Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

vinterdekk

#135
Sitat fra: Limodriver på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:44
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 29. november 2022, klokken 13:45

Håper noen av forbedringene som Toyota/Lexus/Subaru vil vurdere innebærer presis batterivisning, redusere buffer etter 0 km, og raskere DC lading til 100% SOC. Kanskje økning av nettoandel for å redusere forskjellen mot konkurrentene hadde gjort mye, men Toyota er forpliktet til å levere 10 års batterigaranti (gjelder ikke for Subaru).

Det er korrekt at Toyota yter 10 års garanti, men de er like forpliktet til å levere rekkevidden de har markedsført bilene med. Heldigvis kan de ikke gå tilbake på de dimensjonene kundene la til grunn ved avtaleinngåelsen.

WLTP gjennomføres uten klimaanlegg påslått i 23 grader. Kan man rekke oppgitt WLTP med klimaanlegg avslått på sommer, så blir det litt vanskelig å bevise at noe ikke er levert ihht. spesifikasjonene.

Mens Subaru bare nevner WLTP rekkevidde i sin brosjyre uten å love noe virkelig distanse: Har Toyota markedsført rekkevidden som en bekymringsfri distanse.

Toyota skriver i brosjyren at forbruket er så lavt som 145 til 180 Wt/km, og at Toyota bZ4X har en forventet rekkevidde på opptil 511 km uten bekymring for lading (under tittelen "Hvor langt kan jeg kjøre på fulladet batteri?").

Spent på hvor lenge Toyota Norge lar denne videoen ligge tilgjengelig om de ikke lykkes å øke rekkevidden.
https://youtu.be/B8do82sYfjI?t=168

Her loves det gjennomsnittlig batteristørrelse i segmentet, mindre energitap enn konkurrentene på vinter, og mer enn 450 km rekkevidde.  :-X

Blir spennende å følge med på hva Toyota kan forbedre (og om Subaru velger å gjøre noe med netto kapasitet om de er fri til å gjøre dette).
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

suverin

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ToWalkOrDrive

Når en leser nybiltester.no sin test av bZ4 blir en nesten litt rørt. At den målte og beregnede rekkevidden fort kan forklares (delvis) av at Toyota har en svær buffer og vil beskytte fører (fra å gå tom) og batteriet (til å kunne kjøre 1.000.000km). De kan faktisk kjøre 40km etter at det står 0km igjen på esto-meteret. Når jeg en gang skal kjøpe en brukt elbil (kanskje som bil nr 2 om 8 år), så står denne meget høyt på listen.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/vi-testet-toyota-bz4x-beyond-zero/ar-AA14SF83?ocid=entnewsntp&cvid=0a411b86022447ac94201988db207f71
Tesla Model Y                         2021-

Speeder

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 05. desember 2022, klokken 08:31
Når en leser nybiltester.no sin test av bZ4 blir en nesten litt rørt. At den målte og beregnede rekkevidden fort kan forklares (delvis) av at Toyota har en svær buffer og vil beskytte fører (fra å gå tom) og batteriet (til å kunne kjøre 1.000.000km). De kan faktisk kjøre 40km etter at det står 0km igjen på esto-meteret. Når jeg en gang skal kjøpe en brukt elbil (kanskje som bil nr 2 om 8 år), så står denne meget høyt på listen.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/vi-testet-toyota-bz4x-beyond-zero/ar-AA14SF83?ocid=entnewsntp&cvid=0a411b86022447ac94201988db207f71
Ja, men bør stå svært lavt på listen til nybilkjøpere.
"Vi gir deg kun tilgang til halve batteriet fordi vi ønsker at eier nummer 3 skal ha like god rekkevidde som deg"
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 05. desember 2022, klokken 08:31
Når en leser nybiltester.no sin test av bZ4 blir en nesten litt rørt. At den målte og beregnede rekkevidden fort kan forklares (delvis) av at Toyota har en svær buffer og vil beskytte fører (fra å gå tom) og batteriet (til å kunne kjøre 1.000.000km). De kan faktisk kjøre 40km etter at det står 0km igjen på esto-meteret. Når jeg en gang skal kjøpe en brukt elbil (kanskje som bil nr 2 om 8 år), så står denne meget høyt på listen.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/vi-testet-toyota-bz4x-beyond-zero/ar-AA14SF83?ocid=entnewsntp&cvid=0a411b86022447ac94201988db207f71

En smarting hadde bare lagt inn en advarsel til fører om at "nå skader du snart batteriet ditt" ved kjøring under feks 10%.
Også kan man bare logge antall hendelser under 10% og gi avkorting i 10års garantien, om Toyota ønsker det.

Bransjen har i flere år allerede hatt 8år/200k i garanti (bmw), på biler som ikke har slik buffer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

Man kan jo alltids tilpasse kjøringen sin å lade rundt 0 km gjenstående?

Men det er en annen begrensning som vil skape større frustrasjon, som maks to hele oppladninger med rask hastighet på DC ladere, per 24 timer. På tredje ladestopp går det visstnok veldig sakte. Det er naturligvis noe man kan ta høyde for når man planlegger bilferie, men hvordan skal vanlige folk vite om dette før man er strandet ved en hurtiglader..? Jeg er ganske sikker på at Toyota er nødt å miste kunder i drosjenæringen i disse dager og må foreta seg noe rimelig kjapt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Håkon77

Jøss, 8år/200K km garanti på bmw altså? Hyundai hadde det en kort periode før de sank ned på 160K km. Garantien til Toyota er jo helt rå. 10år/million kilometer og 10år/200K på bilen forutsatt service hos Toyota. Synd bilen ikke ble som lovet.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

THE

Sitat fra: vinterdekk på mandag 05. desember 2022, klokken 16:14
Man kan jo alltids tilpasse kjøringen sin å lade rundt 0 km gjenstående?

Men det er en annen begrensning som vil skape større frustrasjon, som maks to hele oppladninger med rask hastighet på DC ladere, per 24 timer. På tredje ladestopp går det visstnok veldig sakte. Det er naturligvis noe man kan ta høyde for når man planlegger bilferie, men hvordan skal vanlige folk vite om dette før man er strandet ved en hurtiglader..? Jeg er ganske sikker på at Toyota er nødt å miste kunder i drosjenæringen i disse dager og må foreta seg noe rimelig kjapt.
Det er jo ikke snakk om to raske ladinger heller. Alt over 70 % SOC er jo saktelading. I praksis blir det vel å kjøre ned til 0% og lade opp til 50-60%, dvs 2. etappe og mer blir jo bare 150+ km kjøring mellom ladestopp. Dette var jeg ferdig med i 2017, så jeg vil påstå at Toyota her kommer med en bil som hadde gjort det bra for 5 år siden, men som er så totalt avlegs nå at den helst ikke burde blitt lansert.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

vinterdekk

Det er ikke publisert noe om dette men eiere observerer at man kan DC lade flere ganger. Det er trolig snakk om en begrensning på hvor mye kWh man kan DC lade tilsammen i løpet av 24 timer. Om dette fungerer på samme måte etter en eller flere programvareoppdateringer vet ingen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

edyrli

Sitat fra: vinterdekk på mandag 05. desember 2022, klokken 19:47
Det er ikke publisert noe om dette men eiere observerer at man kan DC lade flere ganger. Det er trolig snakk om en begrensning på hvor mye kWh man kan DC lade tilsammen i løpet av 24 timer. Om dette fungerer på samme måte etter en eller flere programvareoppdateringer vet ingen.
Interessant. Blir spennende hvordan den gjør det på 1000km challenge dersom teslabjørn får fatt på den.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

vinterdekk

Sitat fra: edyrli på mandag 05. desember 2022, klokken 20:52
Sitat fra: vinterdekk på mandag 05. desember 2022, klokken 19:47
Det er ikke publisert noe om dette men eiere observerer at man kan DC lade flere ganger. Det er trolig snakk om en begrensning på hvor mye kWh man kan DC lade tilsammen i løpet av 24 timer. Om dette fungerer på samme måte etter en eller flere programvareoppdateringer vet ingen.
Interessant. Blir spennende hvordan den gjør det på 1000km challenge dersom teslabjørn får fatt på den.

Bilen er allerede testet på 1000 km utfordring i Japan, det gikk dårlig. Men teslabjøn blir vel å teste den ett stykke ut i 2023 så da får vi håpe at Toyota har justert noe i mellomtiden.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

BatteriOgFossil

Sitat fra: vinterdekk på mandag 05. desember 2022, klokken 16:14
Man kan jo alltids tilpasse kjøringen sin å lade rundt 0 km gjenstående?

Men det er en annen begrensning som vil skape større frustrasjon, som maks to hele oppladninger med rask hastighet på DC ladere, per 24 timer. På tredje ladestopp går det visstnok veldig sakte. Det er naturligvis noe man kan ta høyde for når man planlegger bilferie, men hvordan skal vanlige folk vite om dette før man er strandet ved en hurtiglader..? Jeg er ganske sikker på at Toyota er nødt å miste kunder i drosjenæringen i disse dager og må foreta seg noe rimelig kjapt.

Dette var nytt for meg, hva er kilden din?

e-tron

Søkte litt på nettet angående dette og fant en artikkel der det også står at det ikke er sikkert lading vil fungere når det er lavere temperatur en -20C (tilsvarer -4 grader farenheit)

Fra artikkel: Specifically, Toyota writes: "*For the bZ4X AWD model, charging may slow down more than other models in weather conditions below 32 degrees Fahrenheit and may not be possible when the temperature drops to around -4 degrees Fahrenheit and below. Drive battery conditions, charger specifications and DC charging fully more than twice per day also can negatively affect charging time."

https://www.electrive.com/2022/05/13/coldgate-for-toyota-bz4x/

snakkesalig

Toyota er så opptatt av driftssikkerhet og lange garantier at de i praksis gjør bilen ubrukelig for flere?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA