesse. Ingen liker å få 16-36% mindre enn det en blir forespeilet. En banal sammenligning er f.eks. 16-36% mindre bolig enn en betaler for.

Så lenge testene er gjort innenfor de tillatte rammene vil bilprodusentene/importørene selvfølgelig presentere et produkt som fremstår som attraktivt. Motpolen blir da når rekkeviddetester viser at de presenterte resultatene ikke reflekterer virkeligheten. Det er naturlig at forbrukeren har større tiltro til uavhengige tester enn leverandøren sine i og med at de fleste ikke klarer å oppnå resultatet bilen presenteres med. Bilselgere er jo flinke til å forklare hvorfor en ikke oppnår rekkevidden på en måte som gjør at rekkeviddesvikten oppfattes å hvile på kundens adferd. Hvor mange har ikke hørt forklaringen om at det ene og det andre er forskjellig i Norge i forhold til andre land.

Forhåpentligvis vil rekkeviddeberegningene i større grad strammes inn slik at de blir mer representative. Da vil hele denne problemstillingen bli mindre. Denne tråden ville ikke eksistert om Toyota hadde foretatt rekkeviddeberegninger som ikke var betydelig overdrevet i forhold til hva BZ4X leverer.

ToWalkOrDrive

#272
Sitat fra: THE på tirsdag 31. januar 2023, klokken 19:56
Hadde kanskje vært ei bedre rute å kjøre opp Venabygdsvegen, ned til Folldal og med retur via Østerdalen? Da kommer vel høyeste punkt etter ca. 25 mil, og deretter er det stort sett nedover hele veien tilbake til Oslo.

Med kun 323km så rakk ikke Toyotaen å kjøre mer enn til ca 500 meter over havet....nesten så en kan si at de ikke rakk frem til fjellet....500 klatremeter er ikke veldig mye. Men til sommeren klarer de det gjerne 😀

Spørs om ikke Toyota bør dra på studietur til Tesla....de har jo samarbeidet litt tidligere.
Det var jo 5-6  meter i sekundet / 20km/t vind rett i mot på første del, kombinert med frost, som gir mer kompakt luft / mer motstand. De med middels aerodynamikk / stort areal blir straffet hardt i dag.
Tesla Model Y                         2021-

Håkon77

Toyota bør fortsette sitt samarbeid med BYD og la dem ta seg av batteriet. En Atto3 med interiør fra Toyota hadde vært midt i blinken. Svart og grått istedenfor hvit,blått og rart. Det er jo det trauste og trygge vi elsker i en Toyota.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Håkon77

Og da satte Toyota ned prisen på BZ4X med nesten 45000nkr i Kina. Dette ble nok ikke suksessen de hadde trodd det skulle bli.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

AG3

Toyota kan fortjene tyn fordi WLTP - tallene er blåst opp. Men ser man på faktisk rekkevidde så er det ikke så galt i forhold til noen av konkurrentene med større batteri. Forbruket er også akseptabelt. Man kan alltids ønske seg mer rekkevidde, men for å få til det må man gjerne inn med et større batteri. Større batteri betyr større vekt og miljøavtrykk i form av CO2 og mineraler, og det teller litt når man produserer millioner av biler. Toyotas avveining her er vel å lage en bil som har god nok rekkevidde for de fleste i forhold til de faktorene.

Det er ikke kun rekkevidde som teller i valg av bil, på andre områder har bz4x fått gode omtaler. Men hvis man trenger å kjøre 30 mil til hytta hver helg uten å lade så for all del velg en annen bil med lenger rekkevidde.

Limodriver

Jeg tør hevde 250km rekkevidde er dårlig i forhold til konkurrentene.

Bilen kan fungere om en ikke har behov for mer enn 250km rekkevidde. Jeg setter imidlertid pris på å vite hva jeg kjøper heller enn å bli overrasket.

Dersom oppgitt rekkevidde var 300km tør jeg hevde ingen ville vært misfornøyde og dette er nok problemets kjerne at det er fir stor forskjell på oppgitt rekkevidde og virkelig rekkevidde.

Limodriver

I dag fikk jeg høre en fascinerende forklaring på BZ4X rekkeviddeproblematikk. Jeg var innom en Toyotaforhandler og overhørte en kunde som spurte en selger om det var noen løsninger på rekkeviddesvikten.

Selgeren ga uttrykk for at spørsmålet var litt overraskende og upassende. Han forklarte at rekkevidde om vinteren med elbil ikke er en god kombinasjon og den problemstillingen er naturligvis sterk i Norge. Videre fortalte han at BZ4X er en bil som er presentert i hele verden og Norge er således ikke særlig viktig. Det selgeren mente Toyota var fornøyde med var forbruket på BZ4X, det mente han var like bra som sammenlignbare biler. Han fortalte så at bilen var utstyrt med et mindre batteri enn sammenlignbare biler og da blir rekkevidden naturligvis kortere.

Selgeren har rett i at en bil med mindre batteri og samme forbruk får kortere rekkevidde. Jeg blandet meg ikke inn i samtalen, men det ville vært interessant å høre hvordan rekkevidden var beregnet med bakgrunn i forbruk og et lite batteri. I og med at denne sammenhengen var så naturlig kunne han jo regnet ut WLTP...

Før rekkeviddetesten ble kjent i høst var det nettopp lavt reddeviddetap om vinteren i forhold til sommer som var et salgsargument fordi Toyota hadde så lang erfaring med batteriteknologi fra hybridbilene sine.

Er det noen som har plukket opp noe fra noen forhandlere om hvordan Toyota forholder seg til rekkeviddeproblemstillingen?

vinterdekk

Sitat fra: Limodriver på torsdag 16. februar 2023, klokken 00:16
Selgeren ga uttrykk for at spørsmålet var litt overraskende og upassende. Han forklarte at rekkevidde om vinteren med elbil ikke er en god kombinasjon og den problemstillingen er naturligvis sterk i Norge. Videre fortalte han at BZ4X er en bil som er presentert i hele verden og Norge er således ikke særlig viktig. Det selgeren mente Toyota var fornøyde med var forbruket på BZ4X, det mente han var like bra som sammenlignbare biler. Han fortalte så at bilen var utstyrt med et mindre batteri enn sammenlignbare biler og da blir rekkevidden naturligvis kortere.

Rekkevidde med elbil er ikke noen god kombinasjon i land med høyere snitthastighet enn i Norge også. Toyota trakk bilen med AWD fra elbilforeningen og NAF sine vintertester, så de kan jo ikke være fornøyd med forbruket.  :P

Naturlig å spørre seg om Lexus RZ 450e vil lide av samme utfordringer. https://www.motor.no/bil/dette-er-prisen-pa-lexus-rz-450e/242558
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Ser at forbruket på NAF-testen viser 19kWh per 100km, som ikke er verst. Men du kan jo ikke sammenligne disse tallene med biler som nesten kom opp fjellet, som KiaEv6. Bruker nok en del strøm på å klatre de 450 metrene sikkert, som drar snittet opp.

Hvis en sammenligner med Model Y så har jo den både 4WD og ikke enormt batteri. Den ble imidlertid kun testet i fjor, så kan ha vært andre forhold. Synes ikke Toyota skal prøve å bortforklarer rekkevidden/forbruket, men heller fokusere på at de har laget bilen for at den skal vare lenger enn andre sine biler, og har bedre garanti....kanskje de fremdeles har bedre marginer på topp og bunn av batteriet....og også fokusere på andre egenskaper med bilen. De mener vel selv at fjørene er veldig bra f.eks.
Tesla Model Y                         2021-

suverin

#280
Om man ser på endel av bilene som stoppet sub 400, så ser man jo at forbruket ikke er helt hinsides (bilen er vel større enn flere av bilene i denne listen?), men "problemet" er jo det kunstig lave wltp-forbruket!

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. februar 2023, klokken 10:35Synes ikke Toyota skal prøve å bortforklarer rekkevidden/forbruket, men heller fokusere på at de har laget bilen for at den skal vare lenger enn andre sine biler, og har bedre garanti....kanskje de fremdeles har bedre marginer på topp og bunn av batteriet....og også fokusere på andre egenskaper med bilen. De mener vel selv at fjørene er veldig bra f.eks.
Alle tester er stort sett enige om at bilen er veldig god på alt annet enn det som diskuteres i denne tråden :)

Toyota har heller ingen anbefaling om å stoppe lading på 80%, men kan lades til 100% hver gang* (på hjemmelading, de har jo elegant strupet inn muligheten til det på hurtig). Så det gir jo noen mil ekstra i det daglige.

*usikker kilde, kun fanget opp fra folk som har forespurt denne informasjonen fra Toyota Norge.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. februar 2023, klokken 10:35
Hvis en sammenligner med Model Y så har jo den både 4WD og ikke enormt batteri. Den ble imidlertid kun testet i fjor, så kan ha vært andre forhold.

Hvis man er interessert i å sammenligne forbruket på Toyota med andre biler her, så er det jo bare å se på forbruk ved samme passeringspunkt. Model Y SR er jo f.eks en grei bil å sammenligne med, og ble testet samtidig.

Forbruksmessig synes jeg ikke bz4x er så ille. At den er dårligere enn TMY er vel bare å forvente, gitt aerodynamikk og vekt(?).

Problemet er jo rekkevidden i.f.h.t. WLTP når det er kaldt, og man vil ha varme i bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mondeo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. februar 2023, klokken 11:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. februar 2023, klokken 10:35
Hvis en sammenligner med Model Y så har jo den både 4WD og ikke enormt batteri. Den ble imidlertid kun testet i fjor, så kan ha vært andre forhold.

Forbruksmessig synes jeg ikke bz4x er så ille. At den er dårligere enn TMY er vel bare å forvente, gitt aerodynamikk og vekt(?).

RWD utgavene veier vel omtrent akkurat det samme. Tesla bruker LFP batterier på RWD som veier mye tross for lav kapasitet. Om de hadde brukt lithiumbatterier som tidligere ville nok Yen vært mye lettere.

Men aerodynamikken er nok litt bedre på Y (0.23 vs 0.29 drag coefficient)

suverin

Begynner å lure om det er forskjell på software Subaru og Toyota?

Dagens "langtur" på salt-bløt vei, mellom 0 og -5 grader, 121km, gjennomsnitt ca 70kmt. Klima på eco, 19c. Thule Wingbar og Snowpack large, med ett par ski på taket.

Fikk et gjennomsnitt på 20.1kWh/100. Over 12 mil droppet jeg ca 100 høydemeter. Store deler av turen langs E6 i Gudbrandsdalen, satte cruise på 100km/t og lot bilen følge trafikken.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

vinterdekk

Toyota sier at kunder får kansellere uten gebyr. Noen har også fått levert tilbake bilen etter at den var levert. En kunde som ba om å trekke seg erfarte at forhandler istedenfor krevde oppgjør før levering, men Toyota snudde når det rant over for kunden. Sånn skal det ikke være når problemene ligger hos Toyota, og det de har kommunisert om egenskapene til bilen før utlevering. Toyota tar nå selvkritikk på at de ikke har informert kundene bedre om hva bilen kan prestere i norske vintertemperaturer.  :+1:

https://www.motor.no/aktuelt/derfor-vil-ikke-kundene-ha-toyotas-nye-elbil-bz4x/242590
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA