Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

vinterdekk

Bare ett tankeeksperiment. På NAF sin vintertest 22 hadde VW Id.4 GTX en målt rekkevidde på 353 km (også ett relativt større avvik ift. WLTP), og forbruk 21,7 kWh/100km. Nettokapasitet på batteriet er på 77 kWh.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/volkswagen-id-4-gtx/rekkeviddetest-volkswagen-id-4-gtx

Med samme forbruk vil bZ4X teoretisk gå 65/21,7*100=300km? Er litt usikker på regnestykket men 353*0.84 (forskjell i nettokapasitet) blir jo ca 300km så da stemmer det vel.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Limodriver

Det er sikkert flere som har fått E-post fra Toyota i dag. Jeg slutter ikke forundres over et selskap jeg tidligere har oppfattet som seriøse.

Reelt sett er det eneste de skriver at de har gjort alt i henhold til gjeldende regler og st det er en stor reserve på batteriet etter det viser 0 km gjenværende rekkevidde. De påpeker at utetemperatur og akselerasjon/kjørestil kan påvirke rekkevidden.

Tusen takk for opplysningene Toyota, slik jeg vurderer det bekrefter dere at dere ikke bryr dere noe særlig. Alle forstår selvfølgelighetene dere fremfører. Det ville være fint om rekkevidden holdt til å levere og hente barn på skolen og i barnehagen uten å lade på veien. Det gjorde til og med 1. generasjons Leaf. Den ble lansert for mer enn 10 år siden, den hadde også en helt annen pris.

El-inor

Sitat fra: Limodriver på fredag 16. desember 2022, klokken 13:33
Det er sikkert flere som har fått E-post fra Toyota i dag. Jeg slutter ikke forundres over et selskap jeg tidligere har oppfattet som seriøse.

Reelt sett er det eneste de skriver at de har gjort alt i henhold til gjeldende regler og st det er en stor reserve på batteriet etter det viser 0 km gjenværende rekkevidde. De påpeker at utetemperatur og akselerasjon/kjørestil kan påvirke rekkevidden.

Tusen takk for opplysningene Toyota, slik jeg vurderer det bekrefter dere at dere ikke bryr dere noe særlig. Alle forstår selvfølgelighetene dere fremfører. Det ville være fint om rekkevidden holdt til å levere og hente barn på skolen og i barnehagen uten å lade på veien. Det gjorde til og med 1. generasjons Leaf. Den ble lansert for mer enn 10 år siden, den hadde også en helt annen pris.

Godt poengtert, Limodriver!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Suverin

De skriver og at det kommer to endringer innen rimelig tid (bedre visualisering av de 8-10% som ligger under 0-visning, samt prosentvisning i bil), begge disse vil gi sjåfører en gevinst de ikke tør å bruke uten å ha en visualisering. De skriver og at det kan komme enda mer endringer når de ha fått analysert vintertestingen som har pågått i Norge i disse dager. I iskaldt klima og mindre iskaldt klima.

I dag kjørte jeg drøyt 9 mil i -18 grader med takstativ og ski på taket. Klima på auto, 22 grader. Snødekte veier første tre mil, blanding resten. Kupert landevei. Startet med 100% batteri uten forvarming, appen viste 69% rest på batteri ved ankomst. Det tilsvarer ca 270 km om jeg skulle tynet den til 0. Sammelignet med foreksempel siste vintertest av Polestar 2* (480 wltp og 78 kWt batteri) der den klarte 297km med vesentlig større batteri i temp fra -4 til -16, uten taklast, så er det heilt greit prestert, hadde jeg forvarmet så hadde det gått enda bedre. (EV6 med 520 wltp og 77kWt gikk 326km i samme test som Polestar).

Edit - Min kjøretur var med Solterra, ikke BZ4x, men likevel relevant, da bilene er så godt som identiske både "fysisk og psykisk".

*https://dinside.dagbladet.no/motor/to-stjerner-pa-vintervei/77902967

Taben

Sitat fra: suverenseverin på fredag 16. desember 2022, klokken 19:40

De skriver og at det kommer to endringer innen rimelig tid (bedre visualisering av de 8-10% som ligger under 0-visning, samt prosentvisning i bil), begge disse vil gi sjåfører en gevinst de ikke tør å bruke uten å ha en visualisering. De skriver og at det kan komme enda mer endringer når de ha fått analysert vintertestingen som har pågått i Norge i disse dager. I iskaldt klima og mindre iskaldt klima.

I dag kjørte jeg drøyt 9 mil i -18 grader med takstativ og ski på taket. Klima på auto, 22 grader. Snødekte veier første tre mil, blanding resten. Kupert landevei. Startet med 100% batteri uten forvarming, appen viste 69% rest på batteri ved ankomst. Det tilsvarer ca 270 km om jeg skulle tynet den til 0. Sammelignet med foreksempel siste vintertest av Polestar 2* (480 wltp og 78 kWt batteri) der den klarte 297km med vesentlig større batteri i temp fra -4 til -16, uten taklast, så er det heilt greit prestert, hadde jeg forvarmet så hadde det gått enda bedre. (EV6 med 520 wltp og 77kWt gikk 326km i samme test som Polestar).

*https://dinside.dagbladet.no/motor/to-stjerner-pa-vintervei/77902967

Hei. Du kommenterer dine test resultater på Toyota BZ4 sitt forum, har ikke du Subaru Solterra? Subaru Solterra finner du i eget forum her inne "verdens beste søster som du kaller bilen".
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Suverin

Sitat fra: Taben på fredag 16. desember 2022, klokken 20:37
Hei. Du kommenterer dine test resultater på Toyota Bz4, har ikke du Subaru Solterra? Subaru Solterra finner du i eget forum her inne.

Det er forsåvidt sant det, men Solterra-eiere har mottatt akkurat samme brev, og bilene er så godt som identiske. Så resultatene burde være relevante i denne tråden også.

Har redigert innlegget, så det kommer klart frem at det gjelder søsteren.

Sitat fra: Taben på fredag 16. desember 2022, klokken 20:37"verdens beste søster som du kaller bilen".

Nytt for meg at jeg kaller den det, men det kan sikkert stemme :)

Taben

Sitat fra: suverenseverin på fredag 16. desember 2022, klokken 20:45
Sitat fra: Taben på fredag 16. desember 2022, klokken 20:37
Hei. Du kommenterer dine test resultater på Toyota Bz4, har ikke du Subaru Solterra? Subaru Solterra finner du i eget forum her inne.

Det er forsåvidt sant det, men Solterra-eiere har mottatt akkurat samme brev, og bilene er så godt som identiske. Så resultatene burde være relevante i denne tråden også.

Har redigert innlegget, så det kommer klart frem at det gjelder søsteren.

Sitat fra: Taben på fredag 16. desember 2022, klokken 20:37"verdens beste søster som du kaller bilen".

Nytt for meg at jeg kaller den det, men det kan sikkert stemme :)

Hei. Ja, testresultatene er som følger, forholdsvis like resultat på utført testkjøring, de kan sammenlignes.   

Forbruk Subaru Solterra: 24,8 kWt/100 km. Forbruk Toyota bZ4X: 27,2 kWt/100 km.
Enkelt beregnet betyr det da at bZ4X får en rekkevidde på 263 km. Solterra får 288 km.

Hvis du går inn på historikk på skjermen din, hva viser din Subaru Solterra i historisk forbruk? 

Suverin

Sitat fra: Taben på lørdag 17. desember 2022, klokken 00:19
Forbruk Subaru Solterra: 24,8 kWt/100 km. Forbruk Toyota bZ4X: 27,2 kWt/100 km.
Enkelt beregnet betyr det da at bZ4X får en rekkevidde på 263 km. Solterra får 288 km.

Om du leser litt lenger ned på den testen så kjørte de en ny tur med bZ4x dagen etterpå, da fikk de helt andre resultater:

"Et drøyt døgn senere foretok vi en ny forbrukstest av bZ4X. Og med et langt bedre resultat. Turen startet i Oslo, ved grensen til Follo – og forbruket ble lest av ved Hundorp i Gudbrandsdalen. Bilen hadde tre personer pluss bagasje. Tørt føre, 11-14 plussgrader, klimaanlegg på 20,5 grader, gjennomsnittshastighet 82 km/t. Distanse: 260 kilometer.

Forbruk: 19 kWt/100 km. Det tilsvarer da en rekkevidde på drøye 37 mil.
"

En av utfordringene er at alle tester viser så store forskjeller i forbruk.. Det må Toybaru finne ut av. Om det er bilen som viser feil eller hva det er.

Sitat fra: Taben på lørdag 17. desember 2022, klokken 00:19
Hvis du går inn på historikk på skjermen din, hva viser din Subaru Solterra i historisk forbruk?

Den har jeg nullstilt i tide og utide, så den sier ikke så mye fornuftig nå. Men jeg har en excel-logg der jeg sammenligner kjørte kilometer med strøm matet inn fra lader. Den viser at når det kryper under 20 blå, og det er mye småkjøring med mye "tomgangsskjøring" for levering/henting i barnehager og skole, blir forbruket veldig høgt, blir turene over 3 mil, klarer jeg å få forbruket ned på normalt nivå som kan sammenlignes med andre elbiler jeg kjører med jevne mellomrom. Det kan rime med det Toybaru skriver om at klima bruker mye strøm i starten.

Snittforbruket mitt ifølge excel (uten å ta høyde for ladetap og kWh brukt på forvarming) er nesten 2.7, da er storparten av kjøringen småkjøring med endel "tomgangskjøring". Det er logget fra midt av november, vi har hatt en iskald desember, med jevn temp på ned mot -20 siste to uker. Dette syns jeg er høgt forbruk, men min gamle Kia lå ikke langt bak med samme forutsetninger og kjøremønster, det var en mye mindre bil uten AWD.

Har også merket at på lengre turer på typisk kupert norsk landevei, får jeg lavere forbruk om jeg slår av adaptiv og styrer skuta selv, ser en del tester har spesifisert at de kjører med automatikk. Automatikken blir mye rykknapp og stjeler en del strøm.

* mine tall gjelder søster solterra
** ca halvparten av kjøringen i statistikken min er med fruen som sjåfør, hun kjører uten tanke på å spare strøm.
*** Takstativ montert året rundt øker forbruket med noen %.

geear

Da har VG også testet både bZ4X og Solterra, og selv om de ufattelig nok har gitt de begge en firer så er det jammen ikke lystig lesning. Må huske på at dette er helt nye bilmodeller som burde vært helt i toppen av det som finnes på markedet, men så er de allerede omtrent fem år bak på lading og effektivitet.

Plussartikkel: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/dwJ8yO/test-av-toyota-bz4x-og-subaru-solterra-veldig-forvirrende

Noen utdrag...

bZ4x:

SitatDet er et stort sprik i rekkevidde med klimaanlegget av og på. Eksempelvis viste appen ved en anledning rekkevidde på 403,7 kilometer (fulladet), mens rekkevidden i displayet viste 295 kilometer. Med klimaanlegget i Eco, var rekkevidde i dette tilfellet 311 kilometer.

Oppgitt rekkevidde falt altså med 27 prosent når varmen ble satt på (i dette eksempelet). Skillet mellom rekkevidden med og uten klimaanlegg varierer, har du kjørt en stund er det normalt mindre (men dette er vanskelig å bli klok på).

Våre tester foregår med klimaanlegget på og med 21 grader i kupeen, og av og på med rattvarmen ved behov.

Ingen displayer viser gjenstående batteriprosent, den vises bare i en vanlig «tankmåler». Siden batteriprosenten viser faktisk energi som er igjen på batteriet, er det et nyttig verktøy for selv å regne litt på fremtidig rekkevidde (rekkevidden som opplyses er en beregning som baserer seg på forbruket bilen har hatt).

Batteriprosent vises riktignok i den medfølgende appen. Den oppdaterte seg ikke under kjøring (stoppet og sjekket), ubrukelig til formålet.

Innstillingen på klimaanlegget er forvirrende. Varmen kommer lynraskt i kupeen, som er vel og bra. Men, med klimaanlegget i det anbefalte Eco-programmet fratas fører «kontrollen» over klimaanlegget. Da bestemmer bilens system hvor mye ratt- og setevarme som «er best». Med en gang dette endres (jeg orker ikke så mye setevarme), skvetter klimaanlegget ut av Eco og over i Auto – og da falt rekkevidden med en mil eller to.

SitatHurtiglading: Skal lade med inntil 150 kW. Ladetiden er oppgitt til 30 minutter, fra 20 til 80 prosent.

Vi ladet hos Ionity på Dal fra 12 til 80 prosent (da var gjenstående rekkevidde oppgitt til 26 km). Det tok 41 minutter. Kurven viser en topp på 87 kW (ved 31 prosent batterifylling). Snitteffekt for ladingen ble 63 kW.

Solterra:

SitatHurtiglading: Skal lade med inntil 150 kW. Ladetiden fra 10 til 80 prosent er oppgitt til rundt 30 minutter.

Vi ladet hos Ionity på Dal fra 13 til 80 prosent, etter rundt tre timers kjøring. Det tok 54 minutter. Kurven viser en maks effekt på 64 kW (ved 27 prosent batterifylling). Snitteffekt gjennom ladingen ble 44 kW.

Rekkeviddetestene spriker veldig mellom Solterra og Toyotaen, men ser ut som de kun har kjørt ganske korte turer og kalkulert seg til rekkevidde...

Suverin

Sitat fra: geear på mandag 26. desember 2022, klokken 19:42
Da har VG også testet både bZ4X og Solterra, og selv om de ufattelig nok har gitt de begge en firer så er det jammen ikke lystig lesning. Må huske på at dette er helt nye bilmodeller som burde vært helt i toppen av det som finnes på markedet, men så er de allerede omtrent fem år bak på lading og effektivitet.

Ikke mye nytt i denne testen. De er stort sett enige med de andre testene ser eg.

Bilene scorer godt på det meste utenom rekkevidde mot wltp og ladehastighet. Nå vet vi dog at netto per tidspunkt er 64kWt, så forbruket de har regnet ut basert på 71,4 blir også litt feil.

Noen sitater som "begrunner" en firer på terning:

"Fra førerplass er det svært gode siktforhold, og dermed minimal risiko for at det kan skjule seg en fotgjenger i blindsonen bak A-stolpen. Små siktvinduer mellom stolper og speil gjør det enkelt å holde kontroll med underlaget."

"Skinnrattet er ordentlig godt å holde i og rattbetjeningen har god respons."

"Støynivået oppleves behagelig"

"Toyota bZ4X er en utmerket bil å kjøre.

"Kompakt, kjennes solid bygget. Styringen er rask, bilen lystrer. Forutsigbar oppførsel også i seigt slapseføre, enkel å kontrollere."

"Den adaptive cruisekontrollen er etter mitt skjønn en av de bedre i markedet, på motorveien bremser systemet bilen mykt og uten rykk. Ingen sjangling mellom kjørefeltlinjene."

"Utmerkede forhold i baksetet, ekstra god beinplass"

"Litt «kjedelig» innvendig, men tar stort igjen på det praktiske, enkel å betjene. God sikt fra førerplass. Super å kjøre, finfin å kontrollere på glatta og god fremkommelighet. God vurdering av annenhåndsverdien og solid renommé blant eierne trekker opp. Lav hengervekt. Sterk firer. "

Rekkeviddetestene spriker veldig mellom Solterra og Toyotaen, men ser ut som de kun har kjørt ganske korte turer og kalkulert seg til rekkevidde...

Det sto vel at de regnet seg frem basert på brutto batterikapasitet på 71.4 siden de ikke visste netto (nå vet vi at netto er 64). 

Taben

Sitat fra: suverenseverin på mandag 26. desember 2022, klokken 20:07

Ikke mye nytt i denne testen. De er stort sett enige med de andre testene ser eg.

Bilene scorer godt på det meste utenom rekkevidde mot wltp og ladehastighet. Nå vet vi dog at netto per tidspunkt er 64kWt, satser på de frigir litt mer der.

Noen sitater som "begrunner" en firer på terning:

"Fra førerplass er det svært gode siktforhold, og dermed minimal risiko for at det kan skjule seg en fotgjenger i blindsonen bak A-stolpen. Små siktvinduer mellom stolper og speil gjør det enkelt å holde kontroll med underlaget."

"Skinnrattet er ordentlig godt å holde i og rattbetjeningen har god respons."

"Støynivået oppleves behagelig"

"Toyota bZ4X er en utmerket bil å kjøre.

"Kompakt, kjennes solid bygget. Styringen er rask, bilen lystrer. Forutsigbar oppførsel også i seigt slapseføre, enkel å kontrollere."

"Den adaptive cruisekontrollen er etter mitt skjønn en av de bedre i markedet, på motorveien bremser systemet bilen mykt og uten rykk. Ingen sjangling mellom kjørefeltlinjene."

"Utmerkede forhold i baksetet, ekstra god beinplass"

"Litt «kjedelig» innvendig, men tar stort igjen på det praktiske, enkel å betjene. God sikt fra førerplass. Super å kjøre, finfin å kontrollere på glatta og god fremkommelighet. God vurdering av annenhåndsverdien og solid renommé blant eierne trekker opp. Lav hengervekt. Sterk firer. "

Hei. Dette er en rekkeviddetest. Det hjelper ikke på rekkevidden at rattet er godt å holde i og at det er gode siktforhold fra førerplass. Det hjelper heller ikke bilen er kompakt, har ok støynivå, god benplass i baksetet, at bilen bremser mykt eller at bilen er kjedelig innvendig. Fakta: Toyota er pr idag langt etter alle produsenter når det gjelder lading og effektivitet. Dvs at kunden får lite tid å kjøre i en bil som er utmerket å kjøre. Lang ladehastighet og kort kjøretid grunnet den dårlige rekkevidden gjør kjøreopplevelsen kort....
Toyota kommer helt sikkert tilbake konkurransedyktige om noen år om de ønsker å være et alternativ i elbilsegmentet. Noe de ikke gjør eller ønsker å være en del av idag, dessverre.     

Suverin

Sitat fra: Taben på mandag 26. desember 2022, klokken 20:28Hei. Dette er en rekkeviddetest. Det hjelper ikke på rekkevidden at rattet er godt å holde i og at det er gode siktforhold fra førerplass. Det hjelper heller ikke bilen er kompakt, har ok støynivå, god benplass i baksetet, at bilen bremser mykt eller at bilen er kjedelig innvendig. Fakta: Toyota er pr idag langt etter alle produsenter når det gjelder lading og effektivitet. Dvs at kunden får lite tid å kjøre i en bil som er utmerket å kjøre. Lang ladehastighet og kort kjøretid grunnet den dårlige rekkevidden gjør kjøreopplevelsen kort....
Toyota kommer helt sikkert tilbake konkurransedyktige om noen år om de ønsker å være et alternativ i elbilsegmentet. Noe de ikke gjør eller ønsker å være en del av idag, dessverre.   

Hoi, testen geear la ut som jeg quotet var vel en biltest, ikke en rekkeviddetest, derfor er de tingene relevante mtp karakteren. Det var ikke rekkevidden som fikk firer der, det var bilen på tross av rekkevidde og ladehastighet.

For veldig veldig mange er hurtiglading noe man gjør veldig sjeldent, det store flertallet av de jeg kjenner som har en elbil, hurtiglader maks en håndfull ganger i løpet av et år. Det er dog ingen som skryter av ladehastigheten, så den får Toyota/Subaru ordne opp i!

Får håpe og tro ladehastigheten er noe de kan trikse til med en oppdatering og to.. Usikker på hva de kan få til av forvarming med den hardwaren de har dog?

Suverin

I et annet fora kom jeg over en interessant "real life test" fra en bruker som eier en ID.5 gtx og en bz4x (erfaringer fra kald vinter ned til -25 grader):

Sitat"ID5 går noe lengre - skiller nok 6-7 mil i rekkevidde. Toyotaen har bedre varmeapparat, bedre 4x4 system (føles også mer stabil) og ikke minst fryser ikke dørhåndtakene. ID5 er nok litt mer påkostet med bedre lys og litt mer premium følelse - men vi tar Toyotaen 10 av 10 ganger når vi skal ut i krevende kjøreforhold"

Disse bilene har henholdsvis 77 (id5) vs 64 kWh netto, 7 mil forskjell, det vil si at det i dette eksempelet ikke er store forskjeller i effektivitet på kald vinter..

Det som da er det "merkelige" her, er at ifølge testene bruker bz4x-en omtrent like mye strøm i +10 som -15.

Blir spennende med NAF sin vintertest, der en får direkte sammenligning med andre.

Radial

Ja det er det som er feilen med BZ4x.
Ingen med elbil erfaring er veldig overrasket over ~ 2,7kWh/mil i minus 10 og motvind eller i blaut snøslaps.

Men i 10 varmegrader og tørt vær, da bør man være ett godt stykke under 2kW/mil. Her var det mye rart med BZ4x. Helt sikker på de kan spare mye strøm på enkle grep i software.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

Nokså «real life test» med en kjøretur i minus 10. Det er ganske stor forskjell på forbruket mellom bZ4X og følgebilen som er en Ioniq 5, omtrent 5 kWh/100km. Må si meg enig med biltesteren i at man får ett inntrykk av at Toyota gjør mange nybegynnerfeil med sitt elbilinntog

https://youtu.be/MgZQIHzJo2w
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA